|
A Magyarok svallsrl Rviden
Avraham Revello s Turgut Aslan rendkvli segtsgvel
Forrs: hargita.awardspace.com/taltos/taltoshu.html
Amikor a magyarok svallsra kerl a sz ltalban a nyugati egyhzi hrnkk ltal kialktott, majd a krnyez npek, kezdetben fknt a nmetek, ltal tovbbvitt, vgl Szrnyi Levente "Istvn, a Kirly" cm rockoperja ltal npszerstett kp ugrik be. Varkocsos, nagybajsz, vad pognyok vres, akr parznasgba is tcsap rszeges tivornyirl. Vajon tnyleg ilyenek voltak seink, vagy ismt az eurpai nyugat durva cssztatsrl lenne sz? Esetleg mindkett igaz? Tallhatunk-e esetleg a vallsban vlaszt a magyarok ltalnosan ismert melanklijra? Ebben a fejezetben ennek nznk utna.
A magyarok si vallsrl csak tredkekben maradt fenn nmi informci. Ezeket a tredkeket a npmeskben, a npmvszetben, a szoksokban s a mentalitsban tallhatjuk meg. "Hitregink", amelyek a rgi hitvilgba engednek betekintst; az Isten, az ember, a lt krdseire keresnek magyarzatot. Ezek soha nem lgbl kapott dolgok, hanem egy titokzatos ismeretanyag, amelyet belthatatlan idkn keresztl a genercik egymsnak adtak t. A rokonnpeknl val hasonlsgok kutatsa azrt klnsen fontos, mert a mitolgia olyan, mint egy nyelv, melynek hasonlsga minden klnbzsge ellenre is rokon eredetre mutat. seink hitvilgba nmi bepillantst engednek a rgszeti feltrsok, a korabeli auktorok s a huszonnegyedik ra utn itt-ott fennmaradt hiedelem-tredkek, de si, mra elveszett vallsunk s hitvilgunk egszt mr senki sem tudja visszaidzni, megismerni. Csak ezekbl a tredkekbl kvetkeztethetnk arra, ami elveszett, de ma is ott l a magyar np mentalitsban s a legfels lnyhez val sajtos viszonyban, amit gy szoktak mondani, hogy "mi magyarul vagyunk keresztnyek".
A honfoglal magyarsg nyugati megtlse s brzolsa valban az emlett vad, vres, rszeges, tivornyzs kpet tmasztja al. Ez a kp azonban pontosan ugyanazon a megkzeltsen alapul, amelyen az alapveten vadsz-gyjtget letmdot folytat trsadalmak zskmnyaikhoz viszonyultak. Flelemteljes tisztelettel veztk, s misztikus serk birtokosaiknt kzeledtek feljk.
A keleti s grg forrsok azonban teljesen ms kpet mutatnak, amelyet szerintem sokkal inkbb hitelesnek fogadhatunk el, mint a nyugati beszmolkat. Persze nem azrt mert ez kedvezbb kpet fest a honfoglals s az azt megelz korok magyarsgrl, hanem azrt mert hitelesebben tudtak brzolni minket, hiszen kzlk jttnk, thaladtunk fldjeiken, teht vals testkzelsgbe kerltnk, ahol kultrink tallkozhattak, gazdagodhattak egyms ltal.
Mit is rnak ezek a forrsok?
Az egyik legmarknsabb jellemz, ami megklnbzteti a korai magyarokat ms eurzsiaiaktl, klnskppen a finn npektl (akikkel szmos tuds szerint kzs az eredetk) az si vallsuk. A krnikk nem tudtak megnevezni egyetlen hun istensget sem, mivel ilyenek nem lteztek. Ennek ellenre azt szrevettk, hogy a hunok /magyarok imdtak egy Istensget, akit sosem brzoltak, akinek a nevt sosem ejtettk ki. A "mindensg Teremtjnek", a "mindensg Urnak", "Mindenhat Istennek" s hasonl cmeken neveztk. Ibn-Fadlan, az arab trtnetr a rusz npekrl rta:
"A magyarok mindenekfelett az Egek Urt imdjk"
Theophylaktosz rta:
"Csak azt imdjk Egyetlen Istenknt, aki a mindensget teremtette"
A Kpes Krnika, a Budai Krnika s Thrczy Jnos Krnikja a magyar letelepedsrl a kvetkezkpp szmol be:
"rpd a Mindenhat Isten knyrlett krte"
A Getsa Hungarorum megllaptja:
"rpd a Mindenhat Isten kegyelmt krte, hogy adja nekik rkre ezt a fldet".
