Isten hozta a Honlapomra Kedves Olvas! ANAHITblogomon folyamatos aktulis bejegyzsekkel vrom nket.
NKnek ajnlom a Magyar Lenyok Asszonyok cm blogomat
ldott napokat kvnok Mindenkinek!
Fnyvrosok Krpt- medencben fenn van a Facebookon. A magyarsg egy emberi tartalom a sz igazi rtelmben
,ami bennnk kdolva van s mkdsbe lp,
ha ezt befele fordulva megnyitjuk Mag-unkban. A tisztasg s a j szndk vezreljen bennnket magunk s mindenki javra!
A magyarsg s minden ember rdeke,
hogy fejldjn lelkileg,szellemileg s hasznlja ki azt a nem tl hossz idt,ami mg rendelkezsnkre ll,
hogy azok legynk,akik valjban legbell vagyunk.
Merjnk igaz emberekk vlni s akkor az egysg magtl megolddik, mert mkdnek az egyetemes trvnyek.
Wass Albert
Minden hnap 8.-n IMANAP a Nemzetrt. Fnylncban 19 rakor kapcsoldunk ssze. teljes zenet itt
Fben, virgban, dalban, fban,
szletsben s elmlsban,
mosolyban, knnyben, porban, kincsben,
ahol stt van, ahol fny g,
nincs oly magassg, nincs oly mlysg,
amiben benne nincsen.
Arasznyi letnk alatt
nincs egy csalka pillanat,
mikor ne lenne lthat az Isten.
De jaj annak, ki megltsra vak,
s szeme el a fny korltja ntt.
Az csak olyankor ltja t,
mikor leszllni fl az lom:
tletes, Zivataros,
villm-vilgos jszakkon.
Fohsz
Boldogasszony Anynk,
Fnyes tekinteteddel nzzl le renk.
Hozzd knyrgnk, Tged krnk,
Magyar nemzetnk megmentsben,
Adj segtsget nknk.
Boldogasszony Anynk nzzl le renk
Magyarokra,
Kik, Hozzd knyrgnek,
Benned remlnek.
Adj jobb sorsot e Nemzetnek!
Add, hogy feltmadjon ez az Orszg
s jra visszatalljon Hozzd!
Adj neknk Remnyt, Bkessget
s soha el nem fogy bizalmat Benned.
Boldogasszony Anynk, tekintsl le renk.
ldott kezeidet nyjtsd segtsgl nknk,
Hogy sorsunkat ne szenvedjk,
Hanem rmdben leljk.
Boldogasszony Anynk,
add nknk vissza Koronnk Szentsgt!
Engedd, hogy jra felragyogjon,
s minket Fnyvel bebortson!
Krptok brcein felcsendl az nek,
Vigad a bs magyar...
Lesz-e lds, ldoms,
vagy rsznknt mr csak a nyomor marad?
Srva vigad a magyar…
Knnyei vgig peregnek arcn,
Lelke sajog, fjdalom jrja t…
gy tudni, ki az Igaz Magyar,
Ki ment s nem veszejt Hazjt.
Boldogasszony Anynk, nzzl le renk.
Hallgasd meg bs knyrgsnket…
Minket Magyarokat, soha ne hagyjl el!
ld meg ezt a Hazt,
Segts, hogy jjszlethessen!
Npednek add vissza e Szentsget.
Add, hogy jra EGY legyen az Orszg,
s a MAGYAROK ISTENE kormnyozza Orszgt!
men.
rta: Feketn Lendvai Katalin
Gyimesi Fohsz
desanyja, Nagyasszonya
Igaz magyar fiaknak,
Ptrnja, Prtfogja
Rgi magyar haznknak!
Tehozzd jrulunk,
srva leborulunk,
Lgy anyja fiaidnak!
Renk tekints, mert senki sincs,
ki sorsunk boldogtsa!
Igaz szvt s j szemt
Aki renk fordtsa.
Sok vres sebnket,
panaszos gynket
Aki elbbmozdtsa.
Mindenfel nyomorsg
szorongatja npnket,
Majd szraz g, majd zpor,
jg veri el termsnket.
Most szvnk szomor, fl,
hogy lesz hbor,
Ktsg gytr bennnket.
Bkessgben, csendessgben
tartsd meg h szolgidat,
Becsletben s bsgben
rks Orszgodat!
Sznd meg, J Anya,
Magyarok Asszonya,
H magyar jobbgyodat!
J hrnvnek, magyar vrnek
gerjeszd vidm jultt,
Kirlyrt, hazjrt
vitz vre buzdultt!
Engedd, hogy hs karja
mindig fltarthassa
Az ellensg lndzsjt!
gy zokogunk, gy hdolunk,
Mria, szent nevednek;
gy remlnk, halunk s lnk
j anyai szvednek.
A magyar Szent Hazt
s Angyali Koront
Ajnld fl az egeknek!
Torma Zsfia (az els magyar rgszn) 1894-ben ismertette kutatsi eredmnyeit "Sumr nyomok Erdlyben" cm mvben, mely Jnban jelent meg nmet nyelven.(TZs 1840-ben szletett Csicskeresztron, nemesi, nagybirtokos Torma Jzsef s Dniel Jozefa hzassgbl.
Apja szenvedlyes rgszked volt s btyja, Kroly -akivel sok mindenben nem rtettek egyet a rgszetet illeten - nevhez fzdik
Aquincum feltrsa s szabad mzeumi berendezse, a Csrsz-rok s a sok rmai erdtmny, a "limesek" feltrsa. Magas tisztsget tlttt be, egyetemi tanr s a kpviselhz alelnke is lett. Elfogultsgt Fekete Zsigmond tbbszr idzi azzal, hogy a Csrsz-rkt s minden vzrendszer-nyomot a rmaiaknak tulajdontott s szenvedlyesen tagadta az avarsg s a hunok mveltsgt.)
