Isten hozta a Honlapomra Kedves Olvas! ANAHITblogomon folyamatos aktulis bejegyzsekkel vrom nket.
NKnek ajnlom a Magyar Lenyok Asszonyok cm blogomat
ldott napokat kvnok Mindenkinek!
Fnyvrosok Krpt- medencben fenn van a Facebookon. A magyarsg egy emberi tartalom a sz igazi rtelmben
,ami bennnk kdolva van s mkdsbe lp,
ha ezt befele fordulva megnyitjuk Mag-unkban. A tisztasg s a j szndk vezreljen bennnket magunk s mindenki javra!
A magyarsg s minden ember rdeke,
hogy fejldjn lelkileg,szellemileg s hasznlja ki azt a nem tl hossz idt,ami mg rendelkezsnkre ll,
hogy azok legynk,akik valjban legbell vagyunk.
Merjnk igaz emberekk vlni s akkor az egysg magtl megolddik, mert mkdnek az egyetemes trvnyek.
Wass Albert
Minden hnap 8.-n IMANAP a Nemzetrt. Fnylncban 19 rakor kapcsoldunk ssze. teljes zenet itt
Fben, virgban, dalban, fban,
szletsben s elmlsban,
mosolyban, knnyben, porban, kincsben,
ahol stt van, ahol fny g,
nincs oly magassg, nincs oly mlysg,
amiben benne nincsen.
Arasznyi letnk alatt
nincs egy csalka pillanat,
mikor ne lenne lthat az Isten.
De jaj annak, ki megltsra vak,
s szeme el a fny korltja ntt.
Az csak olyankor ltja t,
mikor leszllni fl az lom:
tletes, Zivataros,
villm-vilgos jszakkon.
Fohsz
Boldogasszony Anynk,
Fnyes tekinteteddel nzzl le renk.
Hozzd knyrgnk, Tged krnk,
Magyar nemzetnk megmentsben,
Adj segtsget nknk.
Boldogasszony Anynk nzzl le renk
Magyarokra,
Kik, Hozzd knyrgnek,
Benned remlnek.
Adj jobb sorsot e Nemzetnek!
Add, hogy feltmadjon ez az Orszg
s jra visszatalljon Hozzd!
Adj neknk Remnyt, Bkessget
s soha el nem fogy bizalmat Benned.
Boldogasszony Anynk, tekintsl le renk.
ldott kezeidet nyjtsd segtsgl nknk,
Hogy sorsunkat ne szenvedjk,
Hanem rmdben leljk.
Boldogasszony Anynk,
add nknk vissza Koronnk Szentsgt!
Engedd, hogy jra felragyogjon,
s minket Fnyvel bebortson!
Krptok brcein felcsendl az nek,
Vigad a bs magyar...
Lesz-e lds, ldoms,
vagy rsznknt mr csak a nyomor marad?
Srva vigad a magyar…
Knnyei vgig peregnek arcn,
Lelke sajog, fjdalom jrja t…
gy tudni, ki az Igaz Magyar,
Ki ment s nem veszejt Hazjt.
Boldogasszony Anynk, nzzl le renk.
Hallgasd meg bs knyrgsnket…
Minket Magyarokat, soha ne hagyjl el!
ld meg ezt a Hazt,
Segts, hogy jjszlethessen!
Npednek add vissza e Szentsget.
Add, hogy jra EGY legyen az Orszg,
s a MAGYAROK ISTENE kormnyozza Orszgt!
men.
rta: Feketn Lendvai Katalin
Gyimesi Fohsz
desanyja, Nagyasszonya
Igaz magyar fiaknak,
Ptrnja, Prtfogja
Rgi magyar haznknak!
Tehozzd jrulunk,
srva leborulunk,
Lgy anyja fiaidnak!
Renk tekints, mert senki sincs,
ki sorsunk boldogtsa!
Igaz szvt s j szemt
Aki renk fordtsa.
Sok vres sebnket,
panaszos gynket
Aki elbbmozdtsa.
Mindenfel nyomorsg
szorongatja npnket,
Majd szraz g, majd zpor,
jg veri el termsnket.
Most szvnk szomor, fl,
hogy lesz hbor,
Ktsg gytr bennnket.
Bkessgben, csendessgben
tartsd meg h szolgidat,
Becsletben s bsgben
rks Orszgodat!
Sznd meg, J Anya,
Magyarok Asszonya,
H magyar jobbgyodat!
J hrnvnek, magyar vrnek
gerjeszd vidm jultt,
Kirlyrt, hazjrt
vitz vre buzdultt!
Engedd, hogy hs karja
mindig fltarthassa
Az ellensg lndzsjt!
gy zokogunk, gy hdolunk,
Mria, szent nevednek;
gy remlnk, halunk s lnk
j anyai szvednek.
A magyar Szent Hazt
s Angyali Koront
Ajnld fl az egeknek!
A MAGYAR TURNI ORNAMENTIKA TRTNETE
Huszka Jzsef
(Kivonat)
Vallsi jelentse volt minden egyes magyar, si ornamentumnak, mirt is a magyar ornamentika minden egyes motvuma szimbolikus dsz. Jelkpezte pedig a teremt s fenntart isteni ernek egyes megnyilvnulsait...
A jelkpes rtelem megllaptsa a Kr. e. elzsiai emlkek nlkl nem lett volna lehetsges, mg a histriai feljegyzsek felhasznlsval sem, mert a mi emlkeink magukban vve nmk maradtak volna. A formk sszehasonltsa s a rgi valls megismerse aztn megszlaltatta a mi rgi emlkeinket is, melyeknek folytatsa mai ornamentiknk. A letnt vallssal feledsbe ment rgi jelentsk, azonban a magyar np si ragaszkodsa a sajtjhoz, megmentette a pusztulstl... A hunnok s magyarok a Kr. e. kt utols ezredvben elfoglalt szriai s kiszsiai shazja, knai s indiai szereplse s si vallsa rgi ornamentiknkban a Fy Elek s Fik Kroly, egszen ms ton nyert eredmnyeivel annyira azonosak, hogy... kutatsra kellene, hogy sztnzzk strtnetnk bvrait... (6. o.)
A SZEMDSZ
A magyar ornamentika legltalnosabb, mert a hunnoknl, avaroknl, honfoglalknl s a mai ornamentikban is szmtalan alakban elfordul jelkpes dsz a szemdsz. A magyar ornamentika legrgibb hazai emlkeit a hunn-avar s ksbb a honfoglal srok leletei adjk. Nagy tmegben maradt renk bronzbl, aranybl, ezstbl kszlt szerszm-, fegyver- s ruhadsz, melyeknek megfigyelhet kszt mdja (technikja) mr nmi tbaigaztst nyjt id s npek szerinti csoportostsukra is.
A legrgibb, valsznen hunn srok nttt bronz szjvgeinek (1), csatjainak, pitykinek stb. nt mintja (negatvja), a dszt formkbl kvetkeztetve, gy kszlt, hogy a fbl kifaragott trgyat benyomtk a negatvnak sznt puha anyagba... Az avarkor trbel magjai is alkalmasint gy kszltek, hogy a trgyat elbb fbl faragtk ki...
A farag gyessg, a nagyon finom s aprlkos dszeknek fra metszse ma is l, taln tbb ezer ves gyakorlat folytn vrv vlt, trkltt tehetsge a magyar npnek.