Ezekbl s ms beszmolkbl egyrtelmen ltszik, hogy mg mieltt a keresztnysggel tallkoztak volna, mr rgta egyistenhvk voltak, st mr az eltt is, hogy a kazrokkal kapcsolatba kerltek volna. A legfelsbb lnnyel val kapcsolatuk lersai esznkbe juttajk a habirokrl rt si feljegyzseket, akiket az kori emberek szerint az Istensghez rejtlyes kapcsolat fz: pldul egy hettita dokumentum, amely a klnbz orszgok istensgeirl szmol be rszletesen, a kvetkez szavakat hasznlja:
"s gy tovbb... s a habirok Istenei,..."
Habr a habirok Istensgt nvvel nem azonostjk, mgsem szabad elfelejteni. A hunoknl gy tnik a hberek ltal is kpviselt hit brahmi s azt megelz pre-izraelita korszaknak szmos eleme megtallhat. Ezek az elemek nem kapcsolhatk a zoroasztrianizmushoz, mivel szmos terleten eltrnek, pldul a temetkezsi rtusok, s legfkpp azon a tnyen, hogy a zoroasztrianistk istensgket Ahura-Mazdnak hvjk. Br a prtus idszak vallsi irnyzatai nyomonkvethetk, csakgy, mint a sumr sokistenhit maradvnyai. Mindemellett a szkta krnyezet is alaktott a vallsi gyakorlatokon, amelyek gy a smnizmussal sszekeverhetk - ltalban a tltos szemlyre hivatkozva. Mg a smnizmus kannabisztl, gombktl s ms hallucinogn anyagoktl okozott nkvlti llapotban trtn ritusok kr pl, melyekben a smn lltlag kzbenjr a szellemi vilgban, a tltos egy fajta, szles termszetes gygyszati, csillagszati s mgi ismeretekkel rendelkez pap volt.
Az smagyarok hite szerint a vilgi renden gi hatalmak uralkodnak, az egek rendje pedig megmutatja a szellemi s a fldi let rendjt is. Megklnbztettk a testet a llektl, amely sszetett volt, klnbz termszet szintekkel: az els llek a llegzettel volt szoros kapcsolatban, a msik az rzelmek, rtelem s az kzpontja a lelkiismeret ltal, egy msik az rtelemre vigyz alvs kzben - ez mai kifejezssel lve a tudatalatti lenne - egy msik az alvilgban lakik a hall utn - a hber seolhoz hasonl felfogs - mg egy msikat a szemlyisgknt lehetne meghatrozni. Mg ha nem is pont ugyanaz, nagyjbl a hber nfes, ruah, nesamah, hajah, s jehidah felfogsval vethet ssze. gy tnik mg a tlvilgi letrl alkotott hiedelmek is a jdaizmussal azonos trl fakadnak, s nhny ezek kzl az kori szoksok kzl a mai napig l. Pldul, azt tartjk, ha meghal valaki annak lelke mg vndorol, ezrt ki kell nyitni az ablakot, hogy megknnytsk a tvozst, le kell takarni a tkrket, hogy a halott ne lthassa meg magt benne s vissza ne trjen.
Ezek egybknt a mai trk hiedelmek kzt is megtallhatak. Megtallhat a "nefes" sz is, amelynek jelentse pontosan ugyanaz, mint a hber "nefesnek", illetve magyar prhuzamuknak a "llek(zet)nek". De a "ruh" sz is jelen van, pontosan ugyanabban az rtelemben, mint a hber "ruah".
