A Torini lepel Prtus (magyar) vonatkozsai
http://www.kincseslada.hu/aktualis/content.php?article.283
Lehull a titok leple?
Bunyevcz Zsuzsa
A magyar feltmads remnyben foglalkozni kell az sszkeresztny krdsekkel is. A hsvti nnepkrben mi ms lehetne erre alkalmas, mint a kzzel foghat titok, a torini lepel krli rejtlyek jabb megfejtse. Bunyevcz Zsuzsa legjabb, eddig sehol nem publiklt elemzsvel kvnunk minden kedves ltogatnknak ldott hsvtot a Hiszekegy hitvallsa alapjn.
" pedig gyolcsot vsrolvn, s levevn t, begngyl a gyolcsba, s elhelyez egy srboltba" (Mrk 15:46).
A keresztnysg legbecsesebb ereklyje a Torini Lepel. vszzadok ta makacsul tartja magt az a legenda, hogy az evanglistk ltal emltett vszonba gngyltk ktezer ve Jzus holtestt, miutn levettk a keresztrl. (Mt 27:59, Mrk 15:46, Lukcs 23:53, Jnos 19:40 "lepedk"-et emlt.)
A ma mr a Vatikn tulajdonban lv s Torinban rztt ereklye egy 436 X 110 centimter nagysg, egyetlen darabbl ll anyag, amin szinte tiszta egyszn szpialenyomatknt, rnyszer foltknt rajzoldik ki egy hossz haj, szakllas alak eleje s hta.
Mivel a vsznon a felttelezsek szerint Jzus vre tallhat, nem meglep, hogy tbb kutat is azon a vlemnyen van, hogy a Lepel s a Grl azonos lehet. Errl szmolt be pldul a torini szindonolgiai (A XX. szzadban kln tudomnyg jtt ltre a Lepel vizsglatra, szindon = vszonleped) konferencin pldul D. C. Scavoni angol trtnsz.
Tekintsk t, mit tudunk az ereklye trtnetrl! (1)
Lepeltrtnet
Kr. u. 30. krl: Edessza (a mai Urfa, Kelet-Trkorszg): Euszebiosz pspk rta 325 krl a Historica ecclesiastica cm mvben, hogy V. Abgr edesszai kirly (9-46 kztt) hrnkt kldtt Jzusrt Jeruzslembe, hogy gygytsa meg. Levlvltsukbl kiderlt, hogy Jzus Tdt kldte a kirlyhoz maga helyett egy rejtlyes vsznon tallhat arckppel, amitl Abgr meggygyult s megtrt Jzus tantsa szerint. (Egyes trtnszek szerint Jzus halotti leple lehetett sszehajtogatva s bekeretezve gy, hogy csak az arc volt lthat. A Torini Leplet s a Mandyliont az irodalmi hagyomny tt ervel azonostja. Az biztos, hogy a Mandylion kvethet trtnete - nmi kihagyssal - pont akkor r vget, amikor megjelenik a korbban ismeretlen Torini Lepel.)
57. krl: V. Abgr fia lesz az uralkod, aki kegyetlenl ldzi az edesszai keresztnyeket, az arckpet elrejtik a vros nyugati kapujnl.
177. krl: VIII. Abgr uralkodsa alatt jra vallsi tolerancia figyelhet meg a keresztnyek irnyba. Legendk szlnak Krisztus s Abgr levelezsrl. vszzadokig semmit se tudni a rejtlyes arckp ltezsrl, valahol hermetikusan elzrva hever.
525.: rvz sjtja Edesszt, majdnem minden elpusztul. Az rtkes trgyat az jjpts sorn a vrosfal egyik regben talljk meg. 544-ben Eulaliosz pspk kijelentette rla, hogy "arkheiropoitosz", azaz "nem emberi kz ltal kszlt". A legkisebb vita nlkl azzal a trggyal azonostjk, amit V. Abgr kapott Jzustl. Felptik Edesszban a Hagia Sophit, ahol az ereklyt tartjk. Ettl kezdve a Krisztust kzpen elvlasztott hajjal s szakllal, rett frfiknt mindig kralak httr eltt brzoljk.
544. utn: Mandylionnak nevezik. Ekkor mr szentnek tartjk, egy hatodik szzadi forrs szerint megmentette Edesszt a perzsk tmadstl.
