© Cs. Varga Istvn
„BOLDOGASSZONY ANYNK...”
A Mria-kultusz kltszetnkben
A Mria-kultusz bibliai, dogmatikai alapjairl
„Az Istenanya, Szz Mria tisztelete integrns rsze a keresztnysgnek, Mria kivl tisztelete (hperdulia) rgtl fogva rsze a keresztny lelkisgnek.”1 A Mria-kultusz kezdetben az egsz keresztny egyhzban jelen volt, a reformci ta biblikus s dogmatikus alapokon csak a katolikus s a keleti, ortodox egyhz gyakorlatban2 ltezik: „Mrinak a Biblia sszkpben betlttt szerepe, tovbb a rla elszrtan tallhat kijelentsek olyan csrknak bizonyultak, amelyek csak fokozatosan bontakoztak ki az Egyhz tantsban, letben, istentiszteletben. Igaz, hogy az segyhz igehirdetse alig emlti Jzus Anyjt, hiszen akkor a legalapvetbb hitigazsgokat kellett hangslyozni, magyarzni.”3Azonban, ahol az segyhz emlti Mrit, ott annyit mond el rla, aminl tbbet soha senki sem volt kpes. Az egsz Mria-kultusszal gy vagyunk, mint a dogmafejldssel. Newman jtt r arra, nagyon keservesen, hiszen az zlse ellenre trtn katolizlshoz vezetett. Az biztos, hogy a mostani ortodox s katolikus Mria-tiszteletet nem lehet levezetni az jszvetsg lapjaibl, de a mai ortodox s katolikus Mria-kultuszbl egyenes vonal vezet vissza az jszvetsg lapjaihoz. (A hrom ves gyermekbl, aki voltam, nem tudnk megszerkeszteni a harminc vagy tven ves embert, de a harminc vagy tven ves emberbl vissza lehet vezetni a hrom vest.)
A Mria-kultusz sok flrertsre adott alkalmat a keresztnysg trtnete sorn, ezrt az egyhz igyekezett vilgosan meghatrozni a kultusz mibenltt, kereteit. Erre az eretnekmozgalmak, majd pedig a reformci miatt nagy szksg is volt. Mr a IV. szzadban Szent goston s Szent Epifanius kimondja, hogy Mrit, Isten anyjt tisztelet, mgpedig a kivl tisztelet (hperdulia) illeti meg. Ez tbb, mint a szenteket megillet tisztelet (dulia), de kevesebb, mint az imds (latria), amely csak „a teremtetlen, az nmagtl szrmaz, mindenkitl s mindentl fggetlen, mindeneket alkot s fenntart Istent” s Krisztust mint Istenembert illeti meg.4
A trenti zsinat (1547) rgztette, hogy az - s az jszvetsg valamennyi knyvt, valamint „a hitre s erklcsre vonatkoz hagyomnyokat, amelyeket az dvzt vagy a Szentllek lszval kzlt s a katolikus egyhz folytonos utdlssal riz, egyenl tisztelettel s kegyelettel” kell vezni. A legfontosabb hivatalos emlkek a hitvallsok (a hitigazsgok foglalatai), a ppk s a zsinatok dntsei, az egyhzatyk jvhagyott mvei. A Biblia ugyan keveset szl Mrirl, de a hittudomnynak forrsa a szenthagyomny is, amely az apostoloktl tvett sokrt, gazdag tants. Az egyhzatyk rsaikban jelents Mria-tiszteletrl tesznek tansgot.5
A klnbz korokban megjelen tvtanok miatt az egyhz a Mria-kultuszrl szl tantsnak sarkalatos pontjait hitttelekben, dogmkban foglalta ssze. A Szzanyra vonatkoz, a Bibliban s az apostoli szenthagyomnyban tallhat kijelentsekbl, utalsokbl vonta le mindazt, amit Mrira vonatkozan kanonizlt bizonyossgnak tart.
A IV. s V. szzadban dl krisztolgiai vitk, (nesztorinizmus, monofizitizmus) eretnekmozgalmak egy-egy dologban eltrtek a kanonizlt katolikus tantstl, amelynek a lnyege: „Krisztus szemlyben a kt termszet – az isteni s az emberi – a legbenssgesebb mdon egyek, sszevegyls s sztvls nlkl”. A nesztorianizmus Mria istenanyasgt is tagadta. Az eretneksg ellen fellp efezusi zsinat 431-ben hozta meg a legrgibb Mria-dogmt. Jzust istenemberi, vagyis isteni s emberi termszetnek nyilvnt zsinati dogmbl ereden kimondta: Mria valban Isten szlanyja (Theotokosz, Istenszl). A dogma alapja szmos szentrsi hely, amely Mrit Jzus anyjnak nevezi (Jn 2,1; Jn 19,25; Lk 1,43), s a kifejezetten errl szl szentrsi szakaszok: az angyali dvzlet (Lk 1.34), a szletstrtnet (Lk 2, 1-21). Az szvetsgben, klnsen Izais s Jeremis jvendlseibentallunk kzvetlen s kzvetett Mrira vonatkoz rszeket. Az jszvetsgi iratok pedig vilgosan beszlnek Isten anyjrl, egy-egy epizdjt emltik Jzus s vele egytt Mria letnek: angyali dvzlet, Mria s Jzsef eljegyzse, Mria ltogatsa Erzsbetnl, Jzus szletse, Jzus bemutatsa a templomban, Simeon jvendlse, a napkeleti blcsek imdsa, menekls Egyiptomba, a tizenkt ves Jzus a templomban, a knai mennyegz, Mria Jzus keresztfja alatt, jelenlte pnksdkor az utols vacsora termben stb.6 Az jszvetsg egsze Jzus istensgt hirdeti, rla szl, gy kzvetve, bennefoglaltan, tle elvlaszthatatlanul Mria istenszli mivoltt is bizonytja. Kezdettl fogva egyrtelmen ugyanezt vallja a szenthagyomny is (Ignatus, Ireneus, Tertullianus, Iustinus).
Az istenanyasg minden teremtmnynl kivlbb mltsgot klcsnz Mrinak, amely abban is megnyilvnult, hogy az angyal is klns tisztelettel ksznttte t. Az 553-as konstantinpolyi zsinat mr „mindenkor szz Mrirl” beszlt, de ezt a felfogst hivatalosan dogmv csak a laterni zsinat nyilvntotta 649-ben: „... a mindenkor szepltelen Szz Mria az Igt mint igaz Istent frfi hozzjrulsa nlkl, a Szentllektl mhbe fogadta, srtetlenl megszlte, s szls utn is pen megrizte szzessgt...”
