|
Boldogasszony Anynk III.
![//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264347668_25.jpg](//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264347668_25.jpg)
„BOLDOGASSZONY ANYNK...”
A Mria-kultusz kltszetnkben
A Mria-kultusz bibliai, dogmatikai alapjairl
Sk Sndor: Tizenktcsillag korona
A Mria-kultusz vltoz intenzitssal ugyan, de mgis erteljes, jellegzetes versvonulatot alkot, fontos fmotvumknt van jelen Sk Sndor kltszetben.33 A klti plyakezds, a Szembe a Nappal cm els versktetet jellemz mfaja az da s a himnusz, megklnbztet ismrve a harsny, patetikus-retorikus klti hang. A Bellvalk mcse versktet csndesebb, befel fordul klti szemllet eredmnye, a Kltemnyek (1916) versktet pedig mr visszafogottabb, szernyebb kifejezsmdot mutat.
Sk Sndor kltszetben a Rzsakoszor cm versben jelenik meg elszr a Szzanya alakja, csupn utalsknt kimondva nevt s tttelesen, hiszen a rzsafzr a katolikus hvek legelterjedtebb Mria-imdsgt s annak trgyt, kultikus eszkzt jelenti. A rzsa Mria-jelkp is: a Szzanya Palesztina rzsja, a loreti litnia szavai szerint pedig a „Titkos rtelm rzsa”. Sk Sndor versben azonban nem a rzsafzr, hanem a rzsakoszor ll a vers kzppontjban. A koszor nmagban lehet rmteli. Lehet valamifle gyzelem jutalma, a virgkoszort a gyztesek kapjk, de fjdalmas esemnyre is utalhat. A Jzus tviskoszorja a hagyomny szerint inkbb tviskorona volt. A versbeli „rzsakoszor” Mrinak, a Boldogasszonynak a gyzedelmt, megdicslst vetti elre. A vers tizenngy, egyenknt hromsoros strfbl ll, szm szerint ez a keresztt tizenngy stcijra is utalhat. Az els kt versszak az utols kt strfval egytt keretet kpez. A kt utols strfa formailag nem klnl el egymstl. Az els versszak idben s trben bibliai, mgpedig evangliumi keretbe foglalja a verset. A „minden ige” az rsok beteljesedsre, vagyis Jzus hallra utal, amelyrl Jnos evangliuma szl (Jn 19,28-30). A Krisztus srja ell elgrdtett sziklrl s a kt fehrruhs frfirl pedig Lukcs evangliumban olvashatunk ( Lk24, 2-5).
A versbeli trtns sznhelye Jzus srjnak bejrata, idpontja pedig hsvt hajnala. A keretbe foglalt verset lnyegben a kt angyal prbeszde, egymsnak felelget dialgusa tlti ki. A trtnet elbeszlst felvltva vgzi a kt frfi, minden pratlan versszakot az els, a prosokat pedig a msodik angyal mondja. A klt idzjelekkel s a pros versszakok beljebb kezdsvel rzkelteti a vltakoz megszlalsokat. Az els angyal nagypntek trtnseit szinte stciknt idzi fel, a msodik pedig a feltmads rmhrt zengi s az idben korbban trtnt s ksbb trtnt rmteli s dicssges esemnyeket is megidzi (Tbor-hegyi jelenet, Jzus mennybemenetele, pnksd stb.). A klt mindegyik angyal szjba t-t strft ad, mindegyik egy-egy nll kpet, mozzanatot idz fel szigor idrendben az jszvetsg szenvedstrtnetvel kapcsolatban s a dicssges esemnyek sorbl. A vers vizulis s akusztikai kpe is a rzsafzr trgyi s akusztikai kpt asszocilhatja a bennnk. A rzsafzr ugyanis imdkozhat dicssges s fjdalmas olvasknt, mindegyik olvashoz ppen t-t titok tartozik, mgpedig abban a sorrendben s beosztsban, ahogyan ezt a versben is megtalljuk. Ettl a rendtl val egyetlen eltrs csak a vers hatodik versszakban vehet szre, ahol a klt az r Jzus mennybemenetelhez hozzkapcsolja a tbor-hegyi jelenetet, a sznevltozs esemnyt is. (Itt szintn igen fontos szerep jut a fnynek s a felhnek, akrcsak a mennymenetel lttat erej megjelentsnl.) A Szzanya ktszer is megjelenik a versben, elszr mennybevtele, majd pedig a mennyben val megkoronzsa rvn. A verszr keretben Sk Sndor az egsz versnek rtelmet ad, az dvssgtrtnet legfontosabb mltbeli trtnst mondja ki, hangslyozva, hogy ltala a megnekelt esemnyek a jelenben s az idk vgeztig rvnyesek: „Minden hvek koszorja/nekelje: Allelja!/l az r! Feltmadott!”32
A Sarlsboldogasszony versktet utn csak egy-egy versben, azokban is csupn egy-egy kp, mozzanat erejig tallkozunk Mria-alakjval, Mrival kapcsolatos motvummal: Angelus, Kt kzben, Szkely pap, Mriaszem, Tizenkt bkkfa. Nem vletlen, hogy Sk Sndor bartai szrevteleztk, kevs verset rt a Szzanyrl. 1945 utn, a vilghborbl ismt vesztesknt kikerl orszg romokban hever, mindentt politikai s gazdasgi zrzavar uralkodik.A hbor okozta szenvedsek utn jabb rmlet fenyeget: a vilghdtsra ksz bolsevizmus, militarista,ateista-materialista szovjethatalom. Ekkor mg nem lehet tudni, csupn rmlomknt sejteni, hogy pr ven bell a kommunistk a szovjet megszllk vdnksge alatt tveszik a teljes hatalmat, az egsz trsadalmi-politikai rendszert agresszven talaktjk, feloszlatjk a legtbb szerzetesrendet, a rendhzakat, egyhzi iskolkat, intzmnyeket felszmoljk, ktelez ideolgiv teszik az ateizmust s materializmust.