639. Noha a vros a muszlimok hatalma al kerl, a Hagia Sophia katedrlisban lv Mandyliont csodljk s imdjk.
943. A biznciak megtmadjk a vrost. 200 muszlim fogoly szabadon bocstsa, 12 000 ezst s a Mandylion az ra annak, hogy megmenekljenek.
944. augusztus 15.:Konstantinpolyba kerl az ereklye. Mg sszehajtva van, valsznleg senki se tudja, hogy nem csak az arc, hanem az egsz test lthat rajta.
1025. krl: Elszr tnik fel az a kp, hogy a halott Jzus egy lepelbe fektetve fekszik. (Wilson szerint taln valaki kivette a keretbl s kihajtogatta, hogy jrakeretezze. Az irodalmi adatokbl nem lehet arra kvetkeztetni, hogy ekkor ki is lltottk s a nagykznsg is lthatta.)
1058. Egy keresztny arab r azt emlti, hogy a Mandyliont ltta a Hagia Sophiaban. A biznciak is szentnek tartottk.
1146. A trk muszlimok lerombolnak minden keresztny templomot, de a Mandylion biztonsgban van a Pharos kpolnban.
1203-bl szrmazik a kvetkez feljegyzs a Lepelrl: Robert de Clari francia keresztes lovag beszmol arrl, hogy ltta azt, melybe egykor "Urunkat takartk, minden pnteken ki volt lltva arccal flfel, hogy Urunk alakja vilgosan lthat legyen". Majd gy folytatta: "senki sem tudja, sem grgk, sem francik, hogy mi lett ezzel a lepellel, miutn a vros elesett". Az "alakja" sz sok vitra adott lehetsget, nem tudtk hogy az arcrl vagy az egsz alakrl van-e sz.
1204-ben a keresztesek kifosztottk a vrost, az ereklynek nyoma vsz. Kzel 150 vig nincs hr rla. Br nagyon sok ereklye kerlt ekkor Nyugatra, de nincs biztos forrs arra nzve, hogy ez is.
Nhnyan felttelezik, hogy a templomos lovagok vittk magukkal Franciaorszgba, legalbbis a XIII. szzad vgi pletykk szerint. Irodalmi adatokbl arra is lehet kvetkeztetni, hogy a vszon a rejtlyes arckppel keretben volt ekkor, a legendk szerint ugyanis a templomosok egy titokzatos fejet imdtak.
A Lepel els ismert francia tulajdonosa Geoffrey de Charney templomos lovag. Ismert, hogy a templomos rendet felszmoljk, nagymesterket Jacques de Molay-t Geoffrey de Charnay-val egytt mglyn elgetik. A kincstrukat elzleg elmenektettk, nem tallni azt a titokzatos fejet, amirl a legendk szltak. Mivel eretneksg vdja miatt vgeztk ki ket, nyilvn nem siettek kzz tenni, ha birtokukban volt a Lepel.
A Charney csald utols tagja gyermektelen volt, gy 1453-ban a Lajos, Savoy hercegre ruhzta az ereklyt. (2)
1357-ben trtnik az els nyilvnos killtsa, ettl az idponttl folyamatosan nyomon kvethet a sorsa. Ettl kezdve mr nem a Mandylion portrrl, hanem a Lepelrl beszlnek.
1578-ban Savoy hercege Torinba vitte a leplet.
1983-ig a lepel a Savoy csald birtokban maradt, II. Umberto olasz kirly hallig. vgrendeletben a Szentszkre hagyta, azzal a felttellel, hogy nem mozdtjk el a helyrl, ahova 1578-ban kerlt.
Tudomnyos vizsglatok
A Torini Lepel szinte eurpai felbukkansa ta vitk kereszttzben ll. A hivk, a Vatikn s kutatk nem egyszer egymstl gykeresen eltr vlemnyen voltak/vannak az ereklye eredetisgt illeten. Tekintsk ht t, hogy mi az, amit biztosan tudunk!
1898-ben Secondo Pia amatr olasz fots els zben kszt felvtelt a lepelrl. Szenzcis felfedezst tesz: a negatv olyannak mutatja az emberi alakot, amilyen a valsgban lehetett, teht a negatv pozitv kpet mutatott. Egy magas frfi dbbenetesen letszer arca rajzoldott ki. A kpek vilgszerte nagy felfedezst keltettek, s ezek szolgltak a tovbbi vizsgldsokhoz.