A magyarul megjelent ktetben Jki Gbor mutatja be TZS lett s munkssgt. A bevezetben Fehr Anna - az amerikai magyar nyelv kiads kiadja a kvetkezket rja: "Szndkunk a kis munka kiadsval mindssze annyi, hogy hdolni akarunk a sokat gnyolt, lenzett, elmellztt magyar rgsznnek, szszvrosi jeltelen srjra hlnk babrkoszorjt elhelyezzk, s nevt a modern sumerolgia nevesei,
rangosai kz iktassuk."Jki: "Els nyilvnos szereplse a budapesti IX. Nemzetkzi strtnelmi s Embertani Kongresszus alkalmval trtnt. Hunyad megye t bzta meg kpviseletvel.
...Ismeretsgek, nemzetkzi kapcsolatok, holtig tart bartsgok s
ellensgeskedsek szlettek ekkor az els magyar rgszn krl. Ellensgeinek zme az akkori Magyar Tudomnyos Akadmia s az egyetemi professzorok sorbl kerlt ki, mg legnagyobb bartai, Sayce, Langenschmit, Virkow s fknt Schliemann ekkor ismertk el a zsenilis magyar leny eszmetrstsait s skultrk knyes
problminak egyszerstsn s kapcsolatn. Ekkor merlt fel
Tordas-Trja-Mezopotmia kultrinak szerves sszefggsnek a gondolata, amelyhez egyre tbb klfldi tuds csatlakozott, hdolva a magyar rgszn intuitv s mgis trgytrtnelmi megltsainak."
....TZS a leletein szerepl jegyek s rsok sokasgt, s Tordost Trja
mveltsghez kapcsolta s rdbben, hogy Trjn tl is vezetnek szlak, s eljutott a sumrokig.
"A tordosi kultra felbecslhetetlen rtk gyjtemnye, az 1876-ban lezajlott nemzetkzi Rgszeti Kongresszus legnagyobb ltvnyossga volt, s legtbb klfldi tuds zsongott krltte.
Zsfinak azonban mr itt kellett reznie az "rm-cseppeket", amelyeket a "hivatalos" magyar rgszet ksztett szmra. Pulszky, a Nemzeti Mzeum igazgatja s legbensbb munkatrsa Hampel Jzsef nem gyztk elgg kihangslyozni Torma "autodidakta" mivoltt. ...
A kt "tuds" tekintlyalapon prblta llandan rendre utastani a zsenilis s les ni intucival megldott rgsznt.
Ez a"tekintlyhangslyozs" klnben az Akadmia rszrl azrt is groteszk s nevetsges volt, mert az akkori akadmiai cmeket - mint a politikai hatalom nyomsa alatt l magyarsg trtnetben annyiszor - , nem annyira a tuds, hanem a mindenkori hatalom tnyrnyali tehetsg alapjn osztogattk. Br nem szndkom megsrteni s lertkelni a mindenkori Akadmink "nagyjait", hiszen valban nagyon
sok emberi rtk volt s van kzttk, de soha nem szabad elfeledkeznik, hogy nem a cm teszi az embert, s hogy Caligula lova - br szentorr avattk - mgis csak l maradt rkre."
Miutn "Sumr nyomok Erdlyben" cm knyve megjelent Eurpa sumrolgusai, rgsz, trtnsz, nprajzista tudsai sorra hvjk Eurpa-szerte az egyetemekre, hogy tartson eladsokat elgondolsairl. De nem tud menni, mert gygythatatlan asztma
knozza."Egy szve vgya volt mg Torma Zsfinak, amikor mr Isten fel hajl rnykknt lte utols veit: nagy sszegez s kedvenc rajztanra a dvai Szinte Gbor sok szz illusztrcijval kes munkjt szerette volna kiadatni. Levelezett is az Akadmival. Akkor ott Hunfalvyak, Budenzek s hasonszr "Caligula-szentorok"
voltak az urak. Zsfia hromszor cipelte fel Pestre a kziratot, hromszor vitte vissza. Az Akadmia "akadkoskodott". Nem az anyagiak voltak a mrvadk. ...
Nehezebb volt Torma Zsfit meggyzni arrl, hogy gy rjon, ahogy s amint msok szeretnk. "n gy kpzeltem, hogy az akadmiai munkk szerzi magok lltjk ssze s rjk is be mindazt, amit a legjobb meggyzdsk szerint tudnak s rni kpesek.
Hogy ennek ellenkezje llhasson, eszembe se jutott!" -rja Hampelnek. Egy percig se hitte, hogy elrhatjk neki: kziratbl csak azt nyomassa ki, amit msok jnak ltnak, amire pillanatnyilag szksgk van.
Nem minden clzat nlkl emlti:
"Felszltott volt egy nmet tuds, dolgoznm fel vele az sszegyjttt anyagot, s aztn csak abba egyezzem bele, hogy az nevt is mint munkatrst tehesse." ... Nem vllalhatja, hogy "anyaggyjt napszmoss" degradljk. "Dolgozzam mint megbntott nma - krdi -, kinek gondolatmenett irnytsk, kijellvn az utat s pontot,
merre, meddig s ne tovbb haladjon?" Ezt nem tudja megtenni. Adatainak feldolgozst maga akarja elvgezni, s ha ez nem sikerl, jegyzeteivel, napljval egytt ksz megsemmislni."
TZs mve rgszetileg bizonytotta be, hogy a "sumr np turni nyelv, vagyis sem rja, sem smi npekhez nem kapcsolhat." Gyulai Pl kolozsvri rgszr rja rla:
"Bmulattal s elismerssel beszltek az erdlyi nrgsz les logikjrl a sumr-akkd szimbolikus jelek nyomkvetsben Babilontl Eurpig. tveszi teljes meggyzdssel hirdetett elmlett, hogy az eurpai npek kultrjnak alapvet elemei, mint pldul az rs, a valls, a npmvszet si formakincse, az eurpai mitolgia, keletrl veszi eredett, innen szrmazott s turni npek kzvettsvel Eurpba, hogy a mveltsg tszrmaztatsnak egyik fontos llomsa Tordos,
illetleg Erdly."