A dogmt szentrsi rszek tmasztjk al. Mria szzessge hitnek jele, amelyet semmi ktsg nem homlyost el, mert fnntarts nlkl beleegyezett Isten akaratba. Hite tette a Megvlt anyjv. A szzi fogans jelzi, hogy j embertpus jelent meg a Fldn, az j dm, aki elvtelezi az eszkatolgiai idk llapott. A hittudomny eredenden a 681-ik vi harmadik konstantinpolyi zsinati hatrozatnak rtelmben deklarlja Mria hromszoros, vagyis hromfle szzessgt dogmaknt: „Az Isten anyja srtetlen szzessgt isteni gyermeknek szletse eltt, alatt s utn tkletesen megrizte”. Vagyis Mria szz volt Jzus szletse eltt (ante partum), szzen szlte Jzust (in partum), s szz maradt ksbbi letben is (post partum). Ennek rtelmben Mria Aeiparthenosz: rkk szz. Az „ante partum” ttel hangslyozza, hogy Mria frfi hozzjrulsa nlkl, kzvetlen isteni hatsra, a Szentllektl szzen foganta Szent Fit. Errl szentrsi igehelyek tanskodnak. Az szvetsgben Izaisnl olvashatjuk: „me, a Szz mhben fogan s fit szl...” (Iz 7, 14).
Az jszvetsgben pedig mg egyrtelmbb ide vonatkoz utalsokat tallunk. Az Angyali dvzletkor Mria emberi mdn gondolkodva krdezte a hrnktl: „Hogyan lehetsges ez? Hiszen frfit nem ismerek.” Az angyal vlasza: „... a Szentllek szll rd s a Magassgbeli ereje bort el.”7Mt evangliumban hasonlt olvashatunk. Jzsefhez lmban szl az angyal s eloszlatja Mrival kapcsolatos knz ktelyeit, btortja, hogy ne fljen felesgl venni, „hiszen a Szentllektl van ldott llapotban” (Mt 1, 18-20).
A grgk szomor dolognak tartottk, ha egy nnek szzen kellett meghalnia. Az szvetsg hasonlan vlekedik, br a hzassg eltti szzessget nagyra rtkeli, azonban a meddsg s az ahhoz hasonl szzessg, vagyis az anyasg elmaradsa szgyent, megalztatst vont maga utn. Az szvetsgben a nk igen sajtos helyzetet foglalnak el a csaldban s a vallsi kzssgben
Az jszvetsg rehabilitlta, jrartkelte a szzessget: Jzus szz, s anyja, Mria is, amint szz Keresztel Szent Jnos, Pter s Pl apostol is. A szzessg itt nem parancs, nem a test megvetse itt az ok, nem is nmagban a kultikus tisztasg, mint nmely vallsnl, hanem a nagyobb ntads Krisztusnak, a szorosabb pldakvets, a mr megkezddtt vgs idk jeleknt az eszkatologikus jelents, Istentl kapott karizma szabad elfogadsa. (V. .: A tz szzrl szl pldabeszd Mt 25, 1-13.)
A szepltelen fogantats kiteljesedett dogmjt 1854. szeptember 8-n hirdette ki IX. Pius ppa. A hitttel lnyege: a Boldogsgos Szz fogantatsa pillanattl mentes volt az tered bn minden szennytl. A kzpkor folyamn sok vita folyt a szepltelen fogantats krdsrl. Aquini Szent Tams dogmatikai nehzsget ltott benne. Vgl Don Scotus oldotta meg a krds, aki szerint Mria elre meg volt vltva Krisztus ltal, fogantatsa pillanattl. Szz Mria istenanyasga rvn fogantatott szepltelenl, Jzus Krisztusnak, az emberisg Megvltjnak rdemeire val tekintettel mentes maradt az tered bntl. Isten elre kivlasztotta t, s azt akarta, hogy szent Finak anyjt ne terhelje az eredeti bn slya.”8
Jelenkorunk katolikus dogmatikja gy rtelmezi ezt a hitttelt: „Az istenanyasg idben ugyan az angyali dvzletkor kezddik, Isten dekrtumban azonban rktl fogva szerepelt, aminek kvetkeztben Isten rktl fogva ennek a szerepnek a vllalsra s betltsre alkalmasnak tervezte Mria egynisgt.”9 Amikor az egyhz Krisztus, a msodik dm mell odalltja Szz Mrit, a msodik vt a protoevanglium (Ter. 3,15) alapjn „elre tervezett”-nek vallja Mria kivlasztst. Ebbl a dogmbl logikusan kvetkezik az – idben rgebbi hitttel, amelyet a trenti zsinat 1547-ben mondott ki: „Szz Mria Isten klns kivltsgnl fogva egsz lete folyamn mentes volt minden slyos s bocsnatos bntl.”10
Ebben a krdsben a keleti egyhzban volt bizonytalankods, de vgl az Egyhz Szent goston llspontjt fogadta el: az r az sevangliumban (Ter 3, 15) Isten teljes gyzelmet grt a bn felett. A gyzelem azonban nem lett volna teljes, ha Mrit akr csak a legkisebb bn is hatalmba kertette volna. Mria a Stn legyzje, a „causa nostrae salutis”, tvol ll tle a bn, hiszen a bn a Stn diadala. „Mrit Isten csodlatosan elrasztotta mennyei ajndkok teljvel” – amint IX. Pius hirdeti.11 A kegyelem teljessge pedig kizrja a bnt. Gyakorlatilag csak a bels ksrtsektl volt mentes, de a dogmbl nem kvetkezik, hogy a klvilg s a Stn ne lltott volna szmra kelepcket, hiszen egsz lete megprbltatsok sorozata volt.
A legfiatalabb Mria-dogma Mria hallval s mennybemenetelvelkapcsolatos. 1950-ben XII. Pius hirdette ki a szenthagyomny alapjn. Ez a dogma a megelzvel egytt az un. „mris vszzadot” foglalja keretbe, annak kezdett s vgt jelzi. A Mria hallra s mennybemenetelre vonatkoz 1948-as ppai krkrdsre a vilg pspkeinek 98 %-a azt vlaszolta: mr hitttelknt tantja. A dogma lnyege: „... a Szepltelen Istenanya s mindenkor Szz Mria, fldi letnek plyafutst befejezvn, testvel s lelkvel felvtetett a mennyei dicssgre.” Az eredeti bntl val mentessgbl nem kvetkezik, hogy a hallt elkerlve rszeslt volna a megdicslsben, hiszen mg maga Jzus is meghalt s a hallbl tmadt fl megdicslt testtel. Mria az evanglium rtelmben rszes volt isteni Finak hall feletti teljes gyzelmben, ezrt halla nem bntets jelleg. (Hallt nem okozhatta betegsg, nem jrhatott halltusa knjaival.) A test szerinti megdicsls megillette a Szzanyt, aki fldi letben a lehet legszorosabb kapcsolatban volt Szent Fival: testbl vette Jzus a maga emberi testt. Ha Krisztus teste nem indulhatott feloszlsnak, akkor ill s mlt volt, hogy Mria teste is mentes maradjon a feloszlstl. Szinte lehetetlen, hogy ez a kapcsolat az desanya halla utn teljesen megszakadjon. R sokkal inkbb alkalmazhatk Szent Pl szavai (Rm. 6,5), mint brki msra: „ha hallnak hasonlsgban egybenttnk vele, gy lesznk fltmadsban is.”12 Pontos nyelvi megklnbztetssel klnbz fogalmakat jell a mennybemenetel s a mennybevitel. Jzus harmadnapon fltmadott s flment a mennybe. Mrit Isten felvitte a mennybe, vagy nem felment, hanem felvtetett a mennybe.
