|
Boldogasszonyanynk II.

„BOLDOGASSZONY ANYNK...”
A Mria-kultusz kltszetnkben
A Mria-kultusz bibliai, dogmatikai alapjairl
Stabat Mater – magyar Mria-siralom
Jacopone da Todi latin s olasz Mria-nekei kzl legismertebb a Stabat Mater kezdet sequentia, amely a kzpkori egyhzi lra cscspontja. Az keresztny egyhz himnuszaitl vel ezerves keresztny kltszet betetzse, a lrai rszvt kltemnye. A passitrtnet fontos elemeit srti versbe a klt. Szerkezett prhuzamos gondolatritmus hatrozza meg. A hrmas tagoltsgot a passi rzelemrajza, a lrai rszvt s azonosulsi vgy, valamint a zr knyrgs adja. A lrv oldott tragikus fjdalom lesen elt a komor, stt kzpkori passiktl.
A renesznsz pieta-brzolssal, pldul Michelangelo sugrz szpsg pietjval rokonthatjuk, amely a rmai Szent Pter bazilikban tallhat. (A Stabat mater... a megzenstsek rvn is npszerv vlt: Pergolesit illeti a plma, de megihlette Rossinit, Verdit s Dvorkot is. Jacopone da Todi megrta a Stabat mater speciosa-t is, a karcsonyi misztrium Mrijnak rmt, de ez kevsb klti, rzdik rajta a spekulatv kiszmtottsg, amelyet mg Sk Sndor tkltse is csak enyhteni tud.)
A honfoglalskori magyar kltszet elveszett, nemzeti kltszetnk -- sok ms nphez hasonlan -- egy csodlatos Mria-himnusszal kezddik. A latin planctus tbb nemzeti nyelven, magyarul is siratnekk vlt. A Planctus szerzje Geoffroi de Breteuil (Godefridus de Santo Vittore), akinek mvhez hasonlt alkot magyar nyelven, mintk nyomn, a kompillci mdszervel is egynit hoz ltre egy ismeretlen domonkos bart az magyar Mria-siralomban.21
Martink Andrs bizonytotta, hogy az magyar Mria-siralom cm, Stabat mater jelleg himnuszunk kzvetlenl 1300 eltt keletkezett. A Szzanya fjdalmt szakrlis skon s minden desanya fjdalmt evilgi rtelemben is kifejezi ez a gyngdsgtl s hdolattl thatott kltemny.Ez az egyszerre emberi s istenanyai fjdalmat kifejez gynyr klti parafrzis kapcsolatot tart a latin mintval, de annl tmrebb, kltibb s drmaibb. Rokonsgot mutat a npi siratnekekkel, a dramatizlt passijtkokkal. A hrmas drmai kompozciban a vallsos tma mlysgesen fldi, evilgi rzseket fejez ki. Mria hromszor jajdul fl: a fjdalmat tudatostja, majd fihoz fordul, vgl nmaga lete rn is kegyelmet kr fia szmra. A ritmus az rzs intenzitst kvetve hol gyorsul, hol lassul. A latin liturgikus lra formai hagyomnyait egyntve asszimillja kzpkori lrnknak ez a remeke. A ktetlen sztagszm, kttem sorokban megkap termszetessggel alkalmaz allitercikat, mltn hress vlt, npdalokra, virgnekekre emlkezteten szp figura-etimologikkat: „Vilg vilga, Virgnak virga...” A latin minttl szemlletben is eltr, magyar ltsmdot kvet: „flos florum” – „virgok virga” helyett az egyes szm alakot, a „virgnak virga...” formt hasznlja. „Lrai kltszetnk jellegzetes vonsai: a tlzs leegyszerstse, a zkkens nlkli kemny tarts, a mestersges dszts helyett az rzki valsggal val hats mind megtallhat az els magyar versben”—llaptja meg rla Horvth Jnos.22
A nemzeti kltszetnk nyitnyban feltn szakrlis anyakp irodalmunkban csodlatos vonulatot, klti kpsort alkot Janus Pannoniuson, Petfin, Adyn, Kosztolnyin, Jzsef Attiln, Radntin, Weres Sndoron, Nagy Lszln, Juhsz Ferencen, Csori Sndoron t Kalsz Lszlig, Utassy Jzsefig...
