|
Szntai Lajos: Mtys s a Plosok VI. rsz
Nagy Lajos kirly, a Kpes Krnika els lapjnak miniatrjn (nagythat)
Egyet nem szabad elfelejteni, Nagy Lajos az a kirly, aki bemegy Rmba. Atilla kirly nem ment be Rmba. Hunyadi Mtys milyen clt tztt ki maga el? A Nmet-rmai csszri koront akarta megszerezni. Az egyetlen uralkodnk, aki diadallal vonul be Rmba, s felknljk neki a rmai kirly cmet, az Nagy Lajos volt. Mi trtnik ekkor? mindezt nem fogadja el. s itt megint meg lehetne vonni a trtnelmi prhuzamokat Atilla kirly vagy Szent Lszl kztt. Bemehetne Velencbe is, Velence a lbai eltt hever, s mindenki arra gondol, hogy Nagy Lajos be fog vonulni, s a flddel teszi egyenlv a vrost, s Lajos ekkor megkegyelmez, s minden fvezre ugyangy gondolja. Itt jelenik meg ez az er s hatalom, ami tnylegesen fellrl rkezik s adatik neki.
Mr lete vge fel jr, amikor Firenzbl kvetsg rkezik hozz. Budn nem talljk, mert ekkor mr visszavonult lett li, s kt rgi kedves szoksnak hdol, az egyik a csillagszat, a msik az imdkozs. A kveteket tkldik a Margit-szigetre, ugyanis Lajos kedvelt idtltse Szent Margit koporsja eltt imdkozs. Mennek a kvetek s keresik a kirlyt, de csak egy fekete palstos embert ltnak elsuhanni, akirl azt gondoljk, biztosan csak egy szerzetes. Pedig volt az lruhs Nagy Lajos kirly. A magyar kirlyoknl ez az tlnyegls szinte mindennapos gyakorlat volt, ha ott szerzetesknt jelenik meg, akkor nincs szksge testrkre, mert magra bort egy fekete palstot, s a legedzettebb diplomata sem fedezi fel, hogy a kirly. Amikor pedig kirlyi pompban jelenik meg, mindenki lenygzve ll.
Nagy Lajos kirly a plosokkal kitn kapcsolatban van. Rengeteg plos kolostort alapt. A leghresebb a Mrianosztrai s a Mriavlgyi. Mindkt templom arrl hres, hogy az ott l papsg maga utn roml holttestet nem hagy. Ezek azok a templomok, ahol a plos atyk romlatlan testtel vrnak valaki rkezsre. Kire vrnak romlatlan testtel ezek a plos atyk? s hol vannak, hova tntek el ezek a testek?
Vgezznk egy gyors szmolst: budaszentlrinci kolostor, 500 lakja van. Ki lehet szmtani egy emberi let hosszt, s ezt osszuk el kb. 200 vre. Nincs olyan hadi jelents, ami arrl szmolna be, hogy a trk ezeket a koporskat megtallta, ill. megszentsgtelentette volna. Egy-kt szent sr feldlsrl tudunk, de ezek egyedi esetek. Mire vrakoznak ezek az atyk, megkzeltleg zsbtl kezdve, Nagy Lajoson keresztl, Hunyadi Mtysig? Mintha tnyleg egy kakasszra vrnnak. Ez flelmetes s htborzongat, mert kiderl, hogy ezek a plos atyk nem Mtys rkezst vrjk, hanem valami mst. s amire vrnak, mg mindig nem rkezett el, s ahol k vrakoznak, az a hely mg mindig megvan. Ez nem egy „lefutott mrkzs", hogy azt lehessen mondani, itt bizony a plos rend dvtrtneti szerepe vget r. Lehet hogy a mai plos rend vget rt, de az eredeti plos rend egsz biztos, hogy nem.
Lajos kirlynak megvannak a kedvenc plosai, s ezt azrt kell hangslyozni, mert egy kirly slyt s szerept ott lehet lemrni IV. Bltl kezdve, hogy a hagyomny vagy a plos rendtrtnet odarendeli-e mell a maga kedves plost. Zsigmondnak nincsenek kedves plosai, Kroly Rbert sem ismer olyat, hogy van egy kedves plos bartja, akivel a vilg dolgait megbeszli. Pedig hogy mirl lehet egy plos atyval beszlni, azt Mtys kapcsn lthatjuk.
