lendvaykati
Isten hozta a Honlapomra Kedves Olvas! 
ANAHIT blogomon folyamatos aktulis bejegyzsekkel vrom nket.
NKnek ajnlom a Magyar Lenyok Asszonyok cm blogomat 
ldott napokat kvnok Mindenkinek! 


 
BEJELENTKEZS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     

 

Fldre szllt Angyalok zarndoklata

A Tiszta Szeretet Dimenzija

Csakratisztitas by anaplo


Szokolai- Lendvai Katalin: Boldogasszony

 

 Hitvalls    
Vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazm ott van a Krptok alatt
s npem a magyar.  
 
Hirdetem,hogy testvr minden ember,
s hogy egymsra kell leljen vgre egyszer
mindenki, aki jt akar.  
 
Hiszek jban, igazban, szpben.
Minden vallsban s minden npben
s Istenben, ki a diadal.  
 
Vallom rendletlenl, hogy az t s az let,
s maradok ez ton, mg csak lek,
tretlen hittel ember s magyar. 
Wass Albert utn szabadon 
 

     
Szeretettel kszntelek
     
Blog Plusz
Friss bejegyzsek
2016.02.09. 07:19
2016.02.09. 07:13
2016.02.09. 07:07
2016.02.09. 07:04
2013.11.10. 10:42
Friss hozzszlsok
     
Trsalg
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     

Nagy-Magyarorszg tjai



„Hiszek egy Istenben.
Hiszek egy Hazban.
Hiszek Magyarorszg Feltmadsban.
Hiszek s dolgozom rte.”

 

Fnyvrosok a Krpt-medencben
Honlapja

 Fnyvrosok Krpt- medencben
fenn van a Facebookon.

A magyarsg egy emberi tartalom a sz igazi rtelmben
,ami bennnk kdolva van s mkdsbe lp,
ha ezt befele fordulva megnyitjuk Mag-unkban.

A tisztasg s a j szndk vezreljen bennnket magunk s mindenki javra! 
A magyarsg s minden ember rdeke,
hogy fejldjn lelkileg,szellemileg s hasznlja ki azt a nem tl hossz idt,ami mg rendelkezsnkre ll,
hogy azok legynk,akik valjban legbell vagyunk.
Merjnk igaz emberekk vlni s akkor az egysg magtl megolddik, mert mkdnek az egyetemes trvnyek.
Wass Albert

Minden hnap 8.-n IMANAP a Nemzetrt.
Fnylncban 19 rakor kapcsoldunk ssze.

teljes zenet itt

Magyar legyen hited!
HAGYATK
Rgi MAGYAR lds
A Napba ltztt leny
Hun Miatynk
Magyar Miatynk 1919-ben

Boldogasszony anynk - magyar npdal

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1312094803_99.jpg

Fny imk,- Fohszok 


 

     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1283798073_92.gif

     
Hzz egy krtyt
     
Ajnlsok
     



Letlthet ezoterikus knyvek

EZOTERIKUS E-BOOK TR



Kpre kattintva nylik.

 

 

     
Felemelkeds
     

 //lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1290355427_14.jpg

Spiritulis filmek

Hogyan tudod tudatosan megtmogatni vltozsodat?

2012 s azutn

A tiszta szeretet dimenzija

Fldre szllt Angyalok zarndoklata

A Lt Ember

A fnytest knyv.pdf

Mi a Fnytest?

2012/ j Energia

Kristlyok s a DNS

Meleron csodi
 

 

     
EGYB,- vegyes rovat
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267262363_33.jpg



http://angyalforras.hu/index/src.php?image=5224

Tisztt Ibolyalng

AZ ARANY S EZST IBOLYA LNG


AZ ARANY S EZST IBOLYA LNG A GYGYULS S AZ TALAKULS ESZKZE

 

 

 

     
Tndrek- Angyalok
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264349838_09.gif

Hiteles HUN trtnelem

Mtys Szabolcs: Illik tudnom, mert magyar vagyok

Titkolt trtnelmi magyarsgunk

Kik vagyunk mi,magyarok?

 

Magyarorszg ltnivali tjai

Magyar Nemzetismeret

Ma sem volt knny lni

Magyar rott kincsek

Magyarorszg tjai

Magyar sszefogs, magyar igazsg

MAGOK Vagyunk

 

     
Magyarok eredete,- studatunk
     

Blint cseppek

Joalis-Energy termkek

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1283347487_40.jpg


Gygyt zldsgek

Energy termkek

ljnk egszsgesen, termszetesen

Vajon mennyit tudunk azokrl az telekrl, amit megesznk?

Szabadsgot a lleknek, - tban a fizikai halhatatlansg fel

Gyuri bcsi gygytei


Gygynvnyek A-Z-ig


Gygynvnyek, gygytek


Egszsgrl mindenkinek

HziPatika

Az egszsg lnyege

Npi gygyszat Magyarorszgon

Nagyanyink blcsessge

Phnix cseppek


     
si gygymdok
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1265891905_23.gif

     
Szent Grl trtnete
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1263417032_00.jpg

     
Hagyomnyaink
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267642938_65.jpg

HATHOROK zenetei

HATHOROK (HANG)

 

     
si civilizci
     

 

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1283320754_59.jpg

A Vonzs Trvnye

Tudatos let, tudatos fogyaszts

Jrj piacra

Zldbolt

Takarts tiszttszerek nlkl

     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1263905906_86.jpg

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1263906707_44.jpg
 

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1266953638_45.jpg
 

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1266953665_51.jpg

 

     
desanym - desapm emlkre




//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264925890_15.gif


Gyertya,
gj!
Fnyeddel,
Vidd,
Szeretetnket! 
Melegsgeddel,
Kszntsd,
Velnk,
Egytt,
Ki,
rtnk,
lt,
rtnk,
Ltezett,
S ma is,
Szvnkben,
Lelknkben l!
Lobogj!
 
//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1272403798_70.gif

Izzsod,
Legyen,
A mi,
Kvetnk!
Vidd hrl,
Velnk voltl,
Velnk vagy,
Velnk maradsz!
S velnk leszel rkk

 //lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1273480666_70.png
     
Naptr/ajnl
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1280499135_54.jpg

Wass Albert: Lthat az Isten

Fben, virgban, dalban, fban,
szletsben s elmlsban,
mosolyban, knnyben, porban, kincsben,
ahol stt van, ahol fny g,
nincs oly magassg, nincs oly mlysg,
amiben benne nincsen.
Arasznyi letnk alatt
nincs egy csalka pillanat,
mikor ne lenne lthat az Isten.
De jaj annak, ki megltsra vak,
s szeme el a fny korltja ntt.
Az csak olyankor ltja t,
mikor leszllni fl az lom:
tletes, Zivataros,
villm-vilgos jszakkon.

 

     



 

Fohsz

Boldogasszony Anynk,
Fnyes tekinteteddel nzzl le renk.
Hozzd knyrgnk, Tged krnk,
Magyar nemzetnk megmentsben,
Adj segtsget nknk.

Boldogasszony Anynk nzzl le renk
Magyarokra,
Kik, Hozzd knyrgnek,
Benned remlnek.
Adj jobb sorsot e Nemzetnek!
Add, hogy feltmadjon ez az Orszg
s jra visszatalljon Hozzd!

Adj neknk Remnyt, Bkessget
s soha el nem fogy bizalmat Benned.
Boldogasszony Anynk, tekintsl le renk.

ldott kezeidet nyjtsd segtsgl nknk,
Hogy sorsunkat ne szenvedjk,
Hanem rmdben leljk.

Boldogasszony Anynk,
add nknk vissza Koronnk Szentsgt!
Engedd, hogy jra felragyogjon,
s minket Fnyvel bebortson!

Krptok brcein felcsendl az nek,
Vigad a bs magyar...
Lesz-e lds, ldoms,
vagy rsznknt mr csak a nyomor marad?

Srva vigad a magyar…
Knnyei vgig peregnek arcn,
Lelke sajog, fjdalom jrja t…
gy tudni, ki az Igaz Magyar,
Ki ment s nem veszejt Hazjt.


Boldogasszony Anynk, nzzl le renk.
Hallgasd meg bs knyrgsnket…
Minket Magyarokat, soha ne hagyjl el!
ld meg ezt a Hazt,
Segts, hogy jjszlethessen!
Npednek add vissza e Szentsget.