Mria a kzpkori pecstek tansga szerint Szentmria. Szz Mrirl szl a Knigsbergi tredk. (Els rszt Toldy Ferenc egy knyv tmljbl fejtette ki.) A magyar kltszet fejldse szempontjbl fontos szerepk volt a ks-kzpkori vallsos nekeknek, az anyanyelv cantiknak, vagyis npnekeknek. A Mria-tisztel szerzetes-klt kifejez eszkzei kz tartozik a virg-szimbolika, amely aszakrlis nekek s a profn virgnekek mlysges rokonsgrl sklcsnhatsrl tanskodik:
Mria szp verg
s szzeknek gyngye
a mennyei udvarnak
nagy szp fnssge
mert vagy Istennek anyja
angyaloknak asszonya
nagy mltsg nkd
kinl nagyobb nem lehet
Istennek utna
sem fldn sem mennyn
Szeretetnek rsja
tgd kste
szent alzatossgnak
violja szpte
tisztasgnak lilioma
igen tgd tisztle
s mindn jszgnak
jmborsgnak szentsgnek
dssgs illatja
tgd mind elhata.
Az kegyes szz Mria (Peer-kdex) kezdet nek mr eredetinek tekinthet, amint az az elveszett cantio is, amelybl mindssze kt nagyszer sor maradt rnk: „des anya, bdog anya, Verg szl, szz Mria” (Winkler-kdex).
A kzpkor vgn a katolikus egyhz utat engedett a magyar nyelv templomi neklsnek, br ennek igazi elterjedse s npszersgnek fontos tnyezje a reformci mve volt, katolikus ellenhatsknt az anyanyelv vallsos nekls rvn felvirgoztak a katolikus egyhzi nekek is. Kisdi Benedek egri pspk nevhez fzdik a Cantus catolici, rgi s j, dek s magyar jtatos nekek s litnik (H.n. 1651) cm kiadvny, amelyet Szllsi Benedek lltott ssze. Az els hivatalos, kotts egyhzi nekesknyv is, a Cantus Catholici, amelyben az nekek nagyjbl az egyhzi v rendjt kvetik. (Kztk mintegy 30 Mria-nek tallhat, ezek jrszt Sk Sndor klttte t magyarra.) Ez a gyjtemny magban foglalja a megelz kiadvnyok nekeinek java rszt. Ezek fontos rszt kpezik a katolikusok rgi, rszben mg a kzpkorbl szrmaz s a szjhagyomny tjn megrztt nekei. Kzjk tartozik Vsrhelyi Andrs npszer Mria-himnusza, az Angyaloknak nagysgos asszonya, .amely litniaszeren dicsri a Szzanyt. (A szerz ferences szerzetes, az els nv szerint ismert magyar klt, neve a versfkben van elrejtve.) 23 A Szzanya Pzmny Pter fohszban aranyos nsfa, jsg plmja, nms liliom. Pzmny O gloriosa! cm Mria-nekt a latin himnuszbl Rosty Klmn fordtotta s a Szz Mria Virgos Kertjben publiklta (1896. 12. sz.): „ dicssges, kessges, / Mint a csillag, fnyes! / rnnk s Anynk vagy, / Drga szp, ernye!” A szpen megkomponlt himnusz a szmzttsg megszntetsrt is fohszkodik: „Menny kessge, np dicssge, / Vidd szivnket gbe: / Hogy a szmztt / Lelje nyugtt vgre! // Fny a sttben, des remnyem, / Oh tekints le rm fenn: / Adj hiveidnek / rk ltet, -- men!”
A Mria-tiszteletre szerzett nekek kzl eredetisgvel, epikus jellegvel tnik ki a Szent nek, ki dicsri Szz Mrit s az szent Fit, amely a Winkler-kdexben tallhat, s Mria s Jzus trtnett az Egyiptomba val meneklsig beszli el.24 A kzpkori vallsos htat nla benssges nemzeti rzssel prosul, Istvn kirly pldjt kvetve25 ajnlja Mria oltalmba a trktl ltben fenyegetett Magyarorszgot:
Halottaknak megszabadtja,
Trkknek megnyomortja,
Kerlyoknak j tancsadja,
Magyaroknak megoltalmazja.26
A kor katolikus nekszerzi gyakran nagyszer hsggel s szpsggel tolmcsoltk magyar nyelven a kzpkori himnuszkltszet remekeit. Ezek az tkltsek a ksei, gtikus kzpkor himnuszait j stlusban kzvettve erstettk a barokk szellemisget, mint pldul a Stabat Mater dolorosa megindtan szp, az eredetit hven kvet tkltse: „lla az keserves anya, / Keresztfnl siralmba, / Ltvn fggni szent fit...”