A II. Vatikni Zsinat tantsa is megerstette a szerte a vilgon elterjedt, gazdag s vltozatos Mria-kultuszt. A vilg megvltsnak misztriumt bibliai igehelyek bizonytjk: „Amikor teht elrkezett az idk teljessge, elkldte a Fit, aki asszonytl szletett... Hogy Isten gyermekeiv lehessnk.” (Gal 4,4–5) „Aki rtnk, emberekrt, a mi dvssgnkrt leszllott a mennybl, megtesteslt a Szentllek erejbl Szz Mritl.” Az egyhzban kezdetektl nagy a tisztelete „a dicssges, mindenkor Szz Mrinak”, Jzus Krisztus desanyjnak, az Atya szeretett lenynak, a Szentllek szentlynek. Rendkvli kegyelmi ajndka rvn felette ll minden teremtmnynek, st az angyaloknak is. az egyhz hitnek smintja, ragyog pldakpe. A szent egyhzban Krisztus utn kvetkezik az dvzt desanyja az dvssg rendjben.
Az szvetsgben a bnbeesett sszlknek adott gret a kgy legyzsre vonatkozan mr t sejteti (Ter 3,15). az a szz, aki anya lesz s fit szl, akit Emmnuelnek fognak hvni (Iz 7,14; Mik 5,2–3; Mt 22–23). vele, Sion alzatos lenyval telik be az id s szletik meg a Megvlt az dvssg j rendjben. Egy asszony idzte el a hallt, egy szz pedig az let visszaszerzst beleegyez szavval, amely megelzte a fogantatst, a megtesteslst. Mria egszen szent, minden bn szennytl mentes Istenanya, akit a Szentllek kpzett j teremtmnny, kegyelemmel elhalmozott, amikor az isteni hrnknek gy vlaszolt: „Az r szolglja vagyok, teljesedjenek be rajtam szavaid” (Lk 1,38).
A Szzanya szabad hittel s engedelmessggel kzremkdtt az emberisg dvztsben. Az Istenre val teljes rhagyatkozsban, az egyetlen teljes emberi vlasz Isten szavra a kszsg, ebben rte el tkletessgt: Mria igennel vlaszolt s befogadta az dvssget. Amit va engedetlensge sszebogozott, azt kibogozta Mria engedelmessge. Amit va megktztt engedetlensgvel, azt Mria feloldotta hitvel. Nem az skgyra hallgatott, mint va, hanem Isten hrnkre hagyatkozott. ltala szletett a hallt legyz j let. Rla szl az rs, hogy fia jel lesz, anyja lelkt pedig tr fogja tjrni. Mria a kzvett az ember, az egyhz s Jzus Krisztus kztt. Vilgra szlte, tpllta, a templomban bemutatta Fit az Atynak. Egytt szenvedett a kereszten haldokl Fival. Hitvel, szeretetvel, engedelmessgvel s remnyvel kzremkdtt az dvzt mvben: anynk lett a kegyelem rendjben. Mennybemenetele utn is betlti dvssges feladatt: Szszl, Segt, Kzvett, Oltalmaz.
Mria erstette a keresztny segyhz hitt, lelkisgt, hogy lehet a pogny s bns vilgban is tisztn lni. Mria az egyhz smintja a hit, szeretet s Krisztussal val tkletes egysgben, misztriumban. A szzessg s anyasg misztriumnak megtestestje, az anyai szeretet, az apostoli kldets pldja.Tiszteletnek lnyege s alapja, hogy Isten kegyelme Jzus utn minden angyal s ember fl magasztalta fel. A legsibb koroktl „Istenszl” nven tisztelik a Boldogsgos Szzet, s a hvek minden veszedelmkben s nsgkben az oltalma al futnak knyrgskkel. Klnsen az efezusi zsinat utn ntt meg Isten npnek Mria-kultusza. A keresztny tkletessg, apostoli let pldakpe egyedlll a tiszteletben, szeretetben, kvetsben, segtsgl-hvsban.
Az egyhz a klnfle Mria-kultuszt jvhagyta a jzan s igazhitsg hatrain bell, korokhoz, helyekhez, a hvk rzsvilghoz igazodn. A Mria-tisztelet ugyanis rhangolja a hvt Krisztus megismersre, szeretetre, dicstsre, parancsainak kvetsre, hiszen a Firt van minden, az rk Atynak „tetszsbl benne lakik az egsz teljessg” (Kol 1,19). a teljes igazsg, szentsg s szeretet ktfeje. Mria az erny s vigasztals jele Isten fldi zarndoknpe szmra. A keleti keresztnyek is gazdag s vltozatos kultusszal, htatos s szp liturgival tisztelik a mindenkor szz Istenszlt.
Az un. „mris korszak” jellemzje, hogy 1858-ban Lourdes-ban a Szent Szz egy kis parasztlnynak, Bernadette Soubirous-nak tbbszr is megjelent. A jelens sziklja alatt forrs fakadt, ahol sok csods gygyuls trtnt s trtnik mindmig. Fatimban 1917-ben hrom psztorgyereknek jelent meg az Istenanya, mjustl oktberig minden hnap 13. napjn. Ezekben a jelensekben Mria mindig engesztelst krt. A Mria-jelensek sznhelyein bcsjr s zarndokhelyek alakultak ki. A Szzanya bnbnatra szlt fel, bnbocsnatot, kiengeszteldst kr az emberektl. A lourdes-i jelens liturgikus egyhzi elismerst is kapott a februr 11-i nneppel. A marinus lelklet tmegmozgst erv vlt ebben a korszakban, sok j szerzetesrend, trsulat jtt ltre a Szent Szz tiszteletre. (Megjelennek azonban a tlkapsok is, amikor elfeledkeznek a hvek a mariolgia alapttelrl:az imds (latria) csak a hromszemly egy Istent illeti meg, Mrit pedig kivl tisztelet (hyperdulia) vezi.)
A Mria-kultusz koronknt vltoz intenzits, eltr formj, de az Istenanya tisztelete a keresztnysg integrns rsze, amely a nyugati, rmai katolikusokat s a keleti biznci, ortodox keresztnyeket is mlysgesen sszekti. 1950-ben a mris lelklet XII. Pius ppa dogmnak nyilvntotta a Szent Szz mennybe val felvtelt. (Jzus felment a mennybe, A Szzanya pedig felvtetett a mennyorszgba.) A dekrtum tudatosan nem gy fogalmazott, hogy „halla utn” flvtetett a mennybe, mert a mariolgusok mig vitatjk, hogy meghalt-e Mria, mieltt a mennybe flvtetett. A dogma meghozatalt mintegy 8 milli katolikus krte XII. Pius pptl, nemcsak Mria „mennybevtelnek” kinyilvntst, hanem „trsmegvlti” titulusnak dogmba foglalst is krtk, de az utbbi nem tallt meghallgattatsra.