Kutatsaink kt kiindulpontja a Turul s a Csodaszarvas monda teolgiai rtelm vizsglata is megersteni ltszik sejtsnket. Ahogy azt fentebb mr emltettem a npek si mondi sosem lgbl kapott dolgok, hanem a tuds nemzedkeken t tovbbadott formja, amelyben a magyarok szmra oly fontos csald kzs seinek elhomlyosod alakja mitikus lny, totemm alakult. Ezek az sk alakultak szarvass, vagy turull az idk sorn. Feladatunk teht kiderteni hol, mely npeknl tallunk mg utalst az sk ilymdon trtnt talakulsra.
A szarvas bizonytottan az si (eredeti) szktk totemllata, mg a turul (slyom) alakja a trk eredet npek krben ltalnos. A kt monda meglte ismtelten a magyarsg kevert eredetre utal, amelyre mr a trtnelmi vizsgldsaink is fnyt dertettek.
A szarvas, a Hatalmas Istenn alakja, aki hrom g agancsai (koronja) kztt tartja a napot, az letad Legfbb Isten jelkpt. az, aki a monda szerint megjelenik a vadsz Hunornak s Magornak, akik a jelens jelentsnek pontos tudatban veszik ldzbe. Vlemnyem szerint csak a mai, a tlvilgtl eltvolodott emberi rtelem gondolhatja, hogy az ikrek zskmny remnyben vettk ldzbe a szarvast. A rgmlt korok felfogst kvetni prbl gondolkodsmdnak a kp sokkal inkbb az Egek zenett rejti. Egy rgi gret beteljeslsnek kezdett, amelyben a mondink szerint a Hadak Ura egy, az znvz eltti llapotokat tkrz, bvlkd fldet grt az ikreknek s utdaiknak. A megjelen szarvas a Hatalmas Isten, a termkeny fld, az anyai termkenysg szimbluma, akit a Legfbb Isten, a Hadak Ura kldtt most eljk.
Ennek a szimblumnak egy msik, nagyon hasonl vltozata egyiptomban is feltnik az pisz bikaistensg alakjban. Ugyanez a motvum jelenik meg Szz Mria fogantatsnak trtnetben, amelyet a keresztny egyhz dogma szintre emelt, br Kzp-zsiban az ilyenfajta trtnetek elg gyakoriak a klnbz npek mondiban.
A turul monda alapos vizsglata hasonl eredmnnyel jr. Br a monda megemltsekor mindenki az egekbl alszll turul madrra koncentrl, nem szabad megfeledkeznnk Emesrl sem. Emese nevnek sumr megfelelje "emes" jelentse n, asszony, anya (rgebben emt formban is hasznlatos volt a magyarban). Ebbl a kifejezsbl szrmazik a nstny diszn magyar neve, emse sz is, amelyet a nyugati propagandnak fellt honfitrsaink elszeretettel azonostanak a ni nv forrsaknt, holott pp fordtva igaz. Emesnek, a Hold Istennjnek a papni voltak az emesek, a np pedig az emesal nyelvjrst beszlte (a sumrok msik nyelvjrsa az emegir volt, amely az egyik honfoglal trzs, Megyer nevre emlkeztet, de ez most nem kpezi a vizsglds trgyt). Emese alakja Anuta, Anahita, En(t)h formkban bukkan fel Kzp-zsiban, Egyiptomban pedig Neith alakjt veszi fel. A nvek ez a formja a nstny szarvas s z, magyar n nevben bukkan fel, kzelebb hozva a mondabeli llatot s a legends sanyt.
Emese nevhez kapcsoldan rdekessgknt emltend, hogy az emme sz a trkben is fellelhet, jelentse anyja emljt szop csecsem, teht az anyasghoz kthet, s sszefggsbe hozhat a magyar eml sz jelentsvel is.
