Isten hozta a Honlapomra Kedves Olvas! ANAHITblogomon folyamatos aktulis bejegyzsekkel vrom nket.
NKnek ajnlom a Magyar Lenyok Asszonyok cm blogomat
ldott napokat kvnok Mindenkinek!
Fnyvrosok Krpt- medencben fenn van a Facebookon. A magyarsg egy emberi tartalom a sz igazi rtelmben
,ami bennnk kdolva van s mkdsbe lp,
ha ezt befele fordulva megnyitjuk Mag-unkban. A tisztasg s a j szndk vezreljen bennnket magunk s mindenki javra!
A magyarsg s minden ember rdeke,
hogy fejldjn lelkileg,szellemileg s hasznlja ki azt a nem tl hossz idt,ami mg rendelkezsnkre ll,
hogy azok legynk,akik valjban legbell vagyunk.
Merjnk igaz emberekk vlni s akkor az egysg magtl megolddik, mert mkdnek az egyetemes trvnyek.
Wass Albert
Minden hnap 8.-n IMANAP a Nemzetrt. Fnylncban 19 rakor kapcsoldunk ssze. teljes zenet itt
Fben, virgban, dalban, fban,
szletsben s elmlsban,
mosolyban, knnyben, porban, kincsben,
ahol stt van, ahol fny g,
nincs oly magassg, nincs oly mlysg,
amiben benne nincsen.
Arasznyi letnk alatt
nincs egy csalka pillanat,
mikor ne lenne lthat az Isten.
De jaj annak, ki megltsra vak,
s szeme el a fny korltja ntt.
Az csak olyankor ltja t,
mikor leszllni fl az lom:
tletes, Zivataros,
villm-vilgos jszakkon.
Fohsz
Boldogasszony Anynk,
Fnyes tekinteteddel nzzl le renk.
Hozzd knyrgnk, Tged krnk,
Magyar nemzetnk megmentsben,
Adj segtsget nknk.
Boldogasszony Anynk nzzl le renk
Magyarokra,
Kik, Hozzd knyrgnek,
Benned remlnek.
Adj jobb sorsot e Nemzetnek!
Add, hogy feltmadjon ez az Orszg
s jra visszatalljon Hozzd!
Adj neknk Remnyt, Bkessget
s soha el nem fogy bizalmat Benned.
Boldogasszony Anynk, tekintsl le renk.
ldott kezeidet nyjtsd segtsgl nknk,
Hogy sorsunkat ne szenvedjk,
Hanem rmdben leljk.
Boldogasszony Anynk,
add nknk vissza Koronnk Szentsgt!
Engedd, hogy jra felragyogjon,
s minket Fnyvel bebortson!
Krptok brcein felcsendl az nek,
Vigad a bs magyar...
Lesz-e lds, ldoms,
vagy rsznknt mr csak a nyomor marad?
Srva vigad a magyar…
Knnyei vgig peregnek arcn,
Lelke sajog, fjdalom jrja t…
gy tudni, ki az Igaz Magyar,
Ki ment s nem veszejt Hazjt.
Boldogasszony Anynk, nzzl le renk.
Hallgasd meg bs knyrgsnket…
Minket Magyarokat, soha ne hagyjl el!
ld meg ezt a Hazt,
Segts, hogy jjszlethessen!
Npednek add vissza e Szentsget.
Add, hogy jra EGY legyen az Orszg,
s a MAGYAROK ISTENE kormnyozza Orszgt!
men.
rta: Feketn Lendvai Katalin
Gyimesi Fohsz
desanyja, Nagyasszonya
Igaz magyar fiaknak,
Ptrnja, Prtfogja
Rgi magyar haznknak!
Tehozzd jrulunk,
srva leborulunk,
Lgy anyja fiaidnak!
Renk tekints, mert senki sincs,
ki sorsunk boldogtsa!
Igaz szvt s j szemt
Aki renk fordtsa.
Sok vres sebnket,
panaszos gynket
Aki elbbmozdtsa.
Mindenfel nyomorsg
szorongatja npnket,
Majd szraz g, majd zpor,
jg veri el termsnket.
Most szvnk szomor, fl,
hogy lesz hbor,
Ktsg gytr bennnket.
Bkessgben, csendessgben
tartsd meg h szolgidat,
Becsletben s bsgben
rks Orszgodat!