A teolgusok s nprajzkutatk egyarnt elismerik, nincs mg egy lny, sem ember, sem isten, akit az egsz vilgon akkora kultusz vezne, mint a Szzanyt. A Mria-jelensgek sokasga trtnt az utbbi msfl vszzadban, ezek egy rszt hitelesnek ismeri el a Szentszk, msokat fenntartssal fogad, kztk a hercegovinai Medjugorjban 1981-tl mig tart jelenssorozatot. Amikor a Vatikn elismer egy-egy csodt, Mria-jelenst, akkor sem mond ki semmit sem „tvedhetetlenl”, csupn tekintlyvel odall a Mria-kultusz mg.
Mozgalmak indultak jabb dogmk kimondsra is, mint pldul „Mria a trsmegvlt”, de ezek kinyilatkoztatsra sem a II. Vatikni zsinaton, sem pedig az azta eltelt idszakban nem kerlt sor. Mintegy kt vszzad ta meglv vrakozs egyik nagy hullma volt, hogy tbb mint 4 milli alrssal rkezett krs a Vatiknba, hogy nyilvntsk a Szzanyt „trsmegvlt”nak. (Az alrk kzt volt tbbek kztt kalkuttai Terz anya, Josef Glemb, 42 bborostrsval egytt.) A vrakozs remnyt ltette, hogy a trtnelem egyik „legmrisabb” lelklet ppja, VI. Jnos Pl szvesen keres fel Mria-kegyhelyeket, s az jszvetsget trtelmezve – br nem ex katedra – kijelentette, hogy Jzus a feltmadsa utn nem Magdolnnak, nem is a tantvnyoknak, hanem desanyjnak jelent meg elszr. 1977 mjusban pedig az egyik elmlkedsben azt mondta a hveknek, hogy „Amikppen Krisztus, az j dm, gy Mria, az j va sem ismerte a bnt, gy is alkalmas volt arra, hogy szerepet vllaljon a megvltsban.” Igaz, VI. Jnos Pl vta is a hveket a „Mria-imdat tlzsaitl”. Vgl egy testlet, amelybe a ppa 23 mariolgust krt fel, 23 szavazattal, ellenszavat nlkl elvetette az j mris mozgalom folyamodvnyt.
Br a szzadeleji egyhzfk nemritkn hasznltk a „trsmegvlti” kifejezst, tvedhetetlenl kihirdetett dogmv azonban nem emeltk. Az utbbi fl vszzadban pedig a ppk tudatosan is kerlik ezt a megnevezst. VI. Jnos Plszvivje pedig azt hangslyozta, hogy annak „ex katedra” trtn kijelentse, hogy Mria Krisztussal egyenrang kzvett, illetve kzbenjr Isten s ember kztt, az egyhz tantsaival szembeni slyos eretneksg volna, mert ellentmondana Pl apostol Timteushoz rott els levelnek: „Mert egy az Isten, egy a kzbenjr is Isten s az ember kztt, az ember s Krisztus Jzus.” Ez a hivatalos vatikni llsfoglals azonban nem zrja ki, hogy a hvek a vallsos gyakorlat kznapi szintjn a Szzanyt akr trsmegvltknt is tiszteljk.Nemritkn elfeledkeznek az emberek arrl, hogy a Mria-tisztelet nem vlhat egyoldalv, hiszen a krisztolgival forrt ssze. Tiszteli a Mria-kultuszba szvesen vonnak be apokrif, azaz nem kanonizlt forrsokat is, gyakran fordulnak a magnkinyilatkoztatsokhoz. A Szzanya Lourdes-ban Szepltelen Fogantatsnak, Fatimban Rzsafzr Kirlynjnak, Prizsban Bn nlkl Fogantatottnak, Amszterdamban Minden Np Asszonynak, a Szeretetlngban Hajnal Szp Csillagnak, egy lelki naplban pedig a Vilg Gyzedelmes Kirlynjnak nevezte magt.
A II. Vatikni Zsinat a Mria-kultusz kereteit is kijellte. Nem fogadtk el azok javaslatt, akik Mrit a Trsmegvlt (Corredentrix)jabb cmmel akartk megtisztelni. VI. Pl vgl, kzmegegyezsre a Mater Ecclesiae, vagyis az Egyhz Anyja titulussal tisztelte meg a Szzanyt.
Mria dvssgtrtneti hivatsa: Jzus Krisztus test szerinti s az Anyaszentegyhz s a kegyelem rendjben minden ember desanyjaknt. Anyasga szntelenl tart a kegyelem vilgban, Krisztus rk s tretlen vilg- s dvssgtrtneti kegyelmt kzvetti az egyhzban. Isten egyetemes dvzti tervnek, vilgmret kldetsnek segtje kegyelemkzvetti erejvel, hiszen fia „engesztel ldozat bneinkrt, de nemcsak a mieinkrt, hanem az egsz vilg bneirt is” (1 Jn 2,2).
A Szzanya llekment, engesztel, kegyelemkzvett erejre klnsen szksge van korunknak. 1917-ben a vilgtrtnelemben olyan eszme jelent meg, amely hivatalos ideolgiv tette az ateizmust, szervezetten s erszakosan terjesztette az istentagadst, puszttotta az istenhitet s annak intzmnyeit. Ez az ateizmusra s materializmusra ptett vilgbirodalom sszeomlott. A Szzanya a bnk jvttelre, vezeklsre s engesztelsre hvta fel gyermekeit Fatimban s a vilgnak szmos helyn, hogy az egsz fldkereksgre kiterjeszthesse a megbocsts krisztusi kegyelmt s a bkt, amelyet anyai szve szeretetvel kzvett a bnbnat, a hit, Isten imdsnak s a szvbli erklcsi megjavulsnak jegyben. A vilg evangelizlst, a bke elnyerst srgeti a megtrs, az imdsg, a vezekls rvn a Evanglium szellemben, hiszen Isten nem akarja a bns hallt, hanem azt, hogymegtrjen s ljen (Ez 33,11); „Nem kvnja senkinek a vesztt, hanem hogy mindenki bnbnatra trjen” (2 Pt 3,9). VI. Pl ppa a Signum Magnum kezdet megnyilatkozsban „Mria-korszaknak” nevezi az utbbi mintegy msfl vszzadot. A gyakori Mria-jelensek is megerstik ezt a megjellst. A Mria-tisztelet valdi rtkeit hangslyozva tette helyre a II. vatikni Zsinat a Lumen gentium 8. fejezetben a Mria-kultuszt.
Mria-tisztelet az egyetemes kultrban
A Mria-kultusz legfontosabb alkalmai a Mria-nnepek, legrgebbi rtegk a keresztny korban tallhat meg. Az egyhzatyk rsai arrl tanskodnak, hogy a Mria-tisztelet mr az segyhzban megvolt. Hitelt rdeml rsok szerint mr a II. szzadtl kezdve szoksban volt a szentek segtsgl hvsa. A hvk elssorban Mrit, Isten anyjt hvtk segtsgl, amint ezt a II-III. szzadbl szrmaz apokrif iratok, amint ezt Szent Jakab Mrit dicst proto-evangliuma, Pter evangliuma, Csodatv Szent Gergely homilii, az un. Szibilla-knyvek is bizonytjk.13
A legrgibb Mrihoz intzett imnak, az „Oltalmad al futunk, Istennek szent anyja!” kezdet imdsgnak a legsibb szvegt egy III. vagy IV. szzadra tehet egyiptomi papiruszon talltk meg, s mr a biznci kopt liturgiban is szerepelt.14 A keresztnysg trtnetnek minden nagy korszaka kialaktotta a maga jellegzetes Mria-kpt. Az skeresztnysg korai szzadaira a biznci Istenszl Anya (Theotokosz) kpe jellemz. A Mria-nnepek f clja ugyanaz volt, ami Mria szemlyes trekvse is: a hvek figyelmnek Jzusra irnytsa.