Ez az Emese ht szintn a Hatalmas Istenn, a termkenysg forrsa, maga a Termkenysg. A turul pedig a trk npek felfogsban az eszmnyi, a hibtlan, a gyzhetetlen, vagyis az isteni. A megtermkenyt ser.
Szembetn a kt monda f figurinak azonossga. Felmerlhet a gyan, hogy ezek a mondk egy sibb legenda fennmaradt emlkei, ami egyttal azt is jelenti, hogy mondkat rz npek kzs stl szrmaznak. A gyan pedig nem alaptalan.
A Tigris s az Eufrtesz kztti termkeny dli sksg legrgibb, ismert laki a Sumrek - irodalmuk kialakulsa idejn alighanem mr kialakult vallsi elkpzelsekkel rendelkeztek az emberek s a nluk sokkalta hatalmasabb termszet feletti lnyek egymshoz val viszonyrl. Vilgukat megszmllhatatlanul sok termszetfeletti er, dmon tlttte be, akik llatokban, nvnyekben, trgyakban, csillagokban a tengerekben, fenn az gben, vagy magban az emberben lakoznak. Ezek az embernl sokkal hatalmasabb s ltalban halhatatlan erk azonban az emberrel rendszerint nem jakaratak. lland vatossgra, kszenltere van szksg velk szemben, mert nzk, kvetelzk, telhetetlenek. ldozatokkal, ajndkokkal kell ket jltartani, hogy hajlandsgukat megnyerjk maguknak.
A Nlus vlgynek laki az rkk derlt g napfnynek ragyogsban, a Nlus vente szablyszeren visszatr ds radsnak tudatban a termszet erit alapveten jknak, kedvezeknek, az emberek irnt bartsgosnak reztk s kpzeletkben a termszetfeletti erket is ezek mintjra formltk ki. Isteneik az emberek irnt alapveten jindulatak s minl hatalmasabbak, annl bsgesebb ldst nyjtanak; ezrt van vezet szerepk ppen a Nap s a termkenysg isteneknek. Mg Szeth, az "sgonosz" sem, hiszen neki is megvannak a maga vdettjei - csak ezek pp nem Egyiptom termkeny vlgynek, hanem a "vrs fld" sivatag vad, nomd npei. A sumr np kialakulsnak zordabb termszeti krnyezetben, majd ksbbi hazjban a kiszmthatatlan rvizeknek, nha valsgos znvizeknek, viharos szeleknek kitett mocsaras Folykzben a termszet erinek elssorban flelmetes voltt rzkeltette. Ez a komorabb, nyomaszt alaphangulat mindvgig jellemzje maradt a sumrok, s az politikai s vallsi rkkbe lp smi npek vilgnzetnek.
Mezopotmia vallsa - s ez egy eltrs az egyiptomi viszonyoktl - nem egyetlen np szellemi mve. A sumr isteneket a Folykzt meghdt akkd-babilni np is tvette, s smi hangzs nven tisztelte tovbb. Az akkd nyelv istenlajstromok mindkt nevet kzlik, s gy ma a sumr-akkd istenket e ketts nevkn szoktk megnevezni. A sumr vallsos kpzetek egybknt annyira behatoltak a Folykz smi npeinek hitbe, hogy a kt npcsoport vallsi kpzetei meg sem klnbztethetk egymstl, s gy joggal beszlhetnk egysges sumr-akkd-babiloni vallsrl.
A sumr hitvilg egyik kiemelked alakja Bau, Anu fisten lnya. Frje Ningirsu/Ninurta, akitl kt fia (ikrek!), s ht lnya szletett. Bau hrom pr szarvval dsztett sapkt (baukorona) viselt. A r leggyakrabban alkalmazott jelz, "Gasan" jelentse gazdag, csodlatos, hatalmas. Ezek alapjn gy gondolom a csodlatos szarvas n, s Emese mgtt is Bau Gasan-t, a Boldogasszonyt (Bdogasszonyt), Gazdag Asszonyt sejthetjk. A magyarban egybknt a boldog eredeti jelentse "gazdag". Ez a sz a trkben is megtallhat, bolluk formban, a rgi magyarhoz nagyon kzel ll jelentssel: gazdag, sok van mindenbl, a legfontosabb lelmiszerekben dskls.