Sznd meg, J Anya,
Magyarok Asszonya,
H magyar jobbgyodat!
J hrnvnek, magyar vrnek
gerjeszd vidm jultt,
Kirlyrt, hazjrt
vitz vre buzdultt!
Engedd, hogy hs karja
mindig fltarthassa
Az ellensg lndzsjt!
gy zokogunk, gy hdolunk,
Mria, szent nevednek;
gy remlnk, halunk s lnk
j anyai szvednek.
A magyar Szent Hazt
s Angyali Koront
Ajnld fl az egeknek!
A magyar npmesk termszetfltti lnyei nagy kihvst jelentenek a folklrkutatk szmra. Az vszzadok sorn formld, talakul meseszvegekbl ugyanis az idk folyamn ppgy eltntek a hagyomnnyal s a npi hiedelmekkel szoros kapcsolatban ll tndrek, boszorknyok, garaboncisok, srknyok, risok s trpk, miknt az emberek mindennapi letbl is.
A realitsukat – mondhatni valdi lnyket – elvesztett termszetfltti lnyek a folyamat eredmnyekppen egyre inkbb mesei tulajdonsgokkal ruhzdtak fel: "csods" lnyekk vltoztak, s mint ilyenek, tbb mr nem tartoztak termszetes mdon egy csald vagy kzssg lethez, csupn "vendgknt" jrtak oda. gy llhatott el az a helyzet, hogy pldul a mesei tndrek s boszorknyok a mai olvask vagy mesehallgatk szmra egyre zavarosabb, tlthatatlanabb, rthetetlenebb s ambivalensebb alakkal s tulajdonsgokkal rendelkeznek, eredetk kibogozsa pedig szinte remnytelen vllalkozs. Csupn egyetlen termszetfltti lny maradt viszonylag "p" a meskben: a tltos paripa, aki mindmig rzi azt a tudst, amely az embert a mesken keresztl tbbek kztt az ghez is kti.
illusztrciA tndrhitrl Rheim Gza mr 1925-ben megllaptotta, hogy "trgyalsa a folklorekutatt szp, de rendkvl knyes feladat el lltja".1 A magyar npi hitvilg tndrrl ugyanis rendkvl kevs adat ll rendelkezsre. A folkloristk szerint ezen adatok tbbsge is rgi, nehezen rtelmezhet, s bizonyosra vehet, hogy a magyar nphitbl hinyzik a hatrozottan krvonalazhat tndrkpzet. Az adatok j rsze mondk alapjn llthat ssze, ugyanis a tndrek leggyakrabban helyi mondkban szerepelnek; gy pldul a mlt szzad vgn – st sok helyen napjainkban is – bizonyos felvidki s erdlyi vrromokat tartottak tndrek ltal lakottaknak, illetve ptetteknek, tovbb bizonyos kalakzatokat kv vlt tndreknek. Ezeken kvl fleg a Balaton partjn s a Csallkzben ismertek a frdz, fslkd, tncol, a Duna szigetein mulat, aranyport hullat, aranypatkt elhagy tndrek s a hozzjuk kapcsold mondk. A Balatonnl a tihanyi hegyoldalban kivjt sziklaregeket a np tndrvrnak nevezi, mert gy tartottk, hogy egykor itt laktak a Balaton tndrei.
Egy csallkzi nphit szerint a Fert tban ht vros sllyedt el, amelyekben vzitndrek laktak, s a Duna alatt van a tndrek fnyes birodalma, amely elnylik egszen a tengerig. A nphit ismeri a lpi tndreket is, akik bvs ntzsukkal megbolondtjk a frfiakat, valamint azokat a vzi tndreket, akik vzbe csalogatjk az embert. A tndreket ltalban arrl lehet megismerni, hogy a levegben nekelve replnek, s a frfiakat hallra tncoltatjk vagy vzbe hzzk. Olykor kincset is adnak a nekik muzsikl vagy velk tncol frfiaknak, m ez a kincs reggelre eltnik vagy visszataszt trggy vltozik.