A trk veszedelem idejn a barokk kor a Keresztnyek Segtjt hangslyozza a Mria-kultuszban. 27 Tisztelik t mint a Bke Kirlynjt,az Irgalom Anyjt, a J tancs Anyjt, Htfjdalm Szzetis. Zrnyi invokcija nemzeti, barokk eposzunkban a keresztny mzshoz, a Szzanyhoz szl, tle kr s vr segtsget:
„Musa, te, ki nem rothad zld laurusbl
Viseled koszorudat, sem gynge gbul,
Hanem fnyes mennyei szent csillagokbul,
Van ktve korond holdbol s szp napbul;
Te, ki szz Anya vagy, s szlted Uradat,
Az ki rkkn volt, s imdod fiadat
Ugy, mint Istenedet s nagy monrchdat;
Szentsges kirlyn, hivom irgalmadat!”28
Jnos jelenseinek egyik passzusa alapjn (Jn 12,1) terjedt el a lbt flholdon – ksbb bsgszarun – tart Szz Mria kpe, akivel a Napbaltztt Asszony tisztelett azonostottk, aki lbval eltapossa a bnt, jelkpesen magyar hveinek ellensgt – lthat a szegedi s a csksomlyi kegyhely Mria-kpn is. A litnia mint imaforma ekkor lte virgkort, nagyon megfelelt a barokknak, mert sok kifejez eszkzt, felsorolst, dszt formt kpes magba foglalni.
Szent Istvn felajnlst II. Ferdinnd a 17. szzad elejn megismtelte, a Napbaltztt Asszony kegyeibe ajnlotta orszgt, tiszteletre pedig Bcsben emlktemplomot alaptott. Bcs 1683-as ostroma, aztn haznk felszabadtsa a trk iga all a Segt Szzanya tisztelett erstette meg npnkben, amely Passaubl elindulva az egsz kzp-eurpai trsget meghdtotta. A ppa elrendelte Mria nevnek megnneplst vilgszerte. A trk all felszabadul Ptervradon mecsetre plt a Havi Boldogasszony-kegyhely. (Nvadsa a mjusi hessre utal.) A trkk fltti diadal rmre rendelte el a ppa az egyhzban a Rzsafzres (Olvass) Boldogasszony egyetemes nnept.
A pcsi grgkatolikus templom Istenszl ikonja (s a rla kszlt szmos msolat is) kegykpp vlt. A rajta lthat No brkja az Egyhz egysgt jelkpezi, a kiengesztelds s megbkls galambja csrben zld gat visz. A kegykpet baldachinstor koronzza, amelynek draprijt angyalok vonjk szt. Mindez jellegzetes barokk dsztmny, amely kegykphttrknt s oltrdsztmnyknt a heraldika cmerpalst-motvumra vezethet vissza.
Ismeretes olyan barokk szentkp, amelyen a Patrona Hungariae egy rpd-hzi szent trsasgban lthat. A kpen a felhkoszorbl lenz Patrona Hungariae glrijnak fnysugarai storknt vonjk be a htteret, kvetve ezzel is a Raffaello Foligni Madonnja nyomn npszerv vlt kptpust. A Magyarok Nagyasszonya a kolozsvri volt jezsuita templom bal oldali els kpolnjnak oltrkpn lthat, ahol a gyermek Jzus fogja a Szent Istvn kezben lv orszgalma keresztjt. (Hasonl brzols tallhat a gyri Szent Ignc templom, a mai bencs templom baloldali mellkoltrnak magyar szentek oltrkpn is.)
A Szent Istvn felajnlja a koront a Szzanynak tmakr a 18. szzadban szmos vltozatban bontakozott ki. A Szent Kirly devcija kzggy vlt. Ezt jelzi a kpeken megjelen magyar hvk tmege – nha Buda ltkpe is, a magyarok rks Nagyasszonynak terrnuma –, amely a Regnum Marianum gondolatt rzkelteti. (Az els brzols, amelyen els kirlyunk a Mennyek Kirlynjval egytt szerepel, az esztergomi Porta Speciosa 12. szzadi mrvny-illusztrcijnak timpanonja volt.) A Nagyboldogasszony, flvve a magyar koronzsi jelvnyeket, kszereket, a Patrona Hungariae, vagyis a Magyarok Vdasszonya teljes ikonogrfijt kpviseli.