A kora kzpkorban, a romanika idszakban a liturgia kiterjedt az egsz letre, egysges rendszerknt foglalt magba mindent. A szombat pldul Szz Mria emlknapja lett.Szz Mria kultusza klnbz fejldsi szakaszokat mutat. A kzpkor folyamn csak Krisztussal egytt brzoltk, nmagban sohasem, mert kultusza ekkor mg elvlaszthatatlanul sszektdtt a krisztolgival. (Ez az elv fennmaradt a keleti rtus ikonfestszetben.)
A Mria-kultusz alakulsra jellemz, hogy a korakzpkorban mg – pldul a litnikban – az angyalok, ptrirkk, prftk, st Keresztel Szent Jnos utn kvetkezik Mria a sorban. Mivel testestl a mennybe flvtetett, ereklyje nincs, ezrt a vgtelenl ereklyetisztel kzpkorban halvnyabb az kultusza. A kpzmvszeti brzolsok is jl rzkeltetik a Mria-kultusz vltozsait. A mariolgibl ismeretes, hogy a 14. szzadig Mria trdepel Gbriel eltt az angyali dvzletkor. Ksbb, a gtikban ppen fordtva, Gbriel trdepel Mria eltt, st a korbbi szzatszer zenetbl szinte a krs sugrzik, pldul Leonardo s klnsen Lorenzo di Credo Angyali dvzletn... (Giotto hres Szentcsald-kpn Mria s a kis Jzus a szamron l, az gi s a fldi szfra egybeolvad, de Jzsefnek csupn a szamr vezetse jut...)
A kzpkorban a leghresebb Mria-emlk a Szent Szz nzreti hza volt. A legenda szerint a trkk ell angyalok reptettk t Dalmciba, majd onnan Fiumba, vgl a XIII. szzadban pedig Lorettba. Ksbb hres zarndokhely lett Loretto, ahol Szz Mrinak csodatv kpt is riztk. Innt kapta nevt a loreti litnia, amely a barokk korban terjedt el, s a legkedveltebb litniaforma lett. A litnia mint imaforma mr a kora kzpkorban ismeretes s jelents volt, de csak a barokkban teljesedik ki s vlik dszess, szinte mr tldsztett.15
A keresztnysg trtnetnek minden nagy korszaka kialaktotta a maga jellegzetes Mria-kpt. A biznci Istenszl Anya (Theotokosz, Genetrix Dei, Bogorogyica), majd a kzpkortl fogva a bencsek tisztelete a mennyei udvar kirlynjhoz ktdik. A renesznsz anyasgtl sugrz madonni az Istenanya hivatst, ktelyeket legyz hsgt rktettk meg.
A Mria-kultusz intenzitsa koronknt vltozott. Az els nagy fellngols a gtika kora volt, amely mr vadhajtsokat is hozott. A lovagsg kort thatja a Mria-kultusszal szorosan sszefgg fokozott ntisztelet. A kultusz sokfle mdon nyilvnult meg: Mria lett legendsan kiszneztk, letnek esemnyeit, pldul eljegyzst Szent Jzseffel, ltogatst Szent Erzsbetnl stb. szmos vltozatban megrktettk. Gazdag Mria-kltszet alakul ekkor ki, elszr latinul, majd pedig klnfle nemzeti nyelveken. Ebben az idben a romanika Mria-himnuszaihoz kpest vltozs rezhet: cskken az g s a fld kztti tvolsg, a kltszet elvlik a liturgitl, egyre inkbb a magnhtat felkeltsre szolgl. Httrbe szorul a dogmatika objektivitsa, normatv jellege, dominns lesz a szemlyes, st a szubjektv hangulat, megjelennek az imdkoz ember egyni rzelmei is. Szz Mrirl legendkat rnak s gyjtenek (Jacobus de Voragine: Legenda aurea). Prdikcik, prdikci-gyjtemnyek, imk szletnek a Szzanya tiszteletre. Gyakran ezek az imk vgs formjukat a barokk korban nyerik el s vlnak szles krben ismertt.16
A renesznszs a humanizmus kornak Mria-kultuszt hven tkrzi a kpzmvszet, festszet szmtalan remekmben rktette meg az anyasgtl sugrz Madonnt, az Istenanya ktelyeket legyz hsgt stb. Pldul Rotterdami Erazmus a gtika nha mr tlz lngolst igyekszik visszafogni – mintegy a reformci elhrnkeknt – felhvja a figyelmet, hogy inkbb Krisztushoz kell imdkozni, semmint a szentekhez.
A dinamikus magasba- s elretrs teremti meg a barokk embereszmnyt: a keresztny hst, hroszt, Krisztus bajnokt (Athleta Christi). A barokk szentje csods s monumentlis, vagyis arnyosan nagy, hatalmas. A reformci nvekv Mria-ellenessgre vlaszul a barokk eltrbe helyezi a Mria-kultuszt. A rzsafzr-imdsg, a mjusi s az oktberi Mria-jtatossgok ekkor terjednek el szles krben. Az Ave Maria is ekkor nyeri el vgleges formjt s vlik ltalnoss. Az els fele a mai alakjban kt szentrsi rszletbl kialaktott antifna: az angyal dvzl szavait s Erzsbet dicsr kszntst tartalmazza. Amikor nem antifnaknt nekeltk, hanem mondtk, itt egy Amennel le is zrtk. A krimt a korai barokk tette hozz, kialaktva, knyrgssel lezrva a mai imaformt.
Az rangyala dli harangszt Kallixtus ppa rendelte el a nndorfehrvri gyzelem emlkre 1458-ban. Elzmnyei kzt tarthatjuk szmon a kzpkorban pntek dlutn hrom rakor szoksos harangozst, valamint a napi hrom Angelus-harangszt, amely a szerzetesek laudes, sexta s vesperas imarinak kezdett jelz kis harangkondtsbl fejldtt ki. Mai formjban csak a 17. szzadban vlt ltalnoss. (Magyarul elszr Pzmny Pter imaknyvben fordul el, aki egsz tevkenysgt „nemzetnek lelki orvoslsrt” vgezte.)