Add, hogy jra EGY legyen az Orszg,
s a MAGYAROK ISTENE kormnyozza Orszgt!
men.

rta: Feketn Lendvai Katalin

 

 

     


Gyimesi Fohsz

desanyja, Nagyasszonya
Igaz magyar fiaknak,
Ptrnja, Prtfogja
Rgi magyar haznknak!
Tehozzd jrulunk,
srva leborulunk,
Lgy anyja fiaidnak!
Renk tekints, mert senki sincs,
ki sorsunk boldogtsa!
Igaz szvt s j szemt
Aki renk fordtsa.
Sok vres sebnket,
panaszos gynket
Aki elbbmozdtsa.
Mindenfel nyomorsg
szorongatja npnket,
Majd szraz g, majd zpor,
jg veri el termsnket.
Most szvnk szomor, fl,
hogy lesz hbor,
Ktsg gytr bennnket.
Bkessgben, csendessgben
tartsd meg h szolgidat,
Becsletben s bsgben
rks Orszgodat!
Sznd meg, J Anya,
Magyarok Asszonya,
H magyar jobbgyodat!
J hrnvnek, magyar vrnek
gerjeszd vidm jultt,
Kirlyrt, hazjrt
vitz vre buzdultt!
Engedd, hogy hs karja
mindig fltarthassa
Az ellensg lndzsjt!
gy zokogunk, gy hdolunk,
Mria, szent nevednek;
gy remlnk, halunk s lnk
j anyai szvednek.
A magyar Szent Hazt
s Angyali Koront
Ajnld fl az egeknek!


     

     
Boldogasszony Anynk
Boldogasszony Anynk : Boldogasszony Anynk III.

Boldogasszony Anynk III.


 

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264347668_25.jpg


„BOLDOGASSZONY ANYNK...”

A Mria-kultusz kltszetnkben

 

A Mria-kultusz bibliai, dogmatikai alapjairl

 

          Sk Sndor: Tizenktcsillag korona

A Mria-kultusz vltoz intenzitssal ugyan, de mgis erteljes, jellegzetes versvonulatot alkot, fontos fmotvumknt van jelen Sk Sndor kltszetben.33 A klti plyakezds, a Szembe a Nappal cm els versktetet jellemz mfaja az da s a himnusz, megklnbztet ismrve a harsny, patetikus-retorikus klti hang. A Bellvalk mcse versktet csndesebb, befel fordul klti szemllet eredmnye, a Kltemnyek (1916) versktet pedig mr visszafogottabb, szernyebb kifejezsmdot mutat.

Sk Sndor kltszetben a Rzsakoszor cm versben jelenik meg elszr a Szzanya alakja, csupn utalsknt kimondva nevt s tttelesen, hiszen a rzsafzr a katolikus hvek legelterjedtebb Mria-imdsgt s annak trgyt, kultikus eszkzt jelenti. A rzsa Mria-jelkp is: a Szzanya Palesztina rzsja, a loreti litnia szavai szerint pedig a „Titkos rtelm rzsa”. Sk Sndor versben azonban nem a rzsafzr, hanem a rzsakoszor ll a vers kzppontjban. A koszor nmagban lehet rmteli. Lehet valamifle gyzelem jutalma, a virgkoszort a gyztesek kapjk, de fjdalmas esemnyre is utalhat. A Jzus tviskoszorja a hagyomny szerint inkbb tviskorona volt. A versbeli „rzsakoszor” Mrinak, a Boldogasszonynak a gyzedelmt, megdicslst vetti elre. A vers tizenngy, egyenknt hromsoros strfbl ll, szm szerint ez a keresztt tizenngy stcijra is utalhat. Az els kt versszak az utols kt strfval egytt keretet kpez. A kt utols strfa formailag nem klnl el egymstl. Az els versszak idben s trben bibliai, mgpedig evangliumi keretbe foglalja a verset. A „minden ige” az rsok beteljesedsre, vagyis Jzus hallra utal, amelyrl Jnos evangliuma szl (Jn 19,28-30). A Krisztus srja ell elgrdtett sziklrl s a kt fehrruhs frfirl pedig Lukcs evangliumban olvashatunk ( Lk24, 2-5).

A versbeli trtns sznhelye Jzus srjnak bejrata, idpontja pedig hsvt hajnala. A keretbe foglalt verset lnyegben a kt angyal prbeszde, egymsnak felelget dialgusa tlti ki. A trtnet elbeszlst felvltva vgzi a kt frfi, minden pratlan versszakot az els, a prosokat pedig a msodik angyal mondja. A klt idzjelekkel s a pros versszakok beljebb kezdsvel rzkelteti a vltakoz megszlalsokat. Az els angyal nagypntek trtnseit szinte stciknt idzi fel, a msodik pedig a feltmads rmhrt zengi s az idben korbban trtnt s ksbb trtnt rmteli s dicssges esemnyeket is megidzi (Tbor-hegyi jelenet, Jzus mennybemenetele, pnksd stb.). A klt mindegyik angyal szjba t-t strft ad, mindegyik egy-egy nll kpet, mozzanatot idz fel szigor idrendben az jszvetsg szenvedstrtnetvel kapcsolatban s a dicssges esemnyek sorbl. A vers vizulis s akusztikai kpe is a rzsafzr trgyi s akusztikai kpt asszocilhatja a bennnk. A rzsafzr ugyanis imdkozhat dicssges s fjdalmas olvasknt, mindegyik olvashoz ppen t-t titok tartozik, mgpedig abban a sorrendben s beosztsban, ahogyan ezt a versben is megtalljuk. Ettl a rendtl val egyetlen eltrs csak a vers hatodik versszakban vehet szre, ahol a klt az r Jzus mennybemenetelhez hozzkapcsolja a tbor-hegyi jelenetet, a sznevltozs esemnyt is. (Itt szintn igen fontos szerep jut a fnynek s a felhnek, akrcsak a mennymenetel lttat erej megjelentsnl.) A Szzanya ktszer is megjelenik a versben, elszr mennybevtele, majd pedig a mennyben val megkoronzsa rvn. A verszr keretben Sk Sndor az egsz versnek rtelmet ad, az dvssgtrtnet legfontosabb mltbeli trtnst mondja ki, hangslyozva, hogy ltala a megnekelt esemnyek a jelenben s az idk vgeztig rvnyesek: „Minden hvek koszorja/nekelje: Allelja!/l az r! Feltmadott!”32

A Sarlsboldogasszony versktet utn csak egy-egy versben, azokban is csupn egy-egy kp, mozzanat erejig tallkozunk Mria-alakjval, Mrival kapcsolatos motvummal: Angelus, Kt kzben, Szkely pap, Mriaszem, Tizenkt bkkfa. Nem vletlen, hogy Sk Sndor bartai szrevteleztk, kevs verset rt a Szzanyrl. 1945 utn, a vilghborbl ismt vesztesknt kikerl orszg romokban hever, mindentt politikai s gazdasgi zrzavar uralkodik.A hbor okozta szenvedsek utn jabb rmlet fenyeget: a vilghdtsra ksz bolsevizmus, militarista,ateista-materialista szovjethatalom. Ekkor mg nem lehet tudni, csupn rmlomknt sejteni, hogy pr ven bell a kommunistk a szovjet megszllk vdnksge alatt tveszik a teljes hatalmat, az egsz trsadalmi-politikai rendszert agresszven talaktjk, feloszlatjk a legtbb szerzetesrendet, a rendhzakat, egyhzi iskolkat, intzmnyeket felszmoljk, ktelez ideolgiv teszik az ateizmust s materializmust.

Sk Sndorra 1945 utn jabb megprbltatsok vrnak. 1946-ban az fszerkesztsben jelenik meg a Vigilia, majd 1947-ben alkattl idegen feladatott raknak r: a piarista rend magyarorszgi tartomnyfnke lesz, mindez

nagy terhet jelentett a szmra. 1947-ben szletett Sk Sndor mris-lelklet, a tudatos vllals motvumt sem nlklz, Tizenkt csillag korona 34 cm verses kisplakett-sorozata, amelyet a klt teljes egszben a Szzanynak szentelt. A sokszorosan slyos teher alatt roskadozva fordul segtsgrt az giekhez, Szz Mria kzbenjrst, prtfogst kri.

A marcali Szz Mria cm ktetnyit vers ngy kisebb egysgre tagoldik. A ksleltets eszkzt alkalmazva a klt elszr lerja a vros kpt, amely fizikai s erklcsi romlst mutat. Nincs hely benne az gi vilgnak, sem Istennek, sem angyalnak. Az angyal legfontosabb szerepe az jszvetsg hajnaln, Nzretben hrl vitt rmhr, amely a megvltst jelentette, de ebben a vrosban esly sincs a megvltsra. A „Mennyei Karok” Szz Mrit jelkpezik, aki gi prfogknt lel maghoz mindannyiunkat. A klt a vros zrzavaros vilgbl vgyott ide, a termszet kozmikus liturgiban a madarak s illatok, mint a „zenl angyalok” zengik a dicst neket. Jelen vannak itt a krisztusi ldozathoz szksges adomnyok. Az aratsra rett bza, a szretre ksz, rett szl, amelyek -- a Bibliban a lelsre sznt ldozati brnyhoz hasonlan – szakrlis skon rtelmezve a megvlts lehetsgt hordozzk. „s a dlben szembe jn a Szz” – a klt a minden asszony s leny skpvel azonostja a fldi lnyokat s asszonyokat, bennk ltja a jv grett.