A magyar Mria-tisztelet trtnelmi hagyomnyai kztt jellegzetes fejlemny, hogy a trk hdoltsg idejn a Napba ltztt, Flholdon tapos asszony nlunk trkellenes jelkpp vlt (Jel 12,1). A Gyrben 1623-ban letelepl, rendhzat, gimnziumot alapt jezsuitk templomban a magyar szentek oltrn Patrona Hungariae felirat pajzsok fogjk fel a trkk nyilait, lndzsit, kifejezve ezzel a katolikus megjuls honvd szndkt, amelyre hatrozott utalsokat tallunk a templom s rendhz stukkin is. A Boldogasszony liturgikus jelkpei a rendhzban lv patika dsztsein ppgy megtallhatk, mint a lpcshz jonnan feltrt csodlatos szpsg freskin. Gyrtt mr a 17. szzadban ltezett jmbor trsulat Confraternitas Beatae Mariae de Victoria nven s mr 1642-ben oltrt emeltek a trsasg patrnjnak az jonnan plt Szent Ignc templomban. Az oltrkpen a Gyztes Immaculata jobbjban plmagat tart a lepanti gyztes csata (1571. X. 7.) haji fl. Mria a barokk korban rendre az oszmn hatalom feletti gyzelem palladiumaknt szerepelt a mvszetekben.
Mria segtsgnek tulajdontottk Budavr visszafoglalst is a trktl. Budam Virginis Dabit Auxilium – Budnak a Szz ad segtsget -- vallottk az ostromlk s vrtk a dnt gyzelmet Nagyasszony s Kisasszony napja kztt, amely szeptember 2-n meg is szletett. Irodalmunk, klnsen kltszetnk Mria-kultusza a szabadsgrt kzd, erklcsi nemesedst akar nemzeti rzletet, hsi lelkletet ersti risi hittel, bizalommal. Msfl vszzadon t sokszor felhangzott a mohcsi csatban elesett Vsrhelyi Andrs neke:
Rettenetes a mi baj-vvsunk.
Mert kegyetlen a mi ellensgnk,
Rettenetes vgs kimlsunk,
Hogyha Szent Szz nem lesz segtsgnk.
Bartolomeo Altomonte festette a soproni Szent Mihly templom oltrkpt (1739), amelyen a „Magyarok Patrnja” Szent Mihlyt kldi a trk sereg ellen, a magyarok segtsgre. A kp ugyanazt a barokk szellemet sugrozza, amely a Cantus Catholici (1651) textusbl rad:
„ Mria, nagy r Annya, s mennynek Kirlyn Asszonya.
Baj vvknak biztatja, s ellensgnk rontja.
Zszld alatt vitzkednk, ne hagyd hveidet el-vesznnk.”
Ezrt volt olyan npszer nlunk is a „trkver passaui Segt Mria” (Maria-Hilf) kegykpe, a Keresztnyek segtsge, a minden veszedelemtl oltalmaz, kpenyes, illetve palstos Madonna. A trk kizse utn az orszgot sjt pestist a pogny rabiga utols tknak tekintettk, amely ellen a Szzanya, az irgalmas szeretet megtestestje vdi meg hveit. (Az Immaculata, a Szepltelenl Fogantatott Mria fkppen Murillo kpei nyomn vlt kedveltt.) A dghallt okoz sbntl is mentes Immaculata, a Segt Mria oltalmt kri a knyrgs, hogy a Bibliban szerepl hrom dvidi rossztl, „az hsgtl, hadaktl s dghalltl ments meg, Uram, minket!” (Eszterhzy Pltl tudjuk, hogy a dgletes nyavalyt a magyarok Erdlyben s Vrad krnykn „Hall-szeplnek” is neveztk.) A kuruc-labanc testvrharcok idejn pedig a Boldogasszony pcsi, gyri, nagyszombati, kirlyfalvi, szentantali kegykpe knnyezve, vrrel verejtkezve figyelmeztette, intette megbklsre, vezeklsre a viszlykodkat... 30
A barokk korban alakul ki a magyar trtnelmi Mria-kegyhelyek tbbsge. A mai Magyarorszgon lv 64 kegyhelybl kilenc kzpkori, a tbbi pedig barokk eredet. Tbb zarndokhely Mria-kp krl alakult. Szegeden a Fekete Mria, Gyrtt s Mriapcson a Knnyez Mria kegykpe lett a bcsjrs kultusztrgya. Gyakoriak a Fjdalmas Szz-kegyhelyek is.31
A Mria-kultusz teljesen tszvi s meghatrozza abcsjrs magyar hagyomnyt, a bcss nekek tematikjt, krmenetek jellegt. A bcss krmenetekben a menet ln mris zszlk lobognak, a menetben pedig Mria-lnyok szoktk vinni a hordozhat s ltztethet Mria-szobrokat. (A Mria-szobroknak tbb helyen is egsz ruhatruk van. Rgi szoks szerint a mennyasszony – hzassgnak boldogsgt krve – felajnlotta a Szzanynak amenyasszonyi ruhjt, vagy egy az abbl kszlt szp ruht. jabban mdosult ez a szoks, npmvszeti ruhkkal kedveskednek a kegyszobornak, gy trtnhetett, hogy pldul a kalocsaiak ltal nagyon kedvelt Somogy megyei Andocs Szz Mria kegyszobrnak tbb ltzet pomps kalocsai ruhja van.)