A rendelkezsre ll adatokbl az is kiderl, hogy a nphit nem igazn tudja megklnbztetni a szpasszony, a boszorkny s a tndr alakjt. Pcs va szerint a boszorknyhiedelmek egyik gykere pp a tndrek kultuszban rejlik, ugyanis a tndrek hiedelem-s rtusrendszere a magyarsg keleti s dli szomszdainl (valamint az egsz Balkn-flszigeten) megelzte a boszorknysg hiedelmeit s intzmnyt. Ez lehet az oka annak, hogy a meskben is sszemosdik a boszorknyok s a tndrek alakja – nem knny elklnteni a tisztn "tndri", illetve "boszorknyos" tulajdonsgokat vagy szerepeket. A Balkn tndrei egybknt nmagukban is ketts vagy tbb arc lnyek voltak: egyrszt krokoz s betegsghoz dmonikus alakoknak tartottk ket, msrszt termkenysgrz s termkenysgbiztost funkcival is rendelkez istennszer lnyeknek, akik periodikusan jelentek meg az emberek kztt. Pcs va szerint ezek a tndri klsej, elbvl szpsg, repl, tncol, nekl nk szttredezett vallsi rendszerek klnbz mitikus lnyeinek vonst rzik.2 Vlemnyem szerint a tndrek a meskben is e mitikus lnyek egyes vonsait s szerepeit ltik magukra.
A tndrek s a boszorknyok hatrainak elmosdsa a meskben mg akkor is okoz nmi zavart, ha – s ez bizton llthat – a npmesk tndrei nem azonosak a nphit tndreivel. A npmesk tndrei egyltaln nem ismerik a nphagyomnyok rendszert, s csupn annyiban van kzk ehhez a rendszerhez, hogy a mesebeli tndrek is ppgy tbb arcak, miknt hagyomnybli trsaik. Egyik j arcukat pedig kifejezetten a meskben mutatjk meg: szeld, szp, veszlytelen, felesgnek val tndrlnyok nem rpkdtek rgen az emberek kztt, ez a tndrtpus csak a meskben ltezik.
Mindezek ismeretben a mesebeli tndrekrl legelszr is azt llapthatjuk meg teljes bizonyossggal, hogy alakjuk gyakran olvad ssze a boszorkny alakjval. Nagy Olga pldul a boszorknyok kapcsn fedezi fel azokat az ellentmondsokat, amelyek a tndrekre is jellemzk. A boszorkny ugyanis lehet a srknyok anyja, aki anyaknt bosszulja meg gyermekeit; lehet "lecsszott tndr", aki nem elcsbtja, elbvli a frfiakat, hanem leigzza, kv varzsolja ket, s egyb gonoszsgokra is kpes velk; lehet gynyrket hajhsz s "paktumot kt fldi asszony", akit aztn bntetsbl megpatkolnak, s lehet "jindulat varzsln", aki megsegti a hsket.3 A mesei szvegek altmasztjk teht Pcs va azon vlekedst, miszerint a tndrboszorkny egymsba olvadst az a hiedelemrendszer magyarzhatja, amely a tndreket a boszorknyok seinek tartja. Ezek a tndrek aztn az idk folyamn "elboszorknyosodtak", vagyis "az emberek irnt ambivalens tndrek krt okoz oldala a boszorkny alakjba olvadt".
illusztrci A tndrek alakja legalbb annyira sokfle a meskben, mint a boszorknyok. A tndrek a mesk lgies alakjai, s br a boszorknyok is gond nlkl kpesek a levegben kzlekedni, ez a szfra inkbb a tndrek lakhelye. A boszorknyok ritkn tncolnak a meskben, a tndrek annl tbbet. A tndrek gyakran jelennek meg csapatostul, mghozz madr alakban (leggyakrabban hattyknt) a mesehs eltt. A madr alak, igz szpsg tndr sohasem adomnyoz vagy segttrs, hanem olyan asszony, akibe a hs azonnal beleszeret, s ez indtja el a bonyodalmakat. A hs ellopja a madrleny tollruhjt, aki vgl felldozza rte tndrltt, m az els adand alkalommal visszaszerzi (visszakri, visszaknyrgi) a jl elzrt tollruht, s huss!, kirepl az ablakon. A frfi csak hosszas bolyongs utn tudja visszaszerezni eltnt felesgt.
Npmesinkben egyetlen istennszer alak tallhat: Tndr Ilona, akit Boldogasszony mesei megfeleljnek tekinthetnk. Tndr Ilona leggyakrabban szintn madr – mgpedig hatty – kpben jelenik meg. az, aki hlszobjban vagy udvarn rzi az let s a hall vizt, kertjben az ifjt, gygyt almt vagy egyb gymlcst. Tndr Ilonrt el kell menni Tndrorszgba, ami szintn valahol a levegben – legalbbis felhk vagy kd takarta helyen, elrhetetlen messzesgben – tallhat.