TZs nagy mve amely a "lers szerint mintegy 2500 brval illusztrlt hatalmas munka s a cme "Dcia a rmai foglals eltt" ma ott penszedik, srgul a Kolozsvri Mzeum valamelyik irattrban, br egyre jobban s tbben forgatjk a mlladoz, srgul lapokat. rk szgyene a Magyar Tudomnyos Akadminak, hogy soha
nem kerlt kiadsra. Vajon mitl flt az Akadmia? Taln ugyanattl az esetleg fellobban magyarsgszeretettl, rgi si rksgnk szmontartstl, amely pl. mindent megakadlyozott hogy az olyan tartalm, s Kmosk Mihlytl megrt hatalmas orientalista gyjtemny megjelenjen. Ipolyi Arnold hatalmas "Magyar Mitolgia"-jt
is majdhogynem tzbe dobattk vele, annyi volt az ellenese."
1899. mjus 25-n a kolozsvri egyetem tiszteletbeli doktornak vlasztotta. A szerny, sokat gnyolt, elaggott Torma Zsfia vlasza - egy fogalmazvny csupn, s nem tudhat, hogy valban elkldte a cmzettnek: Schneller Istvnnak 1899.mjus 26.
"Holt lra patk. Elszr is korltolt ismereteimmel erre rdemes nem vagyok, azutn annyi szektura s megalztats utn aminek engem ppen ott - egyesek kivtelvel - kitettek, tekintve hogy haldoklsi koromat lem, most mr ennek hasznt sem vehetnm. Mindezekrt n legszvesebben ezt a kitntetst nem fogadnm el, mert nemcsak ok nlkli bajoskodssal jr ez - fknt idpazarlssal, de igen sok
kltsggel is. Ellensgeimmel s gnyolimmal szemben igaz ennyi elgttellel magamnak tartoznm! Most mr mgse tudom mit tegyek."
A rgszeti satsok megkzeltleg 11000 trgyi leletet tartalmaztak. Ezen trgyi leletek kzl a leghresebb s legjelentsebb a tordosi korong volt.(Hood a tordosi korong jeleihez hasonl rsjel korongot tallt Krta szigetn.) A leletek kztt agyagtblk s emberalak idolok is voltak.
Az idolok ruha keresztpntjnak elrendezse hasonlsgot mutatott a Mri-ban tallt ni szobrok pntjaival. Ennek a bizonytknak a jelentsge abban ll, hogy a sumer np ltal viselt ltzetek s a korai krpt-medencei kultra viseletben is fellelhet azonossgok.
Torma Zsfia NLETRAJZBL: " ...Gyjtemnyem trgyairl az sszehasonlt rgszet seglyvel kivonhat eredmnyek arra a meggyzdsre vezettek, hogy Tordos skorra kvetkeztetve felttelezzem, miszerint mint Erdly ms stelepein, azokat trk-gta
fle npek laktk, akikrl Herodotos Kr.e. 500 vvel gy emlkezik meg, hogy azok a"Maris", azaz "Maros" menti terletek laki voltak. Tordos leletein ekkor felismerm, hogy Babylon-Chaldea kultrelemeibl keletkeztek, s Egyiptom mvszetvel egytt Syriban fejldtt tovbb, s hasonl volt Trja trkjainak kultrjhoz, s melyet nem elztt meg az eddigi rgszeti felfogs szerint a gall-kelta, pelazg-helln vagy rmai-etruszk kultra."
Torma rmutat kt fontos jelensgre:
"'1. A sumr npet s nyelvet a "turni" fajhoz s nyelvhez csatolja.
Br ez a "turni" nv a mai "tudomny" nzette szerint "turni nyelv" s "turni faj" nem ltezik, s Torma korban a francia nyelvszek Lenormant s Oppert kardoskodtak mellette Halvy smitolgus csknyssge ellenre. Torma a kt orientalista vlemnyhez csatlakozott, amikor a "sumr-akkd npeket turni fajaknak" tartja.
Tudjuk azt is, hogy Lenormant francia tudssal szemlyes kapcsolatai voltak, leveleztek s valsznleg tallkoztak is.
2. Torma "nletrajznak" msodik nagy jelentsge ama szndk, hogy a sumr nyelv turnisgnak hangoztatsa mellett a rovsrsos jegyek sorait tudatosan kereste. E szndka nyilvnval, s a magyar tudomnytrtnszek feladata lenne, hogy srgsen feldertsk a mlt szzad a mlt szzad hres orientalistinak, rsszakrtinek
levelesldiban a Tormtl hozzjuk intzett leveleket, hogy az azokban szerepl rovs-, vagy ahogy a nyugati tudomny inkbb szereti nevezni "runk"-ra vonatkoz tteleket, krdseket felderthessk."
"A rovsrsjelek mindenesetre feltn szmban szerepelnek, ami a klfldi tudsoknak semmi esetre sem tnt fel, ahogyan erre semmifle megjegyzsk sincs. A mellkelt Sayce-fle levlben magban egyszerre ngy si szkely-magyar rovsrsi bett emlt meg, amelynek a jelentsgvel azonban nincs tisztban. Ezek a betk: , zs, t s c betk. Sajnlatos mdon a szakemberek inkbb a piktogrfiai jelekkel
foglalkoztak, s gy a tatrlakai bettpusoknak, logogrammknak sokkal nagyobb visszhangja volt a nemzetkzi vonalon, mint a sokkal jelentsebb tordosi korongnak."
SUMR NYOMOK ERDLYBEN
"...A Szszvros melletti -Hunyad megye - Tordos strtneti lelhelyn 1875 szeptemberben kezdtem el kutatsaimat. A jelzett id ta szakadatlanul folytatott feltrsok, s a leletek kulturlis kapcsolatainak feldertse azta tbb ezer lelettrgyat eredmnyeztek. Ezek az adatok arra a fontos s rendkvli megllaptsra vezettek, hogy joggal felttelezhettem, miszerint a tordosi slakok a trk eredet gtkhoz, helyesebben magukhoz a dkokhoz tartoztak, akikrl Florus,
Curtius s msok rtak, s akik rokon kelta npekkel egytt a Herodotos ltal emltett Maris, azaz Maros foly mentn megtelepedett Agathyrsek (ugyancsak trk eredet np!) kzelben szlltak meg, hiszen vndorlsuk idpontja szintn egybe esik.Ha az Agathyrs nevet germn sznak vennm, fordtsa "ris szrnyet" vagy "ijeszt szrnyet" jelentene. ... Ha azonban magyarbl vezetnm le a jelzett szt, akkor Aga
trzs-nek" fordtanm. ...A gyjtemnyemben szerepl szimbolikus kultrtrgyak hatrozottan bizonytjk ezt az lltst (az si Babilon hitelvei az ottani summr-akkd npnl mr megvoltak, s
mg ma is, majd 6000 v utn csodlatos mdon az rja npek etimolgijban s szoksaiban ppen gy megtallhatk, mint a pelasgok-hellnek s a rmai-etruszkoknl, akiknek vallsi felfogsa sokban egyezik) s egyben tkletesen azonosak Schliemann ltal Kis-zsiban, Hissarlikban tallt trjai leletekkel, ahol
kztudoms szerint az ugyancsak trk eredet Priamos npe lt.