1902. Yaves Dlage, a Sorbonne sszehasonlt anatmia professzora eladst tart a Lepel hitelessgrl. A professzor kijelentette, hogy a vsznon lthat alak, a sebek, a vrfolysok stb. olyannyira pontosak orvosi, anatmiai szempontbl, hogy nem lehet hamistvny.
1931-ben, 1969-ben s 1973-ban jra lefnykpeztk, a fnykpszet fejldsnek eredmnyeknt mg dbbenetesebb kpeket kaptak.
1939. Az els kongresszus a Lepelrl.
1959. A Centro Internazionale di Sindonologia megalakulsa Torinban.
1969. Torino kardinlisa szakrtkbl ll bizottsgot hoz lre, egyetemek, intzetek, st a NASA kezd el vizsgldni. A bizottsgot titokban hvtk ssze. A bizottsg jelentsben olyan vizsglatokat javasolt, amelyek minimlis anyagmintt ignyelnek. Ehhez az elkszleteket titokban tartottk.
1973-ban trtnt a mintavtel a televzi kameri eltt. Megllaptottk, hogy a leplen nyoma sincs semmilyen festkanyagnak, a kpmst - megmagyarzhatatlan mdon - magnak a lepel anyagnak megsttedett rostjai alkotjk. Kiderlt, hogy a vszonszlak kztt gyapot is van. Eurpban nem termesztettek gyapotot, gy a Kzel-Keleten szhettk csak.
Max Frei botanikus 49 nvnyfaj pollenjt azonostja a leplen. A fajok egy rsze Palesztinbl, 20 Anatlibl, 4 Biznc krnykrl szrmazik. E vizsglat alapjn rekonstrulhat a Lepel ismert (Jeruzslem - Edessza - Konstantinpoly - Franciaorszg tja).
1977-ben nemzetkzi kutatsi programot indtottak The Shroud of Turin Research Project (STURP) nven.
Hamarosan bebizonytottk, hogy emberi, AB vrcsoport vrfoltok tallhatk rajta.
Ksbb STRUP kutatsi program kt tudsa szmtgpes elemzsnek vetette al a vsznon lthat fejet: legnagyobb meglepetskre az arc hromdimenzis kpe jelent meg, amit kptelensg lett volna hamistani. A NASA szakrti szerint a kpms nagyfrekvencij kozmikus kisugrzs ltal trtn begets sorn keletkezhetett.
A Leplen lthat volt, hogy a szemekre rmeket helyeztek, amelyek megfeleltek a Poncius Piltus idejn vert pnzrmkkel. A jl kivehet nyomok - a tviskoszor, a kezek s lb helyzete, egyetlen szggel tttk t, a vr folysnak irnya stb. - arra engedtek kvetkeztetni, hogy kptelensg lett volna anatmiailag ilyen tkletes hamistvnyt ltrehozni.
1988. A szakrtk, kutatk s a Vatikn kpviseli megllapodnak, hogy elvgzik a C14-es radiokarbonos kormeghatrozst. A mintkat a teljes titoktarts mellett vettk. A vizsglatokban hrom laboratrium vett rszt. A vizsglat szerint a lepel 1260-1390 krl keletkezett.
A hrom nemzetkzi hr laboratrium ltal vgzett radiokarbon-kormeghatrozsnak egyszer s mindenkorra vget kellett volna vetnie a Lepel hitelessgrl folytatott vitknak. Azonban sorra napvilgot lttak olyan tudomnyos rtekezsek, amelyek cfoltk a kzpkori eredetet.
1996-ban megjelent egy cikk, ami a Lepel mikrobiolgiai vizsglata sorn megllaptotta, hogy jval rgebbi, mint amennyire a radiokarbon vizsglat becslte. Tbb kutat egyetrtett abban, hogy az 1988-as radiokarbonos kormeghatrozs eredmnye rendkvl ktsgess vlt.
1998-ban tartottk Torinban a Harmadik Nemzetkzi Szindolgia Konferencit, ahol senki se vonta ktsgbe a Lepel hitelessgt. Magyar kutatk felvetettk a lepel s a Prtus Birodalom kapcsolatt. Egy orosz fizikus eladsban rmutatott arra, hogy olyan energiafajta, ami a leplen lthat elvltozsokat okozhatta, ismeretlen a Fldn. Msok valsznsg szmts segtsgvel zrtk ki a hamists lehetsgt.