Nagy Lajosnl ideje alatt rezni, hogy valami felforrsodik. Mr letben szentknt tisztelik a plosok, pedig rluk tudni kell, hogy igen szernyek, s a szent vagy boldog jelzt nem knnyen adomnyozzk oda valakinek.
Nagy Lajos kirly letnek utols esztendejben nagyon sok minden trtnik. az, aki halla eltt Velencbl Remete Szent Pl holttestt Magyarorszgra hozatja s Budaszentlrincen helyezteti el. Itt mr valami rezheten beindul, meghal s egy holttest szinte halla helyre, Magyarorszgra rkezik. s ez a test vlik aztn a plos liturgia fszerepljv.
Lajos kirly halla eltt vgrendelkezik, s ez elgg titokzatos. Ha krbetekintnk Eurpban s keressk azokat az uralkodi csaldokat, ahol a Turul nemzetsg egy vrcseppje mg felfedezhet, akkor lehetne msokat is behvni, mert azrt hvnak be kirlyokat, hogy rpd vrt visszahozzk az orszgba, mert ebbl egy csepp is elegend, hogy jraledjen. Luxemburgi Zsigmond vrben pedig egyetlenegy csepp van, lehet, hogy errl a csepprl nem is tud, de vajon honnan tudja Nagy Lajos, hogy t kell behvni? Honnan tudja a magyar fpapsg s fnemessg, hogy neki kell bizalmat szavazni, mert errl az grl fog valami kisarjadni. Tudni kell, hogy Zsigmond csaldjban megjelennek az rpd-hzi leny gazatbl sk. S kiderl, hogy k szinte kivtel nlkl IV. Bla lenyai. Itt vlik rdekess valami, mert ki alaptja kirlyi szinten a plos rendet? IV. Bla. Ki az, aki azt mondja, hogy nincs semmi baj, mert a magyarsg megvltsa biztostva van? Mg ifj korban szintn IV. Bla, s ebben egy hallatlan tudatossg jelenik meg. Nagy Lajos pedig szintn tudja ezt az sszes magyar fpappal s nemessel egytt. Nehogy azt higgyk, hogy ezek nagyon nagy titkok, hogy ez misztikum, mert ettl kirly a kirly. Erre mondjk a kzpkori forrsok: „a kirly szve olyan, mint a csillagos gbolt, aki abba beletekint, az tudja, hogy tnyleg a teremt kzelbe rkezett el!". s itt lehet rzkelni azt is, hogy a nemzet rvid tv rdekt a hossz tv rdek miatt nem fogjuk felldozni. Ez elkpzelhetetlen. S jn Luxemburgi Zsigmond, s mi benne az elkpzelhetetlen? Elre megynk az idben. Hunyadi Mtys, amikor felpti a budai s visegrdi palott, szobrot llttat apjnak, testvrnek, sajt magnak, s mg valakinek: Luxemburgi Zsigmondnak. Pedig Mtys, ha mint kirlyi eldjt tekinti Zsigmondot, akkor nem szobrot llt neki, hanem mg az emlkt is kigyomllja. Teht ez a szoborllts egy rulkod jel.
Luxemburgi Zsigmond lete kalandos. Elszr is, Mria kirlyn frje. Mria ldott llapotba kerl, s lovagls kzben – ez megint rdekes, magyar kirlylny mr szinte szls eltt van, de mg mindig lovagol, - egyedl van egy erdben, vgtzik, felbukik, a szls megindul, s mindketten meghalnak. Teht Zsigmond zvegyen marad, jrja az orszgot, dalis fiatalember, s j sorsa valahov Erdlybe vezrli, ahol tallkozik egy Erzsbet nevezet gynyr szp lennyal. Zsigmond magyar kirly, bizonyos dolgokhoz joga van, s a magyar hagyomny szerint szerelembe esik. Brmily klns, azt lehet mondani, hogy a magyarsg ezrt a szerelemrt fogadta el t uralkodjnak, s azrt az egy csepp vrrt, amit sei rvn magban hordozott rpd vrbl.