A 9. szzadban Paulus Diaconus Mria-tisztelett a tmr, veretes, teolgiai mlysget rejt Ave, maris Stella cm himnuszval bizonytja. A szerz longobrd kirlyfi, aki Monte Cassinn szerzetes lett, Mria-himnuszban szigor, de egyszer versmrtket, kevs kpet, rmet – ezek egy rsze betrm – hasznl. Az els strfa himnikus adoraci, amely az Ave s va szjtkot is tartalmazza. Az „Ave, maris stella / Dei mater alma / atque semper virgo / felix coeli porta” Babits klti s hsges fordtsban gy hangzik: „Tengernek csillaga, / Isten desanyja, /dvzlgy mindig szz, / menny boldog kapuja”.Sk Sndor archaizl, kiss npszerst tolmcsolsban: „Tengernek csillaga, / Isten des Anyja, / Ave makultlan / Mennyei szp Porta”. A himnusz tovbbi hat strfja fohsz, krs Mrihoz, az kzbenjrsra, hogy fogadja el az r a knyrgst. A bn nlkli Mria szeld (mitis) Szz, aki bennnket is szeldekk (mites) tesz, erklcsileg tisztv (castus), hogy az segtsgvel Fia feloldozzon bennnket a bn terhe all, hogy vele egytt rvendezhessnk az rk letben.
Legrgibb Mria-imnk, a Sub tuum praesidium confugimus, amelynek legsibb szvege egy 3. vagy 4. szzadi egyiptomi papiruszon maradt fenn, mr a biznci s a kopt liturgiban is szerepel. Az ambrzin misszlban antifna, a mai Liturgia Horarumban a kompletrium utn mondhat, nekelhet. Utols knyrgse a 17. szzadbl, Nmetorszgbl szrmazik, de ezt elhagyja a Liturgia Horarum. A magyarul gy hangzik ez a knyrg szveg:
„Oltalmad al futunk, Istennek szent anyja!
Ne vesd meg knyrgsnket szksgnk idejn,
hanem oltalmazz meg minket minden veszedelemtl,
mindenkor dicssges s ldott Szz!
Asszonyunk, kzbenjrnk s szszlnk!
Engeszteld rtnk Fiadat,
ajnlj minket Fiadnak,
Mutass be minket Fiadnak! men.”
Fkppen a bencs rendbl kinv cisztercitknl terjedt el az Irgalmassg Anyjnak, a Bnsk Menedknek hdolata. (Egy legenda szerint Mria palstja al fogadja a cisztercitkat az gi dicssgben is.) A magyar gtika idszakban fkppen a ferencesek s dominiknusok nyomn honosodott meg a szegnyek prtfogja, a Szent Ferenc-i Mria-kp, a Jzus Anyja, hveinek gi prtfogja, kzbenjrja, az anyai rm, a karcsonyi misztrium hordozja, aki Madonna, de egyben Htfjdalm Szz is.
Sveges Dvid Fejezetek a lelkisg trtnetbl cm knyvben lnyegltan foglalja ssze a gtikban kialakult Mria-kultusz ismrveit. Amg Mria kultusza szorosan ktdtt a krisztolgihoz, nmagban nem brzoltk: karcsonyi jelenetekben a kis Jzussal, Jzseffel, a hrom kirlyokkal, psztorokkal egytt lthat legtbbszr. A pieta-kpeken, szobrokon a kereszt alatt, vagy mellett, de mindig a Megfesztettel, gyakran Nikodmusszal, Szent Jnossal, Magdolnval...A gtika kisznezi Mria alakjt, szletst, bemutatst a templomban, ltogatst Szent Erzsbetnl, eljegyzst, eskvjt Jzseffel, gyakran klnfle szentek trsasgban (assistoni diversi santi) lthatjuk.
A gtikban egsz Mria-kltszet alakult ki. A latin nyelv Mria-himnuszok, planctusok egyre tbb nemzeti nyelven is megjelentek. A romanika Mria-himnuszaihoz, -nekeihez kpest vltozs ll be. Az g s fld kzti tvolsg cskken, a liturgitl a magnhtat fel toldik el a Mria-nekek kultusza. Httrbe kerl a dogmatika objektivitsa, eltrnek a szubjektv hangulatok, asszocicik, az imdkoz szubjektivitsa, egyni letrzse.
A szerzetesrendek kzl klnsen a cisztercitk, a premontreiek, az gostonos szerzetesek mvelik eredmnyesen a Mria-lrt. A Biblibl minden szpet s jt hozz asszocilnak, ktnek: Gedeon gyapja, ron kivirgz vesszeje, Mzes g csipkebokra. Az gitestek, a nap, csillagok, hold, rzsa, mirha, tmjn, liliom, balzsam mind-mind hozz ktdnek. Az nekek nekbl (Cantico Canticorum) sok kpet vesznek t a Szzanya rzkletes megjelentsre. az eltvelyedknek utat mutat tengerek csillaga, az let forrsa, a bnsk menedke, a minden bajban segt anya.
Mria rmrl is szlnak: az angyali dvzletrl, Jzus szletsrl, a hrom kirlyok ltogatsrl, Jzus feltmadsrl, Mria mennybe vitelrl. A nmetalfldi Jakob van Maerlant s ksbb tbb francia klt Mria ht, st tizent rmrl szlnak. Szent Bernt mris lelklete ksbbi legenda, amint a Szz Mria tejbl rszesls is vndormotvum. A doctor marianus titulus tlz, „doctor amabilis” illene hozz Sveges Dvid szerint.
A gtikban a kereszt egyre magasabb lesz, ltrn kell mr felmenni a corpus levtelhez. Mria, Fia lecsng kezt cskolja. Jzus bal karja Nikodmus vagy arimateai Jzsef vllra hull. A pieta (nmet neve: Vesperbild) brzolsokban – Szz Mria eleinte fia holtteste eltt trdel, ksbb lben tartja. Szmos vltozat ismeretes anya s fia sszetartozsnak brzolsra.
A gtika korszaknak elejrl szrmazik az Omni die dic Mariae mea laudes anima! kezdet verses ima. (Szerzjnek a cluny Marlas-i Berntot tartjk, egyesek Szent Berntnak tulajdontjk a szerzsget, msok szerint a 15. szzadi lengyel kirly, Szent Kzmr lenne a szerzje. Dallamos, csilingel rmekben bvelked, trochaikus vers, amely a „nem lehet mltkppen dicsrni az Isten anyjt” gondolatot varilja mr-mr az egyhangsgig rszletezen. Babits tkltsben potikus jellege dominl, Sk Sndorban az eredeti nyelvezet s stlus gazdag egyszersge jobban rzdik.
A np nyelvn rt Mria-neket Petrarca, akinek a Dalosknyvt (Canzoniere) Szp Szz (Vergine bella) Mria himnusz zrja. Mria-neket szerzett Tasso, Lope de Vega, Calderon. Villon anyja krsre rt balladt (versformt jelent nla) Szz Mrihoz. Eredeti cme: Ballade a Notre Dame, magyarul Illys Gyula fordtsban a teljes cme: Ballada, melyet desanyja krsre ksztett a klt, hogy imdkozhassk Miasszonyunkhoz. A kzpkori Mria-kultusz tiszta dallama zeng a versben, amelyet rstudatlan desanyja szmra rt imdsgul. Az egyiptomi Mrit emlti benne, aki kurtizn volt, de aztn megtrt s vezekelni a pusztba vonult. Szl Theophilusrl, a legends trtnet hsrl, aki eladta magt az rdgnek, de Mria kiszabadtotta a Stn krmei kzl. A verszr ajnls az htat cscspontja:
„Vitted mhedben, Szz Fejedelemn,
Isten fit, ki lszen eljvend,
Legfbb urunkat, ki rtnk a mennybl
Leszllt s bennnket megoltalmazott;
Oly ifjan knhallt kereszten lelt ,
Neknk Megvltnk, vallom, ekkpp lett –:
lni-halni e hitben akarok.”