A vers msodik rszben a marcali hegyvidkre varzsolja a bibliai tjat, csendet, harmnit. Istenkeres szvvel a vilg zaja, zrzavara ell meneklt ide. A Szent Csald idilljt vetti bele e tjba, „ahol az Angyal fl-lejr” , ahol – mint Jkob lmban – az emberi vilgban megjelenik az isteni. Az a vilg a maga idtlensgvel menedket nyjt az id fenyegetse ell. Az egsz termszet fensges kozmikus liturgiban dicsri Teremtjt. Itt minden ember Isten teremtmnye, megvltott ember lehet, akinek megadatott, hogy rszesljn magbl az Istenbl, Krisztus testbl s vrbl. Az asszonyok kztt pedig jelen van a Szzanya, a j, az isteni vilg kpviseletben.

A verskompozci harmadik rszben tven v tvlatbl tekint vissza klt: a hegyen, a dombon – amely szakrlis hely, az Istennel val tallkozs sznhelye – megtallta „az igazi Szzmrit”, felfedezte, felismerte igazi titkt: az Istenbe vetett vgtelen bizalmat, az Istenre val rhagyatkozst, akaratba val belegyezst. A klt lelki szemei eltt megjelenik gyerekkori otthona, a falon fgg Mria-kp, amelyet lete minden sorsfordt esemnyekor maga el szokott idzni: „E kp el ksrtem egykor / Sok ministrls reggelen / Imdott els mesterem.” Szerzetesi hvatsnak vlasztsakor is e „Kprl szltott maga mell / A mris Kalazancius.” Ksbb szem ell vesztette ezt a tjkozdsi pontot, de reged fejjel rjn: „itt a blcsessg”, a vilg mindenfle okossgval szemben Mria blcsessge az igazi. Ebbe a blcsessgbe akar elmlyedni, a „Titkok Titkt kutatni”. A klt fltrja versktetnek mottjt, ltrejttnek indtkt: lete mlypontjn Mrihoz fordult segtsgrt, kereste s megtallta t, aki mindannyiunk anyja, akihez kr- s hlaimt intz a verskompozci negyedik, zr rszben.

A klt csillagok helyett az emberek testi-lelki sebei jelenti meg, elpanaszolja az orszgot sjt bajokat, az hsget, nyomort, a romokat. Mg ezeknl is szrnybb az erklcsi romls, az emberszeretet, az istentisztelet kihalt az emberi szvekbl. Az ember elvetette Istent, helyette fldi dolgokat imd: „Megfertztetett templomok, / Oltrokon idegen istenek...” Vgl Mrihoz fordul, az gi patrnhoz, aki a bns embert „sznva sznja”, segti a megigazulsban. Az kzbenjrsban bzva ad hangot a klt hitnek, hogy a legmlyebb, legodaadbb imdsg ppen a szenvedsbl szletik: „Tudod: mg a tmjn lehelte fst / Fehr felhje gre szllni kzd, // Lenn, a tzes rcson, a parazsak / Morzsi vrsen izzanak.”

A versciklus kvetkez alkotsnak cme a legsibb Mria-imdsg kezdete, az dvzlgy. Els sora Mria imja a Biblibl (Lk 1,46), amellyel Istent dicsti Erzsbettel val tallkozsakor. Mriban Isten „minden titkot megmutat”; kiemelt szerepe van az dvtrtnetben, mert az mhben lttt testet az rk Ige. A megtestesls az rmhr kezdete. Isten fia emberr lett, hogy sorsunkban, szenvedseinkben osztozzon, hogy az emberi letet, annak minden rmt s knjt megszentelje. A klt „minden flfel nz nevben” knyrg Mrihoz s magasztalja t.

A kt rszre tagold vers harmadik strfja a „sketnma szzad” embernek lealacsonyodst, elllatiasodst siratja, mert nem akar Istenrl tudni, rla hallani, s kiiktatja az emberi letbl. A feje tetejre lltottk az rtkrendet: „ebnyszts lett a hit / s aljassg a flsges alzat”. Isten trvnye helyett az ember „futszalagon / Gyrtott eszmnyek hnytat szagtl, / prftktl a zsibpiacon, / Az elvektl – az embertl – magtl!” melyedik. Az Isten helyett ms uraknak szolgl, embertelen eszmk szolglatba szegdik: „De nincsenek a fldn ms urak, / Csak a szolgk vannak s szolgk szolgi.” A verszrlatban a klt fohsza hlaad szvvel, ketts nven szltja meg Mrit, aki egyetlen menedk lehet ebben az elembertelened,zrzavaros vilgban: „ Istenanya, Emberanya, / De j az Isten, hogy te mg a mienk vagy!”

A keresztny sznszimbolikt kvetve A kk palst cm versben Mria nevt ki nem mondva fohszkodik a klt az gi anyhoz. Versmottnak a Boldogasszony Anynk cm nphimnuszbl vlaszt potikusan szp mottt a vershez: „Anyai palstod fordtsd oltalmunkra!” A kk szakrlis szn, az gbolt, a tenger szne, a tisztasg, igazsg s hsg szene az egyhzi liturgiban. Mrit ezrt gyakran kk kpenyben (palstban) brzoljk. benne egytt van „Mlysg s magassg, messzesg”, vagyis a vgtelensg, az isteni princpium. Az gi anya „krlkarol”, „flmelenget”, mosolya: „Bzavirg s ibolya. / s mgis olyan kimerhetetlen / s titokzatos, mint a tenger.”

Az Oltalmad al futunk nek szellemben nemcsak nmagt ajnlja az Istenanya oltalmba a klt, hanem azokat is, akiket „a gond mzsja nyom” (...) Az rvkat, a foglyokat, / S kik megjrtk a poklokat / A sttsg vein ltal”. A klt 1947-ben a vilghbor puszttsa a hazrt fohszkodik: „Flttem a vgtelen g, / Lenn: hallgat arany kepk: / Keresztbe ktve vrja sorst / Szegny, piheg Magyarorszg.” Remnyhitt vziknt vetti elnk: a kk g vgtelensgben felettnk virraszt s megoltalmaz bennnket a magyarok Nagyasszonya: „Az eleven-kk bolt, a menny / Mintha libbenne odafenn, / s bkre s hborra / Egy nagy kk palst rborulna.” A vers motvumkincse klteldk s kortrsak szmos tvoli inspircijt rzkelteti, Zrnyi „Befed ez a kk g...” ngysorostl kezdve Radnti fohszig „Nem tudhatom...” zrlatig: „Nagy szrnyadat bortsd rnk, virraszt gi felleg.”

Sk Sndor a loreti litnibl vett megszlts emeli verscmm: Bnsknek menedke. A versnyitnyban mindenfle bnst felsorol, mindenkit a Szzanya oltalmba ajnl a klt. J psztorknt szeretn elbe vezetni a „farizeusokat”, „vmosokat”, „rstudkat” s „papifejedelmeket”, mindazokat, akikre hatalom s felelssg van bzva, de azzal visszaltek. Nem feledkezik meg az „inaszakadtak” s „poklosok” seregrl sem. nmagt s besorolja a „nyjba”, a mlysgbl kiltva kri Mrit: „kezdj valamit velnk!” , segts megszabadulni a bntl, indts bnbnatra, fakassz j letet szvnkben:

„Kezed szrjon a piheg barzda

Forr szvbe lktet magot,

Az induls piros kegyelme magjt:

Kldj langy est a hull mag elbe,

, nem-szzek, , betegek, balgk,

, te minden bnsk menedke!”

Szintn a loreti litnibl val verscm a Blcsessgnek szke, amely „blcsessggel teljest” jelent. A blcsessg a Szentllek ht ajndknak egyike, amely a hrom isteni ernnyel (hit, remny, szeretet) egytt a keresztny let alapjt kpezi. Ezek az ernyek a legmagasabb fokon voltak meg Mriban, akiben Isten „minden ernyek legmagasabb pldakpt alkotta meg”, olyan pldakpet, amely a legkzelebb ll Krisztushoz: „a blcsessg ajndka tkletesti a szeretet ernyt, mert kpess tesz bennnket arra, hogy az isteni dolgokat a legmagasabb okaiban megismerjk. A Szzanyban a blcsessg ajndka abban nyilvnult meg, hogy az isteni dolgokrl hatrtalan szeretetnek fnyben tlt, a fldi dolgokat pedig az isteni fny megvilgtsban ltta.”