Avarnak tartott srleleteinkben a trbelt (kiveret) s vsett dsz mellett nttt is van, azonban a bronznts csak mellkes eljrs... A hunn srok trgyai kizrlag dombormves bronzntvnyek... A honfoglalk srmellkletei is inkbb nttt mvek, br tkletesebbek, mint a hunnoki, kevs a vsett s trbelt dszk...
Az ornamentlis alakokat illetleg a tpusok egy rsze hunnoktl kezdve vgig feltallhat hazai srleleteink dszt alakjai kztt, st a szemdsz a mai npies ornamentikban is a legfbb s szz meg szz formval kpviselt rklet dszt elem (3). Mltjt illetleg ezredvekkel mehetnk vissza a Kr. e. korba... Formi ppen olyan mrtkben termszethvek is, mint amennyire elstilizltak. A ktfle alak mr a legrgibb korban, azonkppen mint ma, egytt s egyszerre hasznlatos... A honfoglal magyarsg szemalakjai a szgletek gmbjnek fejldst... a mikneihez viszonytva, sibb, egszen nll fejldsfokot trnak elnk... A srok ves s rombikus szemalakjai ma is lnek ornamentiknkban a szcs- s szrszab-hmzseken... Az S-ekbl sszerakott hullmos szrmenet szemgolyval, vagy flholdas levllel, nha tbbel is, nagyon szoksos a hunnoktl kezdve mig, klnsen szkely kapufaragvnyokon (2).
Egy hunn kantrdszen ngy bzaszemrelief lthat. A kenyeret ad bznak szeme van a magyar nyelvben, s csak akkor mondjk magnak, ha vetmag. Aztn meg a mag is szem, ha tpllkozsra hasznljk (meggy, cseresznye, eper, mogyor, di, szl, egres stb. szem). A szemes gabont ltalban "letnek" hvja az ezredvek ta fknt kenyrrel tpllkoz magyar. A szemzsnl, a ms alanyra tteleptett nvnyrgybl nem lesz j nvny, hanem csak a rgi mdosul, vltozik, fejldik. A szemben nem a keletkez j letet ltjuk, hanem csak mag tjn keletkezett j let tovbbkpzst, fenntartst, fejlesztst; ezrt a szem a fenntart, tovbbkpz, tpll isteni er jelvnye. A termkenyt mag ezzel szemben az alv erk felkltsvel j letet hoz ltre s gy a teremt isteni er jelkpe. A szem, a gabonaszem csak nagyobb tmegben szolglhat tpllkul, azrt brzolsa sem szortkozik csak egyes szemre, hanem tmeget tntet fel. (7-31 o.)
HUNN-AVAR S HONFOGLAL SRJAINK FLNFGGi
A szemdsznek a bzaszembrzolatokrl mondott jelkpes jelentst az seink srjaiban lelt flnfggknek tbbnyire gmbkbl ll alakjai s gmbcskkkel ltestett dszt szalagjai, hromszgei, meg ngyszgei is igazoljk (4).
A jelkpezsre val trekvs fltevse nlkl lehetetlen volna megrteni srleleteink flnfgginek majdnem kizrlag gmbkbl ll dszeit. Nem tekintve a csekly vltozatossgot, mr technikai szempontbl is knnyebb az tvssgben klnfle alak lapokbl ll dszt alkalmazni, mint a tmntelen apr gmbcske flforrasztsval elrt egyszer formkat ltesteni. Ha ezeknek a gmbcskknek nem volna semmi jelentse, akkor a szebb, mutatsabb s kevesebb munkt ignyl dombortott, vagy metszett lapocskkbl ll dszt alkalmaztk volna... A hunn srokbl ismert, gynevezett kosaras flbevalk dsze is, amely tbbnyire keskeny szalagbl alakul ki, olyannyira be van irdalva (bemetszve), hogy miknt az sszefont drtdsz, szintn csak gmbcskk sorozatnak ltszik; azrt a kisebb-nagyobb gmbkbl ll trgynak sok-sok apr gmbcskvel val dsztse... nem lehet csak vletlen... valami jelentsgnek is kellett lennie... Ez a sok gmb teht jelentett valamit, amit mindenkpen ki akartak fejezni s a fgg viseljnek, avagy a szemlljnek emlkezetbe idzni... Hogy a kezdetben mindenki ltal rtett jelkpes vonatkozs mg lt a hunn-avar vndorlsok korban, azt a gmbcsdsznek majdnem kizrlagos uralma valsznv teszi;... A gmbcss dsz hazai tvssgnkben kimutathatlag ler a XVIII. szzadig...
...Magasabb mveltsgi fokon a szemes gabona az ember ftpllka s gy a tpll isteni ernek bemutatott ldozati anyagok kztt els helyet csak a gabonaszemek sokadalma foglalhatja el. Ezrt kerlt a ... flnfggkre a modius, a vka, amellyel csak felhalmozott gabont lehetett mrni... A vka kismret, aranybl kszlt, ngyszg, fles msolatain ott van a gabonaszemekbl keletkezett kp, amely egyenlen ltalnos dszt formja a fniki, a kaukzusi s hunn-avar-magyar flnfggknek...
A fniki Asztart, a mezopotmiai Istr, a Balban megszemlyestett teremt isteni ernek ni rsze, a fenntart, tovbbkpz alkot er, amely... nem ms, mint... a Fldanya, avagy a magyar Boldogasszony, akinek gabonval ldoztak a minden ldozatnl szoksos virg- s egyb fldtermnyek (bor, olaj) mellett... Flbevalink majd minden alakja s dsze teht a Bal-Asztart-tiszteletre vonatkoz jelkpes kessg... Teht az Asztarotra vonatkoz fggket a neki bemutatott ldozs alkalmval viseltk a fnikiaiak - s mivel hunnoknl, avaroknl, st a honfoglalknl is ms flbeval alig akad, ugyanolyan alkalombl viselhettk seink is valaha. Ez a magyarsg s vallsra vonatkoz s elg biztosan megllapthat adat... Nyugat-zsinak, ...tbb ezer ven t Istr vagy Asztart, mint a fenntart teremt er megszemlyestje volt a legegyetemesebb istensg - magyar nven "Boldogasszony". (33-47 o.)
PAPRUSZ
A magyar ornamentika llati eredet szemdszvel, meg nvnyi Istenfa-brzolataival szoros kapcsolatban van egy msik nagyon vltozatos s sok alakban elfordul dszt elemnk, amelynek termszeti msa nem mai haznkbl val s az Istenfa plmjaknt szintn nvnyi eredet.
Hazai srleleteink kztt csak mai npies alakjai segtsgvel ismerhetjk fel. Inkbb csak npies dszeink riztk meg igazi si formit. Fknt a Tisza-Dunakzrl szrmaz szr- s subadszeink tmtt bokrti kztt, meg aztn kapufaragvnyokon ltjuk a paprusznak a termszeti elkpet leginkbb megkzelt virgalakjait (8)... A paprusz magyar alakjainak egy rsze az egyiptomi, ltalnosan ismert papruszalakokhoz hasonlt hrmas csszeleveleivel (5). Egynhnyrl a kzplevl lekopott, a legtbbn azonban tvltozott szemgolyv a virgerny kiindulsul szolgl kzpbunk vagy szrvastagods, melybl a kzplevl kialakult... ltalban a magyar papruszalakok gy sszefolynak a szemalakzatokkal, hogy egyrszkn a virgerny a szemhj tbbestsnek is nzhet, mivelhogy a virgcsszt a szvkzpes szem helyettesti.