Itt lehet rzkelni, hogy mi is az a fekete szn holl, ami a csrben hoz valamit, s nagyon messzirl rkezik. A magyar nyelvben a hollra nehezen lehet rfogni, hogy l minsg. Ugyanis az els, hogyha elkezdjk prgetni a szavakat, a hulla. Nyilvn a holl nem hulla, de a hallon t menekt valamit a csrben, ami a npmeskben az let vize. Ez egy csald szmra jelentheti azt az egy csepp vrt, ami ha j helyre kerl, a nemzet egy vlsgos pillanatban nvnykv fog hajtani. Mirt beszlnek Magyarorszgrl mind a mai napig nemzetsg- vagy csaldfrl. Ez egy teljesen ltalnos, az egsz emberisg kultrkincsben fellelhet hagyomny. Pont ezrt a nvekedsrt, mert visszametszhetnk egy ft, ki is vghatjuk, el is pusztthatjuk, de ha maradt mg belle valami az jra ki tud hajtani, s sokszor ezek a magok hossz idn keresztl lappanganak a fld alatt.
Ki az desapja Hunyadi Jnosnak? s itt ne arra gondoljunk, amit velnk megtantottak, hanem az a lnyeg, hogy Hunyadi Mtys erre mit mondott. Amikor feltettk neki a krdst, hogy kegyelmednek ki volt a nagyapja, azt vlaszolta, hogy Zsigmond kirly.
Mert Luxemburgi Zsigmond szerelembe esik az Erzsbet nevezet lnnyal, s a nsz utn Zsigmond lehz az ujjrl egy gyrt. Ez a gyr kerl bele a Hunyadiak cmerbe, ez a gyr pedig arra szolgl, mondja Zsigmond Erzsbetnek, ha eljn az id s fit szlsz, hozd fel Buda vrba, s ez a gyr legyen a bizonysg arra vonatkozlag, hogy a gyermek, akit megszlsz, az n fiam. Trtnszeink nem tudnak elszmolni Hunyadi Jnos gyors felemelkedsvel. Hunyadi Jnos mg egyetlen cselekedetet nem hajt vgre, nincsenek hstettei, amikor mr Zsigmond kirly mellett van, mr a fnemesi udvarokban jrja ki a minden magyar fnemes palnta szmra ktelezen elrt oskolt. A hres Vajkot, akit Luxemburgi Zsigmond, mint Hunyadi Jnos apjt felemel, megajndkozza a Hunyadi birtokokkal, s innen kapjk a nevket, de van egy hatalmas nagy bkken. Vajknak van mg egy fia, Jnos, s hogy hvjk Hunyadit, t is Jnosnak. Vajon hogyan fordulhat el, hogy egy csaldban kt gyermeknek, akik lnek, ugyanazt a keresztnevet kapjk? Egszen ms dolog, ha meghal az els gyermek, szletik egy msik, s aki meghalt, annak a nevt kapja a msodik. De itt l mindkett, s mindkettt Jnosnak nevezik. Vajk nem trdik Hunyadival, a msik Jnossal viszont igen. Hunyadi Jnos nem azt a nevelst kapja, amit Vajk eredeti gyermeke, Jnos. Mirt ez a megklnbztets? Hogyan lehetsges az, hogyha krbenzek Magyarorszgon, szmtalan nemesi csald van, meg sem lehetne Hunyadi Jnost tallni, s rgtn ott van Zsigmond kirly udvarban. Jnos pedig rgtn, miutn az aprdi iskolt kijrja, fnyesen bizonytja, hogy nem akrki. S mr neki megjelenik a nevben, a cmerben a holl s ezzel elindul egy program. s abban a pillanatban kiderl, hogy neki nemcsak Luxemburgi Zsigmond a legfbb segtje s tmogatja, hanem plos rend is.
Hunyadi Jnos s a plosok, mintha csak egymsra tallnnak, szinte vgig egytt vannak. Hunyadi Jnos, Zsigmonddal egytt eljut a bzeli zsinatba, Rmba, Prgba, mert a kirly mindenhov magval viszi. Mert ez Zsigmond egyetlen ernye, hogy nem metszette vissza ezt az gat nmagban, – mert megtehette volna - ezrt llt majd neki szobrot Budn s Visegrdon az unokja, Mtys kirly.