II. Rkczi Ferenc imt rt el katoni szmra, valsznleg a szerzje aRkczi Ferenc buzg neke cm kurucdalnak, amely figyelemre mlt Mria-tiszteletrl tanskodik:
„, te angyaloknak ragyog csillaga,
des Jzusomnak szerelmetes anyja,
des nemzetemnek ki vagy ptrnja,
Hvlak segtsgl npem oltalmra.
Fogadsod szerint magyar npet ne hadd,
Minden ellensgtl, krlek, hogy oltalmazd,
, des Szzanym, ellensgem rontsad,
Npem szne eltt futamst adjad.”
Szinte minden bcsjr helyen az archeolgiai rtegek mellett feltrhatk mg nyelvi, „szellemi-lelki” rtegzdsek is. Csksomly dombjn a pogny kori magyaroknak valami nagy kultuszhelyk volt. Az els igehirdet nemzedk rdeme, hogy ezt a kultuszelzmnyt nem irtottk ki, hanem a keresztnysg, a Mria-kultusz fnybe vontk. gy jrtak el, ahogyan Nagy Szent Gergely javasolta: a pogny kultuszhelyeket nem kell lerombolni, hanem fel kell szentelni ket az Egyisten tiszteletre. Babba Mria jelentse: Szp Szz Mria, amely szorosan ktdik az rjzushoz s az oltriszentsghez. rezheten valamilyen istensg van elrejtve a Babba megnevezs mgtt. A dl-erdlyi Ksteleken a hvek Babba Mrihoz gy fohszkodnak, mint a Jistenhez. Bizonyra Babba valamilyen si, pogny kori istensg volt, akinek megnevezst a keresztny eldk Mrihoz ktttk. Istenhez szl imikban hozz fohszkodnak. Klnsen a gyermekek szmra jelent Babba istensget, aki a Mindenhat mellett, vele azonos rangban ltezik. A pogny kori mitolgihoz, a npi hiedelemvilghoz is kapcsoldik az a hagyomny, amely szerint a szkelyek s a csngk Babba Mrihoz fohszkodnak a blcstl a srig, minden gykben. Babba Mrit a Holdban ltjk, a teliholdat is Babba Mrinak nevezik, taln a pogny kori hold-kultusz nyomn. Az jholdat rendszerint imval s verssel kszntttk. (Az egyiptomiak zisz, a grgk Szeln, a rmaiak Luna istenasszony kultuszt mveltk.)
Amikor a szkely s csng kisgyerek elszr mutat a Holdra s azt mondja, „Ott a Babba Mria”, ez a csald szmra nagy rmet, nnepi pillanatot jelent. A szkely gyermekek elbb ismerkedtek meg Babba Mrival, fogalmval, mint az Isten, Jisten megnevezssel. Mrit a kis Jzussal egytt is Babba Mrinak mondjk. Csksomly a legnagyobb kultikus kzpontja a magyar Mria-tiszteletnek. Ide megnyugodni, kiengeszteldni, ert gyjteni, imdkozni, nekelni, vagyis bcst nyerni sereglenek Babba Mria szkely- s csng magyar hvei. Eldeink hajdan Csksomlyn Babba si istennt imdtk, akinek kultuszhelyn ma az Istenanyt tiszteljk, akinek lba alatt a hold s feje felett a tizenkt csillagbl ll koszor tallhat.