""...A birtokomban lv szertartsi, kultusztrgyak jelentik gyjtemnyem klnleges rtkt. Ezek elssorban a vallsi fogalmakat kifejez kpekkel brzol trgyak, melyek teljesen egyeznek a summr-akkd s trjai papok nyelvt jelent feliratokkal
s hieroideogrammokkal. ... A "Mikro-Pantheonom"-ban szerepl eddig ismeretlen istensgek blvnyocski azokra vezethetk vissza, akik Babilon Theognijban s Mitolgijban szerepelnek.
""... Most, mikor a nyelvszek a szkytha-szarmata s az ezekhez kzel ll trk-gta-dk nyelvelemekbl igyekeznek akkd tpust bizonytani (Nagy Gza:
"Ethnographia", 1890, 9-10. sz.) igen fontosnak tartom, hogy az ltalam megjellt jelents trgyi adatok valban bizonytsk s kimutassk e nyelvemlkek akkd eredett s tpust.Ovidius az ltala beszlt gta nyelvet azonosnak tartja a szarmatkval, s Herodotos szerint a szarmatk valamilyen szkta nyelven beszltek.
Grf Kuun Gza szerint a "szkta" sznak nem nprajzi, hanem kulturlis a jelentse. Ezrt egyes trtnszek, az agathyrseket, kazrokat, avarokat, gtkat, szkokat, szarmatkat, jszokat s massagtkat a szkta npcsaldhoz soroljk, tbben viszont a trk
trzsbe tartoz npnek tekintik. A vndorl trzseket a perzsk szakknak, a babilniaiak viszont gimirreinek, mg a grgk "skytho-skolot"-oknak neveztk. St, Mortmann a "trk" s "szk" formkat egy kalap al veszi. A kelta skolot, vagy pontosi szkta fogalmat viszont tbben a szanszkrit "Kalas" - fekete szbl eredeztetik, teht a kelta, skolot = stt, fekete vagyis a turni faj egyik gra vezethet vissza. Ezek - egyesek vlemnye szerint - valamely germn trzzsel
keveredtek, elrjsodtak, s bellk szrmazott volna a szke, gall (elrmaiasdott) kelta np. Szerintk a germnok a keltkat "Walch"-nak azaz idegennek neveztk. A grgk ezeket a "kelta - szktkat" lltlag agathyrs nv alatt ismertk volna.
Hogy mennyire eltrek a vlemnyek, megemltjk Fressl felfogst, aki a germnokat a "szk-szkta turniakbl" szrmaztatja, akikhez hozzsorolja a trkokat is, viszont Mllenhoff a szktkat az rja npcsald irni trzsnek tekinti.A sumir-akkd trzse az ural-altji npcsaldnak s a finnugor s a trk-tatr npek kztt helyezkedett el. gy fordulhatott el, hogy a magyar nyelvben az ismert
francia srgsz, Sayous szerint, sok akkd sz fordul el. A turni fajtt illeten bennnket elssorban a fajnak ngy ga rdekel: a tvol-keleti mongolid mandzsurok, a nagy terleten sztszrt turk-tatrok, az szakon l szamojdek s az ugoros finnek. Hogy e ngy fajta kzl melyikhez ll legkzelebb a sumer-akkd trzs, azt dntsk el a szaktudsok. Annyi azonban bizonyos, hogy kzelebb llnak a
kelet-indiai dravidkhoz, mint a trkkhz, vagy az n. finnugorokhoz."
TZS Lukcsy Kristf "A magyarok selei, hajdankori nevei s lakhelyei" mvbl idzi: "A tuds vilg, klnsen a magyar tudsok figyelmt elkerlte, hogy a magyarsgot valamikor chus-nak chusn-nak, kusitnak neveztk, s teleplsi helyei a Kspi-ttl Indiig s a perzsa hatrkerletektl a nagy knai sivatagig terltek el. A chus vagy chorasn nv ismeretes volt az Oxuson-tli rszeken (=Turn), mg az
innens rszeknek Irn volt a neve, s az egsz nagy terletet "Aria"-nak hvtk." Arrl is r, hogy a latin s grg geogrfusok s trtnetrk ezeknek a vidkeknek lakit dahoknak, massagtknak s szktknak neveztk, akinek utdjai az rmny ktfk - kztk Mar Ibas Katina - szerint a prtusok kusitk, kus-hunok = magyarok
voltak, akik, br klnbz nven emlkeznek meg rluk, azonos nyelvek s nemzetsgek voltak.Az V. vszzadban megsznik a szkta nv s helyette a hun, de egsz klnlegesen az euthalita vagy fehr hun jelenik meg."...(Ez megklnbztetst jelentett Attila hunjaival szemben.)Maspero szerint a kusitk hazja "mely az Oxus vidkn terlt el, a vzzn miatt elkerltek rmnyorszgba, az Arart-hegy lbhoz, a Tigris fels folysa, az Eufrtes s Kyros kz.A legbtrabb kusita trzsek, Maspero szerint, Arbia s Perzsia terletein thaladva
a Nlus mentn telepedtek le. gy terjedt el a kusita fajta a Gangesz s a Nlus kztt, illetleg a Grg-tenger s az Indiai-cen kztt. A kusitk hrom trzse ezutn a Perzsa-bl partjaitl a Tigris keleti partjig Kossaos nv alatt lt, mg ez msik rszk chaldeus nven az Eufrtesz s a Tigris kztt telepedett meg, st E. Meyer szerint Babilnia szaki, Kus-Meluchnak nevezett rszeket is betltttk.Egy harmadik ga a kusitknak a Fldkzi-tenger partjain telepedett le (pelasgok,
ionok) s lltlag ezekhez tartoztak a fnciaiak is.Sayous hipotzise szerint a babilniai bolygk hetes szma, amely seinknl oly
fontos szerepet jtszott, pl. a ht trzs, ht vezr, haznk erdlyi rszn a ht hegy s ht "szk" vagyis kormnyzsi kerlet. Dr. Szendrey Jnos szerint a mai Anglia legsibb laki a szktkkal rokon np volt, si cmerkben ht oroszln lthat, melyek a ht trzs-vezrre vonatkozhattak. Ezek az oroszlnok mg ma is
megtallhatk az angol cmerekben. seink nap-kultusza is erre a babilniai bolyg-kultuszra vezethet vissza." (69.o.)