Sk Sndorra 1945 utn jabb megprbltatsok vrnak. 1946-ban az fszerkesztsben jelenik meg a Vigilia, majd 1947-ben alkattl idegen feladatott raknak r: a piarista rend magyarorszgi tartomnyfnke lesz, mindez
nagy terhet jelentett a szmra. 1947-ben szletett Sk Sndor mris-lelklet, a tudatos vllals motvumt sem nlklz, Tizenkt csillag korona 34 cm verses kisplakett-sorozata, amelyet a klt teljes egszben a Szzanynak szentelt. A sokszorosan slyos teher alatt roskadozva fordul segtsgrt az giekhez, Szz Mria kzbenjrst, prtfogst kri.
A marcali Szz Mria cm ktetnyit vers ngy kisebb egysgre tagoldik. A ksleltets eszkzt alkalmazva a klt elszr lerja a vros kpt, amely fizikai s erklcsi romlst mutat. Nincs hely benne az gi vilgnak, sem Istennek, sem angyalnak. Az angyal legfontosabb szerepe az jszvetsg hajnaln, Nzretben hrl vitt rmhr, amely a megvltst jelentette, de ebben a vrosban esly sincs a megvltsra. A „Mennyei Karok” Szz Mrit jelkpezik, aki gi prfogknt lel maghoz mindannyiunkat. A klt a vros zrzavaros vilgbl vgyott ide, a termszet kozmikus liturgiban a madarak s illatok, mint a „zenl angyalok” zengik a dicst neket. Jelen vannak itt a krisztusi ldozathoz szksges adomnyok. Az aratsra rett bza, a szretre ksz, rett szl, amelyek -- a Bibliban a lelsre sznt ldozati brnyhoz hasonlan – szakrlis skon rtelmezve a megvlts lehetsgt hordozzk. „s a dlben szembe jn a Szz” – a klt a minden asszony s leny skpvel azonostja a fldi lnyokat s asszonyokat, bennk ltja a jv grett.
A vers msodik rszben a marcali hegyvidkre varzsolja a bibliai tjat, csendet, harmnit. Istenkeres szvvel a vilg zaja, zrzavara ell meneklt ide. A Szent Csald idilljt vetti bele e tjba, „ahol az Angyal fl-lejr” , ahol – mint Jkob lmban – az emberi vilgban megjelenik az isteni. Az a vilg a maga idtlensgvel menedket nyjt az id fenyegetse ell. Az egsz termszet fensges kozmikus liturgiban dicsri Teremtjt. Itt minden ember Isten teremtmnye, megvltott ember lehet, akinek megadatott, hogy rszesljn magbl az Istenbl, Krisztus testbl s vrbl. Az asszonyok kztt pedig jelen van a Szzanya, a j, az isteni vilg kpviseletben.
A verskompozci harmadik rszben tven v tvlatbl tekint vissza klt: a hegyen, a dombon – amely szakrlis hely, az Istennel val tallkozs sznhelye – megtallta „az igazi Szzmrit”, felfedezte, felismerte igazi titkt: az Istenbe vetett vgtelen bizalmat, az Istenre val rhagyatkozst, akaratba val belegyezst. A klt lelki szemei eltt megjelenik gyerekkori otthona, a falon fgg Mria-kp, amelyet lete minden sorsfordt esemnyekor maga el szokott idzni: „E kp el ksrtem egykor / Sok ministrls reggelen / Imdott els mesterem.” Szerzetesi hvatsnak vlasztsakor is e „Kprl szltott maga mell / A mris Kalazancius.” Ksbb szem ell vesztette ezt a tjkozdsi pontot, de reged fejjel rjn: „itt a blcsessg”, a vilg mindenfle okossgval szemben Mria blcsessge az igazi. Ebbe a blcsessgbe akar elmlyedni, a „Titkok Titkt kutatni”. A klt fltrja versktetnek mottjt, ltrejttnek indtkt: lete mlypontjn Mrihoz fordult segtsgrt, kereste s megtallta t, aki mindannyiunk anyja, akihez kr- s hlaimt intz a verskompozci negyedik, zr rszben.
A klt csillagok helyett az emberek testi-lelki sebei jelenti meg, elpanaszolja az orszgot sjt bajokat, az hsget, nyomort, a romokat. Mg ezeknl is szrnybb az erklcsi romls, az emberszeretet, az istentisztelet kihalt az emberi szvekbl. Az ember elvetette Istent, helyette fldi dolgokat imd: „Megfertztetett templomok, / Oltrokon idegen istenek...” Vgl Mrihoz fordul, az gi patrnhoz, aki a bns embert „sznva sznja”, segti a megigazulsban. Az kzbenjrsban bzva ad hangot a klt hitnek, hogy a legmlyebb, legodaadbb imdsg ppen a szenvedsbl szletik: „Tudod: mg a tmjn lehelte fst / Fehr felhje gre szllni kzd, // Lenn, a tzes rcson, a parazsak / Morzsi vrsen izzanak.”
A versciklus kvetkez alkotsnak cme a legsibb Mria-imdsg kezdete, az dvzlgy. Els sora Mria imja a Biblibl (Lk 1,46), amellyel Istent dicsti Erzsbettel val tallkozsakor. Mriban Isten „minden titkot megmutat”; kiemelt szerepe van az dvtrtnetben, mert az mhben lttt testet az rk Ige. A megtestesls az rmhr kezdete. Isten fia emberr lett, hogy sorsunkban, szenvedseinkben osztozzon, hogy az emberi letet, annak minden rmt s knjt megszentelje. A klt „minden flfel nz nevben” knyrg Mrihoz s magasztalja t.