2002. prilisban a lepel oroszorszgi kutati nyilvnossgra hozzk, hogy az 1988-as radiokarbonos kormeghatrozs eredmnye tves. Hozzjuk hasonlan ms szakemberek is ktsgbe vontk az akkori eredmnyeket, ugyanis szerintk a vizsglt szvetmintk a lepelhez utlagosan hozzvarrt foltok anyagt is tartalmaztk.
Van teht egy vszon, amirl az rott forrsok, de nphit is azt tartja, hogy Jzus halotti leple volt. A szvsminta s az alkalmazott szvszk alapjn a kort ktezer vesre becslik. Anyaga, anatmiai s antropolgiai hitelessge, a vrfoltok, a knzsi s kivgzsi md, amire a Leplen lthat nyomokbl lehet kvetkeztetni, mind-mind azt bizonytjk, hogy ilyet lehetetlen hamistani. A tudsok, a NASA szakrti, a legmodernebb mszerek segtsgvel - kb. 70 ldnyi mszerrel vizsgldtak - is csak arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy megmagyarzhatatlan a Leplen lthat alak keletkezsi mdja.
Felsorolni is nehz mi mindent kellett volna tudnia annak az ismeretlen embernek, aki egy keresztre feszttet kb. 33 ves, Jzushoz hasonl frfit, aki elzleg keresztutat jrt, meztelen talpra Jeruzslem talajmintja tapadt, hamistani tudjon. A kzhiedelemmel ellenttben pldul a Leplen lthat alak nem olyan tvises koront viselt, ahogy brzolni szoktk, hanem az egsz fejt, a homloktl a tarkjig bebortotta. A szgeket nem a kzfejbe, hanem a csuklkba vertk, amit a hamist nem tudhatott. gyelnie kellett arra is, hogy pontos archeolgiai ismeretekkel rendelkezzen s a rmaiak ltal hasznlt korbccsal ostoroztassa meg, csak a keresztfa vzszintes gerendjt kttesse a vllra, kezt pedig a csukln veresse t a szegekkel, ami szges ellenttben ll kora felfogsval s brzolsaival. Mg arra is gondolnia kellett, hogy Jzus korabeli szvsmintj halotti leplnek anyagba Jeruzslem, Edessza, Konstantinpoly virgport tapassza, a halott szemre pedig Piltus ltal veretett pnzrmt helyezzen. Mg arrl sem feledkezett meg, hogy kumrni kzfej-tartssal temettesse el ldozatt, holott ez csak a XX. szzadban vlt ismertt.
Mit olvashatunk mg ki a Lepelbl?
1998-ban tartottk Torinban a III. Nemzetkzi Szindolgia Konferencit, ahol magyar kutatk - Dr. Tbori Lszl s Kiss Irn - is rsztvettek s felvetettk a Lepel s a Prtus Birodalom kapcsolatt. Ezt a kapcsolatot valban szmos tny igazolja:
A Lepel Jzus kereszthallt kvet vekben Edesszban bukkant fel s 944-ig ott is maradt. Tbori Lszl keletkutat szerint a Lepel szempontjbl dnt fontossg Edessza Jzus idejn minden ktsget kizran prtus befolysi vezetbe tartozott.
A Lepel anyaga klnleges szvs, csak Kelet-Szriban, szak-Mezopotmiban kszlhetett, ami szintn tagadhatatlanul a Prtus Birodalom befolysi vezete volt, lehetett akr Edessza is. Egy msik ilyen lehetsges ksztsi hely, amelyrl feljegyzsek vannak: az egykor a szktk ltal alaptott Szkitopolisz (Beth-Sean) Ez a vros Diokletianusz csszr ediktuma szerint az egsz trsgben kitnt kivl lenvszon ruival. (3)
Ismert, hogy a sumir civilizci egyik legels vvmnya a textil- s ruhaipar kifejlesztse volt. Az korban Sumer nem csak sztteseirl, hanem ruhirl is hres volt. Jzsu Knyvben olvashat (7:21) hogy Jerik ostroma utn egy frfi nem tudott ellenllni a ksrtsnek, hogy a zskmnybl megtartson magnak "egy j sineri kpenyt", annak dacra, hogy tudta: e tettrt hallbntets jr. Olyan nagyra becsltk a Sumerbl szrmaz ruhadarabokat, hogy mg az letket is kockra tettk rte. (4)
Ez pedig azt ltszik igazolni, hogy a sumirok tudst tovbbviv prtusok lehettek azok, akik hagyomnyaik folytatsaknt kpesek voltak ellltani ezt a kivl minsg vsznat.