"...A nagy trk npcsald trzseit klnbz nevekkel jelltk a trtnetrk, de rgszeink mindeddig mg nem kutattk fel a gta-dk-trk npek kultrmaradvnyait,
s eddig nem vettek tudomst a mr meglv leletekrl. Eddig minden csak kelta, pelazg, etruszk s rmai kultra volt. Senki sem tudta, hogy mi is volt a trk fajta npek kultrja, mitolgijuk forrsa, vallsuk s rott mveltsgk nem az emltett s elismert npektl ered, hanem egszen ms forrsbl, a babilniaibl val, olyan vallsbl s kultrbl, amelynek fejldstrtneti megjelens formja ms npeknl
is rkldtt, fejldtt s rvnyeslt. ....A trkokat egy si, kzs trzsbl ered npnek tartom, amely sszetartozott a Duna-vlgy slakival. Tovbb azt is lltottam, hogy az si itlok, etruszkok, illyrek, keltk, pelazgok stb. mveltsge ppgy trk rksg, mint ezeknek grg varinsai. Tovbb ugyancsak lltottam mr
rgta, hogy a ksbb magas fokra emelkedett grg s latin kultrk ltket a trk nppel folytatott klcsns rintkezsnek, szocilis egyttlsnek, egymsra hat tformlsnak s az ezekbl fakad kultrramlatoknak ksznhetik. ....Voltak a rmai legionriusok kztt trkok is. gy pl. a XIII. lgi legnysge egy idben tisztn dkokbl llott, akiket Apulia dk terletein soroztak......zsival kapcsolatos adataim bizonyos j nyelvszeti eredmnyeket is mutatnak.
gy pl. Hunyad megye s Dva nevei hangzsuk szerint arra mutatnak, hogy alaptik valamelyik zsiai svallshoz tartoz lakosok lehettek. (DAIVA = RAGYOG, vagyis az istenek mellkneve!) Grf Kuun Gza gy vli, hogy Dva neve trk sz, mert trkok lakta vidkeken sok a "dava" s "dama" helynv. Hunyad neve is zsiai eredet lehet.
Blint Gbor szerint ezt a nevet a turni npcsald egyik gnak nemzetsgneveknt tekinti. Grf Kuun Gza szerint a Hunyad sz a "hun" szbl szrmazik." (124)
"....A tulipn az smagyar ornamentika egyik klnleges s fmotvuma, s emlkeztet bennnket a mai magyar npi dsztmvszet tulipnjra s a Turulmadrra, vagy helyesebben Attila "karuly"-ra. A tulipnt a babilniai szertartst vgz papok ldozati szimblumaknt hasznltk funkciik kzben. Ha pedig a babilniai letfa felett lebeg madr a Nap, vagy mg inkbb a Nap tznek a jelkpes brzolsa volt,
akkor az Attila zszlajn szerepl karulymadr a napkultusz kifejezst jelenti.A "Szzadok" c. folyirat (1892. v 7. fzet) hasbjain Huszka Jzsef professzor "Adalkok a magyarsg strtnetnek ornamentikjhoz" cmmel tanulmnyt rt. Az ebben bemutatott s a Csk megyei szkely kapukon lthat, valamint a kapufkon
szerepl virgdszek jabb s meggyz bizonytkai az sszefggseknek Babilon s a mi Erdlynk kztt. ... A szkely kapuk keleti eredet ornamentikja a pecsthengerek patkszer vsetein is srn szerepelnek, s gy innt is szrmazhatnak az erdlyi dszt motvumok." (151)
"Babilon mgusai azt lltottk, hogy bizonyos mondsokkal, jeligkkel le tudjk varzsolni a Tzet az gbl oltraikra. Egy ilyen babilniai mgus megjelenti elttnk a babilniai hres Prometheus-legendt egy pecsthengeren brzolt jelenet keretben, ahol egy trdre ereszked alakot lthatunk, amely feje felett egy oltrt tart, s amelyen a Nap levarzsolt tznek lngjai lobognak. Ennek a pecsthengeren
lv jelenetnek mst nagyon sok trjai agyaggolycskn felfedezhetjk, de megtalljuk az egyik tordosi agyagedny fenekn is. ... A Zarnd-hegy erdlyi laki ezt az eredetileg babiloni vallsi jelkpet mg ma is begetik kis faednyeikbe, mint dszt motvumot, br jelentsgt nem ismerik." (155)
"Az erdlyi hegyvidk asszonyainak gyapjszvedkeiben s fehrnemin ugyancsak elfordulnak a hengerpecstek szimbolikus rtelm sumero-akkd rsjelei is, melyek mindegyike teljes vallsi fogalmat kpvisel." (159)
A ktet kiegsztse Jki Gbor "Sumrok magyar fldn" cmen trtnik, azaz hogy mi is trtnt Torma Zsfia halla utn."Azta ugyanis elbukkantak a Tordostl alig 18 kilomternyire lv Als-Tatrlakn, Kolozsvrt, Temesvrott stb. olyan leletek, amelyek egyszeriben vilgoss tettk a tnyt, hogy Erdly terletn a sumrok nemcsak egyszeren "tvonultak", hanem llandra meg is telepedtek.HARMATTA JNOS: "...1961-ben N. Vlassa a Maros vlgyben, Tordostl 18-20 km-re Tatrlaknl ...kultikus clokat szolgl gdrt trt fel, amelybl 26 getett agyagidol (blvny), kt kyklosi alabstromidol, egy Spondylus kagylbl kszlt
karperec s hrom agyagtbla kerlt el. Az agyagtblk kzl kettn olyan jelek figyelhetk meg, amelyek az satt az archaikus Uruk s Jemdet Nasr piktografikus rsra emlkeztettk. Olyan jelek, amelyeknek valamilyen kapcsolatt a rgi mezopotmiai rsbelisggel fel lehetett tenni. ...Erdly terletn, valban ltek
sumrok, akik rszben korbbi rsjeleket hasznltak, mint r vros s vidke laki.".... (175)"Vlassa rdeme, hogy a tordosi, jbl felfedezett Torma-fle korong piktogrf, pre-sumir jeleit hasonlnak tallta a hres "Blau (kk) Tblk"-kal, amelyek a kora dinasztiai mezopotmiai kultrhoz tartoznak. Ezeket a hres tblkat, amelyek ma a
British Museum birtokban vannak, elsnek M.E.I. Mallowan "Civilized Life begins:
Mesopotamia and Iran" cm munkja kzlte (London, 1961). A kt egszen kln fldrajzi trsgben kszlt rsok nemcsak hasonlak, hanem kimondottan azonosak is!