A szzadforduln budapesti hittanrok egy csoportja, tbbnyire Prohszka tantvnyai, akik a hagyomnyos, jezsuita szellemisg Mria Kongregcit elavultnak reztk, j kzssgi letet kezdett egy Damjanich utcai hzban. Kzssgknek a Regnum Marianum, vagyis Mria Orszga nevet adtk. A mig meglv lelkisgi mozgalom vezetinek f clja az ifjsg nevelse, lelkigyakorlatok, ifjsgi tborozsok szervezse volt. Tevkenysgk f terepnek a cserkszetet tartottk, de azt igyekeztek „keresztny” szellemv tenni. A Mria-tisztelet mindmig meghatrozza lelkisgket. A kzssg minden vben a Szepltelen Fogantats nnepn tesz fogadalmat a Szzanynak, megerstve clkitzsket, hogy „tiszta llekkel s kitart lelkesedssel akar szolglni Mrival Istennek, Jzus dicssgre”.
A katolikus sajt a szzadforduln virgkort lte, a Mria-kultuszt is erstette (1902-tl) a Zszlnk, amelyet kezdetben Izsf Lajos, majd pedig Sk Sndor szerkesztett. Ekkor szletett a diksgra nagy hats Schtz Antal s Sk Sndor ltal ksztett imaknyv. (Ekkor tbb ignyes imaknyv is megjelent, mint pldul a felntteknek sznt Sk Sndor: Dicssg, bkessg, valamint a Prohszka-imaknyv is.)
A 18. szzadban szinte minden tjegysgnek tmadt bcsjr helye. Ezek rendre Mria-kegyhelyek, amelyekhez a hvek ezrei zarndokolnak, amelyekhez klnsen a magyar parasztsg ragaszkodik mindmig. let- s nszemllett sokban meghatrozta a Boldogasszony kultusznak hagyomnya, amely nem a deklarlt, hanem a meglt, vagyis szellemi-lelki Regnum Marianum bzisa. vszzadok lni s megmaradni akarsa, remnye led jra bennnk, amikor benssges htattal felhangzik, Loncsics Bofifc bencs szerzetes szvegvel si neknk: „gy vagyon mi dolgunk, mintha Egyiptomban
Babilonnak tornyt ptennk haznkban
akkor csak az segt ha gy imdkozunk:
Boldogasszony Anynk, rgi nagy patrnnk
Nagy nsgben lvn gy szlt meg haznk
Magyarorszgrl, Pannnirul
Ne feledkezzl el rva magyarokrl.”
„Regina vitae s maga az let”
A magyar kltszetben orgonn zeng fl a Boldogasszony-tmakr. Csupn nhny rra, kltre s vonatkoz mvre utalunk. trakszls cm mvben a hallrl rja Grdonyi: „egy ajt bezrul itt lenn a fldn, / s egy ajt kinylik ott fenn az gben”. Kpzeletben a tlvilgrl visszatr majd, hogy egynhny szl gyngyvirgot szedjen, s felvigye azt a csillagos gbe, hogy megkeresse vle Jzus anyjt, akinek kpei itt a fldn „oly bsak s olyan szenvedk! / Hadd lssam egyszer mosolyogni t”. Az Esti harangsz lrai hse az egri Grdonyi-hz kertjbl nzi a lemen napot, az alkonyatban „Csillag ragyog a Mtra tetejn / A tvolrl harangsz szll felm”. A „legszebb violnak”, „Isten kzttnk jr angyalnak” nevezi Mrit. A hatstrfs vers refrnje imaszveg: „dvzlgy Mria!”
Ady Endre a npeket, szegnyeket vigasztal pcsi Mrirl szl szp versben hossz sorokban mennek Mrihoz az emberek, a „poros, tarlott mezkn” hozzk tle a hitet. a „Regina Vitae s maga az let”. „Egy szies emlkes dlutnon” a szvben tallta meg t, „a Hallt-incsel letbl” rkezett klt: „h, Mria... / ldassl, hogy ma tallkoztam vled”.
A Madonna fakrja cm versben Babits egy „bna, fldn l”, „roml szem kltrl” szl, akinek tekintete nem ri el a „mrvny / nt dszein tl ama boldog arcot”. Az gre is hiba tekint – „az ember szrnyas vrcst csinlt magbl” –, csak azt ltja, hogy „eltnik az angyalok kk ruhja”.