Hazai dszeinkben a paprusz s szem nemcsak az egyes virgalakokban kerl ssze, hanem a csoportostsban is... A magyar szemsorok a papruszszr mellett, vagy ha krlfogjk a papruszt, avagy ms virgot, egszen nvnyi elemnek nznek ki. A tbbezerves fejlds alatt a szem is eljutott az llati eredet elemeknek az ornamentikban szlelt kzs sorsra, t.i. nvnny alakult... (6, 7)
A papruszban a tlvilgi letnek, a halhatatlansgnak a jelkpt lthatjuk, amely karltve jr a szerelemmel, a tpll bzaszemmel, fldi letnk fenntartjval. A magyar dszek kztt sok profilalakja a paprusznak egyenesen pvatollnak nz ki, a befoglalt szemmel. A pva a napnak, az rk fnynek s vilgossgnak s keresztny jelkpezsben ennek folytn a halhatatlansgnak a szimbluma. A magyar paprusz alakjai teht mindenkppen a tlvilgi letnek, a halhatatlansgnak a jelkpei. (51-60 o.)
ISTENFA
A Krisztus eltti vilg kedvelt, jelkpes brzolsa volt az "letfa", vagy "szentfa", amint azt a nyugati tudsok elneveztk. Mindkt nv elgg tall arra a mezopotmia-szriai dszre, amelyet az asszr-babiloni, fniki-hittita emlkek oly sokszor ismtelve elnk trnak; azonban neknk, magyaroknak, kln elnevezsnk van re az "Istenf"-ban, mely nv gyltszik, si hagyomny... A magyar elnevezs tallbb a nyugatinl, mert ltalnosabb, egyetemesebb, ...mivel az istenfa az Istenek sszessgt, teht a vilgteremt, kormnyz s fenntart ert is jelenti s nemcsak ennek az ernek egy megnyilvnulst: a termkenytst, a teremtst. Hogy a szkebb rtelem mindig bennfoglaltatik az egyetemes jelentsben az istenfnak, az kifejezsre jut Sms napistennek az istenfa fltt lev lebegsvel, minthogy a nap kelti letre az alv letert, az let fforrsa s gy teremt...
Hogy az istensg ltalnos, egyetemes jelkpezsre mirt hasznltk fknt a plmt, azt a termszeti viszonyokkal s egyb ms fa hinyval nem lehet egszen rthetv tenni, kivlt nem a ks asszr idkben, amikor volt nekik ms, fensges alak fjuk is elg. Az asszroknl okvetlenl hagyomny, trtneti fejlds tartotta fenn a plma hasznlatt, aminthogy Szriban s Fnikiban szintn ezton lt s l nlunk dszknt mg ma is az istenfnak gy plma, mint papirusz-alakja...
Az istenfa a hunn-avar srleletek tansga szerint a honfoglalk berkezsig nem nagy szerepet jtszott haznkban... A magyarsgnl a plma-alaknak (palmetta) kt csoportja llapthat meg: egyik a kttt csokor (9), a msik a legyez-alak (10). A kttt csokorbl keletkezett plmaforma, fknt a honfoglalk srjaibl... ismeretes; mg a legyez-alak leginkbb szkelykapufaragvnyokban s pleteken vakolatdszknt hasznlatos mg mai napig (12), amellett, hogy faragott hzi eszkzn s hmzseken is felismerhet... Az sszefond, szalagszer fagak (hl) ltal alkotott rombuszok kitlt hrmaslevldszkkel a Kr. utni II. szzadbl ered knai srreliefek naturalisztikus jeleneteinek fin: teljesen azonos mdon alaktvk a mi fonott szalagdszes tarsolylemezeink mustrival (11), ami a honfoglalk knai sszekttetsre ers vilgot vet... A rojtoskend-ktsbl keletkezett stilizlt plma-alakokat (palmettkat) dszknt mindenfle alak tr kitltsre hasznljk a honfoglalk tvsei... gy szkely kapukrl, mint palctjki vakolatdszekbl a legyezplmnak is tbb kerekleveles vltoztt ismeri a magyar ornamentika a hegyeslevel kendcsokrok mellett. A szkely kapuflfk legyezplmja, az asszrhoz hasonlan, cserpbl n ki. A szkely kapuflfk plmi legkzelebb llanak a ks asszr plmkhoz; mg a subatnyroknak s nhny kapuflfnak meg a hunn-avar dszeknek paprusz istenfi fnikiai vagy miknei formarokonsgot mutatnak.
A honfoglalknak kendcsokor-plmval dsztett tarsolylemezein Istr egyenlszr keresztje (13) is fennmaradt... A lakhz plmja, mint a szaporasg s termkenysg jelkpe, a csaldi tzhely oltalmazja volt hajdan s ilyen minsgben s vonatkozsban kerlt a szkely kapukra, ahol mg ma is l, noha rgi jelkpes rtelme kiveszett a kztudatbl. (63-82 o.)
LILIOM
Festett btorokon gyakran elfordul virg, egy tulipnszer, tbbnyire piros-fehr sznnel festett alak, melynek virgszirmai nem bortjk egymst, mint a tulipn sznes levelei, hanem hrom egszen klnll virglevllel nylnak fl. Ez a virgalak si, rgi emlkeinkben s a kzelebb letnt szzadok emlkein, szkelykapukon tbbszr elfordul s helyzetnl fogva mindig az Istenfa plmjt helyettesti, ptolja. Mivel a magyar istenfa koronz virga ha nem plmacsokor, akkor majd mindig papirosvirg; azrt ez a hromszirm virg is vonatkozsba hozhat a paprusszal (14).
(Megjegyzs: Szerintem a Huszka ltal gyakran emltett "papirusz virg" nem ms mint a magyarok szent virga, a TULIPN. Figyelembe kell venni, hogy az eurzsiai vadtulipnok /tulipa hungarica/ levelei sem borulnak egymsra, hanem kln llnak, a szirmok cscsai kifel hajlanak. Ez a csodlatos nyitott virg mindenhol termett, amerre magyarok ltek. Velnk van vezredek ta. KME)
A keszthelyi hunn-emlket (15) istenfv teszi a liliom kzp, fels rombuszlevele fltt lebeg kt szrny, mint a rgi szrnyas napkorong emlke s maradvnya.
gy ltszik, a liliom (tulipn?) is Asztart-Boldogasszony virga volt a hunnoknl. (85-86 o.)
POLIP
A magyar ornamentiknak feltn, mindentt jelentkez alakja a szv, mely magnosan, vagy valamely ms sszetettebb dszt alakban oly gyakran fordul el, hogy eredete s jelentse mltn kelti fel rdekldsnket akr az egyetemesen szoksos hegyesvg alakkal, akr lekerektett vggel kpezi is kt fels ve a szvbevgst. ...a valdi szvalak alul hegyes. Ilyen a bemetszssel szemben lv oldalon kihegyezett forma nagy vltozatban fordul el a honfoglal magyarsg fmdszei kztt, melyeknek azonban az a sajtos vonsa, hogy a fels kt v kt pontot, kt szemet krt...