A kt rszre tagold vers harmadik strfja a „sketnma szzad” embernek lealacsonyodst, elllatiasodst siratja, mert nem akar Istenrl tudni, rla hallani, s kiiktatja az emberi letbl. A feje tetejre lltottk az rtkrendet: „ebnyszts lett a hit / s aljassg a flsges alzat”. Isten trvnye helyett az ember „futszalagon / Gyrtott eszmnyek hnytat szagtl, / prftktl a zsibpiacon, / Az elvektl – az embertl – magtl!” melyedik. Az Isten helyett ms uraknak szolgl, embertelen eszmk szolglatba szegdik: „De nincsenek a fldn ms urak, / Csak a szolgk vannak s szolgk szolgi.” A verszrlatban a klt fohsza hlaad szvvel, ketts nven szltja meg Mrit, aki egyetlen menedk lehet ebben az elembertelened,zrzavaros vilgban: „ Istenanya, Emberanya, / De j az Isten, hogy te mg a mienk vagy!”
A keresztny sznszimbolikt kvetve A kk palst cm versben Mria nevt ki nem mondva fohszkodik a klt az gi anyhoz. Versmottnak a Boldogasszony Anynk cm nphimnuszbl vlaszt potikusan szp mottt a vershez: „Anyai palstod fordtsd oltalmunkra!” A kk szakrlis szn, az gbolt, a tenger szne, a tisztasg, igazsg s hsg szene az egyhzi liturgiban. Mrit ezrt gyakran kk kpenyben (palstban) brzoljk. benne egytt van „Mlysg s magassg, messzesg”, vagyis a vgtelensg, az isteni princpium. Az gi anya „krlkarol”, „flmelenget”, mosolya: „Bzavirg s ibolya. / s mgis olyan kimerhetetlen / s titokzatos, mint a tenger.”
Az Oltalmad al futunk nek szellemben nemcsak nmagt ajnlja az Istenanya oltalmba a klt, hanem azokat is, akiket „a gond mzsja nyom” (...) Az rvkat, a foglyokat, / S kik megjrtk a poklokat / A sttsg vein ltal”. A klt 1947-ben a vilghbor puszttsa a hazrt fohszkodik: „Flttem a vgtelen g, / Lenn: hallgat arany kepk: / Keresztbe ktve vrja sorst / Szegny, piheg Magyarorszg.” Remnyhitt vziknt vetti elnk: a kk g vgtelensgben felettnk virraszt s megoltalmaz bennnket a magyarok Nagyasszonya: „Az eleven-kk bolt, a menny / Mintha libbenne odafenn, / s bkre s hborra / Egy nagy kk palst rborulna.” A vers motvumkincse klteldk s kortrsak szmos tvoli inspircijt rzkelteti, Zrnyi „Befed ez a kk g...” ngysorostl kezdve Radnti fohszig „Nem tudhatom...” zrlatig: „Nagy szrnyadat bortsd rnk, virraszt gi felleg.”
Sk Sndor a loreti litnibl vett megszlts emeli verscmm: Bnsknek menedke. A versnyitnyban mindenfle bnst felsorol, mindenkit a Szzanya oltalmba ajnl a klt. J psztorknt szeretn elbe vezetni a „farizeusokat”, „vmosokat”, „rstudkat” s „papifejedelmeket”, mindazokat, akikre hatalom s felelssg van bzva, de azzal visszaltek. Nem feledkezik meg az „inaszakadtak” s „poklosok” seregrl sem. nmagt s besorolja a „nyjba”, a mlysgbl kiltva kri Mrit: „kezdj valamit velnk!” , segts megszabadulni a bntl, indts bnbnatra, fakassz j letet szvnkben:
„Kezed szrjon a piheg barzda
Forr szvbe lktet magot,
Az induls piros kegyelme magjt:
Kldj langy est a hull mag elbe,
, nem-szzek, , betegek, balgk,
, te minden bnsk menedke!”
Szintn a loreti litnibl val verscm a Blcsessgnek szke, amely „blcsessggel teljest” jelent. A blcsessg a Szentllek ht ajndknak egyike, amely a hrom isteni ernnyel (hit, remny, szeretet) egytt a keresztny let alapjt kpezi. Ezek az ernyek a legmagasabb fokon voltak meg Mriban, akiben Isten „minden ernyek legmagasabb pldakpt alkotta meg”, olyan pldakpet, amely a legkzelebb ll Krisztushoz: „a blcsessg ajndka tkletesti a szeretet ernyt, mert kpess tesz bennnket arra, hogy az isteni dolgokat a legmagasabb okaiban megismerjk. A Szzanyban a blcsessg ajndka abban nyilvnult meg, hogy az isteni dolgokrl hatrtalan szeretetnek fnyben tlt, a fldi dolgokat pedig az isteni fny megvilgtsban ltta.”
A Sarlsboldogasszony versktet utn csak egy-egy versben, azokban is csupn egy-egy kp, mozzanat erejig tallkozunk Mria-alakjval, Mrival kapcsolatos motvummal: Angelus, Kt kzben, Szkely pap, Mriaszem, Tizenkt bkkfa. Nem vletlen, hogy Sk Sndor bartai szrevteleztk, kevs verset rt a Szzanyrl. 1945 utn, a vilghborbl ismt vesztesknt kikerl orszg romokban hever, mindentt politikai s gazdasgi zrzavar uralkodik.A hbor okozta szenvedsek utn jabb rmlet fenyeget: a vilghdtsra ksz bolsevizmus, militarista,ateista-materialista szovjethatalom. Ekkor mg nem lehet tudni, csupn rmlomknt sejteni, hogy pr ven bell a kommunistk a szovjet megszllk vdnksge alatt tveszik a teljes hatalmat, az egsz trsadalmi-politikai rendszert agresszven talaktjk, feloszlatjk a legtbb szerzetesrendet, a rendhzakat, egyhzi iskolkat, intzmnyeket felszmoljk, ktelez ideolgiv teszik az ateizmust s materializmust.