(A sorkezd betkbl a szerz neve olvashat ki.)
Charles d' Orlans herceg lnynak, Mrinak szletsekor szerzett, az Orleans-i Mrit dicsr nekben is, amelynek mottjt Vergiliustl veszi, „Mr j sarjat kld a magasbl a fldre az g is” (IV. Ecloga. Ford.: Trencsnyi Waldapfel Imre.) Dvid szavt idzi: „Gynyrsgem van a te rendelseidben, Uram!” (119. zsoltr, 16.)
Magna Domina Hungarorum –
Magyarok nagyasszony: Nagyboldogasszony
Szent Istvn megkoronzsval kezddtt amsodik vezred, a „gesta Dei Hungarorum” (gesta Dei per Hungaros) ezerves trtnete, a magyar keresztnysg, amelynek legkedveltebb szentje: a mennybe flvett Boldogasszony, a Magna Domina Hungarorum, vagyis a magyarok Nagyasszonya, Nagyboldogasszonya, akinek tisztelete ezer v ta folyamatos.
A magyar Mria-kultusz a pogny kori Boldogasszony mtoszbl s a keresztnysg Mria-tiszteletbl tpllkozik. seink hite szerint a virgz s term, a diadalmas asszonyisg megtestestje, a patriarchlis trzsi magyarsg ellenpontja a Boldogasszony, aki gyermekeirl, eledelrl, gabonrl, jszgrl gondoskodott, s a termkenysget, a jsgos, ajndkoz kedvet, a bsget jelkpezte. (A gyerekgyas n ma is a Boldogasszony gyt fekszi, az jszltt rmre a Boldogasszony pohart szoks kiinni.)
Br a magyar kultra lnyegben keresztny kultra, vagyis a keresztnysg ltal ltrehozott kultra, amely szmtalan pogny kori elemet rztt meg mindmig, sokszor krisztianizlt formban. Szent Gellrt elrelthatan rendelte el, hogy az Istenanyt magyarul Boldogasszonynak nevezzk. (Taln egyetlen nyelven sem nevezik Mrit „Szzany”-nak, csak magyarul. A szzessg s az anyasg sszeegyezhetetlen ellenttt csak a magyar nyelvben talljuk egytt elvlaszthatatlan szkapcsolatknt.) A Szzanyaszepltelen fogantatsban analgit talltak eleink Emese Turul madrtl trtn fogantatsval, az rpd-nemzetsg genezisvel; Gbriel arkangyal Mria-dvzletvel pedig Emese lma rokonthat.17
A pogny magyarsgban nagy tiszteletnek rvend Boldogasszony vilgot megtart pogny kori magyar istenasszonyknt a kk ggel mint palstjval vdelmezi a magyarsgot. A Boldogasszony az smagyar hit istenasszonya, tpusa a hitves, a felesg, az anya, aki gyereket szl, nevel, csaldi teendket vgez, st, fz, mos, takart, ha kell vrat vd, leteket j tra vezet. Krltte lds az let, megtrik az tok, tisztasgg vltozik a szemt, otthonn a rom, aki mindent v, megjt, megszpt, llekkel telt, a mulandt, romlt boldog mosollyal rzi s adja vissza az letnek. Ellenttprja a Szpasszony mtosza, amelynek tpusai a szpasszonyok, azok a tndrek, akik mezt, erdt, rtet bejrva minden szpet megrintenek, minden deset felszippantanak, mindenkit elbvlnek, de tndklsk nyomn hervads, meddsg, pusztuls marad. A hitves, a felesg tpusval szemben k az lvez n, a szeret tpust kpviselik -- amint ezt Czine Mihly Mricz-monogrfijban remekl kibontja.18
seink pognykori ntisztelete csodlatosan folytatdik a rmai tpus keresztnysgtl tvett Mria-kultuszban. Els szent kirlyunk egy minden rszrdeken, vilgi kzdelmen fellll mennyei prtfogt hagyott rkl keresztnny vlt utdaira. Szent Istvnt vgakarata szerint az ltala alaptott szkesfehrvri szkesegyhzban temettk el, egy jrafaragott rmai mrvnykoporsban, amelynek dsztsn angyalok lthatk, akik a mennyei Jeruzslembe viszik az elhunyt testt. A korai, vagyis 1250 eltti magyar kirly- vagy szentlegendk lelkisgnek sajtos vonsa a Mria-tisztelet. Ezekben tbbszr tallunk imaszvegeket a klnfle szentek szjba adva. Klnsen Szent Istvnnl s Szent Gellrtnl feltnen ers a Mria-tisztelet.
A keresztny Mria-tisztelet szervesen, harmonikusan forrt ssze pognykori eldjnek kultuszval. Klmny Lajos, Blint Sndor bizonytotta, a np kpzeletben a szepltelenl fogant Mria nem vehette t a pognykori istenanya minden feladatt s funkcijt, klnsen a termkenysghez, a termkenysg-varzslshoz ktdket, ezrt ezeket Mria anyjhoz, Szent Annhoz kapcsoltk, akit egyszeren rnnek szltottak, amint ezt Szent Gellrt legendi is tanstjk. A honfoglal magyarsg mlyen tisztelt istenasszonya, a Boldogasszony npnk trtneti tudatt, mitologikus gondolkodsnak jellegad ismrveit is ersti.