Egyes mesk szerint a tndrek "htszr macska sarkn forg vrban", vagy vegpalotban laknak, ahov csak estefel trnek meg, mghozz ily mdon: "Alkonyatfel szeld hangok hallatszottak ki a vrbl: hazatrtek a szertekalandoz Tndrek s a szp Delibb, ki a verfnyes pusztk fltt uszklt tndrhajban; vidm mulatozssal lebegtk krl arany- s ezsthaj trsni. gy folyt az est vidm enyelgs kzt."4
Ipolyi Arnold is rossz, elkrhozott tndreknek nevezi a boszorknyokat, de t csak a tndrek "szebbik" arca rdekli. A tndreket az emberisg s a fld "jltv anyinak" tartja, "kik a halandkat kegyelve, ltogatva, boldogt munkval, foglalkozssal s mvszettel megldjk; majd mint a szellemek, az emberisggel elvegylve, vagy vgzetnkkint vgzetk intzik, jslatukkal eljelentik, meghatrozzk, a csatk kimenetelt eldntik; mg msfell ismt csupn helyi nimfk, vz-, hegy-, erd-, barlang-, hzi s kincs-, r- s vdszellemekkint jelentkeznek..."5
Ipolyi Arnold Kamp tltos cm mesje bvelkedik a – vlheten Ipolyi ltal krelt s a Magyar Mythologiba is felvett – klnfle tndrekben: Bvell Tndrke bvs-bjos kencst ad a hsnek, amellyel alakjt vltoztathatja, Gillike Tndr a madarak szavt rteti meg vele, Szemke Tndr olyan tkrrel ajndkozza meg, amellyel ht mrfldre ellthat, ha belenz, Fvell olyan fvet ad neki, amely a fveket szlaltatja meg, Szdell oly tulajdonsgot, hogy kiismerhesse az emberek szvt, Illang pedig olyan varzstszt, amellyel egyszerre ht mrfldet ugorhat. Kamp vitz "annyira meghitt volt a Tndrvrban, hogy lthatta, mit senki ms: a tndrek titkos vigalmait; ltta esti mulatsgaikat, midn leggynyrbb madrnekls mellett tnczoltak, majd orsmdra prgve, gyorsan mint a forgszl, majd a levegbe rpkdve, hol ilyenkor a Tndrek szmtalan serege gylt ssze, szolglt krkben s rtette beszdeiket."6
A meskben a tndrek nemcsak gy hvhatjk fel magukra a figyelmet, hogy madralakban megksrtik a hst, hanem gy is, hogy zennek neki. A frfit megszeret s cselekedni is ksz n alakja abban a tndrben tallhat meg, aki nem vrja meg, hogy rtalljanak, hanem zen a hsnek, szerelmet vall neki, s epekedve vrja a tallkozst. A cskszentdomokosi Albert Andrs mesjben (1947) aranytoll pelikn viszi Szp Andrsnak a kvetkez levelet: "Hallod-e, te vilghres Szp Andrs, lttam n a te kpedet lepinglva, odabent a tk orszgotokban, de szeretnm ltni a valsgos l kpedet, s hogy lm, olyan szp vagy-e – gyere ht el nhozzm ide szp Tndrorszgba, s ha jssz, mindentt csak a pelikn madaram utn gyere, s aki neked e levelet rja, nem ms, mint Szp Tndr Rzsa, a Tndrorszg leghresebb s legszebb tndrkirly lenya, aki sokat gondol rd. A viszontltsig Tndr Rzsa."7 A mese a tovbbiakban gy alakul, mint ltalban a felesgszerz mesk: Szp Andrsnak ugyanannyi – Tndr Rzsa ltal kijellt – prbt kell killnia, mint mesebeli trsainak. Szp Andrs azonban nem marad adsa az t bolondt tndrkedvesnek, gy megleckzteti a lnyt, hogy "az egsz vros npe esszegylt csudjra s sajnlatjra, hogy nincs szerencsje a szp legnyekhez".