A vers kezdsora megszlts: „Nagy Kirlyn, ki tizenkt / Csillag koronz”. A tizenkt csillag a Jelensek knyvnek Napbaltztt Asszonyt idz, a kirlyni megszlts pedig azt jelzi, hogy Mria nemcsak gi anynk, nemcsak kegyelemkzvett, hanem minden embernek, az angyaloknak, gnek s fldnek, minden teremtmnynekis kirlynje. letutat sszefoglalan tekint vissza a klt gyerekkorra, a „frge kisfira”, majd ifj legnyre, aki volt, aki idvel „java-frfiv” rett. Szmad lelkipsztorknt veket tlttt a „brnykk kztt”, tanrknt, kltknt, rstudknt szerzett megbecslst, tekintlyt. Nagy lettapasztalattal jrul Mria, a Blcsessgnek Szke el, s azt kri tle, ami az letben legfontosabb: a blcsessget. A „gyermeksg” tiszta ltllapotnak kegyelmt kri, hogy Mria oltalmval ki tudjon tartani Isten szolglatban, s vgl az oltalmaz, anyai lben hajthassa rk lomra fejt.
A Szzanyhoz szl dvzlgy imdsgot idzi az ldott az asszonyok kztt. Ezekkel a szavakkal ksznttte Erzsbet Mrit tallkozsukkor. Mria kzeledtre, kszntsreErzsbet szve alatt flujjongott a gyermek, Keresztel Szent Jnos. Erzsbetet eltlttte a Szentllek s hangos szval felkiltott: „ldottabb vagy te minden asszonynl s ldott a te mhednek gymlcse!” (Lk 1,40-42) Ezt a mly titkot, a „rendels” szerinti vllalst s leteszmnyt rzkelteti potikus szpsggel a klt. A Lukcs evangliumban (1,39) tallhat egyetlen versnyi kzlst hossz jelenett tgtja.
A vers szemlletes kpek sorozatban lttatja Mrit, amint Galilea „napaszalta fldjn”, majd pedig Jdea hegyes tartomnyn t igyekszik rokonhoz, Erzsbethez. Lba nyomn minden kivirgzik, letre fakad, megelevenedik a bibliai letkp. A bogncs „tejarc rzst hajt”. Amint egykor Isten rendelsre Mzes a sziklbl forrst fakasztott, most a „ksziklbl csorg mz fakad”, a ciszterna poshadt vize l vzz vltozik, a porszemek is megelevenednek, Mria lpteire vrnak, a mskor korcog, csikorg porszemek az saruja alatt „tcsk mdjra muzsiklni kezdtek”. A csodk Isten kzelsgre, jelenltre utalnak.
A verskzpen, slyponti helyen jelenik meg Mria alakja, az rk n, az anya, a Boldogasszony stpusa. Kebln karjait sszefonva haladt, mosolya „mly volt s komoly”. A klt felsorolssal, ismtlssel ad nyomatkot a jelzknek. A lthatr egszen az gboltig tgul, tallkozik, egymsba hajlik g s fld, az emberi s a isteni vilg. Fldre szll az g, a festmnyknt elnk trul kpen a „csepp angyalok” a „sziklk kzbe” rejtznek s „ujjacskikat ajkukra tve” intik csendre a krnyez vilgot. A bellt csndben mg Isten sem szl, hallgat a „titokzatos Hang”, amely egykor az angyal rvn tudtul adta Mrinak, hogy az Ige az mhben lt testet. Hallgat a Llek is, akitl a Mria ltal hordozott szletend isteni let fogantatott. Hallgat „Mria szve alatt l rthetetlen”, Jzus is. Mindhrom isteni szemlyt emltve nyomatkostja a klt, hogy hallgat a teremtett s az isteni vilg, s benne Isten is hallgat. A csend s titok „a mindent belengi” s vgigksri az ton Mrit. A mlysges titokrl nem tud sem Erzsbet, „a meghitt asszonytestvr”, sem Jzsef, az „Elgyrztt”, aki otthon vrja haza Mrit. A befejez sor a titkot hordozza, a cmmel egytt keretbe foglalja a verset: „... ldott vagy az asszonyok kztt”. A verszrlat ad rtelmet minden csodnak: Mria magt az letet, Isten Fit hordozza szve alatt, ekkor mg rejtve az emberek szeme ell, de a termszet rzkeli jelenlt s hdol eltte. Mria Krisztust hordozza, ezrt ldott, istenanyasga rvn rszesl minden kivltsgban, klnleges kegyelemben.