A Hunyadiak szrmazsa tnyleg rejtly, s Zrnyi Mikls is azt rja: „minden magyar forrs azt mondja, hogy Zsigmond volt az atyja Jnosnak". A magyar forrsokrl pedig azt kell tudni, hogy nem ismerik a hazudozst, mert mindig nagyon pontosan gyelnek arra, ki honnan jtt, s kik a felmeni. De Hunyadi Jnos olyan nagy tlentumokkal rkezik, hogy lenygz mindenkit, s abban a pillanatban felragyog. Azt mondja Zrnyi, ha a rgi idkben lt volna Jnos, bizony az apjnak Jupitert tettk volna, mert ember ennyi jtettet vgrehajtani nem tud. Ez az a hatalmas megjt er, amit a holl a szent kirlyok vrbl tment. Mert brmily klns, ez a holl IV. Bla vrt hozza magval. s kikerlt Mtys cmerbl az rpd-sv? Nem, a csaldi cmerben jelenik meg. Az orszg cmerben mindig benne van, de hogy a Hunyadi csald cmerben benne van, ez csak egyflekppen lehetsges, ha egyetlenegy csepp rpdi vr elrkezik, s az kitereblyesedve fv n. Hogy Hunyadi Jnos milyen tetteket hajt vgre, ez mindenki eltt tudott. De mivel hajlamosak vagyunk arra gondolni, hogy egy egyszer katona s vitz, ehhez kpest vallsossga pldartk, s ez azt jelenti, hogy ebbl a vallsossgbl mg Kapisztrn Szent Jnos is merteni tud. Ugyanis lerjk, hogy Kapisztrn Szent Jnos Nyugat-Eurpbl.
Jn, s elkezdi oktani Hunyadi Jnost. Jnos pedig gynyren felhvja a figyelmt arra, hogy a Mindenhat Isten az egekben lakik, s azt a Mindenhatt ismeri s nem a teolgusok vlemnyt. s ekkor vagyunk 1456 utn, amikor megjelenik, s egsz Eurpa egn lthat egy hatalmas stks. Menetrend szerint rkezik. Mikor rkezett menetrend szerint ennek az stksnek az eldje? Nagy Lajos halln van, s felbukkan egy stks, s mindenki tudja, hogy ez a kirly hallt jelenti. Ezt kveten pedig Hunyadi Jnos halla eltt jn az stks. Hunyadi a kvetkezket mondja: „ez az stks sok minden jelent" – figyeljnk az szjrsra s a nagysgrendre, mert egy ilyen gi tnemny felbukkansakor nagyon sok mindent el szoktak mondani, hogy mi mindent hoz magval, ezeket Jnos is tudja, s a kvetkezket mondja - „de legfkppen az n hallomat jelenti"- ennyire van az gi plyhoz odaktve. Azrt jn ez az stks, mert ez hozta Nagy Lajos hallt is. Ez a holl tja, s gi plyja. Ahogyan Jnos a temetsrl vgrendelkezik, az nem a rmai katolikus szertarts szerint trtnik. Bemegy egy templomba, termszetesen krltte a plosokkal, lefekszik az oltr el s 6 hatalmas gyertyt gyjtat meg. Kettt lbhoz, kettt fejhez, kettt derkhoz helyeztet, s a kvetkezket mondja: „mire a gyertyk legnek, n mr halott leszek!". Ilyen volt Hunyadi Jnos, s az halla indtja el vgkpp a plyn a kisebb fit, Mtyst.
Kik voltak Mtys idejn Magyarorszgon a hres plosok? Elszr is, Mtys mg Bcsben van fogsgban, s kiderl, hogy Budaszentlrincen egy hatalmas mozgalom indul el, amit Bthory Lszl irnyt s vezet. mr letben egy legenda s csoda.
Tudjuk, hogy a plosok indulsnl megjelent a barlang, teht a Hrmas-barlang mellett a forrsoknl ptik fel az els templomot, aztn, mintha nem is lteznnek barlangok, hossz a csnd, majd kiderl, hogy mgis vannak barlangok, mert Bthory Lszl a Budaszentlrinci kolostor fltt tallhat barlang mlybe megy le nhny trsval. De mirt mennek le? Az r keresztjt veszik, mint fegyvert magukhoz, s lemennek a barlang mlybe harcolni. Hogy mit jelent ez a vitzi kzdelem, ezen el, lehet gondolkodni, de egy biztos, Mtys ez id alatt fogsgban van.