A Sarlsboldogasszony versktet utn csak egy-egy versben, azokban is csupn egy-egy kp, mozzanat erejig tallkozunk Mria-alakjval, Mrival kapcsolatos motvummal: Angelus, Kt kzben, Szkely pap, Mriaszem, Tizenkt bkkfa. Nem vletlen, hogy Sk Sndor bartai szrevteleztk, kevs verset rt a Szzanyrl. 1945 utn, a vilghborbl ismt vesztesknt kikerl orszg romokban hever, mindentt politikai s gazdasgi zrzavar uralkodik.A hbor okozta szenvedsek utn jabb rmlet fenyeget: a vilghdtsra ksz bolsevizmus, militarista,ateista-materialista szovjethatalom. Ekkor mg nem lehet tudni, csupn rmlomknt sejteni, hogy pr ven bell a kommunistk a szovjet megszllk vdnksge alatt tveszik a teljes hatalmat, az egsz trsadalmi-politikai rendszert agresszven talaktjk, feloszlatjk a legtbb szerzetesrendet, a rendhzakat, egyhzi iskolkat, intzmnyeket felszmoljk, ktelez ideolgiv teszik az ateizmust s materializmust.

A vers kezdsora megszlts: „Nagy Kirlyn, ki tizenkt / Csillag koronz”. A tizenkt csillag a Jelensek knyvnek Napbaltztt Asszonyt idz, a kirlyni megszlts pedig azt jelzi, hogy Mria nemcsak gi anynk, nemcsak kegyelemkzvett, hanem minden embernek, az angyaloknak, gnek s fldnek, minden teremtmnynekis kirlynje. letutat sszefoglalan tekint vissza a klt gyerekkorra, a „frge kisfira”, majd ifj legnyre, aki volt, aki idvel „java-frfiv” rett. Szmad lelkipsztorknt veket tlttt a „brnykk kztt”, tanrknt, kltknt, rstudknt szerzett megbecslst, tekintlyt. Nagy lettapasztalattal jrul Mria, a Blcsessgnek Szke el, s azt kri tle, ami az letben legfontosabb: a blcsessget. A „gyermeksg” tiszta ltllapotnak kegyelmt kri, hogy Mria oltalmval ki tudjon tartani Isten szolglatban, s vgl az oltalmaz, anyai lben hajthassa rk lomra fejt.

A Szzanyhoz szl dvzlgy imdsgot idzi az ldott az asszonyok kztt. Ezekkel a szavakkal ksznttte Erzsbet Mrit tallkozsukkor. Mria kzeledtre, kszntsreErzsbet szve alatt flujjongott a gyermek, Keresztel Szent Jnos. Erzsbetet eltlttte a Szentllek s hangos szval felkiltott: „ldottabb vagy te minden asszonynl s ldott a te mhednek gymlcse!” (Lk 1,40-42) Ezt a mly titkot, a „rendels” szerinti vllalst s leteszmnyt rzkelteti potikus szpsggel a klt. A Lukcs evangliumban (1,39) tallhat egyetlen versnyi kzlst hossz jelenett tgtja.

A vers szemlletes kpek sorozatban lttatja Mrit, amint Galilea „napaszalta fldjn”, majd pedig Jdea hegyes tartomnyn t igyekszik rokonhoz, Erzsbethez. Lba nyomn minden kivirgzik, letre fakad, megelevenedik a bibliai letkp. A bogncs „tejarc rzst hajt”. Amint egykor Isten rendelsre Mzes a sziklbl forrst fakasztott, most a „ksziklbl csorg mz fakad”, a ciszterna poshadt vize l vzz vltozik, a porszemek is megelevenednek, Mria lpteire vrnak, a mskor korcog, csikorg porszemek az saruja alatt „tcsk mdjra muzsiklni kezdtek”. A csodk Isten kzelsgre, jelenltre utalnak.

A verskzpen, slyponti helyen jelenik meg Mria alakja, az rk n, az anya, a Boldogasszony stpusa. Kebln karjait sszefonva haladt, mosolya „mly volt s komoly”. A klt felsorolssal, ismtlssel ad nyomatkot a jelzknek. A lthatr egszen az gboltig tgul, tallkozik, egymsba hajlik g s fld, az emberi s a isteni vilg. Fldre szll az g, a festmnyknt elnk trul kpen a „csepp angyalok” a „sziklk kzbe” rejtznek s „ujjacskikat ajkukra tve” intik csendre a krnyez vilgot. A bellt csndben mg Isten sem szl, hallgat a „titokzatos Hang”, amely egykor az angyal rvn tudtul adta Mrinak, hogy az Ige az mhben lt testet. Hallgat a Llek is, akitl a Mria ltal hordozott szletend isteni let fogantatott. Hallgat „Mria szve alatt l rthetetlen”, Jzus is. Mindhrom isteni szemlyt emltve nyomatkostja a klt, hogy hallgat a teremtett s az isteni vilg, s benne Isten is hallgat. A csend s titok „a mindent belengi” s vgigksri az ton Mrit. A mlysges titokrl nem tud sem Erzsbet, „a meghitt asszonytestvr”, sem Jzsef, az „Elgyrztt”, aki otthon vrja haza Mrit. A befejez sor a titkot hordozza, a cmmel egytt keretbe foglalja a verset: „... ldott vagy az asszonyok kztt”. A verszrlat ad rtelmet minden csodnak: Mria magt az letet, Isten Fit hordozza szve alatt, ekkor mg rejtve az emberek szeme ell, de a termszet rzkeli jelenlt s hdol eltte. Mria Krisztust hordozza, ezrt ldott, istenanyasga rvn rszesl minden kivltsgban, klnleges kegyelemben.

Tartalmt, esemnysort tekintve az dvssgtrtnetben is a vizitci utn kvetkezik A keresztton. Az dvtrtnetnek ez a mozzanata, amelyben Jzus a keresztton tallkozik anyjval, a Biblira s a szenthagyomnyra pl. (A kltemny ksbb Sk Sndor lds cm ktetben A keresztt IV. stcija cmmel is megjelent.) A versnyitnyban a keresztjt a Golgotra viv, a vilg bneit cipel Jzust jelenik meg nagyon rzkletesen s szemlletesen. Az ton vele szemben jn Mria, akinek szvt, fia szenvedst ltva, a pokol ht tre jrja t. Valra vlt Simeon jvendlse, amikor Jzust bemutattk a templomban: „a te lelked is tr jrja t” (Lk2,35). Mriban, Szent fia szenvedst ltva, felidzdik rmkkel s fjdalmakkal teli mltja: „Kis Betlehem boldog jjelben / ringatta mul lben, // mosott r, fztt s dagasztott, / gya szln de hnyszor virrasztott!” A keresztt kpe idben s trben is kitgul, kozmikus kpp szlesedik, a Jzust ksr tmeg az emberisget jelkpezi: „Vres ton, vgestelen hosszan: / Tenger ember, frfi, gyerek, asszony. (...) Ott piheg a sok mi szegny is: / desapm, desanym, n is!” A versvgi slyponti helyen a klt a szenved orszg nevben fordul a Szzanya prtfogsrt, segtsgrt, a loreti litnia egyik kedves elnevezsvel szltva meg az gi patrnt: „Htfjdalmas, nzz ide mirnk is, / Krisztus Anyja, lgy a mi anynk is!”

A Szentolvascm vers a rzsafzr-imdsg, a szentolvas lland szvegt idzi, amely t tizedbl (tszr tz dvzlgybl) ll. Korjellemz a versnyit rsz: a hbor borzalmai kztt „Aludt az agyvel is zsibbadozva”. Hlval emlkezik a klt a nehz idkre, amikor a szentolvas „flsges-egygy zsolozsmja” volt a vigasz. Az „dvzt dadogsban” ismtldnek az imdsgok, a vilggs borzalmai kzepette rzsafzrt imdkoztak. Olyan kapcsolatot jelentett ez az imdsg, mint a „gyereksrs” s az „anyaggygs”. A kt sz az emberlt egszt jelzi, a kezdetet s a vget: „A kisded szl gy, aki nem beszl mg, / s aki mr nem: haldokol.”

A versciklus egyik legszebb alkotsa a Magyarok nagyasszonya cmet viseli. A Patrona Hungariae Szent Istvn koronafelajnlsa ta kzismert. Sk Sndor mottul a Winkler-kdex egyik versnek kt sort vlasztotta: „desanya, bdog Anya, Virgszl Szz Mria.” A magyarsg keser llapott panaszolja az gi prtfognak: „Nincs egy izrom psg bennnk. / Minden pet, minden szpet / Flfaltak a cudar vek.” A bnsk menedkt, kzbenjr, irgalmat esdekl szeretett kri a visszafordthatatlannak tn pusztuls kzepette. A kesersgen ttr a hamvbl pislog hsg, megmozdul a rgi hit, az oltalmat kr fohsz: „Szlj helyettnk, anynk des, / Annyit mondj csak: rosszak vagyunk, / De mgis a tied vagyunk.”