A ks minoszi kor els peridusbl (1600-1500 Kr.e.), az egszen termszetesen msolt tengeri llatok kpei kztt felismerjk a nyolckar polipban az oly hosszlet ktszemes szv termszeti elkpt is. A ks minoszi kor msodik szakban (a palotastlusban) a polip termszeth brzolsa kezd veszteni hsgbl s mindinkbb stilizldik (16), mg a magyar formkkal val hasonlsgot el nem ri gy, hogy mr a karokat mg vonalak is alig jelzik... A magyar alakok, gyltszik, a stilizl ks minoszi kor utols szakasznak formit riztk meg szmunkra (17). F jellemvonsuk a szvhez hasonlt falak mellett a kerek, vagy hosszks szemek... A szemek kzl kiindul tengelyjelz, hosszks testnyjtvny tbbnyire betlti a szemek alatt keletkezett res trt s a ksbbi alakokon egyes, st tbbg levll vltozik. ...seink kezn hossz fejldsre nzhetnek vissza a miknei polip-alakok.
A polip a fejlds, a ltrejvs, a teremts eszkzlje s gy a teremt isteni er helyettese, kpmsa vagy jelkpe. A polip si szimbolikus jelentsnek tudst a honfoglal magyarsgrl felttelezhetjk, mert hiszen tengerparton vonultak majdnem haznk hatrig. A faj konzervatv hajlama megrizte a formt s mint dszt varilta egsz a felismerhetlen alakokig, de hogy vallsos rtelmt a tengertl val elszakads utn is tudta volna, arra mai ornamentiknk szvalakjai mg nem bizonytkok... A honfoglal nemzedk korban bizonyra mg szimbolikus dsz volt, de ma mr mint polip kiveszett, noha szvknt elgszer szerepel. A magyar alakok termszeti elkpt a miknei s taln az gei kultra tetfoknak a ks minoszi kor I. s II. peridusnak (1800-1400 Kr.e.) dszt formi rtetik meg velnk, melyeknek naturalisztikus polipjai mellett a magyar srokkal azonos stilizlt alak tbb tallkozik. Ezek a formk kerltek a bizantiakhoz is a magyarok rvn... A honfoglal srok nagyon szmos alakja kzt felismerhet tbb miknei polip stilizlt alakja. A ksbbi alakok mr kezdenek nvnyi jelleget lteni, de a kt szem mindig jl kivehet. (18, 19)
A honfoglal nemzedk korban, st mg aztn is sok, a srdszek tansga szerint, (a polip ill. szv) mg szimbolikus dsz volt. (87-98 o.)
RZSA
A poliphoz kapcsoldnak a magyar rzsaalakok, mert a rzsa szirmait rszben a polip szvalakjaival kpeztk honfoglal seink. Ezek a rzsk rszint technikai eredetek, rszint tbb ezerves tradci ltal megrztt, kzpontos elrendezs kr- vagy derkszgalak dszek.
A pilini (Ngrd m.) honfoglal srokbl kerlt el a legjellemzbb rzsaalak (20), melynek ngy polipjt kzpen egy gmbszelet fogja le, gyhogy a polip-szvalakhegye kifel ll... Ha keletkezst, eredett keressk a szvalak polipokbl sszerakott rzsknak, gy csak a mentekt boglrjra gondolhatunk, amely a mentekt ngy szjnak a mellrl val kiindulst takarja... Erre a szjazatra akasztottk a vllakon a mente nyaknak kt szrnyt. A hnalj alatt htramen kt szj akadlyozta meg a mentektnek a nyakba val felcsszst, ha a mente replt a vgtat lovas utn. Nagyon valsznnek ltszik, hogy a mi rzsink a polippal kpezett mellboglr utdai. E feltevst tmogatja az egyik kun szobor (21) mellboglrjainak egyenlszr keresztje is, mintha csak a ngy polipnak vagy a szintn szoksos ngy szemnek a mrtani alakja volna a kereszt ngy karja. Rzsink polipjainak szvbevgsa, teht az alak szlesebb fele foglalja el a kzphelyet s a vkonyabb, hegyesed vge nylik a szjakra, mintegy jelezve a kiindulsi, az er-, vagy csompontot, ahonnan a szjak szjjelfutnak...
Msodik fajtja rzsinknak a nagyon rgi tradci folytn a honfoglals korban mg szoksos az a rzsaalak, melynl a polipokat szemalakok helyettestik... A ngy szemmel alkotott rozettnak az si Szuzbl, Fnikibl, Babilonbl s Asszribl maradtak emlkei... A ngy szem mint ngy levl, vagy ngy bimb, mindig feltnen lnyeges alkot elem s a korong vagy nvnyi rszek csak helytltnek ltszanak. Ennek a kzeprl szlesen indul s kifel meghegyezett, szemet helyettest ngy bimbnak a helyre kerlt nlunk a ngy polip- vagy szvalak.
Akr polip, akr szem volt se a kzppontbl kinni ltsz virgszirmoknak, mindkt fajtt szoktk seink a rzsa kralakja helyett ngyszgbe is befoglalni... (22)
Tbb rzsaalakunknl az istenfa formi egyeslnek a polippal, amikor is a szvalak tbbnyire negatv forma a dsz nlkl hagyott tren. Dombor istenfarszleteket csak olyan rzskon tallunk, amelyeknek nem szv, hanem szem kpezi a f alkotrszeit. Akad csak istenfval kes rozettnk is... (23)
A polippal s szemmel alkotott rzsinkon kvl - amelyek csak a honfoglal magyarsg srleleteibl ismeretesek -, van egsz sereg virgot utnz boglralakunk a hunn-avar korbl. A hunn-avar rzsk tagozsban fknt a ngyes vagy hrmas s ezek kettzse a szoksos beoszts... A ngyes oszts boglrk gyakran szalagfonatok rvn llnak el. A hunn-avar gyngysoros rzsk mintjra a honfoglal magyarsg is szereti rozetti kls szlt kerek vagy hosszks s gyngykbl ll sorokkal szeglyezni.
A rzsk kapcsn megemlkezhetnk a gombokrl s a hozzjuk hasonl flbevalfityegkrl is, hiszen a rzsk nagy rsze is flgmbszer gomb (24). A ruha gombolsra alkalmazott pitykk nagyrsze egsz, vagy flgmb... A honfoglalk flnfgginek cseppalak fityegit egy bemlytett kisebb csepp lnkti.
si rzsadszeink szemllete folytn elll eredmnyknt kimondhatjuk, hogy a rzsink is jelkpes dszek, mert hiszen a polip s szem kzpontos csoportostsa rvn szlettek. Azonkvl a keresztet kpez alakok, a szemek nlkl is, Asztartra, illetve Fldanynkra, a Boldogasszonyra utalnak. Boglraink s gombjaink szimbolikus rtelme teht aligha ismeretes nem volt mg a honfoglalst megelz kzeli idkben. (99-113 o.)
A GRIFF S MS LLATOK
A GRIFF, a madrcsr szrnyas prduc hunn-avar srjaink nttt bronzdszei kztt gyakran fordul el magnosan vagy tbb egytt guggol helyzetben... A magnosan guggol griff mindig profilban htra csapott bojtos farkkal, hegyes flekkel, gyakran nagyon stilizlt szrnnyal s tbbnyire egyoldali kt lbbal van brzolva (25). A hunn-avar griff sohasem ll, mindig guggol. Az Attila-kincs griffjei (26) llva tmadjk az zet vagy szarvast. A honfoglal magyarsg srjaibl csak kt griff brjt ismerjk eddig s azok is llanak. Az egyiptomi guggol szfinksz-lls gyltszik a npvndorls hadai kzl csak a hunn-avar npek sajtsga volt. A keresztnysg felvtelvel kivsz a griff ornamentiknkbl, noha az els kirlyok korban mg ismeretes... Meg kell mg emlkeznnk a kamps-keresztet alkot griff-fejes hunn-avar korongokrl is, mbr a svasztikt lfejekkel is szeretik kpezni, st hrom lfejes emlknk is akad (27).