Feljnnek, s Bthory Lszl a kvetkezket mondja: „mostantl kezdve elrkeztnk abba a korszakba, hogyha valaki hzasodni akar, gy fog lni, hogy a hzassgbl nem fog gyermeket vrni, amikor pedig hzas, gy gondolja, hogy zvegysgben van. Aki pt, mostantl kezdve olyan, mintha nem akarna abban lakni, amit felptett, aki szlt mvel, mostantl kezdve gy mveli a szljt, mintha nem akarna a szret idejn jelen lenni!" Ez nagyon kltinek tn program kihirdetse, de ugyanakkor egy nagyon kegyetlen pillanat is, mert azt jelenti, hogy innentl kezdve gy fogunk lni, hogy minden napot az utolsnak kell tekintennk. gy fogunk vrakat, kastlyokat templomokat pteni, hogy tudjuk, nem mi fogunk majd benne lakni. S ebben a pillanatban jelenik meg Mtys kirly, s ezt is pontosan tudja. Gondoljunk csak a visegrdi ptkezsre, milyen nagyszer az a kirly, aki Eurpban, s taln az egsz vilgon a legcsodlatosabb palott pti fel, s kzben tudja, hogy mg 50 vig sem fog llni, de mgis megteszi, s mgsem vlik szomorkodv. Ez a plos misztrium lnyege.
Mtysnak is megvan a kedvenc Plos bartja, t Gergelynek nevezik. Gergelyt ktszer is megvlasztjk rendfnknek. Hogy milyenek lehettek a plosok, milyen lehetett Mtys kirly, s milyen lehetett az az emberi lgkr, ahogy k ltek, itt kt anekdott kzlk, amibl igazbl ltni, hogy milyen emelkedettek voltak. A plosokat szentek kzssgnek nevezik, szent emberek, s hiba nincs, mert a legszigorbb rendek kztt emltik nevket. Gergely rendfnksge alatt trtnt, hogy kt szerzetes, kt j bart, a tilalmas bjti napokon mindig eltnik, ugyanakkor a celljukbl isteni illatok radnak ki. Gergely tudja, hogy k lehetnek a kzssgi morl megronti, de is rzi az illatokat. A tilalmas napokon pedig hst enni nem szabad. Egybknt ettek a plosok hst, de tudtk mikor kell, tudtk hogy mikor ad a hsbl szrmaz energia ert, s mikor viszi el az ert. Nem vletlenl volt napokra felosztva az esztend. Teht ez a kt bart eltnik egy j kis fszeres kappannal, amit elkezdenek majszolni. Tudni kell, hogy a rendfnknek hatalmas tekintlye volt. Gergely belp a titkos helyre utnuk s a kvetkezket mondja: az Isten irgalmazzon nektek, hogy engem nem hvtatok meg! Lel s kr az telbl, s elkezdenek enni, aztn az els nagy ijedtsgbl der lesz s a rendbontk megfogadjk, hogy soha tbbet ilyet nem cselekednek. Ez pedaggia, s hatalmas nagy tanti tuds, mert nem azzal hat rjuk, hogy szigoran ledorongolja, megszgyenti vagy megbnteti ket, hanem a sajt brt is veszlyeztetve - mert is megszegi a szablyzatot - mutatja meg nekik a helyes utat.
A msik trtnet, hogy pestrl kt gynyr szp zvegyasszony rkezik a rendhzhoz, s Gergely pontosan tudja, hogy melyik az a fiatal szerzetes, aki bizony szemnek mohsgt, a szoknyra tekintvn nem tudja fken tartani. Odahvja maghoz, hogy legyen is ott megbeszlskn, mikzben ezeket a szpsgeket fogadja, mert ez a kt zvegyasszony jelentkezni akar a szerzetbe. Mondja a rendfnk nekik, hogy nlunk nincs res cella. (De a plosoknl egybknt nincsenek asszonyok.) Ekkor szlal meg a pajzn szerzetes, hogy perjel r, az n cellm mellett van egy res szoba. Ilyenkor nem kell rosszra gondolni, csak pusztn arra, hogy ott vezekelnek a frfiak s mellettk ott sugrzik a ni er. Itt persze megint pletes tants kvetkezik a fiatal szerzetes rszre, ami sajnos kimaradt a szvegbl, amit sajnos nem jegyeztek le.