A klnbz bcsjr kegyhelyek, kegykpek felsorolsval indul Az igazi Mria cm vers. Ezeken a kpeken az „egyetlen Szpsg”, „az emberi, isteni let”, Mria arca fnylik, akit a „mvsz isten” gondolt el s „festett a teremts vsznra rktl”. Ezekrl a Mria-kpekrl vallja az esztta-klt: „Ti vagytok a Dallam, a Szn, a Szabadsg, / a ritmus elold lebegse, / elengeds, magafeleds, / az nnep.” Mria kzbejrst kri az Atya kiengesztelsre, az dvzlgy utols sorval zrva a verset, hogy „irgalommal nzzen jra rnk, / most s hallunk rjn. Amen.”

Ktet versciklusnak, amelyet a klt „vadvirgfzrnek” nevez, zr darabja a Pitypang, amelyet belefon a fzrbe s a Szzanya oltrra teszi. Klns a pitypang, nem szoktuk virgok kz, fkppen pedig oltrra tenni. A pitypangot, a gyermeklncft a gyerekek szoktk karikba ktni. A klt -- „Isten eltt ki nem gyerek?” -- gyerekszvvel szl az gi anyhoz, a „szavahjas frfiember” pedig vgtelen bizalommal kri oltalmt, kzbenjrst: „Egyet krek: ha nfeledve / Jzuskd ringatod ledbe, / Akkor, mit szpsged sugallt, / Zmmgd el nki ezt a dalt.”

Sk Sndor kltszetben a Mria-tisztelet f motvum, versek szerkezett, egsz versciklus tmakrt meghatroz,vonulatot alkot jelentsg. Sk Sndor olyan korszakban lt s alkotott, amikor nem volt npszer dolog Mrirl verseket rni, st mg hvnek lenni sem. Mgis egsz szvvel vllalta feladatt, kldetst. Mria pldja, az alzatosan elfogadott s teljes szvvel vllalt kldetstudat ma is kevesek ernye. „m a mris kor nem iba esik egybe szzadunkkal. Az isten szavt kszsges hittel fogad Mria a ma emberre is hatssal van, s segt bennnket abban a trekvsben, hogy az eltorzult Isten-kpms lelknkben ismt Isten-szndkolta eredeti formban elragyogjon.” 35

Mra Ferenc Mria siralma epikus elemeket is magba olvaszt lrai valloms, amelyben a krisztusi szenvedstrtnetet az Istenszl szemvel lttatja: „A szomor estn vigasztalan lom / Vett ert csendesen az egsz vilgon. / Sppatagon hullott csillagok sugra / A kopasz sziklra, Golgota ormra. / Golgota ormnak magas keresztjre, / A magas keresztfn a vilg dvre...” A szenvedsektl kimerlt Mria szemre vgre lom szllott: „bredni kezd rgtn a Golgota tja. / Dallos kerubinok friss neke zendl, / A vlgybeli fknak koronja rezdl, / Napkeleti szell levelk sodorvn / S piroslik a hajnal stt hegyek ormn.”

Harsnyi Lajos Vers az gi Asszonyrl cm alkotsa kzvetlenl a II. vilghbor utn keletkezett. Akkor nem jelenhetett meg nyomtatsban, kz- s gpiratban terjesztettk, hasznltk fel a Szzanya tiszteletnek elmlytsre. A hbort vesztett, kifosztott orszg kivrzett npnek nevben fohszkodik a klt az gi Patrnhoz, aki gy tndklt lete egn, „mint jgvert kert felett a hold”. Lttat erej klti kpekkel jelenti meg a Szzanyt, akinek a kisded Jzus gy fgg karjaiban, „mint kagylban a gyngy”. A vers utols strfi korjellemz vallomsok: „Sokat szenvedtem n s rva npem / e baljs tjon egy vezred ta...” letmcsnk pisla lngjt a Szzanya gi keze vta. Ezrt dicsrik t mindenkinl jobban „a Bakonyban a celli bucsusok”. Szereti Mrit az olasz, a lengyel, a francia...,a szl, a tenger, a drg naprendszer az gen, „de senki nem szeret gy tged, mint / n s az n kis rva, rongyos npem” – szakad fl megalzott, vdlottak padjra tasztott npnek a Szzanya irnti hsgvallomsa.

A hallflelemmel, a nihillel kszkd Kosztolnyihoz hasonlan, Harsnyi Lajos is megrta a maga Halotti Beszdt, de ebben is az rk vilgossg fnye fel menekl, mint csodlatos klti gynsban, a De profundisban. Jnnek a barbrok cm versnek jslata flelmetesen valra vlt. azonban „a sokszor kegyetlen s vres valsgnl jobban szereti brzolni a kegyelembl felmagasztalt lt vigasztal misztriumait. Hisz a jsgban, szpsgben, igazsgban, szeretetben: blcs ember, j pap, nem mennydrgni s tkozdni jtt a vilgra, hanem ldani s szeretni.”

Mentes Mihly Szzvirg Szentanya cm verse klti eszkzeiben, eszttikai minsgben nem ri el Harsnyi Lajos mvszett, de esetenknt megkzelti azt, benssges imdsgknt is felfoghat: „Szp ifj arcod fl ne szntsa rnc. / Meg ne szrkljn ds aranyhajad. / Hegyjr lbad ne fradjon el, / Oly frissen szkellj, / Gyermeklmomban ahogy lttalak. (...) A tavasz benned rkre ragyog. / Csodlatos fa, egyetlen titok: / Gymlcst rlel s virgban ll... / gy csodlhattak az apostolok / s csoda-dolog: / Feld surranni flt-flt a hall.” (j Ember, 1960. 20. sz. 2.)

Rnay Gyrgy 1951-ben, nehz idben rta Mria neke cm verst, amelyben a Szzanya dntst mlysges tlssel rzkelteti. Tudatostja, hogy Mria nem vaktban mondott „igent”, nem ismeretlen sors eltt hajolt meg. A hsg szavban benne volt a megprbltatsoktudata, az eljvend szenvedsek passitrtnete, a tizenngy stci, a ht fjdalm Szz sorsa, Fia rk agnija. Mria vllalja az dvssg rendjben kapott sorsot, a megvltsrt a mrhetetlen szenvedst, az irgalmassg oszlopa lesz, szve csordultig megtelik sznalommal rtk, „kik mint a fz kisdedek, vacogva megvltsukrt zokognak”. Rnay Gyrgy lrjban a kivteles klti remekls s a keresztny elmlyls eredmnye: a Himnusz a Boldogsgos Szzhz.

Szab Ferenc Csodlatos anya cm litnia-tpus dicst versben Mria „Fldnk legszebb ke / bnsk menedke...” A Szzanyhoz fohszkodik, kri kegyelemkzvett kzbenjrst: „... mg mi szmkivetve / vakon botorklunk / lgy csillagvilgunk // S hogyha majd hallunk / rja kzel lesz / szlj rettnk Istenhez / s mindrkre ldunk!”

Az egykori pannonhalmi bencs dik, Tth Blint Gymlcsolt Boldogasszony cm himnusza magasba szrnyal: „va lnya, h jegyes / nemed gyztes ke, / angyalszrny szl emel / angyalok flbe. / S hogy dm szmkivetett / magva feltekintsen, / testet lt a szeretet / s megbkl az Isten.”

A XX. szzadi Mria-tiszteletrl

A XX. szzad els felben a rgi katolikus vallsos formk helyre egyfajta triumflis, gyzedelmes katolicizmus lpett, a kialakul nagy vallsos mozgalmakban eltrbe kerltek a mennyisgi szempontok. Br ez a korszak folytatsa a 19. szzad kzepn kibontakoz „mris vszzadnak”, mgis rezhet a klnbsg: a polgri jelleg keresztnysg jellemz r. Szles krben elterjedt az un. polgri vallsossg, amelyben jelentsek a formlis ismrvek, br ekzben szmos elremutat irnyzat is kezd kibontakozni szerte Eurpban.35

Tudjuk, a felvilgosods ta a deizmus filozfija elismeri Isten ltt, de tagadja az egyhz szksgessgt, elvet minden szervezett, vallsos intzmnyes formt, s a vallst magngyknt kezeli. A ksbb kialakul szubjektv vilgnzetek ezt a filozfit hasznljk alapul. Ezek egy rsze mr Isten ltt is ktsgbe vonja, nemritkn egyenesen tagadja. Istent Freud a mindannyiunkban meglv felettes nnel, Jung az archetpussal azonostja. Nietzsche s Schopenhauer pedig Isten helyre az embert lltja. Hangslyozzk: az ember csak akkor lehet igazn szabad, csak akkor valsthatja meg nmagt, ha sajt maga ltal kialaktott rtkek szerint rendezi be az lett, s nem hagyja, hogy kvlrl brmifle rtkrend elfogadsra knyszertsk.