illusztrci Az eurpai mesekincsben a Grimm-mesk tndrei a legveszedelmesebb tndrek. k nem szerelmet breszt alakok, hanem gyerek- vagy frfirabl gonosz lnyek (A t tndre; A vzitndr), jsgos s rossz akarat keresztanyk (Csipkerzsika), vagy meghalt anyk lelkei (Hamupipke). Az egyik Grimm-mesben a j s a gonosz – felttelezett – tndr egyszerre fordul el. Csipkerzsika kereszteljre a birodalom tizenhrom "tuds asszonya" kzl csak tizenkettt hvnak meg, mert "a kirlynak csak tizenkt aranytnyrja volt, amelyekben tlalni akart nekik". A Grimm-mesben tulajdonkppen nincs egyrtelmv tve, hogy kik is valjban ezek a tuds asszonyok: tndrek avagy boszorknyok. Adomnyaik szerint – erny, szpsg, gazdagsg, s "mindaz, amit kvnni lehet a vilgon" – a tndrekhez llnak kzelebb, m a srtett, elfelejtett s feldhdtt tizenharmadik inkbb a boszorknyokra hasonlt, amikor megtkozza Csipkerzsikt. De itt is sz lehet termszetesen ugyanannak az alaknak kt ellenttes oldalrl is. Jellemz egybknt a tuds asszonyok hatalmra s a kzttk lv egyenlsgre, hogy mindegyikk csupn egyet kvnhat az jszlttnek, s egyikk sem tudja semmiss tenni a szrny tkot, mert azt csak enyhteni lehet. A nmet mesk tndrei egybknt sokkal fenyegetbbek, titokzatosabbak, lidrcesebbek s veszlyesebbek a magyar mesebeli tndreknl, akik viszont nem oly sokflk, mint angol tndrtrsaik, s nem annyira humorosak s jzanok, mint a francik. Utbbiak "hagyjk, hogy az emberek problmikat a maguk emberi eszkzeivel oldjk meg, azaz agyafrtsggal s >>kartezianizmussal<<, az angol tndrek pedig valsgos hierarchiba rendezetten lnek.
A magyar mesebeli tndrek alakjban nem lelhet fel az a balkni hiedelem, hogy "a tndrek stt, halotti s vilgos, termkenysghoz oldala olykor kettszakad j s rossz vagy fehr s fekete tndrek egy-egy helyen egyidejleg szmon tartott alakjaira, mgis ltalban egy ambivalens alakban rzik ezt a ktarcsgot", rja Pcs va. Berze Nagy Jnos felveszi mesekatalgusba a llekrabl tndr tpust, de csak klfldi prhuzamok alapjn tud bemutatni olyan tndralakokat – pldul a barna tndrt, a fekete t tndreit –, akik alvs kzben kiveszik az emberbl a lelkt, vagy elraboljk a szemt. A magyar meskben nem tndr rabolja el a lelket vagy a szemet, hanem a srkny vagy a boszorkny, gy a Magyar Npmesekatalgus – megegyezen a nemzetkzi mesekatalgussal – mr nem is a rabl szemlye, hanem a krvallottak szerint tipizlja a mest a vak regek tpusszm alatt. A magyar tndrmeskre ltalban jellemz, hogy egy mesn bell a tndrek nem vltoztatjk szerepeiket. Nem knyk-kedvk szerint lesznek hol jk, hol pedig gonoszak, hanem attl fggen, hogy a hs miknt bnik velk. A magyar npmesk tndrei nem rossz szndkak; a gonosz, a hs letre tr vagy a hs vesztt okoz ni alakokat a magyar mesk egyrtelmen boszorknynak nevezik. Az rt tndrek sem igazn rtak: a Tndr Ilona s a kirlyrfi cm mesben pldul Tndr Ilona anyjt, a Tndrkirlynt azrt kell rdgknek – a hs segttrsainak – elpuszttaniuk, mert klnfle akadlyokat llt lnya krje el.
sszefoglalsul elmondhatjuk, hogy a magyar hiedelemvilg rt tndralakjai – a vzi, lpi s tztndrek – nem kerltek bele a meskbe, inkbb a mondkban vagy a mesk boszorknyalakjaiban ltek tovbb, majd pedig a mmeskben szlettek jj, mgpedig szintn ambivalens alakban. Lzr Ervin pldul maga is elbizonytalanodik a tndrek s a boszorknyok hatrvonalainak meghzsban, amikor megteremti a "tnkny" meg a "boszordr" alakjt, s akkor is kt mitikus lnyt keresztez egymssal, amikor Htfej Tndrnek nevezi mesje jsgos alakjt.