Ugyanezzel a legnnyel mg egy jtkot jtszott Gergely mester. Megint lenyok jnnek, megint gynyrek, megint t hvja be trgyalni, ppen azrt, hogy legyen jelen, s nzze, hogy fejldtt-e mr a legny valamit. Mikor elmegy a kt lny, megbeszlik a dolgokat, s nem is neki mondja, csak gy magban megjegyzi Gergely, hogy milyen gynyr volt ez a kt asszony, s fleg a magasabb, egy hibja, hogy fl szemre nem lt. Erre mondja a kis legny, hogy generlis r, n jl megnztem, s olyan gynyr tzes tekintete volt.
S akkor megint jn a tants, s itt sajnos megint lemarad a csattan, de lehet rezni, hogy mi az. Ezekben Gergely lelkivilgba s szemlyisgbe lehet valahogyan beletekinteni. Ha valaki ennyire fennklt s humoros tud lenni, lehet rzkelni, hogy Hunyadi Mtys mirt szereti ennyire. s amikor Mtys kirlynak valami baja van, mindig felmegy Budaszentlrincre, s ott Gergellyel az egsz jszakt vgigbeszlgetik s vgigelmlkedik, s kiderl, hogy Gergely minden lethelyzetre tud valami vigasszal lni. gy is tekintik t, mintha lenne a fldre leszletett vigasztal, aki mindenkit, minden idben meg tud vigasztani. De mirl beszlhet egymssal Gergely s Mtys?
Itt van mg egy trtnet, de ez mr Mtysra vilgt r, s egy picit eltndhetnk, azon, hogy ezek a beszlgetsek milyen szellemi magaslaton folytak. Galeott jegyzi meg, hogy Mtys kirly hre sztterjedt Eurpban, jnnek hozz blcsek, tudsok s mindenki Mtys blcsessgn csgg, s mindenki be akarja mellette bizonytani sajt tudst s felvrtezettsgt. Ekkor az esztergomi rseket megltogatja egy Datt nevezet itliai fpap, aki egyben teolgus is, s alig vrja Mtys Esztergomba rkezst, hogy tallkozhasson s beszlhessen vele, hogy sajt mveltsgt fnyesen felcsillantsa eltte. Meg is rkezik Mtys kirly, Datt mr tzben g, mr ltja maga eltt, hogy fpapi orntusban a vallsrl, szent titkokrl sznokol, s kioktatja a magyar kirlyt. Vacsora van, a nagy beszlgetsek ideje, s az j vendget is meghallgatjk, aki elmondja magrl – s itt szernysgrl sz sincs – hogy itliai fpap, kornak legnagyobb teolgusa, s felajnlja, a kirly brmit krdezhet tle, szent titkokat, teolgiai dolgokat, csak tegye, mert mindenre tud vlaszolni.Mtys kirly szpen felvezeti krdst, bizony t rgta foglalkoztatja egy problma. Kzben Galeott zrjelben megjegyzi, hogy Mtys kirly pontosan ismeri ezt az embertpust, akik soha nem szentelnek figyelmet az erklcsre, s az evangliumok magyarzatra, helyette fennklt gondolatokat kergetnek, filozoflgatnak, s a szenthromsgrl rtekeznek, teht csupa olyan lgvrrl beszlnek, amit nem lehet tnyekkel altmasztani, mert nem jelenik meg emberi vetletben, s nem lehet cselekedetekre lebontani. Teht Mtys ezt pontosan tudja, de mgis kvncsi a reakcira, s azt mondja neki, ltja, nagyon blcs ember, de mivel egsz lett hadjratban li le, ilyen nagyon komoly dolgokkal nem tud foglalkozni, mert nem nagyon jut r ideje. De mr rgta izgatja t egy krds, hogy annak idejn Jzus Krisztus sajt egyhznak fejv mirt azt a Ptert nevezte ki, aki Jzust elrulta, cserbenhagyta, st a lnyeg, hogy eskvel megtagadta, hogy valaha is ismerte t. Holott ott volt Jnos, aki vgig kitartott, akiben nem volt hiba, akit Krisztus szeretett, aki megrizte szzessgt, tisztasgt, s soha semmilyen krlmnyek kztt nem hagyta cserben Krisztust. s itt lp be az erklcs a krdsbe. Mert ha valaki nem tudja, hogy az erklcs mit jelent az emberi letben, a legfontosabb dolgokat el fogja maga mellett engedni. s Mtys tovbb folytatja, hogy ezzel Krisztus milyen pldt akart mutatni az utdok fel, hiszen egy rult jutalmazott, aki t megtagadta, megcsalta, viszont aki mltn megrdemeln a jutalmat, Jnos, minthogyha nem is tett volna semmit. Hossztvon az emberisg ebbl hogyan okuljon? Mert ebbl az emberek csak arra kvetkeztethetnek, hogy bnket nyugodtan el lehet kvetni.