Ezt az azonossgot mg ki lehet bvteni egy, a KIS sumr vrosllambl szrmaz getett cserptblcskval, amelynek tbb jele szintn azonos a mai emltett kt darabbal, a tordosi korong s a "Blau Tbla" felirataival. (176)
A temesvr-ronti "Imdugud" istenn
A Kzel-Kelet istensgei kzt egyik legrangosabb a madrtesttel, de oroszlnfejjel brzolt IMDUGUD volt.Legrgibb, eddig elkerlt s teljesen p pldnya az Ubaid-kori r vros cmere, ahol a kiterjesztett szrny Imdugud kt fiatal szarvas hta felett lebeg.
Elterjedsi kultuszkre az Ordos tji Tagar vrosktl a Kubn-vidki "Ht Testvr"
srjban tallt ldozkrtjn immr Gh. Lazarovici horvt rgsz jvoltbl a Temesvr vrosba beiktatott hajdani kis magyar falu Ront dombos rszt elegyengetve a Tisza-partig r.... A ronti Imdugud-szoborbl csak torzk, darabok maradtak fenn. Nagymret volt, amit csrnek 10 cm-nyi nagysga igazol. Imdugud "vrosvd istensg" volt. Mitolgiai szerept - mint vezett - mutatja S.N. Kramer
szerint az egyik legsibb sumr posz, melynek hse, Lugalbanda vilgjr krtjn eltvedt, s csak Imdugud segti vissza hazjba.
A ronti Imdugud szemei kkvekbl voltak, ezeket elraboltk. Vlassa a Kis vrosi Mesilim korra teszi szrmazst. Ez azt a feltevst ersti, hogy Ront kzsg valamikor sumr telepls lehetett,
amennyiben "vrosvdje" volt. (220)
A kolozsvri sumrok
"Megdbbent egsz Kolozsvr, Erdly, Magyarorszg s az egsz kultrvilg, amikor
Gyulai Pl s I.Mitrofan fiatal rgszrk hrt adtak a helyi magyar napilapban, hogy a Szent Mihly katedrlistl kb. 30 mterre pl transzformtor alapptmnynek elksztsekor, 5-6 mter mlyen, neolitkori telepre akadtak. A kora rzkor, a tordosi sumr telepek jellegzetes hasznlati trgyainak egsz sort trta fel. ....Az 1968-ban megkezdett satsnl, amikor mlyebb rtegekre hatoltak,
elrtk a Szamos si, eredeti feltlttt sznvonalt, amelynek rozsdabarna rtegben si lakhzak romjai kerltek el, a megfelel hzi felszerelsekkel. Akkor mr az ismert kolozsvri rgsz Vlassa Mikls szemlyesen vezette az ellenrz satsokat.
Az eredmny meglep volt. Az "Igazsg" c. napilapban az emltett jsgrk adtak aztn rszletesen szmot a rgszeti elleges jelentsrl. (Igazsg, 29., 1968.mjus 12.)A leletek tmegben legjellegzetesebbek s egyben az si, mezopotmiai, kzel-keleti kultrhoz kapcsold darabok kzl kiemeljk az olajmcsest, amilyen Uruk templomromok maradkai kzt srn elfordul. Ngysark agyagmunka, hrom
kancnylssal s egy fogantyval. Ugyancsak talltak a sumr kermira jellemz fekete bitumenes, srga dszts ednyeket.
Kztk teljesen pek is voltak.
Tetszets glncsr-korongon kszlt fazekak s tlak, klnleges fogantykkal, melyekrl felttelezik, hogy halstsre hasznltk a hajdani bennszlttek. Hogy halsztak az biztos, mert horgok is kerltek el szp szmmal, hajltott bronzbl.
Faragott darabok kzt szarvasagancsokbl s szarvasmarha szarujbl sok szp hzieszkz s aprbb dsztsek szerepelnek.Az ednyek kzt szerepl ngyszgletes darabok is a tordosi kultra kzelsgre
vallanak, teht a Szamos s Maros vlgyek laki egyfaj np voltak. Mint Vlassa rja: "A vratlan felfedezs Kolozsvrt, a Kis Szamos vlgyben ersen kitgtja a tordosi kultrnak elterjedsi terlett, amely kultrrl eddig feltteleztk, hogy a Maros vonaltl szaki irnyban nem terjedt tovbb."....A Szamos-parti Kolozsvr si sumr telepnek azonban az eddig felsorolt leletei mellett van egy egszen rendkvli darabja is. .... A rendkvli lelet egy vitorlshajt brzol cserp-tredk kpe. ... Vlassa gy rja le a cserpedny
fenekre karcolt rajzot: " Az edny fenekre "felskiccelte" - felvzolta - a
glncsr egy haj vonalait, kzprboccal, hromszg, ketts vitorlval, valamint az evezrudakkal s a hajfal nylsaival egytt." "Importru!" - mondhatn valaki.