Vgs soron azonban a meskben szerepl tndrek – legyenek brmilyen ambivalens alakok – j szolglatot tesznek a mesk rt hallgatinak: nemcsak egy olyan kor vlik tlhetv s elrhetv ltaluk, amelyben az ember mindennapos kapcsolatban llt a termszetfltti lnyekkel, hanem az a tuds is, amely ismerte, elfogadta s kezelni tudta a ni princpiumban rejl "stt" s "vilgos" oldalt is.
Irodalom:
1. Rheim G.: Magyar nphit s npszoksok. Bp., Athenaeum, 1925.
2. Pcs .: Tndrek, dmonok, boszorknyok. Bp., Akadmiai, 1989.
3. Nagy O.: Hsk, csalkk, rdgk. Bukarest, Kriterion, 1974.
4. Ipolyi Arnold npmesegyjtemnye. Kamp tltos cm mese. Szerk. Klmny L., Bp., Athenaeum, 1914.
5. Az si magyar hitvilg. Bp., Gondolat 1978.
6. Kovcs .: Ipolyi Arnold, a npmesekutat: Isten, rdg, tndr, boszorkny, tltosl a npmesben s a Magyar Mythologiban. Elmunklatok a Magyarsg Nprajzhoz 3. Bp., MTA Nprajzi Kut. Csop., 1978.
7. Albert Andrs Szp Andrs cm mesje. In: Magyar npmesk. Szerk. Ortutay Gy., Dgh L., Kovcs ., Bp., Szpirodalmi, 1960.
brenlt s lom hatrnl vagyunk. Egy olyan vilg l bennnk, melynek meglmodsa csakis rajtunk mlik.
Mltn rizzk-e magyarsgunk szellemt? Vllaljuk-e a rnk tornyosul feladatokat, s ennek tkrben nyugodtan lomra hajtjuk a fejnket? Megszlt-e szvnk a szra, mely a Hazrt remeg? A MAGYAR LOM selyemkpem beavatkdokat tartalmaz.
Egy msik Vilgba avat be. Ha nyitott vagy r s tettreksz, brmikor belphetsz ebbe a Napfnyes vilgba melynek megvalstsa csakis rajtunk mlik. A Napbrkn utazva rkeznk meg a Fny Orszgba, s ez a brka mint egy virg kelyhe oltalmazn krbelel minket.
A kpemen ez a kehely a Szent Csaldot leli krbe, melynek minsgt seink hagytak renk. A Szent sz alatt n most azt a letisztult si minsget rtem, aki megtesteslt a vilgunkban. Aki magba lmodta s magban hordozta a Napot. A NAP mg mindig st rnk, s utunkat egyengeti. Vllaljuk-e nMAGunkat, a magyarsgunkat? Magunkhoz vesszk-e a si hitnket? Megnyitjuk-e vele a Fny Orszgt, s tetteinkkel ide a Krpt -medencbe helyezzk? Eljtt az id, s most van. bredjekek MAGOK! Alkossunk Egysget, Egy Clt, s Egy Akaratot! lds!
Szokolai- Lendvai Katalin
SI INTELEM Egyszer egy reg tltos gy szlt egy hitehagyott, megkeseredett magyar emberhez:
- Azrt szlettl, hogy adj s nem azrt, hogy megadd magad! Egymst emelve mindenki tegye sten adta dolgt, s nem lesz baj.
sten trvnye seink szellemben Eleve l.
Trj vissza seid szellemhez, s lehull az rmny, mint elsrgult, sszeszradt falevl az szi szell fvsban.
Ha egyetlen ernyed van csak s ez az embersg, minden ernyt hordozol.
Adj hlt minden reggel, s este a Teremtnek, hogy visszasegtse szellemed, eredeted fel.
S ldd t minden nap folyamatosan ahnyszor csak tudod, mert csak gy kapcsoldhatsz ssze si erddel.
Az j Vilg bekszntvel, eljtt az ideje,
hogy nk megtalljk nmagukban az eredend ni minsgket, azt a minsget amit a kezdetektl fogva kpviselnek.
A sajt rtkrendeinket magunkbl kell elhvnunk,
nem pedig a trsadalmi elvrsok kell megfelelnnk.
Mi nk sokan hordozunk magukban,
olyan srelmeket, fjdalmakat, elnyomsokat,
amelyeknek kitiszttsa s gygytsa, lettele,
most mr nagyon idszerv vlt.