A magyar ornamentika utols griffjt egy szkelykapu cmerablaknak faragott s festett dsztsn ltjuk 1751. vbl. A szkelykapuknl a kiskapu fltt elll ngyszg trt vagy dszes rccsal, vagy a tulajdonos cmeralakjait brzol reliefes deszkzattal tltik ki. Nemzetes Veres Pter uram cmerben, gyltszik a nap s hold szerepelt, mert a kapudszt mvsz felkel teli napot s lenyugv fogy holdat brzolt. A nagy napkorong fltt virggyon, buja nvnyzet kztt mr aludni trt Hajnalka, a nap hrnke s a kis holdkorongot a nap alatt egy oldalon a nagy csokrot tart Hableny tolja lefel, mg msoldalt a szrnyas s nagy virgleveles talp s kgyfark, ngylb griff igyekszik homlyba, virgfelhbe buktatni s mr el is takarta nagyobbik felt. Az brzolt cselekmny hangosan beszl. A szkely kpfarag szemben a griff a sttsg szelleme, aki elfdi, felhbe takarja a holdat, hogy a napfny se tehesse lthatv. A magyar ornamentika utols griffje teht mg jelkpes dsz s valsznleg jelkpes alakok voltak sei is: a hunn-avar griffek...
seinknek ismernik kellett a griff sttsg jelentst, ha mg a szkely kapufarag 1751-ben tudta a rgi jelentst, midn a dlnoki kapura azt a nagyszer "Napkeltt" faragta. A griff teht a hunnok ta lt ezen a fldn s mindig az jjel, a sttsg szelleme volt egsz a XVIII. szzadi kapufaragsig, ahonnan kezdve nyoma vsz.
(Megjegyzs: Huszka "llatkzdelmeinek" magyarzata, amikor is a griffek krlvesznek gyengbb llatot, letft vagy embert, nem vilgos, ezrt ezekbl a rszekbl nem idztem. KME)
Jelentsgre s si voltra nzve az llatok kzl a griff utn a madarak kvetkeznek, mert leggyakrabban akadunk rejuk, a legrgibb kortl a mai napig, a hunn-avar sroktl a mai kunsgi subig. A madarak kztt galamb, sas s a pva foglaljk el a fhelyet.
A GALAMB, a veszeked termszet szeld galamb mint Istr-Szemiramisz jelkpe eddig, mint legrgibb emlknk, a hohenbergi (Stiria) srokbl (IV-V. sz. Kr. u.) ismeretes, egyes alakban vagy prosval egyms mellett. gy a hohenbergi galambokra, mint mai dszeink hmzett, festett s fba faragott, zomncozott alakjaira jellemz, hogy majd mindig pvafark galambot brzolnak. (28)
Mai dszeink kztt cserp- s btorfestsnl is gyakran tallkozunk a galamb alakjval, amellett mg a szkely galambbgos kapu nekem gy tnik fl, mintha egyenesen csak Asztart tiszteletre lltott emlk volna. Az ves nagy kapu emeletes galambdcval, istenfs pillreivel, cmerablakval a kiskapu fltt egy rges-rgi si emlknek nz ki, amely eddig, ha megvnl, ha megkorhadt: jra szletett, ismt s alakjban pompzik mig.
A galambnak, mint a szerelem madarnak jelentst hirdetik npdalaink is, mikor a szerett, kivlt a menyecske-szerett mindig galambomnak nevezik. Ezek alapjn btran mondhatjuk, hogy mindig jelkpes rtelme volt nlunk az Istr-Szemiramisz-Vnus galambjnak s gy sidk ta mint jelkpes dsz szerepel ornamentiknkban.
A SAS is, klnsen a kettes sas (ktfej sas) gyltszik szintn si tradci szltte npnknl. Hunn srbl ismernk egy knai rokonsgot megenged halsz-sast, egy hevesmegyei srbl egy kitertett szrnyt, egy oroszlnos avar csatton kt sast egymsnak httal llva s tbb kettes sast az jabbkori emlkek kztt... A kettes sassal tbbszr tallkozunk npies hmzseinken, ... egy szkely kapulb ktfej sast, helyzetnl fogva, egyenesen si tradci szlttnek kell tartanunk...
(Megjegyzs: Sas mindig slyommal helyettestend. A magyarok s kori rokonnpek szimbolikjban a slyomnak, mint Isten kldttnek, kzponti szerepe van. Idegen ktfk is kizrlag slyomrl (falcon) rnak. A magyarok szmra klnskppen fontos a SLYOM, hiszen eredetmondnk kzponti alakja a szent TURUL madr. KME)
Harmadik madara ornamentiknknak a PVA, amely ma is l s gyltszik szintn si alak, mert van egy flnfggnk kt pvval, melyek a polip szvalak testt ltszanak rizni s azonkvl akad tbb szj- s ruhadsz is az avar korbl a pva flreismerhetlen alakjval. Mai ornamentiknkban a pvnak se szeri, se szma. Az indiai hitregben a pva a tiszta s csillagos eget, meg a fnyl napot jelenti... Teht napot, vilgossgot, fnyt jelent a pva. Ezt a jelentst kltszetnk is rzi a "Fogoly katona" balladjban vagy a "Felszllott a pva vrmegye hzra" kezdet npdalban, melyekben a pva fnyt, vilgossgot, eget jelent a tmlc sttjvel szemben. A keresztnysg a halhatatlansg jelkpl hasznlta a pvt, amit szintn Keletrl vett t.
A SZARVAS mr smondinkban szerepel, midn a Meotis mocsarain tvezeti Hunort s Magort. Semmiesetre sincs vallsi jelents nlkl, mert hiszen a fenntart s tpll ert jelkpez Asztartnak Artemis-Dina vltozatt kisri az -korban... A keresztny magyarsgnl a Szz Mria, a Boldogasszony-tisztelet templomainak szarvas jelli ki a helyt, vilgos bizonysgul az si, zsibl hozott vallsi nzetek fennmaradsnak. ...jelentst nagyon jl ismertk mg Szt. Lszl korban, st a krnikar korban is (1358)... Npies ornamentiknkban a szarvast s, vallsi jelentsgnek megfelelen ma is gyakran faragjk az istenfa kt oldalra, st legtbbszr galamb trsasgban, mintha hangslyozni akarnk, hogy mindkt llat Fldanynknak, a magyar Boldogasszonynak, Asztartnak a jelvnye. A magyar ornamentika szarvasa teht jelkpes dsz.