Datt termszetesen mr a krdst nem rti, de elkezd teolgiai krdsekbe bocstkozni, s egy tbbrs beszdet tart, melyet a kvetkezkkel fejez be: ez egy olyan teolgiai titok, amit jobb, ha nem kutatunk, mert ez nem emberre vonatkozik, ezt Krisztustl sem merte soha senki megkrdezni. Itt lehet ltni a ktfle keresztnysg kztti klnbsget. Itlibl jn, a rmai ppa hazjbl, s nem tudja, hogy Pter rksgt a ppai hatalmat mirt a rmai ppk kapjk, mirt Pter alapozza meg a ppk hrnevt s hatalmt.
S ekkor Mtys a kvetkezkppen vlaszol, br mivel neki ott vannak a hadi esemnyek, s az llami lettel kapcsolatos gondok s nem r r elmlkedni, de azrt nem ilyen egyszer a dolog, mert errl sok mindent lehet tudni. Van egy Jeromos nev egyhzatya, aki a kvetkezket rja – s Mtys gy idzi, mintha csak tegnap olvasta volna, lehet rezni, hogy jtszik vitapartnervel. s ezek mindig erklcsi tantsokat is jelentenek. Jeromos errl azt mondja: azrt lett Pter s nem Jnos az egyhz feje, mert ezzel Krisztus a tantvnyok kztt nem akart szakadst elidzni, mivel Pter volt az idsebb, Jnos pedig minden forrs szerint ekkor mg fiatalember volt. Teht Jeromos szerint Krisztus egy meglett, ids embert nem akart a httrbe szortani azzal, hogy egy mltatlannak tn ifjt llt a rmai ppai szkhelyre. Ezt Jeromos lerja, s ez azt jelenti, hogy sem tudja az igazi okt, de Mtys szerint ebbl el lehet indulni. S ezutn elmondja, hogy milyen kvetkeztetsre jutott, s flelmetes a tanulsg. Pter, a bns embert kpviseli, akinek volt felesge, ismeri az emberi vgyakozs hevessgt, ismeri az lels csapdjt, ismeri milyen, amikor az embert vgyak s knok gytrik, teht ismeri az embert. Ezzel szemben Jnos bntelen, szz volt, soha nem volt emberi vgyakozsa, mindig tiszta tudott maradni. Itt lp be a kegyelem az dvtrtnetbe, ha Jnos lett volna Rmban a ppai szk betltje, akkor a bns embernek, mivel magbl indult volna ki, nem adott volna kegyelmet, mert azt mondta volna, hogy ez nem emberi gyngesg, amit helyre lehet hozni, hanem, emberi gonoszsg, nem adott volna kegyelmet, s a legkegyetlenebb mdon bntetett volna. Viszont Pter, aki ismeri az esend embert, aki ismeri a bnt, aki tudja, hogy a kegyelem ereje milyen hatalmas, az esendknek megbocstott. Ezzel Mtys kirly egy fennklt, emelkedett tudsrl tett bizonysgot, mert ezt egy teolgus gy soha nem tudta volna kikvetkeztetni.
Ezen trtnet alapjn kpzeljk el, milyen magaslatokon beszlgethetett Mtys kirly azzal a plos generlissal, akivel mr az alapokat nem kellett tisztzni. s vgig megmaradnak egyms mellett s tnylegesen egytt szrnyalnak.
http://www.kitalaltkozepkor.hu/szantailajos_matyasesapalosok.html
| |