Az asszony eredetileg kirlynt jelentett, amint az r, uram mltsgnv eredetileg az uralkodsra kvetkezt szokta jelenteni, vagyis a kirlyi hercegnek, a magyar trnrksnek jr megszlts volt. A Gyr-Sopron-Moson megyei Asszonyft (Asszonyfalva, ma Ostffyasszonyfa) egy 1235-bl val oklevelnk „Terra populorum Reginae”, vagyis „a kirlyn npe fldjeknt” emlti. A magyar asszony sznak a nmet Frau (Fruwe) szhoz hasonlan mg sokig „rn” marad a jelentse. Calepinus a domina magyar megfeleljeknt csak az asszony fogalomszt emlti. „Ave domina angelorum: iduezlegy angeloknak azzonya” – olvashatjuk a latin mondat fordtst a Cornides-kdexben. (A XVI. szzadban a frendi frjes nk titulusa az „asszonyom”, mgpedig „rn” rtelemben,az asszony jelentse az rnak teljesen egyenrang prja. Az asszonykodikpedig uralkodik jelents. Rgen a kirlyt uraltk, vagyis szolgltak neki, a kirlynt pedig asszonyoltk, amint ezt Kroli Gspr Biblia-fordtsa is bizonytja.) Az r kifejezs rtkcskkense az idk folyamn igen erteljesen rzkelhet, mg az asszonyom titulus sokig megrizte eredeti jelentst a polgri trsadalomban a cseldek ajkn is, amikor a hz rnjrl beszltek. A XIX. szzad elejn mg nagy becslete volt ennek a sznak, amikor a leny megnevezst helyettestettk a kis asszony/kisasszony kifejezssel. A mlt szzad vgre azonban a trsas rintkezsbl teljesen eltnt, ekkor mr nem trsadalmi rangot, hanem hvatst, foglalkozst jellt, pldul varrnt.)19
A Czuczor-Fogarasi sztr mg a mlt szzad hatvanas veinek nyelvhasznlatrl is azt mondja: „Mg ma is nmi kitn jelentse van azoknl, kik az ri nket tekintetes nagyasszony nven cmezik.” A „nagyasszony” sznak jratmadt becslete megntt, amikor vagyonos s elkel polgri rend matrnkat,klnsen, ha jtkonysgukkal a kzjrt kitntettk magukat, majd a legmagasabb kzjogi mltsgot betlt magyar ember felesgt is „nagyasszonynak” neveztk. Ebben a tudatosan szndkos szfeljtsban, jelentsvltozsban nagy szerepe volt Szomory Dezs Nagyasszony cm sznmvnek is, amelyben a „nagyasszony” Mria Terzia, akit termszetesen csak az ri kpzeletben szltottak „nagyasszonynak”. (Az rdy-kdexben Gellrt pspk „tancsnak intsbl akkoron kele fel, hogy a Szz Mrit ez Magyarorszgban Bdgasszonnak avagy ez vilgnak Nagy Asszonynak hvnk”20Termszetesen Szz Mria kzel ezer ves „nagyasszony” neve s a ma divatos „nagyasszony” kztt semmifle lnyegi-tartalmi kapcsolat nincs, az utbbi kt vszzados kln fejldssel vonult be a magyar szkincsbe.
A Mria-kultusz mr a kezdetektl hatott a magyar llamlet kialakul stlusra is. Szent Istvn koronafelajnlsa a Napbaltztt Asszony, a Patrona Hungariae kultusznak irnyszab jelkpe. A szkesfehrvri koronz bazilikt Boldogasszony tiszteletre szenteltk fel, s egy Szent Anna kpolna is hozztartozott. (Majdnem 500 ven t itt 36 kirlyt, 13 kirlynt koronztak meg, egszen 1539-ig, Jnos kirly s Izabella megkoronzsig.) A budai vrhegyen 1255-ben emeltek templomot Szz Mria tiszteletre, amelynek Schulek Frigyes tervei alapjn tptett plete a Budavri Nagyboldogasszony-templom, kzismertebb nevn Mtys-templom. A Mria-kultusz jelentsgt mutatja, hogy a kzpkori Magyarorszgot a Boldogasszony virgoskertjnek neveztk.
A keresztnysg egyetemes tradciinak s a magyar nemzeti hagyomnyoknak a tudatos sszekapcsolsra plda a Boldogasszony s Szent Istvn kultusznak sszefondsa. A hagyomny szerint Szent Istvn hallt augusztus 15-re, Nagyboldogasszony napjra tettk, ekkor templomi emlkezs s trvnynap is volt. Szent Lszl a trvnykezs napjt augusztus 20-ra helyezte t, gy alaktva ki egy kzs, teljes Mria- s Szent Istvn-kultuszhetet. Jelentsgt tekintve a sajtosan olasz Madonna-kultuszhoz mrhet, de jellegzetessgben tbb szempontbl is eltr a magyarsg szmra a szzadokon t kiteljesed Boldogasszony-kultusz.
A Szz Mrirl szl latin nyelv prdikcik, prdikcisknyvek (Jacobus de Voragine, Bernardinus de Busti) nyomn keletkez munkk sorban kln hely illeti meg Temesvri Pelbrt alkotst: Stellarium coronae benedictae Mariae Virginis (1498) A Boldogsgos Szz Mria csillagkoszorjt kszti el, mris prdikcikhoz gyjt anyagot. A Napbaltztt Asszony 12 csillag koronjnak megfelelen 12 knyvben trgyalja a mariolgit. A knyv bevezetse himnikus szrnyals. Az elszban kifejti: munkjval elssorban az egyszer npnek prdikl papokat akarja segteni. Tlfttt rajongssal bizonytani igyekszik, hogy az Istenanya volt az emberi trtnelemben a legszebb fldi lny s a legnagyobb tuds is. Beszdeit pldkkal tette szemlletess, egyszer eladsmdjt ritkn vltja fel egy-egy mvszi ignnyel kidolgozott jelenet. Aprlkos rszletessggel dolgozta fel a szenvedstrtnetet. Olyan szemlletesen dialogizlt formban vetti elnk az Anya s Fia drmai tallkozst a Golgotra vezet ton, hogy valsggal egy eladhat misztriumjtk szvegnek benyomst kelti.
A 16. szzadtl kezdve a templomi himnuszok nyomn nphimnuszok, nemzeti himnuszok keletkeztek. Magyarorszgon sokig az „Ah hol vagy magyarok tndkl csillaga” s a „Boldogasszony anynk” kezdet vallsos dalokat nekeltk a nemzeti himnusz szerept is betlt nphimnuszknt. A Boldogasszony anynk egyik legrgibb, Pannonhalmn rztt kziratban olvashatjuk: Melodia De beata Virgine Habet Notam Propriam, vagyis a Boldogsgos Szzrl szl neknek sajt dallama van... A zenvel, neklssel sszeforrott himnusz irodalmi mfajt reprezentl, a szvegt s dallamt tekintve is igen rtkes Boldogasszony anynk trtneti jelentsge felmrhetetlen – a reformtusoknl a Tebenned bztunk zsoltrhoz hasonlan – a magyarsg nemzeti tudatnak, eurpaisgnak s megmaradsnak trtnetben.
Gazdag formban jelentkezik a gtikban a Mria-tisztelet, kltisgben mindmig nem ri utol ezt a magassgi pontot a ksbbi Mria-kultusz. A keresztny korban gykeredz Mria-nnepek rszben az rnak is nnepei. Mrcius 25 Az angyali dvzlet, (Gymlcsolt Boldogasszony) februr 2-n Jzus bemutatsa a templomban, (Gyertyaszentel Boldogasszony) a nagy nnep augusztus 15-e: Mria mennybemenetele. Kzpkori gtikus nnep november 21-n Mria bemutatsa a templomban, amely egy apokrif keleti evangliumra vezethet vissza. Mria Szepltelen Fogantatsnak (Mria Immaculata) nnepe december 8. Augusztus 5-e pedig Havas Boldogasszony. A negyedik rmai bazilika, a Santa Maria Maggiore felszentelsnek nnepe. A bazilika plete korbban trvnycsarnok volt, Nagy Konstantintl kapta a ppa templom cljra. Egy patrcius hzaspr s a ppa is az Esquilinus-dombon nyri melegben hesst lttak lmukban. Innen a nv Havi vagy Havas Boldogasszony. Imk, nekek ezrei szltak a Szzanyhoz, krtk kzbenjrst Finl...
Forrs: http://www.arssacra.hu/ArsSacraII/ArsSacraII-C5.htm