Tartalmt, esemnysort tekintve az dvssgtrtnetben is a vizitci utn kvetkezik A keresztton. Az dvtrtnetnek ez a mozzanata, amelyben Jzus a keresztton tallkozik anyjval, a Biblira s a szenthagyomnyra pl. (A kltemny ksbb Sk Sndor lds cm ktetben A keresztt IV. stcija cmmel is megjelent.) A versnyitnyban a keresztjt a Golgotra viv, a vilg bneit cipel Jzust jelenik meg nagyon rzkletesen s szemlletesen. Az ton vele szemben jn Mria, akinek szvt, fia szenvedst ltva, a pokol ht tre jrja t. Valra vlt Simeon jvendlse, amikor Jzust bemutattk a templomban: „a te lelked is tr jrja t” (Lk2,35). Mriban, Szent fia szenvedst ltva, felidzdik rmkkel s fjdalmakkal teli mltja: „Kis Betlehem boldog jjelben / ringatta mul lben, // mosott r, fztt s dagasztott, / gya szln de hnyszor virrasztott!” A keresztt kpe idben s trben is kitgul, kozmikus kpp szlesedik, a Jzust ksr tmeg az emberisget jelkpezi: „Vres ton, vgestelen hosszan: / Tenger ember, frfi, gyerek, asszony. (...) Ott piheg a sok mi szegny is: / desapm, desanym, n is!” A versvgi slyponti helyen a klt a szenved orszg nevben fordul a Szzanya prtfogsrt, segtsgrt, a loreti litnia egyik kedves elnevezsvel szltva meg az gi patrnt: „Htfjdalmas, nzz ide mirnk is, / Krisztus Anyja, lgy a mi anynk is!”
A Szentolvascm vers a rzsafzr-imdsg, a szentolvas lland szvegt idzi, amely t tizedbl (tszr tz dvzlgybl) ll. Korjellemz a versnyit rsz: a hbor borzalmai kztt „Aludt az agyvel is zsibbadozva”. Hlval emlkezik a klt a nehz idkre, amikor a szentolvas „flsges-egygy zsolozsmja” volt a vigasz. Az „dvzt dadogsban” ismtldnek az imdsgok, a vilggs borzalmai kzepette rzsafzrt imdkoztak. Olyan kapcsolatot jelentett ez az imdsg, mint a „gyereksrs” s az „anyaggygs”. A kt sz az emberlt egszt jelzi, a kezdetet s a vget: „A kisded szl gy, aki nem beszl mg, / s aki mr nem: haldokol.”
A versciklus egyik legszebb alkotsa a Magyarok nagyasszonya cmet viseli. A Patrona Hungariae Szent Istvn koronafelajnlsa ta kzismert. Sk Sndor mottul a Winkler-kdex egyik versnek kt sort vlasztotta: „desanya, bdog Anya, Virgszl Szz Mria.” A magyarsg keser llapott panaszolja az gi prtfognak: „Nincs egy izrom psg bennnk. / Minden pet, minden szpet / Flfaltak a cudar vek.” A bnsk menedkt, kzbenjr, irgalmat esdekl szeretett kri a visszafordthatatlannak tn pusztuls kzepette. A kesersgen ttr a hamvbl pislog hsg, megmozdul a rgi hit, az oltalmat kr fohsz: „Szlj helyettnk, anynk des, / Annyit mondj csak: rosszak vagyunk, / De mgis a tied vagyunk.”
A klnbz bcsjr kegyhelyek, kegykpek felsorolsval indul Az igazi Mria cm vers. Ezeken a kpeken az „egyetlen Szpsg”, „az emberi, isteni let”, Mria arca fnylik, akit a „mvsz isten” gondolt el s „festett a teremts vsznra rktl”. Ezekrl a Mria-kpekrl vallja az esztta-klt: „Ti vagytok a Dallam, a Szn, a Szabadsg, / a ritmus elold lebegse, / elengeds, magafeleds, / az nnep.” Mria kzbejrst kri az Atya kiengesztelsre, az dvzlgy utols sorval zrva a verset, hogy „irgalommal nzzen jra rnk, / most s hallunk rjn. Amen.”
Ktet versciklusnak, amelyet a klt „vadvirgfzrnek” nevez, zr darabja a Pitypang, amelyet belefon a fzrbe s a Szzanya oltrra teszi. Klns a pitypang, nem szoktuk virgok kz, fkppen pedig oltrra tenni. A pitypangot, a gyermeklncft a gyerekek szoktk karikba ktni. A klt -- „Isten eltt ki nem gyerek?” -- gyerekszvvel szl az gi anyhoz, a „szavahjas frfiember” pedig vgtelen bizalommal kri oltalmt, kzbenjrst: „Egyet krek: ha nfeledve / Jzuskd ringatod ledbe, / Akkor, mit szpsged sugallt, / Zmmgd el nki ezt a dalt.”
Sk Sndor kltszetben a Mria-tisztelet f motvum, versek szerkezett, egsz versciklus tmakrt meghatroz,vonulatot alkot jelentsg. Sk Sndor olyan korszakban lt s alkotott, amikor nem volt npszer dolog Mrirl verseket rni, st mg hvnek lenni sem. Mgis egsz szvvel vllalta feladatt, kldetst. Mria pldja, az alzatosan elfogadott s teljes szvvel vllalt kldetstudat ma is kevesek ernye. „m a mris kor nem iba esik egybe szzadunkkal. Az isten szavt kszsges hittel fogad Mria a ma emberre is hatssal van, s segt bennnket abban a trekvsben, hogy az eltorzult Isten-kpms lelknkben ismt Isten-szndkolta eredeti formban elragyogjon.” 35
Mra Ferenc Mria siralma epikus elemeket is magba olvaszt lrai valloms, amelyben a krisztusi szenvedstrtnetet az Istenszl szemvel lttatja: „A szomor estn vigasztalan lom / Vett ert csendesen az egsz vilgon. / Sppatagon hullott csillagok sugra / A kopasz sziklra, Golgota ormra. / Golgota ormnak magas keresztjre, / A magas keresztfn a vilg dvre...” A szenvedsektl kimerlt Mria szemre vgre lom szllott: „bredni kezd rgtn a Golgota tja. / Dallos kerubinok friss neke zendl, / A vlgybeli fknak koronja rezdl, / Napkeleti szell levelk sodorvn / S piroslik a hajnal stt hegyek ormn.”