Tudjuk, hogy Arimtiai Jzsef szerezte be a klnleges, teljesen egyedi anyagot, egybknt Judeban temetsi clra lenvsznat nem hasznltak. (3)
Tbb kutat is megegyezik abban, hogy a Leplet olyan rombuszmints fedel aranyldban riztk egykor, amilyen a prtus kirlyok kntseinek a motvuma. A szvsminta teht a prtus kirlyi csaldokban hasznltakkal azonos.
Ezt bizonytja Ian Wilson is (1) aki knyvben bemutatja Hatra prtus kirlynak a szobrt, a Mandylion kpt, ahogy az a X. szzadban kinzett, illetve annak a nagy valsznsggel a prtusok ltal ksztett takarjt. A kpek alapjn megllapthat, hogy mindhrmon jellegzetes rombusz-minta lthat.
Vajon mirt kapott Jzus a prtus kirlyok ltal is hasznlt klnleges vsznat halotti lepelknt, ha egy szegny zsid cs fia volt?
A prtus kapcsolatot azonban mg tbb ms tny is igazolja: Leplen szabad szemmel is lthatk a szemekre helyezett rmk nyomai, de a hromdimenzis kp is mutatja. A Prtus Birodalom terletrl terjedt el az gynevezett pontuszi szkta kultrkrben az a szoks, hogy a halott szemre aranybl vagy fmbl kszlt szemlemezeket helyeztek. rmket talltak Jeruzslemben a prtus Adiabene Helen fejedelemn szarkofgjban is.
A pnzrms temetkezs Palesztina shonos lakossgnak szoksa volt. A rgszek szerint az rms temetkezs szoksa csak a prtus trhdts idejn, teht kb. 40. krl terjedhetett el Palesztinban - ott is elssorban Galileban s Szamriban. Ez a temetkezsi md a bels-zsiai lovasnpek tbbsgt is jellemezte: gy temetkeztek a prtusok, szktk, a hunok, avarok s a magyarok is. A knai arany szemlemezek is a hunoktl val tvtelek. A szemrms temetkezs a napvallst gyakorlk krben volt hasznlatos, az elhunytnak teht napvallsnak kellett lennie. A szktk a halottak jobb szemre arany a balra ezst rmt raktak, ami a Napra illetve a Holdra utalt.
"Szem-rmesen" ma is ravataloznak a Krpt-medencben parasztembereket. A magyar nyelvben sszefggs van a "szemrmes" jelz, s a szemekre helyezett rmk kztt, hiszen a szemrmes lesttt szemekkel jr, ugyangy mintha rem lenne rajta. (5)
Az 1998-as torini konferencit P. B. Bollone szindolgus nyitotta meg. Beszdnek taln legfigyelemremltbb mondata a kvetkez: Egyesek szerint a Lepel a zsid temetsi hagyomnyoknak megfelel temetsi lepel volt, msok viszont ezt illeten ms vlemnyen vannak. (6)
gy tnik azok, akik "ms vlemnyen vannak" tudjk elssorban bizonytani lltsukat. Ha figyelmesen utna jrunk a krdsnek, akkor azt tapasztaljuk, hogy "a zsid szoksoktl eltren minden, a Leplen tallhat bizonytk arra utal, hogy a rajta lthat testet nem mostk meg, ahogy a trvnyek s szoksok elrjk...". (7)
Tudnunk kell, hogy a Lepel a zsid ortodoxia szempontjbl "tiszttalan" trgynak szmtott, hiszen vrrel szennyezett volt. Radsul egy ember kpmst is tartalmazta, gy ktszeresen is tiltott volt a zsidk szmra (2Mzes 20:4: "Ne csinlj magadnak faragott kpet...").