Hossz vszzadokon keresztl cipeltnk magunkkal
klnbz mintkat s beidegzdseket,
amelyek nem bellnk fakadnak hanem szleink, csaldtagjaink, a trsadalom beidegzdst,
szemlletmdjt vittnk tovbb s adtuk t mi is gyermekeinknek.Folytats
" A Fny gyermeke vagyok. Szeretem a Fnyt. Szolglom a Fnyt. Fnyben lek. A Fny vezet, gygyt, talakt s megvilgt. ldom a Fnyt. A Fny bennem van. Egy vagyok a Fnnyel. A Fny n magam vagyok!"
Szmll
Induls: 2010-01-10
Ahonnan ltogatjk az oldalt
Idjrs
Minden embernek kell valami hitvallsa legyen. Valami elintzni val feladata ezen a fldn. Amg van feladata, addig l, amikor nincsen tbb, akkor meghal.
Wass Albert
(Ember az orszgt szln)
Magyarok Istene nzz renk!
Magyarok Istene, nzz renk!
Mi tiszta szvvel lbad el leborulunk.
Krnk Tged, emelj fel minket!
S hoz j Jvt e Nemzedknek!
Minden szvdobbanssal Tged szolglunk.
rted zeng a szavunk,
Magyarok vagyunk.
reg Isten nzz le mirnk!
Ne hagyd elveszni azt a sorsot,
Amit szabtl Te rnk.
Teljesedjen be a jv.
ldott legyen az j, mely elj.
j Hazt, j Sorsot runk.
Ez viszi elre a magyart.
ldott legyen kinek neve, MAGYAR!
rta: himr
Feketn Lendvai Katalin
Papp-Vry Elemrn
(Sziklay Szerna)
HITVALLS
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban.
Ez az n vallsom, ez az n letem,
Ezrt a keresztet vllaimra veszem,
Ezrt magamat is re feszttetem.
Ez a hit a fegyver, hatalom s let,
Ezzel porba zzod minden ellensged,
Ezzel megvlthatod minden szenvedsed.
E jelszt, ha rod lobogd selymre,
Ezt, ha belevsed kardod pengjbe,
Halottak orszgt feltmasztod vle.
Harcos, ki ezt hiszed, csatdat megnyerted,
Munks, ki ennek lsz, boldog jvd veted,
Asszony, ki tantod, ldott lesz a neved.
Frfi, ki ennek lsz, dicssget vettl,
Polgr, ki ezzel klsz, j hazt szereztl,
Magyar, e szent hittel mindent visszanyertl.
Mert a hit az er, mert aki hisz, gyztt,
Mert az minden hall s krhozat fltt
Az let Urval szvetsget kttt.
Annak nincs tbb rm, mitl megijedjen,
Annak vas a szve minden vsszel szemben,
Minden pokol ellen, mert vle az Isten!
Annak lba nyomn zldl a temet,
Virgdszbe borul az eltiport mez,
des madrdaltl hangos lesz az erd.
Napsugrtl fnyes lesz a hzatja,
Mzes a kenyere, boldogsg tanyja,
Minden nemzetsgn az Isten ldsa.
Magyar! te most rva, elhagyott, veszend,
Minden nemzetek kzt lenn a fldn fekv,
Magyar legyen hited s tied a jvend.
Magyar, legyen hited s lszen orszgod,
Minden nemzetek kzt az els, az ldott,
Isten amit nked cmeredbe vgott.
Szved is dobogja, szavad is hirdesse,
Ajkad ezt rebegje, reggel, dlben, este,
Vredd hogy vljon az ige, az eszme:
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban!
Szkely Miatynk
Miatynk,ki a mennyekben vagy,kitl jn let s hall,
Hiv szavunk Tehozzd szrnyal,s vigaszra csk ott tall.
Nagyobbak voltunk minden npnl,s ha meghalunk is gy halunk,
Hogy az egsz fld minden npe,megknnyezi ravatalunk.
A Te neved megszenteltessk!
E np mindig benned bizott.
Te szkely Isten,flnk Tged,br sjtva sjt az ostorod.
Atynk,br itt van a hallunk,bszke lelknk nem kesereg.
Br sorsunk meg nem rdemeltk,megszenteltessk a Neved.
h,jjjn el a Te orszgod,add,hogy mg boldogok legynk.