Az emlkket rizhettk meg a szktk s trkk, gy a magyarok mondi. Baubl Babba, s En(t)h lett, frje Ningirsu/Ninurta Nimrd alakjban lttt testet, mg kt fiuk emlke Hunor s Magor szemlyben hagyomnyozdott tovbb. Mieltt mg a frfisovinizmus vdja felmerlne szeretnm megjegyezni, hogy ht lnyukat sem kell flteni. Az si magyar valls ugyanis ht Boldogasszonyt tisztelt, amelyek mgtt minden bizonnyal ennek az si mtosznak a szerepli rejlenek. A ht boldogasszony kzl legnagyobbnak a Nagyboldogasszonyt tartja. Ennek "lenyai" a tbbi boldogasszonyok (szl-, fjdalmas-, gyertyaszentel-, sarls-, segt- s havi), de ismerik a "Szz Kisasszonyt" is.
A nphit Kisasszonyt azonostja a keresztnysg legnagyobb szentjvel, Szz Mrival, jllehet a keresztny hittan errl nem szl. A magyar npmvszetben egytt talljuk sumr Ba istenasszonyt s a bels-zsiai Boldogasszonyt, amint ott l a bakorons nalak fodros ruhban a trnszkn. Szimbluma az letfa, a term g, amit kezben tart, vagy az letvzzel telt serleg, melyek jelzik, hogy az let Nagyasszonya. Az smagyar Babba, a "szletst ad" s a sumr Bau, az "lelemad" alakja npnknl immr sszemosdik Szz Mria alakjval. Istvn kirly is azrt tudta az orszgt Szz Mrinak felajnlani s ezt a felajnlst a magyarokkal elfogadtatni, mert a hitvilgunkban szerepl Boldogasszony - Babba - fogalma nagyon kzel llt a katolikus Szz Mria fogalmhoz, alakjhoz.
Nimrdrl is szlva nhny szt, legendja a trkk kztt is l. volt az a kirly, aki olyan akart lenni mint Isten, ezrt hatralmas "Isten" emlkmveket llttatott a Nimrd hegyn (Nemrut Dagi). Trkorszgban kt ugyanilyen nev hegy is tallhat, az egyiken hatalmas istensg kpmsokkal, a msikon vulkanikus t is tallhat. Mindkett az orszg dl-keleti cscskben tallhat, a rgi szak Mezopotmia terletn, a mai kurdok lakta terleten. A Nimrd hegyhez vezet rgi ton ll egy hatalmas madr szobor is egy, Nimrd korbl szrmaz oszlop tetejn, nagy valsznsggel slymot brzol, ami ersen sszefggsbe hozhat a turul legendval.
Bau hrom pr szarvval dsztett koronjnak, az n a napot s esetenknt a holdat is hordoz agancsnak, amelynek a kett cscst egynek szmtva sszesen ht ga van, legletisztultabb, a hber hitvilggal is kacsolatba hozhat formja az let Fja. Ez a fa a magyar mitolgia kzpontja, a npmvszet mai napig aktulis tmja, egyben a zsid miszticizmusnak - kabbalah - is alapvet eleme. Ez a szimblum csak a magyar terletekre jellemz, Eurpban sehol mshol nem tallhat, csak Trkorszgban mg. A szeldzsuk idktl kezdve ltalnos dsztelem a trk ptsztben is. rdekes lenne tudni, hogy ezek a nyomok megmaradtak-e a trk ptszet balkni emlkeiben is?