Juhsz Gyula a Mjusi hitatban rgi litnik hangulatt idzi. A „Hajnali csillag, szp Szz Mrihoz” fldi bnk fiaknt fohszkodik, s gy rzi: „ma jra szp a nagy mennyorszg”. Ez az rzs teljesedik ki A hd cm versben, Mria kzvett, kzbenjr szeretete rvn: „a vgzeten tl / Rzsa virul, / s ltala a vgtelen tengeren / Vigyz renk az rk szerelem!”
Weres Sndor Mria siralma cm versben jjklti, 20. szzadiv teszi az magyar Mria-siralom tma-, gondolat- s rzelemvilgt: „Jaj nekem, n fiam, / gi virgszl, / igen elvltoztl, / messzire tvoztl. / Iszony vasszegek / trik a csontodat, / facsarjk izmodat... (...) Vred hullsa / szvem szakadsa.” Az anyai rmt, a szlets, a blcs rmt is felidzi ellenttknt a szenvedstrtnetben.Weres Mria-nekeinek koronz kltemnye a Hetedik szimfnia, eredeti cmn Mria mennybemenetele, 1952) bonyolult szerkezet, trszes alkots. desanyja emlkre rta, a gysz, a megrendltsg mlypontjn fogant. A ravatalon fekv desanya kptl indul, a teremt nisg dicstsn t jut el a kpzelet a mennybemenetelig:
„dv nktek, imba-zrt kezek,
szently borul fal-vei,
dobozban kt sor gyertyaszl,
harmatba-merlt tz hattyuszrny,
virul j csukott virga.”
Weres felidzi a Mria speciosa alakjt, a karcsonyi misztriumot: „Lttuk t gyermekvel csillag fnyen”, a psztorok idilljben. A vltakoz krusok nekbl az htat mlysgvel emelkednek ki az albbi sorok: „Magasztalom t, aki mhemben fogant / s felemelte holdsarlm az gre / s csilagfzrt illesztett homlokomra / s az gi tej svnyn viteti leplem / s dessg viharval fvatja ftylam... / (...) Kezdettl apm, s n szltem t...”
A krus kri a „Virgcsengk kirlynjt”, „ha megcsorbul harang-rcnk, / nmtsd el hatalmaddal.” Vlaszknt hangzik el Mria vallomsa:
„Az tlet nem enym; mrleg, a brd
nem az n kezemben; tni nem tanultam,
csak simogatni; heztetni sem, csak etetni;
sebezni sem, csak sebeslni; hdtani sem, csak krni.
A zeng csendben, a jeltelenben
lck s nszruhk virulnak rajtam,
oroszln s gida megosztja keblem.
(...)
Ki dicssgben ltsz pompzni engem,
gondold el: nem tlem val...”
A vers zr rszben „sugaras szem bvletben ... ll a hall, fgg az id”. Megtrtnik a megdicsls, a mennybemenetel. A kda a teremt mvszet csodjt rgzti, kr fohszt s tanulsgot zr magba:
„Csillag-plyk asszonya, Mria, / oltalmazd Mrit, desanymat, / szememtl elszakadt tjn / ne rje bnat. / Aki hallottad ezt a dalt, / egy szilnkjt annak a dalnak, / melytl a vilg szve szakad meg: / aki hallottad ezt a dalt: / ocsdj lomha szrnyeidbl.”
A Boldogasszony-kultusz thatja a magyarsg trtnelmt, jellemzje lett szellemi-lelki fejldsnek, jellegad ismrve lelki habitusnak. Megtart ert jelent a kisebbsgi ltben l magyarsg szmra is. Gyry Dezs, a szlovkiai magyar irodalom jeles kpviselje llaptja meg a Czine Mihlynak dediklt, Elipszis-plyn egy tborhely fltt cm versnek alcmben, hogy a Sarl-mozgalom a Palcfldn bontott szrnyat. Azzal kapcsolatban pedig, hogy a mozgalom nvadsa kizrlagosan a sarl s kalapcs jelkphez ktdtt – amint ezt idehaza s a szlovkiai magyartantsban is hirdettk –, cfolatknt idzzk a vers utols sorait: „... lmunk egn megjelent szkn, / hogy jarc vgy-clt virrasszon, / bzakalsz-koszors hajjal / egy lny: / a sarls boldogasszony”.
Forrs: http://www.arssacra.hu/ArsSacraII/ArsSacraII-C5.htm
| |