Amennyiben az illet zsid volt, akkor zsid trsai szmra a teste eltkozottnak szmtott. Minden halott testrl gy vltk, hogy rintse fertz, s ezt a szablyt taln mg erteljesebben alkalmaztk arra, aki ekkppen lelte hallt. Ezrt klnsen meglep, hogy egy "eltkozott" szinte kirlyi temetsben rszeslt: drga textlia, az lland hmrsklettel br srhely stb. A rmai idkben az effle keresztre fesztettek testrt az rk voltak felelsek, akik gyakorta az llatoknak vetettk oda a holttestet. Sokakat kzsrba vagy egy meszesgdrbe dobtak. Ennek ellenre figyelemre mlt gondoskodsban volt rsze, feltnen sok mirht s alot hasznltak, de mgse kapta meg a zsid szoksoknak megfelel temetst. (8)
A zsid szoksok szerint teht ktelez lett volna megmosni a testet, de nem mostk meg. Az arcot a zsidk mindig fedetlenl hagytk, Jzus azonban le volt fedve. A zsid szoksok szerint a halottat halotti ltzkbe ltztettk, Jzus azonban meztelen volt, noha a holttest irnti tiszteletlensgnek szmtott, ha meztelenl temettk el. Egyrszt tiszteletlenek voltak teht, msrszt pedig feltnen drga temetsben rszestettk.
Sokan azt mondjk, sietni kellett a temetssel. Tbb kutat azonban azt lltja, hogy ez nem igaz. A torini konferencia archeolgiai szekcijnak egyik szenzcija volt P. Hamon francia szakr korabeli dokumnetumokkal eltmasztott eladsa, amely arrl szlt, hogy tveds azt hinni: Arimtiai Jzsefnek s a temetst vgzknek brmi okbl sietnik kellett volna a temetssel. Az is kizrhat, hogy a temets kellkeit a bartok s a rokonok az utols pillanatban szereztk be Jeruzslemben, ahol az zletek az nnep miatt mr a keresztre feszts rjban zrva voltak. Megllaptja tovbb, hogy nem a szigor helyi temetsi szertartsok szerint temettk el. (9)
Ezt igazolja Misna (hber tants) (Mishna Shabbat Tractate, XX III,5), mely szerint kifejezetten megengedett volt elvgezni "minden szksgeset" a halottrt, mg szabbat napjn is. A Jzus eltemetsben rszvevk nyilvnvalan a legcseklyebb figyelmet sem szenteltk a zsid temetsi elrsoknak. (10)
Tovbbi tmpontokkal szolgl a Leplen lthat alak szaklla s bajusza. Ezekrl ismert, hogy "... a Jzus korabeli Palesztinban a zsid frfiak gondosan borotvltk a szjuk feletti rszt - csak szakllt hordtak. Az egyttes bajusz- s szakllviselet a helyi, mezopotmiai (szkta) frfiak szoksa volt". (11) Kiss Irn (12) cikkben Bernhard Jacobi Beszl kvek cm munkjra hivatkozva rja, hogy Jzus korban a palesztinai zsidk hossz szakllt nvesztettek, fels ajkuk felett pedig borotvltk.
Ezt igazolja a Biblia is, ezt a szakllformt csak a nem zsidk hasznltk, ugyanis a zsid szoksok szerint a szakll vgt nem lehetett levgni (3Mzes19:27: "A ti hajatokat kerekdedre ne nyrjtok, szakllad vgt ne csftsd el", 3Mzes 21:5: "... szaklluk szlt le ne messk...")
rdekes mdon a Leplen lthat alak s az kori Hatrbl szrmaz prtus kirly szaklla egyforma. De feltn hasonlsg van a hatrai boltveken lv kirly-mellszobrok s a Szent Koronn szerepl azon apostolok kztt, akiknek a prtus szrmazst hangslyozni kvnta az alkot, valamint a hatrai kirlyok mellszobrai nagy hasonlsgot mutatnak a Szent Lszl-hermval. A prtus szobrok mg a kzpkori magyar mvszetben is visszaksznnek. (13)
A Szent Lszl hermrl pedig mr tbben megllaptottk, hogy maga a fej a Kaukzusban kszlt s-szobor, amely a magyarsg valamelyik korabeli uralkodjt brzolja. A kt ember teht felttelezhetleg egy etnikumbl val. (14)
De nzzk, mit mond a termszettudomny ezzel kapcsolatban! Jzus halotti lepln emberi vrt talltak, amely a vizsglatok szerint AB csoportba tartozik. Nagy kos egymilli vrminta birtokban, azok sszehasonltsval lltotta fel eleink etnikai mltjra vonatkoz hipotzist. Kiindulsi pontja az volt, hogy a Krpt-medencei magyarsg a nyugati vgek magyarjaitl a legkeletebbre l csngkig hasonl vrcsoport-antropolgiai kpet mutat. Ennek eleme pldul, hogy a magyarsg Eurpban egyedlll gyakorisggal rkti az AB-vrcsoportot. (15) gy fogalmazhatunk, hogy mg a vilg npessgn bell az AB vrcsoport a legritkbb, addig ez nlunk kiemelkeden magas.