De a sok sats mr bebizonytotta, hogy a Szamos, Maros, Tisza s az si Ister, a Duna, valamikor sokkal nagyobb mederben folytak, s hajzhatk voltak."
Sumrleletek tallhatk Szegvron, Budakalszon (agyagbl gyrt gyerekjtknyi kocsi), Zengbrkonyon, Zskon, Kknydombon, Sukorn.
brenlt s lom hatrnl vagyunk. Egy olyan vilg l bennnk, melynek meglmodsa csakis rajtunk mlik.
Mltn rizzk-e magyarsgunk szellemt? Vllaljuk-e a rnk tornyosul feladatokat, s ennek tkrben nyugodtan lomra hajtjuk a fejnket? Megszlt-e szvnk a szra, mely a Hazrt remeg? A MAGYAR LOM selyemkpem beavatkdokat tartalmaz.
Egy msik Vilgba avat be. Ha nyitott vagy r s tettreksz, brmikor belphetsz ebbe a Napfnyes vilgba melynek megvalstsa csakis rajtunk mlik. A Napbrkn utazva rkeznk meg a Fny Orszgba, s ez a brka mint egy virg kelyhe oltalmazn krbelel minket.
A kpemen ez a kehely a Szent Csaldot leli krbe, melynek minsgt seink hagytak renk. A Szent sz alatt n most azt a letisztult si minsget rtem, aki megtesteslt a vilgunkban. Aki magba lmodta s magban hordozta a Napot. A NAP mg mindig st rnk, s utunkat egyengeti. Vllaljuk-e nMAGunkat, a magyarsgunkat? Magunkhoz vesszk-e a si hitnket? Megnyitjuk-e vele a Fny Orszgt, s tetteinkkel ide a Krpt -medencbe helyezzk? Eljtt az id, s most van. bredjekek MAGOK! Alkossunk Egysget, Egy Clt, s Egy Akaratot! lds!
Szokolai- Lendvai Katalin
SI INTELEM Egyszer egy reg tltos gy szlt egy hitehagyott, megkeseredett magyar emberhez:
- Azrt szlettl, hogy adj s nem azrt, hogy megadd magad! Egymst emelve mindenki tegye sten adta dolgt, s nem lesz baj.
sten trvnye seink szellemben Eleve l.
Trj vissza seid szellemhez, s lehull az rmny, mint elsrgult, sszeszradt falevl az szi szell fvsban.
Ha egyetlen ernyed van csak s ez az embersg, minden ernyt hordozol.
Adj hlt minden reggel, s este a Teremtnek, hogy visszasegtse szellemed, eredeted fel.
S ldd t minden nap folyamatosan ahnyszor csak tudod, mert csak gy kapcsoldhatsz ssze si erddel.
Az j Vilg bekszntvel, eljtt az ideje,
hogy nk megtalljk nmagukban az eredend ni minsgket, azt a minsget amit a kezdetektl fogva kpviselnek.
A sajt rtkrendeinket magunkbl kell elhvnunk,
nem pedig a trsadalmi elvrsok kell megfelelnnk.
Mi nk sokan hordozunk magukban,
olyan srelmeket, fjdalmakat, elnyomsokat,
amelyeknek kitiszttsa s gygytsa, lettele,
most mr nagyon idszerv vlt.
Hossz vszzadokon keresztl cipeltnk magunkkal
klnbz mintkat s beidegzdseket,
amelyek nem bellnk fakadnak hanem szleink, csaldtagjaink, a trsadalom beidegzdst,
szemlletmdjt vittnk tovbb s adtuk t mi is gyermekeinknek.Folytats
" A Fny gyermeke vagyok. Szeretem a Fnyt. Szolglom a Fnyt. Fnyben lek. A Fny vezet, gygyt, talakt s megvilgt. ldom a Fnyt. A Fny bennem van. Egy vagyok a Fnnyel. A Fny n magam vagyok!"
Szmll
Induls: 2010-01-10
Ahonnan ltogatjk az oldalt
Idjrs
Minden embernek kell valami hitvallsa legyen. Valami elintzni val feladata ezen a fldn. Amg van feladata, addig l, amikor nincsen tbb, akkor meghal.
Wass Albert
(Ember az orszgt szln)
Magyarok Istene nzz renk!
Magyarok Istene, nzz renk!
Mi tiszta szvvel lbad el leborulunk.
Krnk Tged, emelj fel minket!
S hoz j Jvt e Nemzedknek!
Minden szvdobbanssal Tged szolglunk.
rted zeng a szavunk,
Magyarok vagyunk.
reg Isten nzz le mirnk!
Ne hagyd elveszni azt a sorsot,
Amit szabtl Te rnk.
Teljesedjen be a jv.
ldott legyen az j, mely elj.
j Hazt, j Sorsot runk.
Ez viszi elre a magyart.
ldott legyen kinek neve, MAGYAR!
rta: himr
Feketn Lendvai Katalin
Papp-Vry Elemrn
(Sziklay Szerna)
HITVALLS
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban.
Ez az n vallsom, ez az n letem,
Ezrt a keresztet vllaimra veszem,
Ezrt magamat is re feszttetem.
Ez a hit a fegyver, hatalom s let,
Ezzel porba zzod minden ellensged,
Ezzel megvlthatod minden szenvedsed.
E jelszt, ha rod lobogd selymre,
Ezt, ha belevsed kardod pengjbe,
Halottak orszgt feltmasztod vle.
Harcos, ki ezt hiszed, csatdat megnyerted,
Munks, ki ennek lsz, boldog jvd veted,
Asszony, ki tantod, ldott lesz a neved.
Frfi, ki ennek lsz, dicssget vettl,
Polgr, ki ezzel klsz, j hazt szereztl,
Magyar, e szent hittel mindent visszanyertl.