Harsnyi Lajos Vers az gi Asszonyrl cm alkotsa kzvetlenl a II. vilghbor utn keletkezett. Akkor nem jelenhetett meg nyomtatsban, kz- s gpiratban terjesztettk, hasznltk fel a Szzanya tiszteletnek elmlytsre. A hbort vesztett, kifosztott orszg kivrzett npnek nevben fohszkodik a klt az gi Patrnhoz, aki gy tndklt lete egn, „mint jgvert kert felett a hold”. Lttat erej klti kpekkel jelenti meg a Szzanyt, akinek a kisded Jzus gy fgg karjaiban, „mint kagylban a gyngy”. A vers utols strfi korjellemz vallomsok: „Sokat szenvedtem n s rva npem / e baljs tjon egy vezred ta...” letmcsnk pisla lngjt a Szzanya gi keze vta. Ezrt dicsrik t mindenkinl jobban „a Bakonyban a celli bucsusok”. Szereti Mrit az olasz, a lengyel, a francia...,a szl, a tenger, a drg naprendszer az gen, „de senki nem szeret gy tged, mint / n s az n kis rva, rongyos npem” – szakad fl megalzott, vdlottak padjra tasztott npnek a Szzanya irnti hsgvallomsa.
A hallflelemmel, a nihillel kszkd Kosztolnyihoz hasonlan, Harsnyi Lajos is megrta a maga Halotti Beszdt, de ebben is az rk vilgossg fnye fel menekl, mint csodlatos klti gynsban, a De profundisban. Jnnek a barbrok cm versnek jslata flelmetesen valra vlt. azonban „a sokszor kegyetlen s vres valsgnl jobban szereti brzolni a kegyelembl felmagasztalt lt vigasztal misztriumait. Hisz a jsgban, szpsgben, igazsgban, szeretetben: blcs ember, j pap, nem mennydrgni s tkozdni jtt a vilgra, hanem ldani s szeretni.”
Mentes Mihly Szzvirg Szentanya cm verse klti eszkzeiben, eszttikai minsgben nem ri el Harsnyi Lajos mvszett, de esetenknt megkzelti azt, benssges imdsgknt is felfoghat: „Szp ifj arcod fl ne szntsa rnc. / Meg ne szrkljn ds aranyhajad. / Hegyjr lbad ne fradjon el, / Oly frissen szkellj, / Gyermeklmomban ahogy lttalak. (...) A tavasz benned rkre ragyog. / Csodlatos fa, egyetlen titok: / Gymlcst rlel s virgban ll... / gy csodlhattak az apostolok / s csoda-dolog: / Feld surranni flt-flt a hall.” (j Ember, 1960. 20. sz. 2.)
Rnay Gyrgy 1951-ben, nehz idben rta Mria neke cm verst, amelyben a Szzanya dntst mlysges tlssel rzkelteti. Tudatostja, hogy Mria nem vaktban mondott „igent”, nem ismeretlen sors eltt hajolt meg. A hsg szavban benne volt a megprbltatsoktudata, az eljvend szenvedsek passitrtnete, a tizenngy stci, a ht fjdalm Szz sorsa, Fia rk agnija. Mria vllalja az dvssg rendjben kapott sorsot, a megvltsrt a mrhetetlen szenvedst, az irgalmassg oszlopa lesz, szve csordultig megtelik sznalommal rtk, „kik mint a fz kisdedek, vacogva megvltsukrt zokognak”. Rnay Gyrgy lrjban a kivteles klti remekls s a keresztny elmlyls eredmnye: a Himnusz a Boldogsgos Szzhz.
Szab Ferenc Csodlatos anya cm litnia-tpus dicst versben Mria „Fldnk legszebb ke / bnsk menedke...” A Szzanyhoz fohszkodik, kri kegyelemkzvett kzbenjrst: „... mg mi szmkivetve / vakon botorklunk / lgy csillagvilgunk // S hogyha majd hallunk / rja kzel lesz / szlj rettnk Istenhez / s mindrkre ldunk!”
Az egykori pannonhalmi bencs dik, Tth Blint Gymlcsolt Boldogasszony cm himnusza magasba szrnyal: „va lnya, h jegyes / nemed gyztes ke, / angyalszrny szl emel / angyalok flbe. / S hogy dm szmkivetett / magva feltekintsen, / testet lt a szeretet / s megbkl az Isten.”
A XX. szzadi Mria-tiszteletrl
A XX. szzad els felben a rgi katolikus vallsos formk helyre egyfajta triumflis, gyzedelmes katolicizmus lpett, a kialakul nagy vallsos mozgalmakban eltrbe kerltek a mennyisgi szempontok. Br ez a korszak folytatsa a 19. szzad kzepn kibontakoz „mris vszzadnak”, mgis rezhet a klnbsg: a polgri jelleg keresztnysg jellemz r. Szles krben elterjedt az un. polgri vallsossg, amelyben jelentsek a formlis ismrvek, br ekzben szmos elremutat irnyzat is kezd kibontakozni szerte Eurpban.35
Tudjuk, a felvilgosods ta a deizmus filozfija elismeri Isten ltt, de tagadja az egyhz szksgessgt, elvet minden szervezett, vallsos intzmnyes formt, s a vallst magngyknt kezeli. A ksbb kialakul szubjektv vilgnzetek ezt a filozfit hasznljk alapul. Ezek egy rsze mr Isten ltt is ktsgbe vonja, nemritkn egyenesen tagadja. Istent Freud a mindannyiunkban meglv felettes nnel, Jung az archetpussal azonostja. Nietzsche s Schopenhauer pedig Isten helyre az embert lltja. Hangslyozzk: az ember csak akkor lehet igazn szabad, csak akkor valsthatja meg nmagt, ha sajt maga ltal kialaktott rtkek szerint rendezi be az lett, s nem hagyja, hogy kvlrl brmifle rtkrend elfogadsra knyszertsk.
Sveges Dvid tmr jellemzst ad szzadunkrl: „Ez a kor szlssgesen individualista. Az egyn elszigeteldik, idegen a tbbi egyn kztt. A msik ember csak eszkz a szmra. Az egyn felszabadul minden eddigi, hagyomnyos ktttsg all (emancipci). A termszet is csak nyersanyagul szolgl nmaga megvalstshoz, amellyel tetszs szerint bnhat. A tuds pedig hatalom a termszet kizskmnyolsra (...) A polgr nmagban hordja igazolst, nem ignyel semmifle vallst vagy metafizikai alapot. Az evangliumhoz, a keresztny vilghoz nincs kze. Nincs nla hely Isten szmra.” A keresztnysget azonostottk a polgri ltezssel, a keresztny letvitel lassanknt felolddott a polgriban: A valls magngy, lltottk, kulturlis hagyomny; a bevlt polgri szoksok mindenben eligaztst nyjtanak.
Ugyanakkor ennek a kornak jelents szellemi-lelki rtkei is vannak, mint pldul Lisieux-i Szent Terz, Charles de Foucauld, Prohszka Ottokr, Sk Sndor, akik flbe nttek koruknak. Prohszka Ottokr a magyar katolikus megjuls vezralakja, sok mindenben elremutat eszmnyeit sajt kora jrszt meg sem rtette. Pedig a „diadalmas vilgnzetet” hirdet Prohszka vezetsvel mr ekkor prblnak a magyar katolikus egyhz progresszv eri a rgi, szervezeti, jogi egyhz helybe az l, krisztusi, kegyelmi egyhzat, dogmkon nyugv egyhzat szervezni. Prohszka 1900-ban szreveszi, hogy „Fordul a szl.” Guardini pedig 1921-ben mr gy fogalmaz: „Az egyhz felbred a lelkekben.” Errl a tmrl szl knyvek sora jelenik meg, vgl ezt a folyamatot majd a II. Vatikni zsinat zrja le, a Lumen Gentium cm konstitcival, az Isten nprl szl egyhztannal, amely kimondja: az egyhz elssorban nem szervezet, hanem bels let, kegyelem, a krisztusi plda kvetse, megvalstsa.
A francia forradalom utn tudomnyban, irodalomban, mvszetekben nehezen lehetett hvnek lenni, mert ezek a terletek elszakadtak a hittl. A valls, s vele egytt a Mria-tisztelet is fokozatosan kiszorult az emberi tudatbl, s az irodalombl is. Mria, aki teljes odaadssal, alzattal teljesti az Istentl re bzott kldetst, mr nem pldakp a XX. szzad autonm s a maga tjt jr embere szmra: „Az a mai ember akar szabadulni a mris kor hatsa all, akiben az Isten-szndkolta kpms eltorzult, aki csak a sajt vagy embertrsai eszben, tletben bzik meg, akinek Isten kinyilatkoztatsa nem kell, mert , aki a termszet trvnyei kzl nhnyat ellesett, azt gondolja, hogy fltte nincs hatalom;aki semmifle erklcsi ktttsget nem tr, mert gy gondolja, hogy erklcsi trvnyeinek is sajt maga a forrsa. Az ilyen ember nem akarja tisztelni a Szzanyt sem, akiben tkletes ember kellene ltnia: aki Isten szavra alzatos llekkel hajlik meg, aki bszkesgben nem zrkzik el Isten adomnyainak elfogadsa ell, ellenkezleg, hls hdolattal kszni meg, hogy nagy dolgot mvelt vele , a Hatalmas s Szent.” (Sveges Dvid.)
Magyarorszgon 1945 utn, klnsen pedig a „fordulat vnek” nevezett 1948-as vet kveten a kommunista diktatra rnyomta blyegt a szellemi s lelki letre is. A keresztnysg, a vallsossg megtrtt, tiloss s ldztt vlt a trsadalom, a kzlet klnbz rtegeiben.36 Kiirtandnak tlte a programszeren ateista s materialista hatalom a vallsos gondolkodst az irodalombl, az emberek gondolkodsbl. Eurpa nyugati feln sem volt sokkal jobb a helyzet, mert a II. vilghborbl felocsd orszgokban biztos gazdasgi alapokon ltrejv, virgz jlti trsadalomban a vallsnak, egyltaln Istennek nemigen jutott mr hely. ppen ezrt rzik sokan, hogy a keresztny magyarsg egyik legnagyobb feladata a Boldogasszony-kultusz feltmasztsa, hogy segtsgvel visszatalljunk Szent Fihoz, Krisztushoz. 37
Irodalom
A katolikus egyhz katekizmusa. Szent Istvn Trsulat. Bp., 1993.; A keresztny mvszet lexikona. Szerk.: Jutta Seibert. Corvina Kiad, Bp., 1986; A kuruckor kltszete. Szerk.: Varga Imre. Akadmiai Kiad. Bp., 1977.; A magyar irodalom trtnete I. Szerk.: Klaniczay Tibor. Akadmiai Kiad, Bp., 1954.
ANTALCZI Lajos: Jelensek, zenetek s a jv (A Mria-jelensek s zenetek szintzise 1830-tl napjainkig). Eger, Kisboldogasszony plbnia, 1991.
BADALIK Bertalan: Istennek Szent Anyja. S. Dominici Conv. Szeged, 1991.
Biblia. Ford. Gl Ferenc, Kosztolnyi Istvn, Tarjnyi Bla. Szent Istvn Trsulat, Bp., 1982.
Boldogasszony ga. Szerk.: ERDLYI Zsuzsa. Szent Istvn Trsulat, Bp., 1991.
CS VARGA Istvn: „Boldogasszony anynk...” In. Szent mvszet. Xnia Kiad, Bp., 1994. 163-186.
CSERMELY Tibor: Hitvall irodalom. Rm Knyvkiad. Nyregyhza, 1998.
DOBSZAY Jnos: gy vagy sehogy. Fejezetek a Regnum Marianum letbl. Zszlnk Stdi. Bp., 1991.
Dogmatika jegyzet. sszelltotta: Ladocsi Gspr. PPKE HTK, Bp., 1994.
ELD Istvn: Katolikus dogmatika. Szt. Istvn Trsulat. Bp., 1983.
Fatimai ima- s nekfzet. Eger, . n.
FLP Lszl: Pilinszky Jnos. Akadmiai Kiad. Bp., 1977.
Igaz-e, hogy... minden valls illzi? Hitvdelmi Fzetek/3. Szerk.: Szab Ferenc. Agape, Szeged, 1994.
GERGELY Jen: A ppasg trtnete. Kossuth Knyvkiad, 1982.
JNOS Istvn: A kzpkor himnuszkltszete. Tanknyvkiad, Bp., 1983. 3-37.
Jzus s az Egyhz anyja. Prugg Verlag, Eisenstadt, 1987.
KLMNY Lajos: Boldogasszony, svallsunk istenasszonya. Akadmiai rtekezsek a nyelv s a szptudomny krbl. XII. 9. Bp., 1885.
KENYERES Zoltn: Tndrsp. Szpirodalmi Kiad, Bp., 1983.
KUKLAY Antal: A krter peremn. Rmai Kat. Egyhzi Gyjtemny. Srospatak, 1988.
KHR Flris: Szz Mria lete. Pannonhalma, 1991.
MADAS Edit. Tanknyvkiad. Bp., 1992.
MAJSAI Mr- SZKELY Lszl: Boldog asszony Anynk. Bp., 1983. 321.
Maria, Rosa Mystica. Montichiari -Fontanelle. Ecclesia. 1992.
PILINSZKY Jnos: sszegyjttt mvei. Versek. Szzadvg Kiad. Bp., 1992.
PROHSZKA Ottokr: Modern katolicizmus. Vlogats mvekbl. Szerk.: Koncz Lajos. Szent Istvn Trsulat. Bp., 1990.
PUSKELY Mria: Ezer v misztikjbl. Szent Gellrt Egyhzi Kiad, Szeged, 1990.
RNAY Gyrgy: Sk Sndor. In. A ketts vgtelen. Sk Sndor vlogatott munki. Szerk.: Rnay Gyrgy. Ecclesia Knyvkiad, Bp., 1969.
RNAY Lszl: Arckpvzlat Sk Sndorrl. In. Rnay Lszl: Trsunk az irodalom. Szpirodalmi Kiad, Bp., 1990.
RNAY Lszl: Sk Sndor, a klt. In. Sk Sndor vlogatott kltemnyek. Szerk.: Lukcs Lszl. Vigilia Kiad, Bp., 1989.
RNAY Lszl: Isten lelsben. (Gpirat, megjelens eltt.
SK Sndor: Levl Takcs Ernhz. In. S. S.: Vlogatott kltemnyek.
SK Sndor: sszegyjttt versei. Szerk.: Jelenits Istvn. Szent Istvn Trsulat. Bp., 1976.
SVEGES Dvid: Fejezetek a lelkisg trtnetbl. Szent Gellrt Hittudomnyi Fiskola, Pannonhalma, 1993.
SZAB Ferenc: Szomjazod, hogy szomjhozzalak. Vlogatott versek. Tvlatok Szerkesztsge. Bp., 1995.
Szentek lete I–II. Szerk. Dis Istvn. Szent Istvn Trsulat, Bp., 1984, 1988.
Az gi s fldi szprl. Forrsok a ksantik s kzpkori eszttika trtnethez.
Szerk. Redl Kroly. Gondolat, Bp., 1988.
TAMS Attila: Weres Sndor. Akadmiai Kiad. Bp., 1978.
TSKS Tibor: Pilinszky Jnos. Szpirodalmi Kiad. Bp., 1986.
VOLLY Istvn: 101 Mria-nek. Npi gyjtsek. Npkta, 1948.
VOLLY Istvn: KARCSONYI S Mria-nekek. Szent Istvn Trsulat, Bp., 1982.
VORAGINE, Jacubus de: Legenda Aurea, Helikon, Bp., 1991.
WACZULIK Margit: Szz Mria tisztelete keresztnysgnk els szzadaiban. Regnum, 1938/39. vf. 59-74.
WERES Sndor egybegyjttt rsok I-II. Magvet. Bp., 1970.
ZELNIK Jzsef: A magyar kultra selyemvezetei. Mirt pt az ember templomot. kotj, Bp., 1998. 209.)
ZRNYI Mikls: Szigeti veszedelem. Mra Ferenc Kiad. Bp., 1988.
Ksznetet mondok TRK Orsolynak s FARKAS Tmenak, az ELTE TFK egykori magyar szakos hallgatinak, a Mria-kultuszt kutat szakdolgozimnak rtkes munkjukrt. Ksznm egykori egri teolgus tantvnyaim hozzjrulst, valamint az egri Fegyhzmegyei Knyvtr munkatrsainak, kln is ANTALCZI Lajos igazgatnak a szves segtsgt.
Forrs: http://www.arssacra.hu/ArsSacraII/ArsSacraII-C5.htm
| |