Sveges Dvid tmr jellemzst ad szzadunkrl: „Ez a kor szlssgesen individualista. Az egyn elszigeteldik, idegen a tbbi egyn kztt. A msik ember csak eszkz a szmra. Az egyn felszabadul minden eddigi, hagyomnyos ktttsg all (emancipci). A termszet is csak nyersanyagul szolgl nmaga megvalstshoz, amellyel tetszs szerint bnhat. A tuds pedig hatalom a termszet kizskmnyolsra (...) A polgr nmagban hordja igazolst, nem ignyel semmifle vallst vagy metafizikai alapot. Az evangliumhoz, a keresztny vilghoz nincs kze. Nincs nla hely Isten szmra.” A keresztnysget azonostottk a polgri ltezssel, a keresztny letvitel lassanknt felolddott a polgriban: A valls magngy, lltottk, kulturlis hagyomny; a bevlt polgri szoksok mindenben eligaztst nyjtanak.

Ugyanakkor ennek a kornak jelents szellemi-lelki rtkei is vannak, mint pldul Lisieux-i Szent Terz, Charles de Foucauld, Prohszka Ottokr, Sk Sndor, akik flbe nttek koruknak. Prohszka Ottokr a magyar katolikus megjuls vezralakja, sok mindenben elremutat eszmnyeit sajt kora jrszt meg sem rtette. Pedig a „diadalmas vilgnzetet” hirdet Prohszka vezetsvel mr ekkor prblnak a magyar katolikus egyhz progresszv eri a rgi, szervezeti, jogi egyhz helybe az l, krisztusi, kegyelmi egyhzat, dogmkon nyugv egyhzat szervezni. Prohszka 1900-ban szreveszi, hogy „Fordul a szl.” Guardini pedig 1921-ben mr gy fogalmaz: „Az egyhz felbred a lelkekben.” Errl a tmrl szl knyvek sora jelenik meg, vgl ezt a folyamatot majd a II. Vatikni zsinat zrja le, a Lumen Gentium cm konstitcival, az Isten nprl szl egyhztannal, amely kimondja: az egyhz elssorban nem szervezet, hanem bels let, kegyelem, a krisztusi plda kvetse, megvalstsa.

A francia forradalom utn tudomnyban, irodalomban, mvszetekben nehezen lehetett hvnek lenni, mert ezek a terletek elszakadtak a hittl. A valls, s vele egytt a Mria-tisztelet is fokozatosan kiszorult az emberi tudatbl, s az irodalombl is. Mria, aki teljes odaadssal, alzattal teljesti az Istentl re bzott kldetst, mr nem pldakp a XX. szzad autonm s a maga tjt jr embere szmra: „Az a mai ember akar szabadulni a mris kor hatsa all, akiben az Isten-szndkolta kpms eltorzult, aki csak a sajt vagy embertrsai eszben, tletben bzik meg, akinek Isten kinyilatkoztatsa nem kell, mert , aki a termszet trvnyei kzl nhnyat ellesett, azt gondolja, hogy fltte nincs hatalom;aki semmifle erklcsi ktttsget nem tr, mert gy gondolja, hogy erklcsi trvnyeinek is sajt maga a forrsa. Az ilyen ember nem akarja tisztelni a Szzanyt sem, akiben tkletes ember kellene ltnia: aki Isten szavra alzatos llekkel hajlik meg, aki bszkesgben nem zrkzik el Isten adomnyainak elfogadsa ell, ellenkezleg, hls hdolattal kszni meg, hogy nagy dolgot mvelt vele , a Hatalmas s Szent.” (Sveges Dvid.)

Magyarorszgon 1945 utn, klnsen pedig a „fordulat vnek” nevezett 1948-as vet kveten a kommunista diktatra rnyomta blyegt a szellemi s lelki letre is. A keresztnysg, a vallsossg megtrtt, tiloss s ldztt vlt a trsadalom, a kzlet klnbz rtegeiben.36 Kiirtandnak tlte a programszeren ateista s materialista hatalom a vallsos gondolkodst az irodalombl, az emberek gondolkodsbl. Eurpa nyugati feln sem volt sokkal jobb a helyzet, mert a II. vilghborbl felocsd orszgokban biztos gazdasgi alapokon ltrejv, virgz jlti trsadalomban a vallsnak, egyltaln Istennek nemigen jutott mr hely. ppen ezrt rzik sokan, hogy a keresztny magyarsg egyik legnagyobb feladata a Boldogasszony-kultusz feltmasztsa, hogy segtsgvel visszatalljunk Szent Fihoz, Krisztushoz. 37

 

 

 

 

Irodalom

A katolikus egyhz katekizmusa. Szent Istvn Trsulat. Bp., 1993.; A keresztny mvszet lexikona. Szerk.: Jutta Seibert. Corvina Kiad, Bp., 1986; A kuruckor kltszete. Szerk.: Varga Imre. Akadmiai Kiad. Bp., 1977.; A magyar irodalom trtnete I. Szerk.: Klaniczay Tibor. Akadmiai Kiad, Bp., 1954.

ANTALCZI Lajos: Jelensek, zenetek s a jv (A Mria-jelensek s zenetek szintzise 1830-tl napjainkig). Eger, Kisboldogasszony plbnia, 1991.

BADALIK Bertalan: Istennek Szent Anyja. S. Dominici Conv. Szeged, 1991.

Biblia. Ford. Gl Ferenc, Kosztolnyi Istvn, Tarjnyi Bla. Szent Istvn Trsulat, Bp., 1982.

Boldogasszony ga. Szerk.: ERDLYI Zsuzsa. Szent Istvn Trsulat, Bp., 1991.

CS VARGA Istvn: „Boldogasszony anynk...” In. Szent mvszet. Xnia Kiad, Bp., 1994. 163-186.

CSERMELY Tibor: Hitvall irodalom. Rm Knyvkiad. Nyregyhza, 1998.

DOBSZAY Jnos: gy vagy sehogy. Fejezetek a Regnum Marianum letbl. Zszlnk Stdi. Bp., 1991.

Dogmatika jegyzet. sszelltotta: Ladocsi Gspr. PPKE HTK, Bp., 1994.

ELD Istvn: Katolikus dogmatika. Szt. Istvn Trsulat. Bp., 1983.

Fatimai ima- s nekfzet. Eger, . n.

FLP Lszl: Pilinszky Jnos. Akadmiai Kiad. Bp., 1977.

Igaz-e, hogy... minden valls illzi? Hitvdelmi Fzetek/3. Szerk.: Szab Ferenc. Agape, Szeged, 1994.

GERGELY Jen: A ppasg trtnete. Kossuth Knyvkiad, 1982.

JNOS Istvn: A kzpkor himnuszkltszete. Tanknyvkiad, Bp., 1983. 3-37.

Jzus s az Egyhz anyja. Prugg Verlag, Eisenstadt, 1987.

KLMNY Lajos: Boldogasszony, svallsunk istenasszonya. Akadmiai rtekezsek a nyelv s a szptudomny krbl. XII. 9. Bp., 1885.

KENYERES Zoltn: Tndrsp. Szpirodalmi Kiad, Bp., 1983.

KUKLAY Antal: A krter peremn. Rmai Kat. Egyhzi Gyjtemny. Srospatak, 1988.

KHR Flris: Szz Mria lete. Pannonhalma, 1991.

MADAS Edit. Tanknyvkiad. Bp., 1992.

MAJSAI Mr- SZKELY Lszl: Boldog asszony Anynk. Bp., 1983. 321.

Maria, Rosa Mystica. Montichiari -Fontanelle. Ecclesia. 1992.

PILINSZKY Jnos: sszegyjttt mvei. Versek. Szzadvg Kiad. Bp., 1992.

PROHSZKA Ottokr: Modern katolicizmus. Vlogats mvekbl. Szerk.: Koncz Lajos. Szent Istvn Trsulat. Bp., 1990.

PUSKELY Mria: Ezer v misztikjbl. Szent Gellrt Egyhzi Kiad, Szeged, 1990.

RNAY Gyrgy: Sk Sndor. In. A ketts vgtelen. Sk Sndor vlogatott munki. Szerk.: Rnay Gyrgy. Ecclesia Knyvkiad, Bp., 1969.