Ez persze nem azt jelenti, hogy Jzusnak "magyar vrcsoportja" volt, de a teljessg kedvrt figyelembe kell vennnk a kvetkezket:
Ismeretes, hogy tbb ezer ves mmik szraz csontjbl is kimutathat vrcsoportjellegk. 1934 s 1984 kztt kzel 600 egyiptomi mmit vizsgltak meg. Ebbl 45% A, 15% B, 23% 0 s 17% AB. Meglep az AB (102 a 600-bl) gyakorisga. (15) Ennek ismeretben annyit azrt taln kijelenthetnk, hogy az AB vrcsoport emltett gyakorisga az egykori skori magaskultra leszrmazottaira (pl. sumir, prtus, szkta stb.) jellemz.
Nzzk, mit mond a Leplen lthat alak etnikai hovatartozsrl az antropolgus!
Dr. Judica Cordiglia a Milni Egyetem trvnyszki orvostan professzora 1961-ben tette kzz a Leplen lthat alak antropolgiai vizsglatnak eredmnyt: klasszikus mediterrn tpusnak tlte. (16)
Ian Wilson is erre hivatkozik:. E szerint magassga 181 cm, cranial index 79.9 cm, nasal index 70.9 cm, becslt slya 170 lbs. A rassz tpusa: klasszikus mediterrn.
Ez azt jelenti, hogy nem zsid szrmazs, ugyanis az antropolgia a smitkat a keleti mediterrn tpusba sorolja.
rdekes mdon azonban a tmval foglalkoz irodalom dnt tbbsge nem ezt a termszettudomnyos vizsglatokon alapul megllaptst idzi, noha az embertan tudsai a csontok s ms jellemzk precz mrse s sszehasonltsa utn vonjk le kvetkeztetseiket.
Leggyakrabban Carlton S. Coon harvardi etnolgus professzort idzik, aki gy rta le ezt az arcot, mint a "mai sephardi zsidk s nemes arabok kztt fellelhet fizikai tpus". (17)
Ki-ki maga dntheti el, hogy egy pontos mrseken alapul vagy egy "rnzsre" tett megllaptst tart-e hitelesebbnek.
De ha mr a "rnzsnl" tartunk: Curto professzor szerint inkbb irni alkat, mint smita. (18) De ezt se szoktk gyakran idzni.
Rejtlyes kp egy magyar kdexbl
1204 s 1357 kztt a Lepel sorsa teht ismeretlen. 1204 eltt nincs bizonytk arra, hogy a kztudatban lenne, hogy a vsznon egy teljes alak kpe lthat, 1357 utn pedig mr a Leplen lthat teljes alak vlt ismertt.
rdekes mdon egy 1192-1195 kztt keletkezett magyar knyv, a Pray-kdex (A Magyar Nemzeti Mzeum tulajdonban van ez a kziratos latin nyelv miseknyv, melyet megtallja, Pray Gyrgy utn neveztek el.) Jzus meztelen testt mutatja a Leplen pontosan olyan helyzetben, ahogy azt a legjabb tudomnyos vizsglatok mutatjk.
Vajon hogyan tudta a magyar kdex rajzolja a nyugat-eurpaiak eltt kzel 150 vvel, milyen testhelyzetben fektettk Jzust a halotti lepelre?
Hogy a rajzolnak ltnia kellett a valdi leplet, bizonytja, hogy a sznezett tollrajzon jl kivehet a halszlka-mints szvet, az eredeti helynek megfelelen vannak brzolva az gsek helyei. Lthat Jzus keznek anatmiai sajtossga: azonos hosszsg a mutat s a kzps ujj. Kezei kumrni kztartssal vannak sszekulcsolva a medencetjkon. Titokzatos jelek tmegt helyezte el az alkot: piros napkereszteket festett, a fej kr napkeresztes glrit, egy titokzatos szakllas fej rajzoldik ki Jzus teste fltt stb.