Az llatvilgbl mg az OROSZLN-nak jut nagyobb szerep ornamentiknkban. Mr az avar srokbl ismerjk tbb stilizlt alakjt s ma is hasznljk dszl jellegzetes formit, noha nem valami termszetes brzolsban. Az oroszln mindig s minden idkben az er, a hatalom jelkpe volt s gyltszik egyetemes jelentst nlunk sem vltoztatta meg. Mint cmertart a prduc is szerepel mai hmzseink kztt... Prduc, de fknt oroszlnfejek, illetve testrszek fordulnak egyms fel, egy-egy lbukat veszekedve egymsnak tmasztva a hunn-avar szjvgek fels vgn, ott, ahol a szjat beleerstettk. Hogy az eredeti alak srnyes hmoroszln volt, azt a ksbbi nagyon egyszerstett alakokbl mr nem lehet megltni, mert szinte nvnylevll, vagy mrtani alakk idomulnak. Az oroszln feje szemben brzolva, avar szjvgeken dszknt 7-7 ponttal s csillaggal is elfordul, valsznleg szintn jelkpes rtelemben. Az oroszln teht a hunn-avar kor egsz tartama alatt szerepel mint dsz s mivel a kzeli korban is mg jelkpes alak volt, feltehet, hogy mindig az ert s hatalmat jelentette, vagyis, hogy mindig jelkpes dsz volt nlunk.
A L-nak egsz alakja a hunn-avar srokbl eddig nem ismeretes, azonban a honfoglalk srjaiban kt ttrt korongon felismerhet nagyon elstilizlt, griffszer alakja. A hunn-avar lfejek vagy kamps keresztet alkotnak, vagy htukkal sszenve, vagy csak nyakukkal sszenve, kifel ll fejjel vdszt kpeznek (29)... A l, mint seink kedves llatja kerlt a dszek kz, alighanem vallsi jelentsg nlkl, minden jelkpes rtelem hjval.
(Megjegyzs: Ezt kizrtnak tartom. A l a hun-magyar npek vezredes trsa volt. El nem kpzelhet, hogy jelkpes rtelem nlkl hasznltk volna, hiszen mg holtukban - lovastemetkezsek - is elksrte ket. Szntai Lajos mondta eladsaiban, hogy a kzpkorban mg nyugaton is gy tudtk, hogy a l a magyarsg jelkpe. Teht Huszka a lovat azrt nem tallta meg ms kori npek jelkprendszerben, mert nekik nem jelentett mst mint minket, a magyarsgot. A L A MAGYARSGOT JELKPEZI. KME)
A lldozs szertartsa ismeretlen volt a magyarok rgi svallsban, mert klnben az ornamentika is tudna rla. A fehrl-ldozs, - ha egyltaln megvolt - ksbbi tvtel a perzsktl. (Megjegyzs: Melyik np ldozn fel nmagt? A perzsk viszont knnyen felldoztk ellensgeiket. KME) (115-127 o.)
KGY-, ZSINR-, VAGY SZALAGFONS
A magyar ruha zsinrdsze ornamentiknknak minden ellltsi mdjban szoksos, s mrtani alakzatoknak nzhet fonott dszei, brmily nagymrtkben technikai eredetek is: nem tekinthetk, legalbb is rszben, szimbolikus jelents nlkl valknak, ha hunn-avar srleleteink nagyszm fonott dszeit is szemgyre vesszk.
Maradt egy avar lovas srban Nagymnyokon (Tolna m.) olyan, ezstbl val prselt szjvgnk (30, 1.szm), mely sok stilizltabb hunn-avar emlket megmagyarz s amelynek elkpt a sumr sidk emlkei kztt ismerhetjk fel. Ez a mnyoki szjvg... kt kgybl ll fonst mutat. E kgyfons legsibb elkpe a Gudea, lagesi patesi (papkirly, kb. 2350. Kr. e.) Telloban tallt zldkbl faragott ednycsvnek a reliefje, melyet a bevsett rs szerint "letrt" ajnlott fel Istennek: Ningiszidnak... (31)
ltalban vve, az avar srok nagyszm fonsmustrjrl lemaradnak a fejek (32); st a ktg kgyfons tbbgv vlik, vagy valdi zsinrfonss bvl, mieltt egszen szgletes szalagfons mustrv alakulna, mely knai, Han-korbeli reliefen (Kr. u. 147.) is fellelhet...
A vgnlkli kgy a szerelem s a szerelemmel kapcsolatos teremt er jelkpe volt mindig. Ilyen a mai jegygyr is... Az avarok sokfle zsinr- vagy szjfonatdsze teht, brmennyire technikai eredetnek ltszik is, eredetre nzve olyan szimbolikus dsz, melynek jelentst mg tudtk az avar korban. (129-133 o.)
SZALAGCSOKOR
Az avarok ltalban nagyon szerettk a szalaggal val ktst ruhn lszerszmon. Hogy a fehrhunnok lelg lobog szalaggal dsztettk kalapjukat, azt a pnzeik emberalakjain mindentt szlelhetjk. Akr kalap, akr sisak, akr korona van az istenek s kirlyok fejn, elmaradhatatlan a csokros, lobog szalag (33). Ma is elengedhetetlen a magyar kalapon, prtn, a lenyok "pntlikba font" varkocsn s a feldsztett lszerszmon. A szalagdsz minden rgi npnl szerepel, azonban a szassznida perzsknl, bizonyra hunn befolysknt, gy elterjedt, hogy a hullmos repl s legtbbszr kicsipkzett szl szalag valsggal ismertet jelleg dsztseiken.
Az avarok a id viszontagsgainak ellenllni nem kpes szalagszvetet llandbb fmcsokorral is helyettestettk (34), ami klnben fnyz hajlamaiknak termszetes kvetkezmnye volt... A csokorra kttt rojtos szalag, mint nll dsztforma, az avarokkal letnt, noha mint szvetnyakkend a magyar ruha kiegszt rszeknt elmaradhatatlan...
A avar szalagcsokor nem csupn termszetutnzs, szimbolikus jelents nlkl, mert a Boldogasszonyrl, svallsunk Istenasszonyrl fennmaradt emlkezseink szerint... ma is l npszoksainkban a szalag az "rosszakat z" jelvnye; vdelem a boszorknyok megront szndka ellen s gy Fldanynknak, a magyar Boldogasszonynak a tiszteletbl ered szimbolikus dsz, melynek vallsi jelentsgt okvetlenl ismertk a hunnok s avarok, mikor mg ma is tudja npnk. (135-137 o.)
A KERESZT
Szkelyfldi fnykpfelvteleimben akadt egy faragott jrom (35) is, melyen az egyenlszr kereszt szalagszeren, soros dszknt jelenik meg. Mivel a krisztusi kereszt mg annyira vallsi jelvny, hogy eddig nem vlt kznsges ornamentumm, nem gondolhattam msra, mint a Kr. e. (mezopotmiai) svallsbl mr jl ismert... keresztre (37), amely mg eszerint ma is l ornamentiknkban. Amennyiben a szkelyfldi cserepessg dszei kztt sem ismeretlen a keresztsor (36): kln fejezetben val trgyalsa s mltjnak feldertse mellzhetetlen hazai ornamentiknk szempontjbl...
A bezddi tarsolylemez (13) tansgttele szerint a honfoglal hadak lovas vitzei is hoztak ide Kr. eltti keresztet istenfa trsasgban, nemcsak a krungli temet hunn-fle npei. Valszn, hogy mg ismertk jelentst gy a hunn-korban, mint a honfoglals korban, ha dszknt a mai szkelyek is rklhettk. Az istenft is fknt a szkelyek riztk meg kapuikon; mirt is az istenfs lovas srokban alighanem szkely vitzek pihennek. Az istenfa hzon, vakolatdszben, fknt a Barkknl (Felvidk) l mg ma s taln itt is szkely telepeseket sejthetnk. A szkelyek egy rsznl, hmzseken, az istenfs berekben, az si oltr kpe is l mg, kivlt Hromszk megyben "Erdvidk"-en, ahol kun-bessenyk telepedtek. Fldanynknak, a Boldogasszonynak nagy tiszteli lehettek a szkelyek, mbr csak Szeged vidkrl tudjuk, hogy l mg a "Boldogasszony" emlkezete /Klmny Lajos: Boldogasszony, svallsunk Istenasszonya, Budapest, 1885/; ha mg ma is rtallunk nluk a keresztre (szvtt asztalnemn is soros dsz mg ma is), az oltrra mint Boldogasszonyra vonatkoztatott emlkekre...