RNAY Lszl: Arckpvzlat Sk Sndorrl. In. Rnay Lszl: Trsunk az irodalom. Szpirodalmi Kiad, Bp., 1990.

RNAY Lszl: Sk Sndor, a klt. In. Sk Sndor vlogatott kltemnyek. Szerk.: Lukcs Lszl. Vigilia Kiad, Bp., 1989.

RNAY Lszl: Isten lelsben. (Gpirat, megjelens eltt.

SK Sndor: Levl Takcs Ernhz. In. S. S.: Vlogatott kltemnyek.

SK Sndor: sszegyjttt versei. Szerk.: Jelenits Istvn. Szent Istvn Trsulat. Bp., 1976.

SVEGES Dvid: Fejezetek a lelkisg trtnetbl. Szent Gellrt Hittudomnyi Fiskola, Pannonhalma, 1993.

SZAB Ferenc: Szomjazod, hogy szomjhozzalak. Vlogatott versek. Tvlatok Szerkesztsge. Bp., 1995.

Szentek lete I–II. Szerk. Dis Istvn. Szent Istvn Trsulat, Bp., 1984, 1988.

Az gi s fldi szprl. Forrsok a ksantik s kzpkori eszttika trtnethez.

Szerk. Redl Kroly. Gondolat, Bp., 1988.

TAMS Attila: Weres Sndor. Akadmiai Kiad. Bp., 1978.

TSKS Tibor: Pilinszky Jnos. Szpirodalmi Kiad. Bp., 1986.

VOLLY Istvn: 101 Mria-nek. Npi gyjtsek. Npkta, 1948.

VOLLY Istvn: KARCSONYI S Mria-nekek. Szent Istvn Trsulat, Bp., 1982.

VORAGINE, Jacubus de: Legenda Aurea, Helikon, Bp., 1991.

WACZULIK Margit: Szz Mria tisztelete keresztnysgnk els szzadaiban. Regnum, 1938/39. vf. 59-74.

WERES Sndor egybegyjttt rsok I-II. Magvet. Bp., 1970.

ZELNIK Jzsef: A magyar kultra selyemvezetei. Mirt pt az ember templomot. kotj, Bp., 1998. 209.)

ZRNYI Mikls: Szigeti veszedelem. Mra Ferenc Kiad. Bp., 1988.

Ksznetet mondok TRK Orsolynak s FARKAS Tmenak, az ELTE TFK egykori magyar szakos hallgatinak, a Mria-kultuszt kutat szakdolgozimnak rtkes munkjukrt. Ksznm egykori egri teolgus tantvnyaim hozzjrulst, valamint az egri Fegyhzmegyei Knyvtr munkatrsainak, kln is ANTALCZI Lajos igazgatnak a szves segtsgt.

 

 

Forrs: http://www.arssacra.hu/ArsSacraII/ArsSacraII-C5.htm

 

 

 

 

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
     



https://2.bp.blogspot.com/-NPLSVfk-LNw/WCq6FCEzPJI/AAAAAAAAPGQ/-H6PotNHN04sulPuLVg25gFysxqAG5vKwCLcB/s1600/001.JPG
Szokolai- Lendvai Katalin: MAGYAR LOM
http://lendvaykati.blogspot.hu/2016/11/magyar-alom.html

brenlt s lom hatrnl vagyunk. Egy olyan vilg l bennnk, melynek meglmodsa csakis rajtunk mlik.
Mltn rizzk-e magyarsgunk szellemt? Vllaljuk-e a rnk tornyosul feladatokat, s ennek tkrben nyugodtan lomra hajtjuk a fejnket? Megszlt-e szvnk a szra, mely a Hazrt remeg? A MAGYAR LOM selyemkpem beavatkdokat tartalmaz.
Egy msik Vilgba avat be. Ha nyitott vagy r s tettreksz, brmikor belphetsz ebbe a Napfnyes vilgba melynek megvalstsa csakis rajtunk mlik. A Napbrkn utazva rkeznk meg a Fny Orszgba, s ez a brka mint egy virg kelyhe oltalmazn krbelel minket.
A kpemen ez a kehely a Szent Csaldot leli krbe, melynek minsgt seink hagytak renk. A Szent sz alatt n most azt a letisztult si minsget rtem, aki megtesteslt a vilgunkban. Aki magba lmodta s magban hordozta a Napot. A NAP mg mindig st rnk, s utunkat egyengeti. Vllaljuk-e nMAGunkat, a magyarsgunkat? Magunkhoz vesszk-e a si hitnket? Megnyitjuk-e vele a Fny Orszgt, s tetteinkkel ide a Krpt -medencbe helyezzk? Eljtt az id, s most van. bredjekek MAGOK! Alkossunk Egysget, Egy Clt, s Egy Akaratot! lds!
Szokolai- Lendvai Katalin



 

     
2016
     


     
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
     
2015 rsaim, Kzvettseim
     


     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267201134_56.jpg

     
2014 KZVETTSEIM,RSAIM
     
2013 KZVETTSEIM,- rsaim
     


//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1263913661_13.jpg  

 

  SI INTELEM
Egyszer egy reg tltos gy szlt egy hitehagyott, megkeseredett magyar emberhez:
- Azrt szlettl, hogy adj s nem azrt, hogy megadd magad! Egymst emelve mindenki tegye sten adta dolgt, s nem lesz baj.
sten trvnye seink szellemben Eleve l.
Trj vissza seid szellemhez, s lehull az rmny, mint elsrgult, sszeszradt falevl az szi szell fvsban. 
Ha egyetlen ernyed van csak s ez az embersg, minden ernyt hordozol.
Adj hlt minden reggel, s este a Teremtnek, hogy visszasegtse szellemed, eredeted fel.
S ldd t minden nap folyamatosan ahnyszor csak tudod, mert csak gy kapcsoldhatsz ssze si erddel.


HA ZENT AKARSZ 
HALLGATNI

Meditcis zenk
 Angyal zene
Oliver Shanti
Robert Haig Coxon
Shaina Noll
Mennyei szfrk zenje
Meditcis zene
Secret Garden
Robert Haig Coxon
Secret Garden
Gygyt Delfinek
Szvemnek Temploma
Zene az cenrl
Zen Meditci
Knai Relax
Szomjaz Ltusz 
 Om Mani Padme Hum
 Pihentet, nyugtat zene
Relax Musiki I.
Relax Musik II.
 Oliver Shanti I.
Olviver Shanti II:
RELAX MUSIK MEDITCI
OM mantra

     
2012 KZVETTSEIM,- RSAIM
     
2011 KZVETTSEIM- RSAIM
     

http://image.hotdog.hu/user/GITTA2/magazin/angyal_057.jpg

Louise L. Hay: ld az leted!

A gygyts j tudomnya,- Az l Matrix 

Fjdalomtest


Szellemi valsg

 

 

     
Llekgygyts
     
Magyarsgrl szl rsaim
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1284226359_05.jpg

Magyarsggal kapcsolatos rgebbi rsaim
megtallhatak:
(Klikk) rsaim - Gondolataim 2010
(Klikk) - Magyarsg

     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1290355703_49.jpg

     
A SZV zenete
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1266047311_56.jpg

     
Bels HANG ltal lejegyeztem
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1294227665_92.jpg

Az j Vilg bekszntvel, eljtt az ideje,
hogy nk megtalljk nmagukban az eredend ni minsgket, azt a minsget amit a kezdetektl fogva kpviselnek.
A sajt rtkrendeinket magunkbl kell elhvnunk,
nem pedig a trsadalmi elvrsok kell megfelelnnk.
Mi nk sokan hordozunk magukban,
olyan srelmeket, fjdalmakat, elnyomsokat,
amelyeknek kitiszttsa s gygytsa, lettele,
most mr nagyon idszerv vlt.
Hossz vszzadokon keresztl cipeltnk magunkkal
klnbz mintkat s beidegzdseket,
amelyek nem bellnk fakadnak hanem szleink, csaldtagjaink, a trsadalom beidegzdst,
szemlletmdjt vittnk tovbb s adtuk t mi is gyermekeinknek.
Folytats

Mi a NK dolga?

NI Er

Szakrlis N

Boldogasszony,-Aranyasszony 

 

     
NKNEK
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1283851596_93.jpg

     
j Kezdet-Angyal Napl Emberangyal kiteljesedse
     
JZUS zenete
     
KZVETTSEIM- rsaim
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264841383_38.jpg

     
Ember-Angyall vls tja
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1287691877_03.jpg

Hajnalhozk,- A Plejdok Tantsai


LlekVilg

ADAMUSSAINGERMAIN
 

     
Msok zenetei-rsai
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267201922_26.jpg

" A Fny gyermeke vagyok.
Szeretem a Fnyt.
Szolglom a Fnyt.
Fnyben lek.
A Fny vezet, gygyt,
talakt s megvilgt.
ldom a Fnyt.
A Fny bennem van.
Egy vagyok a Fnnyel.
A Fny n magam vagyok!"