Add,hogy mg egyszer renk nzzen,a mi szent Hargita hegynk!
Add,hogy mg egyszer legyen boldog,Szkelyhon minden h fia,
Add,hogy mg felvirradjon egyszer,ez a bs gyszos jszaka.
A Te akaratod legyen meg,hogyha mr minket elhagyl,
Ha a fohszunk mr meg nem hallod ,s ha a sorsunk egy hs hall;
De engedd meg,hogy kisfinknak,kirt a szivnk vrezett,
Virradjon Erdly hegyein,mg egy dics szkely kikelet!
Ne vigy minket a kisrtsbe,ne higgyk,hogy hiba volt,
Hogy annyi szrny tkzetben,mindig csak szkely vre folyt.
Ne add,hogy benned is csaldjunk,ne add,hogy ne higgynk Neked,
Nem lehet az Istennk,hogy Te cserbenhagytad a npedet.
Tied lett hatalom,dicssg,ki belnk oltd a hitet,
Amely belnk mltunkban biz,s jvt szl remnyt vetett.
A mi lelknk nemesebb,bszkbb?
Merszebb mint ms npek?
Vllaljuk ami lehetetlen,mert felnznk a Nap fel.
Tanuljatok ti fldi npek!rezntek csak egyszer azt,
Ami most elgytrt lelknkbl,sir szln is remnyt fakaszt.
rezntek a szent hitet,mit minden h szkely sziv dobog,
rezntek,s megrtentek,hogy a szkely csak gyzni fog.
Gyznk!Ha nem mi,unokink.S mi szpen csendben meghalunk.
Mert tudjuk,egyszer mg felharsan Erdly szent hegyein dalunk!
S br mi szivnk szent keservvel,egy jgvirgban megfagyunk,
Hisznk most,s hisznk mindrkk
MEN! MI SZKELYEK VAGYUNK!
Wass Albert: Hontalansg hitvallsa
Hontalan vagyok,
mert vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazm ott van a Krptok alatt
s npem a magyar.
Hontalan vagyok
mert hirdetem, hogy testvr minden ember
s hogy egymsra kell, leljen vgre egyszer
mindenki, aki jt akar.
Hontalan vagyok
mert hiszek a jban, igazban, szpben.
Minden vallsban s minden npben
s Istenben, ki a diadal.
Hontalan vagyok
de vallom rendletlenl, hogy Õ az t s az let
s maradok ez ton, mg csak lek
tretlen hittel ember s magyar.
1947
si Fohsz
(Minden nap fnyestsd t eltte tested)
Krisztus krlek, teljestsd ki testemet!
Fnyestsd fel Szellemem!
Lelkem jrd t a bkessg Fnyvel,
Krisztus szent erejvel!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!
Vdelmez a gonosztl, a rontstl, az rmnytl!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!
lds, bkessg a Magyar Npre, minden emberre!
A Krisztusi utat kvetem, azt soha el nem vetem.
lds, bkessg!
Fldanya tisztellek s becsllek, szvemben szent helyre helyezlek.
Add meg szmomra az let kenyert, a blcsessg tzt.
Ne engedj hinyt szenvedni semmiben, gondoskodj ltemrl, holtomrl!
Gykereimet jtsd meg, erstsd meg.
Engedd, hogy az si tuds jjledjen bennem.
G Atya FLD Anya egyesljetek bennem!
Kltzzk bkessg a szvembe, Krisztus szent Szvvel egyeslve.
Vdelem a rossztl, vdelem a gonosztl mit ember teremtett: - Krlek Istenem, ne engedd, hogy ezek a teremtnyek hatssal legyenek rm,
rt szndkkal kzeltsenek felm!
Krisztusi blcsdben vdve vagyok,
ldott vagyok, mert TE munklsz a szvemben s az egsz lnyemben.
Emberi rosszakarat messzire elkerl engem,
Isten tenyern hord engem.
Bsg s teljes let rszem, mi Istentl megadatott,
s ezrt nki n hlt mondok.
ldott legyen az R!
ldott legyen a Teremt!
Dicssg az Angyalainak s Udvartartsinak.
Krisztus lgy ldott, a dicssg fnye vezzen!
Hozz ldst a Fldn minden emberre, vdelmezd ket Szent Szellemeddel!
ldott legyen minden ember, aki magba fogadja ezt az imt!