Mert a hit az er, mert aki hisz, gyztt,
Mert az minden hall s krhozat fltt
Az let Urval szvetsget kttt.
Annak nincs tbb rm, mitl megijedjen,
Annak vas a szve minden vsszel szemben,
Minden pokol ellen, mert vle az Isten!
Annak lba nyomn zldl a temet,
Virgdszbe borul az eltiport mez,
des madrdaltl hangos lesz az erd.
Napsugrtl fnyes lesz a hzatja,
Mzes a kenyere, boldogsg tanyja,
Minden nemzetsgn az Isten ldsa.
Magyar! te most rva, elhagyott, veszend,
Minden nemzetek kzt lenn a fldn fekv,
Magyar legyen hited s tied a jvend.
Magyar, legyen hited s lszen orszgod,
Minden nemzetek kzt az els, az ldott,
Isten amit nked cmeredbe vgott.
Szved is dobogja, szavad is hirdesse,
Ajkad ezt rebegje, reggel, dlben, este,
Vredd hogy vljon az ige, az eszme:
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban!
Szkely Miatynk
Miatynk,ki a mennyekben vagy,kitl jn let s hall,
Hiv szavunk Tehozzd szrnyal,s vigaszra csk ott tall.
Nagyobbak voltunk minden npnl,s ha meghalunk is gy halunk,
Hogy az egsz fld minden npe,megknnyezi ravatalunk.
A Te neved megszenteltessk!
E np mindig benned bizott.
Te szkely Isten,flnk Tged,br sjtva sjt az ostorod.
Atynk,br itt van a hallunk,bszke lelknk nem kesereg.
Br sorsunk meg nem rdemeltk,megszenteltessk a Neved.
h,jjjn el a Te orszgod,add,hogy mg boldogok legynk.
Add,hogy mg egyszer renk nzzen,a mi szent Hargita hegynk!
Add,hogy mg egyszer legyen boldog,Szkelyhon minden h fia,
Add,hogy mg felvirradjon egyszer,ez a bs gyszos jszaka.
A Te akaratod legyen meg,hogyha mr minket elhagyl,
Ha a fohszunk mr meg nem hallod ,s ha a sorsunk egy hs hall;
De engedd meg,hogy kisfinknak,kirt a szivnk vrezett,
Virradjon Erdly hegyein,mg egy dics szkely kikelet!
Ne vigy minket a kisrtsbe,ne higgyk,hogy hiba volt,
Hogy annyi szrny tkzetben,mindig csak szkely vre folyt.
Ne add,hogy benned is csaldjunk,ne add,hogy ne higgynk Neked,
Nem lehet az Istennk,hogy Te cserbenhagytad a npedet.
Tied lett hatalom,dicssg,ki belnk oltd a hitet,
Amely belnk mltunkban biz,s jvt szl remnyt vetett.
A mi lelknk nemesebb,bszkbb?
Merszebb mint ms npek?
Vllaljuk ami lehetetlen,mert felnznk a Nap fel.
Tanuljatok ti fldi npek!rezntek csak egyszer azt,
Ami most elgytrt lelknkbl,sir szln is remnyt fakaszt.
rezntek a szent hitet,mit minden h szkely sziv dobog,
rezntek,s megrtentek,hogy a szkely csak gyzni fog.
Gyznk!Ha nem mi,unokink.S mi szpen csendben meghalunk.
Mert tudjuk,egyszer mg felharsan Erdly szent hegyein dalunk!
S br mi szivnk szent keservvel,egy jgvirgban megfagyunk,
Hisznk most,s hisznk mindrkk
MEN! MI SZKELYEK VAGYUNK!
Wass Albert: Hontalansg hitvallsa
Hontalan vagyok,
mert vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazm ott van a Krptok alatt
s npem a magyar.
Hontalan vagyok
mert hirdetem, hogy testvr minden ember
s hogy egymsra kell, leljen vgre egyszer
mindenki, aki jt akar.
Hontalan vagyok
mert hiszek a jban, igazban, szpben.
Minden vallsban s minden npben
s Istenben, ki a diadal.
Hontalan vagyok
de vallom rendletlenl, hogy Õ az t s az let
s maradok ez ton, mg csak lek
tretlen hittel ember s magyar.
1947
si Fohsz
(Minden nap fnyestsd t eltte tested)
Krisztus krlek, teljestsd ki testemet!
Fnyestsd fel Szellemem!
Lelkem jrd t a bkessg Fnyvel,
Krisztus szent erejvel!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!
Vdelmez a gonosztl, a rontstl, az rmnytl!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!
lds, bkessg a Magyar Npre, minden emberre!
A Krisztusi utat kvetem, azt soha el nem vetem.
lds, bkessg!
Fldanya tisztellek s becsllek, szvemben szent helyre helyezlek.
Add meg szmomra az let kenyert, a blcsessg tzt.
Ne engedj hinyt szenvedni semmiben, gondoskodj ltemrl, holtomrl!
Gykereimet jtsd meg, erstsd meg.
Engedd, hogy az si tuds jjledjen bennem.
G Atya FLD Anya egyesljetek bennem!
Kltzzk bkessg a szvembe, Krisztus szent Szvvel egyeslve.
Vdelem a rossztl, vdelem a gonosztl mit ember teremtett: - Krlek Istenem, ne engedd, hogy ezek a teremtnyek hatssal legyenek rm,
rt szndkkal kzeltsenek felm!
Krisztusi blcsdben vdve vagyok,
ldott vagyok, mert TE munklsz a szvemben s az egsz lnyemben.
Emberi rosszakarat messzire elkerl engem,
Isten tenyern hord engem.
Bsg s teljes let rszem, mi Istentl megadatott,
s ezrt nki n hlt mondok.
ldott legyen az R!
ldott legyen a Teremt!
Dicssg az Angyalainak s Udvartartsinak.
Krisztus lgy ldott, a dicssg fnye vezzen!
Hozz ldst a Fldn minden emberre, vdelmezd ket Szent Szellemeddel!
ldott legyen minden ember, aki magba fogadja ezt az imt!