 

 

     
Szmll
Induls: 2010-01-10
     
Ahonnan ltogatjk az oldalt

 

     
Idjrs
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267724023_94.jpg

Minden embernek kell valami hitvallsa legyen. Valami elintzni val feladata ezen a fldn. Amg van feladata, addig l, amikor nincsen tbb, akkor meghal.
Wass Albert
(Ember az orszgt szln)
 
 
 
 

 

     

 

Magyarok Istene nzz renk!
 

Magyarok Istene, nzz renk!
  Mi tiszta szvvel lbad el leborulunk.
Krnk Tged, emelj fel minket!
S hoz j Jvt e Nemzedknek!
Minden szvdobbanssal Tged szolglunk.
rted zeng a szavunk,
Magyarok vagyunk.

reg Isten nzz le mirnk!
Ne hagyd elveszni azt a sorsot,
Amit szabtl Te rnk.
Teljesedjen be a jv.
ldott legyen az j, mely elj.

j Hazt, j Sorsot runk.
Ez viszi elre a magyart.
ldott legyen kinek neve, MAGYAR!
 

rta: himr
Feketn Lendvai Katalin

 

     

 http://www.magyarnok.eoldal.hu/img/portrait.1.1361174737.jpeg

Papp-Vry Elemrn
(Sziklay Szerna)

HITVALLS

Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban.

Ez az n vallsom, ez az n letem,
Ezrt a keresztet vllaimra veszem,
Ezrt magamat is re feszttetem.

Szeretnm harsogni ktkedk flbe,
Szeretnm getni reszketk lelkbe,
Lngbetkkel rni vres magyar gre:

Ez a hit a fegyver, hatalom s let,
Ezzel porba zzod minden ellensged,
Ezzel megvlthatod minden szenvedsed.

E jelszt, ha rod lobogd selymre,
Ezt, ha belevsed kardod pengjbe,
Halottak orszgt feltmasztod vle.

Harcos, ki ezt hiszed, csatdat megnyerted,
Munks, ki ennek lsz, boldog jvd veted,
Asszony, ki tantod, ldott lesz a neved.

Frfi, ki ennek lsz, dicssget vettl,
Polgr, ki ezzel klsz, j hazt szereztl,
Magyar, e szent hittel mindent visszanyertl.

Mert a hit az er, mert aki hisz, gyztt,
Mert az minden hall s krhozat fltt
Az let Urval szvetsget kttt.

Annak nincs tbb rm, mitl megijedjen,
Annak vas a szve minden vsszel szemben,
Minden pokol ellen, mert vle az Isten!

Annak lba nyomn zldl a temet,
Virgdszbe borul az eltiport mez,
des madrdaltl hangos lesz az erd.

Napsugrtl fnyes lesz a hzatja,
Mzes a kenyere, boldogsg tanyja,
Minden nemzetsgn az Isten ldsa.

Magyar! te most rva, elhagyott, veszend,
Minden nemzetek kzt lenn a fldn fekv,
Magyar legyen hited s tied a jvend.

Magyar, legyen hited s lszen orszgod,
Minden nemzetek kzt az els, az ldott,
Isten amit nked cmeredbe vgott.

Szved is dobogja, szavad is hirdesse,
Ajkad ezt rebegje, reggel, dlben, este,
Vredd hogy vljon az ige, az eszme:

Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban!

 

 

Szkely Miatynk

Miatynk,ki a mennyekben vagy,kitl jn let s hall,
Hiv szavunk Tehozzd szrnyal,s vigaszra csk ott tall.
Nagyobbak voltunk minden npnl,s ha meghalunk is gy halunk,
Hogy az egsz fld minden npe,megknnyezi ravatalunk.
A Te neved megszenteltessk!
E np mindig benned bizott.
Te szkely Isten,flnk Tged,br sjtva sjt az ostorod.
Atynk,br itt van a hallunk,bszke lelknk nem kesereg.
Br sorsunk meg nem rdemeltk,megszenteltessk a Neved.
h,jjjn el a Te orszgod,add,hogy mg boldogok legynk.
Add,hogy mg egyszer renk nzzen,a mi szent Hargita hegynk!
Add,hogy mg egyszer legyen boldog,Szkelyhon minden h fia,
Add,hogy mg felvirradjon egyszer,ez a bs gyszos jszaka.
A Te akaratod legyen meg,hogyha mr minket elhagyl,
Ha a fohszunk mr meg nem hallod ,s ha a sorsunk egy hs hall;
De engedd meg,hogy kisfinknak,kirt a szivnk vrezett,
Virradjon Erdly hegyein,mg egy dics szkely kikelet!
Ne vigy minket a kisrtsbe,ne higgyk,hogy hiba volt,
Hogy annyi szrny tkzetben,mindig csak szkely vre folyt.
Ne add,hogy benned is csaldjunk,ne add,hogy ne higgynk Neked,
Nem lehet az Istennk,hogy Te cserbenhagytad a npedet.
Tied lett hatalom,dicssg,ki belnk oltd a hitet,
Amely belnk mltunkban biz,s jvt szl remnyt vetett.
A mi lelknk nemesebb,bszkbb?
Merszebb mint ms npek?
Vllaljuk ami lehetetlen,mert felnznk a Nap fel.
Tanuljatok ti fldi npek!rezntek csak egyszer azt,
Ami most elgytrt lelknkbl,sir szln is remnyt fakaszt.
rezntek a szent hitet,mit minden h szkely sziv dobog,
rezntek,s megrtentek,hogy a szkely csak gyzni fog.
Gyznk!Ha nem mi,unokink.S mi szpen csendben meghalunk.
Mert tudjuk,egyszer mg felharsan Erdly szent hegyein dalunk!
S br mi szivnk szent keservvel,egy jgvirgban megfagyunk,
Hisznk most,s hisznk mindrkk
MEN! MI SZKELYEK VAGYUNK!

 

 

     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1275592387_41.jpg


Wass Albert: Hontalansg hitvallsa

Hontalan vagyok,
mert vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazm ott van a Krptok alatt
s npem a magyar.
Hontalan vagyok
mert hirdetem, hogy testvr minden ember
s hogy egymsra kell, leljen vgre egyszer
mindenki, aki jt akar.
Hontalan vagyok
mert hiszek a jban, igazban, szpben.
Minden vallsban s minden npben
s Istenben, ki a diadal.
Hontalan vagyok
de vallom rendletlenl, hogy Õ az t s az let
s maradok ez ton, mg csak lek
tretlen hittel ember s magyar.
1947
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1270104146_40.bmp

si Fohsz

(Minden nap fnyestsd t eltte tested)



Krisztus krlek, teljestsd ki testemet!
Fnyestsd fel Szellemem!
Lelkem jrd t a bkessg Fnyvel,
Krisztus szent erejvel!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!

Vdelmez a gonosztl, a rontstl, az rmnytl!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!

lds, bkessg a Magyar Npre, minden emberre!
A Krisztusi utat kvetem, azt soha el nem vetem.
lds, bkessg!

Fldanya tisztellek s becsllek, szvemben szent helyre helyezlek.
Add meg szmomra az let kenyert, a blcsessg tzt.
Ne engedj hinyt szenvedni semmiben, gondoskodj ltemrl, holtomrl!
Gykereimet jtsd meg, erstsd meg.
Engedd, hogy az si tuds jjledjen bennem.

G Atya FLD Anya egyesljetek bennem!
Kltzzk bkessg a szvembe, Krisztus szent Szvvel egyeslve.

Vdelem a rossztl, vdelem a gonosztl mit ember teremtett:
- Krlek Istenem, ne engedd, hogy ezek a teremtnyek hatssal legyenek rm,
rt szndkkal kzeltsenek felm!
Krisztusi blcsdben vdve vagyok,
ldott vagyok, mert TE munklsz a szvemben s az egsz lnyemben.
Emberi rosszakarat messzire elkerl engem,
Isten tenyern hord engem.
Bsg s teljes let rszem, mi Istentl megadatott,
s ezrt nki n hlt mondok.
ldott legyen az R!
ldott legyen a Teremt!
Dicssg az Angyalainak s Udvartartsinak.
Krisztus lgy ldott, a dicssg fnye vezzen!
Hozz ldst a Fldn minden emberre, vdelmezd ket Szent Szellemeddel!
ldott legyen minden ember, aki magba fogadja ezt az imt!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!

himr

 //lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264608783_40.gif

 

 

 


 


     
Tartalom

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints