Isten hozta a Honlapomra Kedves Olvas! ANAHITblogomon folyamatos aktulis bejegyzsekkel vrom nket.
NKnek ajnlom a Magyar Lenyok Asszonyok cm blogomat
ldott napokat kvnok Mindenkinek!
Fnyvrosok Krpt- medencben fenn van a Facebookon. A magyarsg egy emberi tartalom a sz igazi rtelmben
,ami bennnk kdolva van s mkdsbe lp,
ha ezt befele fordulva megnyitjuk Mag-unkban. A tisztasg s a j szndk vezreljen bennnket magunk s mindenki javra!
A magyarsg s minden ember rdeke,
hogy fejldjn lelkileg,szellemileg s hasznlja ki azt a nem tl hossz idt,ami mg rendelkezsnkre ll,
hogy azok legynk,akik valjban legbell vagyunk.
Merjnk igaz emberekk vlni s akkor az egysg magtl megolddik, mert mkdnek az egyetemes trvnyek.
Wass Albert
Minden hnap 8.-n IMANAP a Nemzetrt. Fnylncban 19 rakor kapcsoldunk ssze. teljes zenet itt
Fben, virgban, dalban, fban,
szletsben s elmlsban,
mosolyban, knnyben, porban, kincsben,
ahol stt van, ahol fny g,
nincs oly magassg, nincs oly mlysg,
amiben benne nincsen.
Arasznyi letnk alatt
nincs egy csalka pillanat,
mikor ne lenne lthat az Isten.
De jaj annak, ki megltsra vak,
s szeme el a fny korltja ntt.
Az csak olyankor ltja t,
mikor leszllni fl az lom:
tletes, Zivataros,
villm-vilgos jszakkon.
Fohsz
Boldogasszony Anynk,
Fnyes tekinteteddel nzzl le renk.
Hozzd knyrgnk, Tged krnk,
Magyar nemzetnk megmentsben,
Adj segtsget nknk.
Boldogasszony Anynk nzzl le renk
Magyarokra,
Kik, Hozzd knyrgnek,
Benned remlnek.
Adj jobb sorsot e Nemzetnek!
Add, hogy feltmadjon ez az Orszg
s jra visszatalljon Hozzd!
Adj neknk Remnyt, Bkessget
s soha el nem fogy bizalmat Benned.
Boldogasszony Anynk, tekintsl le renk.
ldott kezeidet nyjtsd segtsgl nknk,
Hogy sorsunkat ne szenvedjk,
Hanem rmdben leljk.
Boldogasszony Anynk,
add nknk vissza Koronnk Szentsgt!
Engedd, hogy jra felragyogjon,
s minket Fnyvel bebortson!
Krptok brcein felcsendl az nek,
Vigad a bs magyar...
Lesz-e lds, ldoms,
vagy rsznknt mr csak a nyomor marad?
Srva vigad a magyar…
Knnyei vgig peregnek arcn,
Lelke sajog, fjdalom jrja t…
gy tudni, ki az Igaz Magyar,
Ki ment s nem veszejt Hazjt.
Boldogasszony Anynk, nzzl le renk.
Hallgasd meg bs knyrgsnket…
Minket Magyarokat, soha ne hagyjl el!
ld meg ezt a Hazt,
Segts, hogy jjszlethessen!
Npednek add vissza e Szentsget.
Add, hogy jra EGY legyen az Orszg,
s a MAGYAROK ISTENE kormnyozza Orszgt!
men.
rta: Feketn Lendvai Katalin
Gyimesi Fohsz
desanyja, Nagyasszonya
Igaz magyar fiaknak,
Ptrnja, Prtfogja
Rgi magyar haznknak!
Tehozzd jrulunk,
srva leborulunk,
Lgy anyja fiaidnak!
Renk tekints, mert senki sincs,
ki sorsunk boldogtsa!
Igaz szvt s j szemt
Aki renk fordtsa.
Sok vres sebnket,
panaszos gynket
Aki elbbmozdtsa.
Mindenfel nyomorsg
szorongatja npnket,
Majd szraz g, majd zpor,
jg veri el termsnket.
Most szvnk szomor, fl,
hogy lesz hbor,
Ktsg gytr bennnket.
Bkessgben, csendessgben
tartsd meg h szolgidat,
Becsletben s bsgben
rks Orszgodat!
Sznd meg, J Anya,
Magyarok Asszonya,
H magyar jobbgyodat!
J hrnvnek, magyar vrnek
gerjeszd vidm jultt,
Kirlyrt, hazjrt
vitz vre buzdultt!
Engedd, hogy hs karja
mindig fltarthassa
Az ellensg lndzsjt!
gy zokogunk, gy hdolunk,
Mria, szent nevednek;
gy remlnk, halunk s lnk
j anyai szvednek.
A magyar Szent Hazt
s Angyali Koront
Ajnld fl az egeknek!
Magyar Adorjn gyakran figyelmeztet a tnyre, hogy minden mveltsgi termk eredete helyn marad fenn legtovbb. Kvetkezetesen kt Boldogasszonyt hangslyoz hagyomnyunk: Nagy- s Kisboldogasszonyt, kit Kisasszony-nak is hvtak, nnepe Kisasszony napja mig is. De addig, amg az tvev rmai katholicizmus nem tudott mit kezdeni a magyarsg kt boldogasszonyval, a Nagy- s Kis-Boldogasszonnyal, addig smagyar imdsgaink minden ktsget kizran smagyar hagyomny erejvel eleventik meg e kt Boldogasszonyt. A katholikus hit Mrija “Isten anyja” szerept tlti be, s csak igen kds, Biblin kvli hagyomny emlkezik arra, hogy Mria anyja Anna volt, aki e hitrendszerben ms szerepet nem is kapott annak jeleknt, hogy nem ismertk ezen tvett Anna igazi jelentsgt. Anna neve viszont megrizte a magyar anya s anyag szval val kapcsolatt.
A magyarok Anyja, Nagyboldogasszonya a vilgteremts sanyja. szlte idtlen idk vajdsval a teremtett vilgot, naprendszereket, napokat, bolygkat, a vilg anyagi rszt, s ezzel egytt els s egyetlen, egyetemes egyszltt fit, a fny szrnyn rkez letet. A szz szlets s Istenfisg tnye a vilg szletsnek pillanattl kezdve l. Az lettel vette kezdett a fldi let teremtsnek csodja. Az let e fldi kpviselje szp Napunk, kit npnk a szeretet szmtalan nevvel illet. Szp Isten, Teremt Isten, Boldog Isten. Ezen tl seink a maguk nyelvnek s jelkprendszernek megfelel nven szltottk: az smagyar trzs Magornak, a palcok Blnak, az avar trzs Brnynak. Magor s Kisboldogasszonyunk, Tndr Ilonnk e fldi letet hoztk ltre. Ilona anynk nevnek sszetevi az let s anya (Il+ona) fogalmakat hordozza. Kisboldogasszonyunk a Fld megszemlyestje: selyemsr haja a napsugr s rett bzamezk szne, szeme az g kkje, pntlikja, a bba-bukra nven emltett szaki fny piros-fehr-zld lobogsa. a mi napba ltztt asszonyunk, s rajta keresztl tiszteli Istent desapjaknt minden magyar, s e fldi apjt letad Napomnak, egy erdlyi hzassgi szertarts rszeknt.[7] Npnk letben az Istenfisg tnye mindennapi csoda.
Addig, amg Nagyboldogasszonyunk mindvgig a Vilgmindensg Anyja, addig Kisboldogasszonyunk a Fld lelke. Az elbbit Annaknt tisztelte minden magyari trzs, az utbbit viszont minden trzs sajt hit- s nyelvszerkezete szerinti nvvel illette. Ilyen Kisasszony nv pldul a palc Vilona, az avar Virona, a marmar Mria, a pannon Panna, a szemere trzs Temisje. Ms-ms nven szltottk Fldanynkat, de mindig tudtk, kirl van sz. Addig, amg Nagyasszonyunk, Nagyboldogasszonyunk Anna a Mindensg anyja, addig a sok nven ismert Kisasszony Fldanynk. Bobula Ida Boldogasszonyunkkal kapcsolatos tanulmnya szerint haznkban sokkal tbb Mria nnep van, mint brhol a keresztny vilgban. Ezen Mria nnepek kztt megemltette a Gymlcsolt, s a Sarls Boldogasszonyok nnepeit, s ezek a nevek is Kisasszonyunkkal kapcsolatosak.
A kereszt
A kereszt mindenkori fnyjelkpnk. E jelkp eredett a fny keresztirny terjedse tnynek ismeretben ltom. Az gi fny, s gy a nap jelkpe is az egyenlszr kereszt. seink a vilgmindensget vilgnak, fnynek ismertk fel, s ppen ezrt igen gyakran brhzolsaikat apr, egyenlszr keresztekbl alkottk. Ide vezethetk vissza egyes vidkeink kvetkezetesen csak keresztszemes mintkbl ll kzimunki is: vilgunkat napbl pattant fnynek tudtk.
Tudtk seink, hogy a teremtett vilg minden parnya kln letet folytat, fnyt hordoz, s mozgsban van. E gondolatnak adnak hangot si imink “forogjatok szent keresztek” mondsai. E forg keresztek alkotjk minden parny szvt, s seink vilgnak szerves rszei.
Ksbb, e fldi skon a tz gerjesztshez szksges kt fadarab is kereszt alakot kpez munka kzben. A napbl pattan, teht az egyenlszr kereszt meghosszabbtsbl szrmazik a hosszszr kereszt, melynek sajtos magyar neve a keresztfa. Az smveltsgnk szmos ttelt tvev angol szigetek hitvilga e nevet ma igen nehzkesen szerkeszttett szavakkal magyarzza, nem lvn a keresztfa sztruk rsze.[8] A hatrmenti keresztfk Isten fnynek jelenltre emlkeztetnek, melyek haznkban, s eurpai szllsterleteinken a legkorbbi idk ta jelen vannak. si vndorlsaink sorn gy jutottak el mind a sumir, mind az angol mveltsgi terletre is.
Angyalok
seink lett angyalok vettk krl, kiket fnylnyeknek tudtak, s nha a forg kereszteket angyalok helyettestik be iminkban. Minden ember mellett hrom angyalt tudnak: “Egyik riz, msik tant, a harmadik a lelkemet vrja” mondjk imink jra s jra. Llek-jelkpknt is szerepelnek az angyalok: “Nem is madr, szrnyas angyal” halljuk szavukat imikon keresztl. Szrnyaik alatt ppen gy megjelenik si iminkban a korona, a kpolna, mint az gen men madaraink szrnyai alatt.
Maga az angyal sz gyl szavunkkal rokon, ami fnyt jelent. Fpapi hivatalban a Gyula gerjeszti tkre segtsgvel minden v els tzt, s az neve is a gyl fogalomkrbe tartozik, jelkpe a vessznyalb.
Angyal szavunk kapcsolatban van a kel, felkel s gyalogol gondolatsorral is. A kel sz a krrel kapcsolatos szbokor rsze, s seredetileg egy krplya lersnak megkezdst jelentette. ppen ezrt emlkezik meg npnk arrl, hogy “az angyal forog”, mint anyagi vilgunk minden parnya.
Az ember
Arany Istennk gyermekeiknt fnylnyekknt rkeztnk valaha erre a fldre, mieltt a Csallkz megszletett volna, mondja Ipolyi csallkzi gyjtse. Ksbb, amikor az elgonoszodott emberisg a boldogsg eme szigett fldi aranya miatt el akarta foglalni, fny-seink elszr Erdlybe, majd gi honukba mentek vissza. Kpviselket hagytak maguk utn, hogy segtsk, gygytsk, jra tantsk az embereket. E fnylnyektl, tndrektl szrmaztunk mi, magyarok, sajt hagyomnyaink szerint. Regink szerint onnan lehet megismerni azt, hogy Tndr Ilona gyermekei vagyunk, hogy tbbet jelent neknk a Duna partjn nv rvalnyhaj – mely a menekl tndrek elhullatott hajszlaibl eredt – a homokjban lev csillog aranynl.
A mr anyagibb vl testnket Magor Napisten, s Tndr Ilona fldanynk ajndknak tudtk seink, s nmagukat magyaroknak neveztk, ami embert jelent.
Magor nevnek rtelmezsvel korbban mr tallkoztunk. Most meg kell emltenem sanynk oly sokszor flremagyarzott nevnek jelentst: Il-ona, illetve let-anya. E nvnek lltott gynyr emlket Juhsz Ferenc kltnk. E nv flig felejtett alakjt rizte meg Ilium, Trja si neve, ahol mr nem tudtk, hogy egy bekertett vros nisgi fogalmat jelent, s amikor a rege egy ilyen “vros” bevtelrl szl, jelkpesen egy fogamzs trtnett is jelentheti. IL, Ilanu s egyb vltozatai mr nem emlkeztek e nisgi rtelmi kapcsolatra.
Ember szavunk msodik sztagja a Barata s bart szavunkkal rokon. A Brit szigetek hunjai kztt, a Kr.e. 1700-as vekben gyakori volt a Humber nv, mely hasonl szkpzst mutat. Mindkett az Isten-fisg gondolatt tartalmazza. A Bart sz Istenfit jelent a B-R szcsoport keretn bell, Baranya sanynk nevnek rtelmt figyelembe vve. Ezt a gondolatkrt hasznlta Jzus, amikor bartunknak mondotta magt, s ezzel egytt az Istenfisg rkseinek ismerve el bennnket is.
Az ima
Az imt a magyar els szm kincsnek tartotta. Egy-egy ima csaldrl csaldra rkldtt, s ppen ezrt a legsibb idkig vezethet vissza eredete. vszm szerint is megemlkeznek az tezer vvel ezeltti vallsi kpzetekre, melyek rsze az tvenes rz angyal fogalma: “Keresztet vetek t jjommal, tvenes rz angyalomnak erejvel,” mondja egy dunntli imnk, s e fogalom jelent meg ksbb a sumirnak nevezett np hitvilga egy rszeknt. Legsibb imdsgaink Magyarorszgon Koppny fldjn, a Dunntlon, s Erdlyben maradtak fenn. Npnk imi ugyancsak emlkeznek arra, hogy az si Boldogasszony szerepkrt Jzus anyja, Mria vltotta fel ezer vvel ezeltt.
seredetileg az ima dal volt. Ma megemlkeznek arrl, hogy a szveg melll mr lekopott az egyszer dallam. Emlkeznk arra, hogy seink tudata szerint Isten teremtsnek eszkze a dal volt. ppen gy a magyar np ima-dala is teremtett. ppen ezrt letk minden mozzanatra volt imjuk: felkelshez, mosdshoz, fslkdshez, munkhoz, jtkhoz, rossz id elmlasztshoz, jgvers elzshez, szlshez, temetshez, utazshoz, gygytshoz, altatshoz. Vgelthatatlan imik sora. Hittek az ima erejben, s ppen ezrt bnnek tartottk a betegsget, annak megtrst, hiszen imval el lehet a betegsget zni. Az imt az egsz csald minden tagja vgezte. Az ima rkldtt apai, anyai gon egyarnt, s az desapk sem szgyenlettk trden llva imra tantani gyermekeiket.[9]
Voltak mindennapos s voltak titkos imik. Ez utbbiakat a templomban soha nem mondtk, vagy esetleg csak akkor, amikor pap nem volt a templomban. Mg az 1940-es vekben is megkveteltk a papok, hogy ezeket a nha paprra is lejegyzett imkat a np gesse el, ezzel nemcsak a np lelke, de az egyetemes mvelds- s vallstrtnelem ellen is helyre nem hozhat bnt kvettek el. Ha arra gondolunk, hogy a mveltsg legelmaradottabb fokn ll npek vallsi kpzeteit ma engedkenyen bepti szertartsaiba a rmai egyhz, de a fenklt, si magyar mveltsget napjainkig ldzi, nknytelenl felmerl a magyarzatot vr “mirt”? Ugyan ez ll a rmai egyhz ltal szentestett rshasznlatra, s nvadsokra is. si rovsunkat ldztk, mint pogny rst, de gondolkods nlkl fenntartottk a pogny latin betket, melyek bizonythatan snpnk rovsbl szrmazott. Magyar nvre gyermeket nem kereszteltek a rmai egyhz papjai, ugyancsak pognysgot idzve, de a pogny rmai neveket szentestettk: mg ppjuk is viselte pldul a pogny Hadrinus nevt.
Jkvnsg
Amint hittek seink az ima erejben, ppen olyan mlyen hittek a jkvnsg erejben is. A karcsonyi ltogatsok jkvnsgot hoz rendje letk fontos mozzanata, s megtisztels a hziakra nzve. Az g ldjon, Isten hozta, Isten vele, Adjon Isten jnapot mindennapos kszntsk letk Istennel val lland kapcsolatt tartotta bren, s ennek megfelel tisztelettel ejtettk ki e szavakat. Mr gyermekkoromban csodltam ezen Istent kzel hoz kszntseket, de ezeket a vrosi kzeg sajnos kilkte magbl. Milyen szp lenne jj leszteni e kszntst, ezzel naponta Isten ldst hozva npnkre.
A jkvnsg, mint az elvetett mag tereblyesedik, s megtermi maga krl a jt, s az smagyar teremt let egyik elengedhetetlen kincse.
seink temploma s a llek
seink a vilgegyetem szerves rsznek tudtk nmagukat, s gy lland kapcsolatban llottak a termszettel. Ennek a kapcsolatnak az polsa volt teremt letk alapja. Lelkk, tudatuk rvn ismertk a vilgegyetem titkait. A magyar egyhz fogalma Egy Istent tisztel s szeret lelkek kzssgt jelenti, Isten fel irnyul, teremt kzssget. seink tudata szerint a llek s let egy s ugyanaz a fogalom, s gy a llek az lettel val azonossga jogn egyetemes s rk. Tudtk azt is, hogy az let e fldn vzhez, nedves kzeghez kttt, s ezt ismt beptettk sztrukba: l – lt – llek – let. A bennnket ltet lg is a prs kzeg rsze. E tudatukat ismt nyelvk szerves rszv tettk. Tudtk azt is, hogy az let egy-egy megjelentjnek szenvedse az Egyetemes let szenvedse is, legyen az hangya, madr, vagy ember. Istenfia let teremtmnyei letben teljesedik ki, zleli a vgtelen a vgest, s avatja a fldi teremtmnyeket a Mindensg rklet polgraiv.
seink megfigyelseiket a fldn is folytattk. A csillagos g vltozsainak megfigyelsre napvrtkat ptettek, melyek keretben bizonyos alkalmakkor megjelent letad napunk kpe is, s rajta keresztl Isten. ppen ezrt csillagvizsglik is szent helyek voltak, s szenteldtek Isten hzv. Itt ersen kihangslyozom, hogy seink nem voltak “napimdk”. Ismertk a nap szerept, letad kzeg voltt, de azt is tudtk, hogy mint gitest a vilgmindensg rsze. Egy mondsuk szerint napunk registen dolmnynak legfnyesebb pitykje. Amint nem imdtk a napot, nem imdtak semmi teremtett lnyt sem, legyen az ember, vagy llat. Nem voltak totemllataik, csak gynyr jelkpeik, melyek mindig valamely termszettudomnyi val lnyegt sszegeztk, s hoztk emberkzelbe. Ilyen Csodaszarvasunk is. A legjabb tvcsk segtsgvel, naprendszernk rvnyl karjairl kszlt fnykpek szarvasagancs kpt mintzzk.
Amint kerek e vilg, az si napvrtkbl szlet templomok is kerek templomok voltak. Nyelvnk tkrben az anya s anyag szavak rokon fogalmakat rejtettek. ppen ezrt a kbl, anyagbl kszlt istentiszteleti helyeket nyelvnkn anyaszentegyhznak nevezzk megklnbztetve az Egyhz csupn szellemisget magba foglal rtelmtl. si anyaszentegyhzaink alaprajzai az asszonyi testet mintztk legkisebb rszleteiben is[10].
Mindezeket egybe kapcsolva “a termszet temploma” volt f imdkoz helyk, melynek lakirl is gyakran megemlkeznek imikban: a kicsi bogrrl, mg a hangyrl is[11]. Dombvr-Mgcs kztti vastvonalon hallottam egy ids frfit a mhekrl azt mondani, hogy “Isten aranyos madrki”. Ez a gondolat vlt ksbb az segyiptomi jelkprendszer rszv is; hitk szerint a lelkek mint mhek rajozzk krl a Napot, s az anyamhet mehinek hvtk.
A lelkeket nha lepkvel is jelkpeztk tant mesikben. Amikor a gyermekek afell rdekldtek, hogy honnan, s hogyan jttek e fldre, egy mese szerint szleik a kvetkez vlaszt adtk: “Amikor az desapa a mezn jrt, egy lepke szllt a kezre, s abbl rgtn tudta, hogy egy megszletni akar lelkecske keres otthont. gy ht elindult az desapa a kis lepkvel hazafele. Amire hazart az desapa, az desanya tejbl, lisztbl, mzbl szp testecskt gyrt, szemet, szjat is adott neki; az desapval hazarkez pillang azonnal lelkecskv vltozott, s bereppent a testecskbe. gy szlettl fiacskm…” E mese kedvessge mgtt ismt valsg rejlik: a tejen, kenyrkn, mzen l seink trsadalmban az desanya valban “tejbl, mzbl, lisztbl” alkotott testecskt gyermeknek. Ilyen s hasonl mesk adnak hrt npnk azon tudatrl, hogy a vilgot lelkek npestik be, kzttk lnk. A Termszet Temploma a jsg, a szpsg, a teremts, a dal hona.
Ebbe a gondolatkrbe tartozik a tkrs mzeskalcs szv – huszr – leny – s plysbaba llandsult alakja is, s tudjuk, hogy a tkr llekjelkp. Mr csak ksbbi gondolati romls eredmnyezte az ide nem tartoz mzeskalcs alakokat.
Papi szervezetnk
A Tltosok voltak fpapjaink, npnk dalos tanti. Nem rtak llek- s letbnt trvnyeket, hanem a llek szabad szrnyalst, s jra igyekezsnk tjait egyengettk. Dallal teremtettek, s nem ktttk lelknket gzsba ktblkba vsett tilalmakkal. tvev mveltsgek papjainak neke smveltsgnk rtelemvesztett maradvnya, hiszen nyelvkben nem rokon fogalom a dal, a teremts s a tltos, s e neveket nem foglalja rtelmi egysgbe nyelvk. A hullmmozgssal teltett Teremtsnek dallal val kapcsolatt sem ismertk. A keresztnysggel bell ldzsek idejn e Tltosok koldusruht ltve, lncos bottal jrtk a vidket, ltogatva, tantgatva, gygytva a npet, mg gyermekkorom idejn is. De nemcsak egyszer jttek, hanem rendszeresen vissza-vissza trtek, hogy megkrdezzk a gyermekeket, emlkeznek-e mg tantsaikra, s az imra, amit velk hagytak. A magyarorszgi inkvizci jegyzknyveiben csupn e bks tevkenysgk derlt ki, bnt nem tudtak tallni bennk. A gygytsi tevkenysgket krhoztatta a rmai “egyhz”, egyrszt azrt, mert eredmnyesebb volt a kzpkori papok tudomnynl, msrszt pedig azrt, mert ingyen, szeretetbl gygytottak, s gy a pnzhes Rma jvedelemtl esett el.
Sajtosan magyar papi hivatalt tlttt be a Mag papsg, kik klnll rendet alkottak. Magukat Magrtl eredeztettk, teht a fny papjainak, a vilgossg hordozinak tudtk magukat. Sem az eurpai, sem az zsiai trtnetrknak nem volt sajt szavuk e tisztsgre, s a latin vgzdssel elltott magus sz maradt fenn nluk, a magyarral val kapcsolatot nem is sejtve mr.
Az erdlyi Rabonbn fpapi tisztsgt a Ht Vezr npe is tisztelte. A Rabonbn ment az jonnan rkez magyar csoport el, s letelepedsket ldsa ksrte.[12] k voltak a szent ednyek, gy az Ukkon pohr rei is. rkletes hivataluknak ma az erdlyi Sndor csald az rkse. E csald neve szemere eredetet bizonyt ppen gy, mint lmos is, akit npnk egy fpapjnak tartok.
A Gyula fpapi szereprl korbban mr megemlkeztem. Most mg csak annyit emltek meg, tiszteletk olyan nagy volt, hogy Istvn pognyellenes intzkedseinek idejn a Gyulkat felmentette a ktelez templomjrs all.
seink imi megemlkeznek a Rzsapsztornak nevezett papokrl is, kiknek temploma rzsabstya, s a rzsalnyok szerepe is ide vezet vissza. E nv nyelvnk s mveltsgnk legsibb rtegeinek rsze. Rzsa szavunk a fnyt jelent sr sz fordtott alakja, mely sz az arany fnyt jelentette srarany = fnyes arany szavunk tkrben. nekeink mig megemlkeznek Tndr Ilonnk selyemsr hajrl. E szerint teht a Rzsapsztorok a Fny rei voltak, fnyben ltek.
A Ltk ugyancsak szent feladattal megbzott emberek. Tr is id nem jelentett akadlyt szmukra. Amit ma tvcsvek segtsgvel vizsglgatunk, k azt a helysznre replve tudtk megltni tudatkivetts segtsgvel. Ennek emlkt Baranyban mg a negyvenes vekben is rizte npnk, st karcsonyi szertartsaik idejn gyakoroltk is.
A Nzk gygytk voltak. Bele tudtak ltni az emberi testbe, s ennek megfelelen gygytottak. E nzk munkjrl mg az I. Vilghbor idejn is tudott a np, s megemlkeztek rluk nprajzosaink is.
Az rosok neve eredetileg Istenest jelentett. Ma igen helytelenl orvosnak hvjuk e tevkenysget folytatkat. Az rosok tudomnya igen fejlett volt. Az inkvizcis jegyzknyvekbl tudjuk meg, hogy vizeletvizsglatot vgeztek a betegsg oknak megllaptsa gyben, a testet tapintssal, meghallgatssal vizsgltk, e mdszerekkel szzadokkal elzve meg a nyugati orvostudomny mdszereit. Munkjukat Isten teremt munkja rsznek tartottk, s pnzt, javadalmazst nem fogadtak el.
A Javasasszonyok a teremts szmukra elrhet javaival, imval, rolvasssal, gygyfvek nagy ismeretvel s hasznlatval gygytottak igen eredmnyesen mg szzadunk hetvenes veiben is. A hres budai javasasszony a vilg minden tjrl hozatott gygynvnyekkel gygytott; egyetemen vgzett orvosok kldtek hozz betegeket. desanym gygythatatlannak tartott rbetegsgt sikerrel kezelte. Orvos lenya alaptotta meg haznkban az els hivatalos, termszetes gygymdot alkalmaz orvosi irodt, hogy folytassa desanyja tudomnyt, akit akkor brsgilag eltiltottak tudomnya gyakorlstl. Napjaink gygyt asszonyai, mint ros eldjeik szintn hangslyozzk, hogy nem k, Isten a gygyt, s munkjukrt nem fogadnak el javadalmazst.
A magyar pap lete mindig a mrtkletessg keretein bell telt el. Npnk tbbszr is rt a keresztny fpapsghoz krvn, hogy falujuk papjt vltsk le, mivel kvr, mrtktelen letet l ember, s az ilyen, aki sajt maga letn nem tud uralkodni, nem alkalmas msok lelki gondozsra sem.
svallsunk nnepei
Legnagyobb nnepnk a tli napfordul ideje volt, a beteljesls, szlets s j let nnepe. Ezen az jszakn bcszott reged napunk – kit seink reg Mikls nven tiszteltek – a Teremtstl. A lenyugv nap sugarnl vrsre festett g volt kpenye, a hbortotta hegyek, fldek kpenye fehr szeglye. Az alakja vlt ksbbi, eurpai keresztny egyhzak Mikls pspkv, Mikulsv. t ismerhetjk fel Toldi Miklsunk szemlyben is. Mire reg Miklsunk magval vitte az este utls szneit, s reg Istennk palstjn felcsillantak az els csillagok, indult tnak a vilgegyetem tls partjrl Csodaszarvasunk, hogy dalval az j let grett hirdesse. Ugyanekkor indult el falvaink npe is egymsnak boldog jvet kvnni, hiszen a Nap szletsnapja volt az jv kezdete is.
Hatalmas tallkozs, hatalmas vrakozs jszakja a Karcsony este: Nagyboldogasszonyunk, Korasszonyunk, s az let szletsnek szent nnepe. A csodk jszakja, amikor az llatok is megszlalnak jflkor, s a termszet is elmondja titkait a vele lknek. Hzrl-hzra jrva tiszteldtek az emberek, s jkvnsgokkal vetettk be egyms lett: ezek a jkvnsgok a gabonval egytt rnek, nvekednek majd naggy az j esztendben. s zengett az imanek, hogy jjteremtse a vilgban a szpet, a jt, a nemeset. A nap nlkli stt jszaka idt adott a magbaszllsra is. A templomok harangjai a llek szavra figyelmeztettk az embereket, s javulsra intettk azokat, akik erre rszorultak. A karcsonyesti htat ideje az nmagunkba nzs ideje is volt. Az jfli htat alatt gyakorolta npnk a fenyts egyik legszigorbb alakjt, a kinekelst[13], melynek megoldsa szeld, nem bnt, de mgis figyelmeztette a vtkest, hogy ismerik tetteit, s a kzssget is elvigyzatossgra intette.
Mikor az gi csillagok mr-mr rborultak a falura, s egyikk-msikuk fenn is akadt a magasabb fenyk fels gain, tnt fel Csodaszarvasunk mltsgteljes alakja is az e fldi orszgtakon. Npnk kosnak, kesnek is hvta. Agancsai vgn g gyertyk ragyogtak, kzttk parnyi blcsben az jjszletett nap, Magor pihent, hogy majd ismt megkzdjn fldnk kt sellensgvel: a sttsggel s hideggel. Nemcsak a klsvel. A belsvel is. Csodaszarvasunk agancsain almk, aranyos dik, a vilgmindensg s az elmlt v gazdag termsnek jelkpei hoztak rmet a gyermekeknek. Mire spadozni kezdtek az gi csillagok, Csodaszarvasunk bcsneke hangzott el, majd agancsait letette a falu asztalra, hogy gyertyatartknt vilgtson stt tli jszakkon, s vilgostsa meg az agancsok kztt ll Igazmond Aranytkrt is, hogy tovbbra is szpek, tisztk maradjanak a Jisten gyermekei. Tavasszal pedig eke alakjban segtette elvetni az j letet: seink gy jelkpesen fnnyel szntottk-vetettk be fldjeiket. Az jjszletett, naprl-napra szebb, ersebb nveked Nap arca a tiszteletre emelt kapu keretn bell ragyogott fel elszr az jvben.
Karcsonyunk Korasszonynak tiszteletre nmely vidken kerecsenmadarat reptettek az g fel, nnepl lelkk jelkpeknt. Korasszonyunk, Nagyboldogasszonyunk szlte, nevelte, bzta Csodaszarvasunk riztre szp napunkat a teremts hajnaln. A Korasszony eme Csodaszarvas lbainl letet szl kpnek els brzolsa 12.000 ves.[14]
Pannon vidkeink karcsonynak jelkpe a feny, a fny fja volt. E nyelvi kapcsolat ktsgtelenn teszi mai karcsonyfnk eredetnek helyt. A feny gai a Csodaszarvas agancsait mintztk, s az letet hirdettk.
Ugyancsak pannon fnynnep a pnksd: a Nap, a fny nnepe, a testi-lelki megvilgosods, s szpsg nnepe. Nap szavunk a fny sz fordtottja. Elestjn piros pnksdi rzst ktttek az ajtflfa fl, a Nap jelkpt: nyelvnkben mig is azonos a vilg s a virg sz. A Nap jelkpe a hzak ormn is ki volt faragva. A pnksdi kirlysg oly si kor emlke, amikor haznk terlete volt az szaki sarok, s egy nap egy esztend volt, s egy nap a vilg. Az szaki sarok nem jelentett mg jgbefagyott vilgot, hanem ennek az ellenkezjt: lland fny ragyogott. Ez volt seink fldrerkezsnek ideje, a Fny Kora, a Tndrkor. Haznk terletn szantlfk, magnlik, datolyaplmk virultak s gondtalan, boldog let. Ismtelten hangslyoznom kell, hogy az Arany sz eredetileg az er s anyag egyenslyt megjelent fnyt s letet jelentette nyelvnkben. [ar=er, any=anyag, e kett egyenslya teremti meg a vilgon megjelen egyetlen ernyt (energit), ami, illetve Aki a fny szrnyn megjelen let.]
Egyb nnepeink kzl csak nhnyat emltek meg.
Nagyboldogasszonyunk nnepei
Kisasszonyunk szmos nnepe si kelet, s nyugati keresztnysgen bell nem tallhat. Ilyen a mr emltett Sarls, s Gymlcsolt Boldogasszony nnepe.
jv kezdetn indultak el a farsangi vgassgok, a prvlaszts elnnepei.
Februr msodik napja az j tz, s az si tavaszkezdet nnepe.
Februr harmadika “Balzsol nap”, a fnnyel gygyts emlknnepe.
Farsang vasrnapja a Dunntlon a Bus jrs, illetve Turkajrs, az jjled let nnepe.
Kiszekihords, a tl jelkpes kihordsa, a tavasz kezdete
Suprikls – betegsgz tevkenysg, amikor kis vesszkteggel tgetik gyengn a megltogatott egyn lbt, s gy zik ki belle a betegsget. A vesszkteg mindig fnnyalbot jelkpez.
Virgvasrnap, vagy Barkannep: si fnynnepnk, melyet a rzsapsztor s rzsalnyok segdletvel rzsa-bstyban nnepeltek.
Hsvt, a vilgteremts nnepe
Mjusfa llts az j let remnynek nnepe
Szzgulya hajts
A tavaszi napfordul Tndr Ilonnk Magorral val nsznak nnepe, s ezutn mr Magyar Ilonaknt tiszteltk.
Pnksd a pannonok Nap s Fnynnepe
Nyri napjegyenlsg az j tz nnepe. Elestjn minden tzet eloltottak a hzakban, hogy msnap, a Gyula ltal, napbl gerjesztett gi tz legyen ezvi tzk kezdete. Ekkor trtnt a fiatalok “egybe reglse”: ngyszg alak mglya mellett foglalt helyet a falu npe:
Tzt megrakoljuk, ngyszgre rakoljuk,
Egyik szgn lnek szp reg emberek,
Msik szgn lnek szp reg asszonyok,
Harmadikn lnek szp ifj legnyek,
Negyedikn lnek szp hajadon lnyok!”
A kzssg neke reglte egybe az egymst vlaszt fiatal prokat, mikzben a legnyek tugrottak a tz felett. Ez a “tzn val tmens” npnknl soha nem fajult el a ksbbi trsadalmak tzldozataiv. Az ezt kvet tnc ugyancsak a teremts eszkze, s ima volt. A magyar tnc feltartott kezekkel, egyenes derkkal val Isten el lls, s a magasabb letkzpontok bresztje ellenttben a ma dv, alacsony sztnket kiszolgl u.n. tncokkal.
Azt is meg kell emltenem, hogy npnk kvnsgai mindig csak a j fel irnyultak. Soha meg nem tkoztak l lelket. rt szavakat csak a gonosz fel kldtek: elkldtk a jgest a sivatagba, ahol rtani senkinek nem tud, de hasznlni taln igen, vagy eloszlattk a viharfelhket, a betegsget a megsemmislsbe kldtk. Ember, llat, nvny fel csak a jt hoztk elrhet kzelbe mondkikkal.
Jelkpeink
Csak a legrvidebb, vzlatos felsorolsra szortkozok jelen rs keretben:
Csodaszarvasunk Isten hrnke, a teremtett vilg jelkpe: agancsai kztt hordja a napot, szgyn a holdat, homlokn az esthajnalcsillagot, agancsain az gi csillagokat, s ahny szre szla, annyi csillag rajta.
Madr: llekjelkp, az anyagot s ert sszekt llek s let jelkpe
Szkelykapu: kerete az anyag jelkpe, az ezen bell felkel Nap az letet hozza, s gy oltrr avatja; dcban tanyz galambok a llek lelkpei. Tjolsval bizonyos nnepeket, legtbbszr a tli, vagy nyri napjegyenlsget jeleztk.
Turul madarunk kiemelten napjelkp: rpte jelkpezi a Nap ltszlagos krplyjt.
Cseng, harang: llekjelkp, a j ember rzkeny lelkiismeretnek jelkpe
Igazmond aranytkrnk: a llek s lelkiismeret jelkpe. Ez a legsibb korok ta jelenlv, s legtovbb fennmarad jelkpnk[15]
Megyer: Isten teremt erejnek jelkpe. g fel mutat, egyenes bot a hmsg, a re kttt szalagok, s virgcsokor nisgi jelkp. E kett egytt letjelkp.
Mn rud: hunmagyar npnk Mn Istennek tiszteletre plt oszlop, fenti jelentssel. Ipolyi Magyar mithologija ezen mn-rud, illetve Nimrd mreteit is megadja.
Az letfa: a vilgokat sszetart er jelkpe. Magyar letfa volt a Csodaszarvas agancsa, a feny, a virgos letfa, melyen egy tbl ezer virg virtott, a hromg gyertyatart, szdokfink.
Gyertya: az gi fny jelkpe. Gyjtatlan gyullad gyertyink pedig az gi csillagok.
Zszl: rdja a teremt er, lapja az anyag jelkpe, a kett egytt letjelkp. Npi imink mennyei szlja az szaki fny piros-fehr-zld lobogsa: e sznek a legsibb idk ta nemzeti szneink, s Tndr Ilona s Magr sznei. Az szaki fny ritka, de nha lthat fehr-kk sznei fehr-hunjaink nemzeti, s nagyasszonyuk Temise jelkpes sznei. Ez ment t ksbb a kk-fehrben brzolt kersztny Szzanya szneiv.
Kalcs: Boldogasszonyunk, s az letben jelenlv Teremt jelkpe. Hasonl gondolatot rejt npnk azon figyelmeztetse, hogy minden bzaszemen Jzus arca van jelen.
A palcvidki karcsonyi ostya: napjelkp. Palc npnk a napot “eleven ostynak” is hvta, s ez figyelmeztette, hogy fnyt eszik, amikor maghoz veszi ppen gy, mint amikor tpllkot vesz maghoz. Minden fldi tpllk: fnyparny, olyan csomagolsban, amit el tudunk fogadni.
A Kr, a Korona a teremtett vilg jelkpe, melyet a Madr hord szrnya alatt: “szrnya alatt korona, koronban igaz hit, igaz hitben Boldogasszony…” Ms ima szerint: “Felnzek magas mennyorszgra, ott ltok egy szz koront, kivl aranyos, bell irgalmas…”[16]
Nemzeti cmernk: seredetileg az let ednyt, kupjt jelentette, melynek kt partjt az let alapjt kpez ngy er kti ssze. A mellette ll angyalok kzl a jobb oldalon ll Magor teremt lelknek, a bal oldalon ll Hunor lelknek s Isten-ostora szerepnek jelkpe. A helyettk ksbb hasznlt kt lombos g kzl a makkos tlgyfa Magor jelkpe, az olajfa drds levele Hunor.[17] Ezen let-edny kpe ment t a lovagkor cmer pajzsaira.
+
svallsunk nhny alapgondolatt igyekeztem a lehet legrvidebben trgyalni dolgozatomban, ahogy azt hagyomnyainkba, nyelvnkbe, iminkba rejtve megismerhettem, melynl szebbet, tkletesebbet a vilg nem alkothat. Nincs a vilgnak oly tkletes nyelve, mint a magyar. Nincs a vilgnak olyan vallsa, mely a np nyelvbe, hagyomnyaiba ptett szerves egysg, csak a magyarnak. Nincs a vilgnak oly npe, mely ezt felfogni, lni, s megrizni tudja, mint a magyar.
Akkor, amikor nemzeti valls megalkotsrl beszlnk, meg kell emltenem, hogy e fogalom npnktl idegen. Vallsa egynnek lehet csak, a teljes gondolatszabadsg jegyben. Az ugyan azt a vilgnzetet vall egynek, magyarok kzssge alkotja a magyarok egyhzt, mely sz az Isten s a lelkek kzssgnek tudatt fejezi ki, s egyttal Istent, embert s a vilgot szerves egssz olvasztja ssze. Istennel s a Vilgmindensggel val egysgnk okos tudata hatrozza meg helynket, szerepnket e vilgban s ez lteti testnket-lelknket, biztostja letnk lland fejldst, Istenben val kiteljesedst.
Vonatkoz irodalom
Ipolyi arnold Magyar mythologia, III. kiadsa, Zajti Ferenc kiadsa, Budapest, 1928
Magyar Adorjn Az smveltsg. A Magyar Adorjn Barti Kr kiadsa Budapest, 1995
Magyar Adorjn A Csodaszarvas, A Magyar Adorjn Barti Kr kiadsa 1991
L.A.Waddel The Phoenicin Origin of Britons, Scots and Anglo Saxons. the Christian Book Club of America 90250
Erdlyi Zsuzsanna Hegyet hgk ltt lpk, Archaikus npi imdsgok. Magvet Knyvkiad Budapest, II. kiads, 1976
brenlt s lom hatrnl vagyunk. Egy olyan vilg l bennnk, melynek meglmodsa csakis rajtunk mlik.
Mltn rizzk-e magyarsgunk szellemt? Vllaljuk-e a rnk tornyosul feladatokat, s ennek tkrben nyugodtan lomra hajtjuk a fejnket? Megszlt-e szvnk a szra, mely a Hazrt remeg? A MAGYAR LOM selyemkpem beavatkdokat tartalmaz.
Egy msik Vilgba avat be. Ha nyitott vagy r s tettreksz, brmikor belphetsz ebbe a Napfnyes vilgba melynek megvalstsa csakis rajtunk mlik. A Napbrkn utazva rkeznk meg a Fny Orszgba, s ez a brka mint egy virg kelyhe oltalmazn krbelel minket.
A kpemen ez a kehely a Szent Csaldot leli krbe, melynek minsgt seink hagytak renk. A Szent sz alatt n most azt a letisztult si minsget rtem, aki megtesteslt a vilgunkban. Aki magba lmodta s magban hordozta a Napot. A NAP mg mindig st rnk, s utunkat egyengeti. Vllaljuk-e nMAGunkat, a magyarsgunkat? Magunkhoz vesszk-e a si hitnket? Megnyitjuk-e vele a Fny Orszgt, s tetteinkkel ide a Krpt -medencbe helyezzk? Eljtt az id, s most van. bredjekek MAGOK! Alkossunk Egysget, Egy Clt, s Egy Akaratot! lds!
Szokolai- Lendvai Katalin
SI INTELEM Egyszer egy reg tltos gy szlt egy hitehagyott, megkeseredett magyar emberhez:
- Azrt szlettl, hogy adj s nem azrt, hogy megadd magad! Egymst emelve mindenki tegye sten adta dolgt, s nem lesz baj.
sten trvnye seink szellemben Eleve l.
Trj vissza seid szellemhez, s lehull az rmny, mint elsrgult, sszeszradt falevl az szi szell fvsban.
Ha egyetlen ernyed van csak s ez az embersg, minden ernyt hordozol.
Adj hlt minden reggel, s este a Teremtnek, hogy visszasegtse szellemed, eredeted fel.
S ldd t minden nap folyamatosan ahnyszor csak tudod, mert csak gy kapcsoldhatsz ssze si erddel.
Az j Vilg bekszntvel, eljtt az ideje,
hogy nk megtalljk nmagukban az eredend ni minsgket, azt a minsget amit a kezdetektl fogva kpviselnek.
A sajt rtkrendeinket magunkbl kell elhvnunk,
nem pedig a trsadalmi elvrsok kell megfelelnnk.
Mi nk sokan hordozunk magukban,
olyan srelmeket, fjdalmakat, elnyomsokat,
amelyeknek kitiszttsa s gygytsa, lettele,
most mr nagyon idszerv vlt.
Hossz vszzadokon keresztl cipeltnk magunkkal
klnbz mintkat s beidegzdseket,
amelyek nem bellnk fakadnak hanem szleink, csaldtagjaink, a trsadalom beidegzdst,
szemlletmdjt vittnk tovbb s adtuk t mi is gyermekeinknek.Folytats
" A Fny gyermeke vagyok. Szeretem a Fnyt. Szolglom a Fnyt. Fnyben lek. A Fny vezet, gygyt, talakt s megvilgt. ldom a Fnyt. A Fny bennem van. Egy vagyok a Fnnyel. A Fny n magam vagyok!"
Szmll
Induls: 2010-01-10
Ahonnan ltogatjk az oldalt
Idjrs
Minden embernek kell valami hitvallsa legyen. Valami elintzni val feladata ezen a fldn. Amg van feladata, addig l, amikor nincsen tbb, akkor meghal.
Wass Albert
(Ember az orszgt szln)
Magyarok Istene nzz renk!
Magyarok Istene, nzz renk!
Mi tiszta szvvel lbad el leborulunk.
Krnk Tged, emelj fel minket!
S hoz j Jvt e Nemzedknek!
Minden szvdobbanssal Tged szolglunk.
rted zeng a szavunk,
Magyarok vagyunk.
reg Isten nzz le mirnk!
Ne hagyd elveszni azt a sorsot,
Amit szabtl Te rnk.
Teljesedjen be a jv.
ldott legyen az j, mely elj.
j Hazt, j Sorsot runk.
Ez viszi elre a magyart.
ldott legyen kinek neve, MAGYAR!
rta: himr
Feketn Lendvai Katalin
Papp-Vry Elemrn
(Sziklay Szerna)
HITVALLS
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban.
Ez az n vallsom, ez az n letem,
Ezrt a keresztet vllaimra veszem,
Ezrt magamat is re feszttetem.
Ez a hit a fegyver, hatalom s let,
Ezzel porba zzod minden ellensged,
Ezzel megvlthatod minden szenvedsed.
E jelszt, ha rod lobogd selymre,
Ezt, ha belevsed kardod pengjbe,
Halottak orszgt feltmasztod vle.
Harcos, ki ezt hiszed, csatdat megnyerted,
Munks, ki ennek lsz, boldog jvd veted,
Asszony, ki tantod, ldott lesz a neved.
Frfi, ki ennek lsz, dicssget vettl,
Polgr, ki ezzel klsz, j hazt szereztl,
Magyar, e szent hittel mindent visszanyertl.
Mert a hit az er, mert aki hisz, gyztt,
Mert az minden hall s krhozat fltt
Az let Urval szvetsget kttt.
Annak nincs tbb rm, mitl megijedjen,
Annak vas a szve minden vsszel szemben,
Minden pokol ellen, mert vle az Isten!
Annak lba nyomn zldl a temet,
Virgdszbe borul az eltiport mez,
des madrdaltl hangos lesz az erd.
Napsugrtl fnyes lesz a hzatja,
Mzes a kenyere, boldogsg tanyja,
Minden nemzetsgn az Isten ldsa.
Magyar! te most rva, elhagyott, veszend,
Minden nemzetek kzt lenn a fldn fekv,
Magyar legyen hited s tied a jvend.
Magyar, legyen hited s lszen orszgod,
Minden nemzetek kzt az els, az ldott,
Isten amit nked cmeredbe vgott.
Szved is dobogja, szavad is hirdesse,
Ajkad ezt rebegje, reggel, dlben, este,
Vredd hogy vljon az ige, az eszme:
Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban!
Szkely Miatynk
Miatynk,ki a mennyekben vagy,kitl jn let s hall,
Hiv szavunk Tehozzd szrnyal,s vigaszra csk ott tall.
Nagyobbak voltunk minden npnl,s ha meghalunk is gy halunk,
Hogy az egsz fld minden npe,megknnyezi ravatalunk.
A Te neved megszenteltessk!
E np mindig benned bizott.
Te szkely Isten,flnk Tged,br sjtva sjt az ostorod.
Atynk,br itt van a hallunk,bszke lelknk nem kesereg.
Br sorsunk meg nem rdemeltk,megszenteltessk a Neved.
h,jjjn el a Te orszgod,add,hogy mg boldogok legynk.
Add,hogy mg egyszer renk nzzen,a mi szent Hargita hegynk!
Add,hogy mg egyszer legyen boldog,Szkelyhon minden h fia,
Add,hogy mg felvirradjon egyszer,ez a bs gyszos jszaka.
A Te akaratod legyen meg,hogyha mr minket elhagyl,
Ha a fohszunk mr meg nem hallod ,s ha a sorsunk egy hs hall;
De engedd meg,hogy kisfinknak,kirt a szivnk vrezett,
Virradjon Erdly hegyein,mg egy dics szkely kikelet!
Ne vigy minket a kisrtsbe,ne higgyk,hogy hiba volt,
Hogy annyi szrny tkzetben,mindig csak szkely vre folyt.
Ne add,hogy benned is csaldjunk,ne add,hogy ne higgynk Neked,
Nem lehet az Istennk,hogy Te cserbenhagytad a npedet.
Tied lett hatalom,dicssg,ki belnk oltd a hitet,
Amely belnk mltunkban biz,s jvt szl remnyt vetett.
A mi lelknk nemesebb,bszkbb?
Merszebb mint ms npek?
Vllaljuk ami lehetetlen,mert felnznk a Nap fel.
Tanuljatok ti fldi npek!rezntek csak egyszer azt,
Ami most elgytrt lelknkbl,sir szln is remnyt fakaszt.
rezntek a szent hitet,mit minden h szkely sziv dobog,
rezntek,s megrtentek,hogy a szkely csak gyzni fog.
Gyznk!Ha nem mi,unokink.S mi szpen csendben meghalunk.
Mert tudjuk,egyszer mg felharsan Erdly szent hegyein dalunk!
S br mi szivnk szent keservvel,egy jgvirgban megfagyunk,
Hisznk most,s hisznk mindrkk
MEN! MI SZKELYEK VAGYUNK!
Wass Albert: Hontalansg hitvallsa
Hontalan vagyok,
mert vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazm ott van a Krptok alatt
s npem a magyar.
Hontalan vagyok
mert hirdetem, hogy testvr minden ember
s hogy egymsra kell, leljen vgre egyszer
mindenki, aki jt akar.
Hontalan vagyok
mert hiszek a jban, igazban, szpben.
Minden vallsban s minden npben
s Istenben, ki a diadal.
Hontalan vagyok
de vallom rendletlenl, hogy Õ az t s az let
s maradok ez ton, mg csak lek
tretlen hittel ember s magyar.
1947
si Fohsz
(Minden nap fnyestsd t eltte tested)
Krisztus krlek, teljestsd ki testemet!
Fnyestsd fel Szellemem!
Lelkem jrd t a bkessg Fnyvel,
Krisztus szent erejvel!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!
Vdelmez a gonosztl, a rontstl, az rmnytl!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!
lds, bkessg a Magyar Npre, minden emberre!
A Krisztusi utat kvetem, azt soha el nem vetem.
lds, bkessg!
Fldanya tisztellek s becsllek, szvemben szent helyre helyezlek.
Add meg szmomra az let kenyert, a blcsessg tzt.
Ne engedj hinyt szenvedni semmiben, gondoskodj ltemrl, holtomrl!
Gykereimet jtsd meg, erstsd meg.
Engedd, hogy az si tuds jjledjen bennem.
G Atya FLD Anya egyesljetek bennem!
Kltzzk bkessg a szvembe, Krisztus szent Szvvel egyeslve.
Vdelem a rossztl, vdelem a gonosztl mit ember teremtett: - Krlek Istenem, ne engedd, hogy ezek a teremtnyek hatssal legyenek rm,
rt szndkkal kzeltsenek felm!
Krisztusi blcsdben vdve vagyok,
ldott vagyok, mert TE munklsz a szvemben s az egsz lnyemben.
Emberi rosszakarat messzire elkerl engem,
Isten tenyern hord engem.
Bsg s teljes let rszem, mi Istentl megadatott,
s ezrt nki n hlt mondok.
ldott legyen az R!
ldott legyen a Teremt!
Dicssg az Angyalainak s Udvartartsinak.
Krisztus lgy ldott, a dicssg fnye vezzen!
Hozz ldst a Fldn minden emberre, vdelmezd ket Szent Szellemeddel!
ldott legyen minden ember, aki magba fogadja ezt az imt!