Mikor lthatta a Leplet a rajzol? Ismert, hogy a nagy mveltsg magyar kirly, III. Bla (1172-1196) Bizncban nevelkedett, lnyt, Mria-Margit hercegnt frjhez adta II. Angelusz biznci csszrhoz, akinek akkor mr birtokban van a Lepel. A IV. keresztes hborban azonban a keresztesek elfoglaltk Konstantinpolyt, s megltk a csszrt, Mria-Margit pedig hozzment a keresztesek egyik vezrhez Boniface de Montferrat-hoz. A Lepelnek a birtokukban kellett lenni, ugyanis ismert, hogy a grg Theszaloniki-ben templomot ptenek szmra, amelyet ma Eski Cuma Cami-nak neveznek.
Frje 1207-es halla utn Mria-Margit hozzment egy msik templomos vezrhez, Nicholas de St. Omerhez, aki kzvetlen leszrmazottja volt a rend eredeti kilenc alaptja egyiknek.
Nyilvnvalan az kzvettsvel kerlhetett aztn a Lepel Franciaorszgba.
Ian Wilson szerint a Lepel Konstantinpolybl kerlt a szentfldi Acre-ba, Theszaloniki pedig feltnen kzel esik ehhez a felttelezett tvonalhoz.
Mindebbl pedig levonhatjuk azt a kvetkeztetst, hogy III. Bla s vele a kdex ksztje egszen biztosan lthatta a Leplet. Az is nyilvnval, Franciaorszgba vitelig Mria-Margit birtokban is volt.
De ami igazn rdekes: a Pray kdex alapjn arra a kvetkeztetsre kell jutnunk, hogy kibontva is ltniuk kellett, ami pedig nyilvn csak a "beavatottak" szmra volt megengedett. Az rpd-hziak ezek szerint kzjk tartoztak.
***
Jegyzetek
1. Ian Wilson: The Shroud of Turin, Doubleday & Company, Inc. Garden City, New York, 1978. alapjn
2. M. Hopkins, G. Simmans, T. Wallace-Murphy: Rex Deus, Alexandra, 172. o.
3. III. Nemzetkzi Szindolgiai Kongresszuson /1998. Torino/ elhangzott elads tzisei
4. Zecharia Sitchin: A 12. bolyg, desvzkiad Budapest, 2002. 41-42. o.
5. Kiss Irn: A titokzatos fnykpsz In: Kiss Irn s Tbori Lszl: Krisztus s a Nap, Vlogatott rsok, Szent Grl Munkacsoport Budapest 2000.
6. Kiss Irn s Dr. Tbori Lszl: Krisztus s a Nap, In: Tbori Lszl: Gilgamestl Jzusig, Melkizedek Knyvek, Budapest, 1999. 165. o.
7. M. Hopkins, G. Simmans, T. Wallace-Murphy: Rex Deus, Alexandra, 172. o.
8. Rodney Hoare: A Torini lepel valdi, Gold Book, 108. o.
9. Tbori Lszl s Kiss Irn: Krisztus s a Nap, In: Kiss Irn s Tbori Lszl: Krisztus s a Nap, Vlogatott rsok, Szent Grl Munkacsoport Budapest 2000.
10. Holger Kersten: Jzus Indiban lt, Biogrf, 1992. 177. o.
11. Kiss Irn: A titokzatos fnykpsz, Demokrata, 1996/43
12. Kiss Irn: Jzusra mondom, Vilglap, 1997. prilis
13. Csomor Lajos: felsge, a Magyar Szent Korona, Szkesfehrvr 1996. 176. o.
14. Endrey Antal: magyar keresztnysg, Boldogasszony Kiad, 1998. 67. o.
15. Nagy kos: A kor halad, a vr marad, Magyar strtneti Kutat s Kiad, 2000.
16. Judica-Cordiglia, G. 1961. La Sindone. Padua: Lice.
17. Robert Wilcox: Shroud, Bantam, 1977. 136. o.
18. William Meacham: The Authentication of the Turin Shroud, Current Anthropolgy Vol. 24. No3. June 1983.
(Figyelem! A HunHr.Hu online kzleti napilapon megjelent rsok kizrlag a szerz s a forrs megjellsvel hasznlhatk fel jra!)
|