A magyar ornamentika dszt alakjai kztt teht a kereszt a ma is ismert szl Boldogasszony jelvnye lehet fknt, mint aki a bsget, a szaporodst mozdtja el... (139-143 o.)
ZRSZ
...n a nagy turnsgnak zsia nyugati rszeibe, a Fldkzi-tenger keleti partjai tjkra kerlt rszeinek dszt mvszett kutattam fel s lltottam ttekinthet csoportostssal rendbe, rendszerbe az elemeit. Levontam belle a knlkoz tanulsgokat, kimutatva a tbb ezer ves folytonossgot a kiszsiai s szriai teleplktl kezdve, vgig a hunnok, avarok s magyarok kezn t, egsz a mai idkig... (178. o.)
Budapest, 1929. december 8. Huszka Jzsef, rajztanr
(Huszka Jzsef, A magyar turni ornamentika trtnete, Nyers Csaba magnkiadsa, Budapest, 1996. Els kiads: 1930)
----------------------------------------
"A magyar turni ornamentika trtnete" a magyar dsztmvszet kincsestra, letfk, tudsfk, llatbrzolsok mutatjk be a tbb ezer ves magas kultrval rendelkez np soksznsgt s rtkeit. A tbb vezredet fellel gyjtemny sszegzse mindannak, amit 1930-ban tudni lehetett a magyar dsztmvszetrl s annak eredetrl. Huszka knyvben felfedezhetjk seink legjellegzetesebb, legsibb tvs remekmveit, a tarsolylemezeket is, amelyek a dszes fegyverzet s ruhzat magyar fejedelmek, nemzetsgfk s trzsfk mltsgjelvnyei voltak. A magyar tvsk httraranyozssal, vsssel, kkberaksokkal dsztettk az egyedlll, jelkpes zenetet tartalmaz lemezeket, fmtrgyakat. Atyink trgyi emlkeit az id megrizte, a tbbezer ves magyar szellemisgbl fakad csodlatos formavilgot, hitvallsuk tkrkpeit. Ezek ma is hatnak, sugroznak rnk! A honvisszafoglalk gazdag s magasfok dszt mvszetnek jelkprendszere mlysges hitrl, termszetismeretrl, tudomnyrl s blcsessgrl tanskodik.
Huszka knyvben rszletesen s nagy gonddal sszehasonltja az rpdkori magyar dsztmvszetet a hun-avar s az kori kultrnpek dsztmvszetvel, amit szmtalan pldval al is tmaszt. Huszka 287 bracsoportjbl 37 csoportot vlasztottam ki az albbiak szerint. Huszka eredeti szmozst H-val jellm. Az itt kzlt idzetek s rajzok elssorban a magyar s hun dsztmvszet jellegzetessgeit s szimbolikjt emelik ki. Azonban a legfontosabb szempont szmomra az volt, hogy a kivlasztott anyaggal ismertessem s kihangslyozzam a honvisszafoglalk magasfok fm-mvszeti kultrjt.
brenlt s lom hatrnl vagyunk. Egy olyan vilg l bennnk, melynek meglmodsa csakis rajtunk mlik.
Mltn rizzk-e magyarsgunk szellemt? Vllaljuk-e a rnk tornyosul feladatokat, s ennek tkrben nyugodtan lomra hajtjuk a fejnket? Megszlt-e szvnk a szra, mely a Hazrt remeg? A MAGYAR LOM selyemkpem beavatkdokat tartalmaz.
Egy msik Vilgba avat be. Ha nyitott vagy r s tettreksz, brmikor belphetsz ebbe a Napfnyes vilgba melynek megvalstsa csakis rajtunk mlik. A Napbrkn utazva rkeznk meg a Fny Orszgba, s ez a brka mint egy virg kelyhe oltalmazn krbelel minket.
A kpemen ez a kehely a Szent Csaldot leli krbe, melynek minsgt seink hagytak renk. A Szent sz alatt n most azt a letisztult si minsget rtem, aki megtesteslt a vilgunkban. Aki magba lmodta s magban hordozta a Napot. A NAP mg mindig st rnk, s utunkat egyengeti. Vllaljuk-e nMAGunkat, a magyarsgunkat? Magunkhoz vesszk-e a si hitnket? Megnyitjuk-e vele a Fny Orszgt, s tetteinkkel ide a Krpt -medencbe helyezzk? Eljtt az id, s most van. bredjekek MAGOK! Alkossunk Egysget, Egy Clt, s Egy Akaratot! lds!
Szokolai- Lendvai Katalin
SI INTELEM Egyszer egy reg tltos gy szlt egy hitehagyott, megkeseredett magyar emberhez:
- Azrt szlettl, hogy adj s nem azrt, hogy megadd magad! Egymst emelve mindenki tegye sten adta dolgt, s nem lesz baj.
sten trvnye seink szellemben Eleve l.
Trj vissza seid szellemhez, s lehull az rmny, mint elsrgult, sszeszradt falevl az szi szell fvsban.
Ha egyetlen ernyed van csak s ez az embersg, minden ernyt hordozol.
Adj hlt minden reggel, s este a Teremtnek, hogy visszasegtse szellemed, eredeted fel.
S ldd t minden nap folyamatosan ahnyszor csak tudod, mert csak gy kapcsoldhatsz ssze si erddel.
Az j Vilg bekszntvel, eljtt az ideje,
hogy nk megtalljk nmagukban az eredend ni minsgket, azt a minsget amit a kezdetektl fogva kpviselnek.
A sajt rtkrendeinket magunkbl kell elhvnunk,
nem pedig a trsadalmi elvrsok kell megfelelnnk.
Mi nk sokan hordozunk magukban,
olyan srelmeket, fjdalmakat, elnyomsokat,
amelyeknek kitiszttsa s gygytsa, lettele,
most mr nagyon idszerv vlt.
Hossz vszzadokon keresztl cipeltnk magunkkal
klnbz mintkat s beidegzdseket,
amelyek nem bellnk fakadnak hanem szleink, csaldtagjaink, a trsadalom beidegzdst,
szemlletmdjt vittnk tovbb s adtuk t mi is gyermekeinknek.Folytats
" A Fny gyermeke vagyok. Szeretem a Fnyt. Szolglom a Fnyt. Fnyben lek. A Fny vezet, gygyt, talakt s megvilgt. ldom a Fnyt. A Fny bennem van. Egy vagyok a Fnnyel. A Fny n magam vagyok!"
Szmll
Induls: 2010-01-10
Ahonnan ltogatjk az oldalt
Idjrs
Minden embernek kell valami hitvallsa legyen. Valami elintzni val feladata ezen a fldn. Amg van feladata, addig l, amikor nincsen tbb, akkor meghal.
Wass Albert
(Ember az orszgt szln)
Magyarok Istene nzz renk!
Magyarok Istene, nzz renk!
Mi tiszta szvvel lbad el leborulunk.
Krnk Tged, emelj fel minket!
S hoz j Jvt e Nemzedknek!
Minden szvdobbanssal Tged szolglunk.
rted zeng a szavunk,
Magyarok vagyunk.
reg Isten nzz le mirnk!
Ne hagyd elveszni azt a sorsot,
Amit szabtl Te rnk.
Teljesedjen be a jv.
ldott legyen az j, mely elj.
j Hazt, j Sorsot runk.
Ez viszi elre a magyart.
ldott legyen kinek neve, MAGYAR!
rta: himr
Feketn Lendvai Katalin
Papp-Vry Elemrn
(Sziklay Szerna)
HITVALLS
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban.
Ez az n vallsom, ez az n letem,
Ezrt a keresztet vllaimra veszem,
Ezrt magamat is re feszttetem.
Ez a hit a fegyver, hatalom s let,
Ezzel porba zzod minden ellensged,
Ezzel megvlthatod minden szenvedsed.
E jelszt, ha rod lobogd selymre,
Ezt, ha belevsed kardod pengjbe,
Halottak orszgt feltmasztod vle.
Harcos, ki ezt hiszed, csatdat megnyerted,
Munks, ki ennek lsz, boldog jvd veted,
Asszony, ki tantod, ldott lesz a neved.
Frfi, ki ennek lsz, dicssget vettl,
Polgr, ki ezzel klsz, j hazt szereztl,
Magyar, e szent hittel mindent visszanyertl.
Mert a hit az er, mert aki hisz, gyztt,
Mert az minden hall s krhozat fltt
Az let Urval szvetsget kttt.
Annak nincs tbb rm, mitl megijedjen,
Annak vas a szve minden vsszel szemben,
Minden pokol ellen, mert vle az Isten!
Annak lba nyomn zldl a temet,
Virgdszbe borul az eltiport mez,
des madrdaltl hangos lesz az erd.
Napsugrtl fnyes lesz a hzatja,
Mzes a kenyere, boldogsg tanyja,
Minden nemzetsgn az Isten ldsa.
Magyar! te most rva, elhagyott, veszend,
Minden nemzetek kzt lenn a fldn fekv,
Magyar legyen hited s tied a jvend.
Magyar, legyen hited s lszen orszgod,
Minden nemzetek kzt az els, az ldott,
Isten amit nked cmeredbe vgott.
Szved is dobogja, szavad is hirdesse,
Ajkad ezt rebegje, reggel, dlben, este,
Vredd hogy vljon az ige, az eszme:
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban!
Szkely Miatynk
Miatynk,ki a mennyekben vagy,kitl jn let s hall,
Hiv szavunk Tehozzd szrnyal,s vigaszra csk ott tall.
Nagyobbak voltunk minden npnl,s ha meghalunk is gy halunk,
Hogy az egsz fld minden npe,megknnyezi ravatalunk.
A Te neved megszenteltessk!
E np mindig benned bizott.
Te szkely Isten,flnk Tged,br sjtva sjt az ostorod.
Atynk,br itt van a hallunk,bszke lelknk nem kesereg.
Br sorsunk meg nem rdemeltk,megszenteltessk a Neved.
h,jjjn el a Te orszgod,add,hogy mg boldogok legynk.
Add,hogy mg egyszer renk nzzen,a mi szent Hargita hegynk!
Add,hogy mg egyszer legyen boldog,Szkelyhon minden h fia,
Add,hogy mg felvirradjon egyszer,ez a bs gyszos jszaka.
A Te akaratod legyen meg,hogyha mr minket elhagyl,
Ha a fohszunk mr meg nem hallod ,s ha a sorsunk egy hs hall;
De engedd meg,hogy kisfinknak,kirt a szivnk vrezett,
Virradjon Erdly hegyein,mg egy dics szkely kikelet!
Ne vigy minket a kisrtsbe,ne higgyk,hogy hiba volt,
Hogy annyi szrny tkzetben,mindig csak szkely vre folyt.
Ne add,hogy benned is csaldjunk,ne add,hogy ne higgynk Neked,
Nem lehet az Istennk,hogy Te cserbenhagytad a npedet.
Tied lett hatalom,dicssg,ki belnk oltd a hitet,
Amely belnk mltunkban biz,s jvt szl remnyt vetett.
A mi lelknk nemesebb,bszkbb?
Merszebb mint ms npek?
Vllaljuk ami lehetetlen,mert felnznk a Nap fel.
Tanuljatok ti fldi npek!rezntek csak egyszer azt,
Ami most elgytrt lelknkbl,sir szln is remnyt fakaszt.
rezntek a szent hitet,mit minden h szkely sziv dobog,
rezntek,s megrtentek,hogy a szkely csak gyzni fog.
Gyznk!Ha nem mi,unokink.S mi szpen csendben meghalunk.
Mert tudjuk,egyszer mg felharsan Erdly szent hegyein dalunk!
S br mi szivnk szent keservvel,egy jgvirgban megfagyunk,
Hisznk most,s hisznk mindrkk
MEN! MI SZKELYEK VAGYUNK!
Wass Albert: Hontalansg hitvallsa
Hontalan vagyok,
mert vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazm ott van a Krptok alatt
s npem a magyar.
Hontalan vagyok
mert hirdetem, hogy testvr minden ember
s hogy egymsra kell, leljen vgre egyszer
mindenki, aki jt akar.
Hontalan vagyok
mert hiszek a jban, igazban, szpben.
Minden vallsban s minden npben
s Istenben, ki a diadal.
Hontalan vagyok
de vallom rendletlenl, hogy Õ az t s az let
s maradok ez ton, mg csak lek
tretlen hittel ember s magyar.
1947
si Fohsz
(Minden nap fnyestsd t eltte tested)
Krisztus krlek, teljestsd ki testemet!
Fnyestsd fel Szellemem!
Lelkem jrd t a bkessg Fnyvel,
Krisztus szent erejvel!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!
Vdelmez a gonosztl, a rontstl, az rmnytl!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!
lds, bkessg a Magyar Npre, minden emberre!
A Krisztusi utat kvetem, azt soha el nem vetem.
lds, bkessg!
Fldanya tisztellek s becsllek, szvemben szent helyre helyezlek.
Add meg szmomra az let kenyert, a blcsessg tzt.
Ne engedj hinyt szenvedni semmiben, gondoskodj ltemrl, holtomrl!
Gykereimet jtsd meg, erstsd meg.
Engedd, hogy az si tuds jjledjen bennem.
G Atya FLD Anya egyesljetek bennem!
Kltzzk bkessg a szvembe, Krisztus szent Szvvel egyeslve.
Vdelem a rossztl, vdelem a gonosztl mit ember teremtett: - Krlek Istenem, ne engedd, hogy ezek a teremtnyek hatssal legyenek rm,
rt szndkkal kzeltsenek felm!
Krisztusi blcsdben vdve vagyok,
ldott vagyok, mert TE munklsz a szvemben s az egsz lnyemben.
Emberi rosszakarat messzire elkerl engem,
Isten tenyern hord engem.
Bsg s teljes let rszem, mi Istentl megadatott,
s ezrt nki n hlt mondok.
ldott legyen az R!
ldott legyen a Teremt!
Dicssg az Angyalainak s Udvartartsinak.
Krisztus lgy ldott, a dicssg fnye vezzen!
Hozz ldst a Fldn minden emberre, vdelmezd ket Szent Szellemeddel!
ldott legyen minden ember, aki magba fogadja ezt az imt!