A Termkeny Flhold terletn mindentt fellelhet jelkpet mindig termkenysget szimbolizl ni istenalakokkal brzoltk. Ott szerepel Inanna, zisz, Istr, Asera, Asztarte mellett. Az brahmi terebintusfa is ennek a jelkpe. A magyar np szoksanyagban tbbek kztt a szalagokkal s gymlcskkel teleaggatott lakodalmas zld g, amit let fjnak, ajndkfnak, termgnak is neveznek, az aprszentekkori vesszzs szoksban, ahol let fnak, s a mjus elsejre virradra lltott mjfa formjban maradt fenn. Ez utbbit msnap krbe is szoktk tncolni, ahogy azt Istr s Aserat papni is tettk az korban. A tnc szoksa mr kihalban van, a majlisok esti tncmulatsgai vettk t szerept, s eredeti jelentse elfelejtdtt.
Az let Fjnak ht ga a ht gi rteg, az Egek Urnak s felesgnek ht lnya, a fldrl szabad szemmel is megfigyelhet t bolyg, valamint a nap s a hold szimblumai. Ez egy kozmikus fa, hrom ggal hrom sorban amelyek kzt ott az let s a tuds, a nap s a hold, a szelek, az emberi termszet frfi s ni lnyege s az let megjulsa. Gymlcsei egy messzi orszgban nnek, ahova csak a kivlasztottak jutnak el, mg htkznapi emberek csak hallhatnak a fa ltezsrl.
Az let fja jelenik meg a magyar cmer jobb szrnyn, s a ht gitest jelentst ersti meg Josephus Flavius is, a hber menra eredeti szimbluma kapcsn, ami szintn az let fjnak szimblumbl alakult ki.
A ht gi rteg felfogsa egybknt a pekingi ht emelet magas "g Templomban" (balra), s a totomk kultra egy rnk maradt emlkmvben, a szintn ht emelet magas "Flkk templomban" (jobbra) is megjelenik, amelynek ht szintjn sszesen 365 "flke" tallhat (innen is kapta a nevt), egy napv 365 napjt szimbolizlva.
Mgha a magyar felfogs el is tr valamelyest a kabbalisttl, mindkett alapjai a babiloni llamba nylnak vissza.
De nem ez az egyetlen hasonlsg a zsid s a Honfoglals eltti magyar valls kztt.
Trvnyek s Hagyomnyok
A Trkk szmra a Tre a ktelez hagyomnyok s szoksok gyjtemnye. Az orkhon-jenyiszeji feljegyzsek kimondjk, hogy az llam Tre nlkl nem ltezhet. Divanu-Lyugati-Trk knyvben a "tre" sz magyarzata a legfbb hely a hzban, ezt a szt alaprtelmezsben "szoks, hagyomny" formban hasznltk. Gkalp arrl tudst, hogy a "tre" s a trk szavak kzs trl szrmaznak. Eszerint a trk sz a tre vizsglatt jelenti. A tre az egsz sztyeppn megtallhat, vezredek gyjtmunkjnak eredmnye. A szeldzsukok s oszmnok az sktl szrmaz hagyomnyokat s szoksokat Oguz Trnek hvtk, habr a tre nemcsak oguz hagyomnyokbl ll, az egsz trk vilgra jellemz.
A mai trkben a tre minden ratlan trvnyt is jelent, viselkedsnormt, szokst, hagyomnyt. Nhny helyen, ha valaki nem veszi figyelembe ezeket az ratlan trvnyeket, akr az letvel is fizethet figyelmetlensgrt, a tre trvnye alapjn.
Ilyen trvny pldul, hogy hun, kk-trk, kazr, oguz, bulgr trtnelmi feljegyzsek szerint a trk ember hossz haj, s szoksa levenni fejfedjt, a tisztelet jeleknt.
A tre sz s a kr gylt felfogs nagyon emlkeztet arra, amit a hberek a tra kr emeltek. A TRE, s TRA szavak pedig hasonlthatak a magyar TRvnyhez, a trk ember pedig az, aki folyamatosan vizsglja, teht olvassa s gondolkodik az sk szoksain, trvnyein. Nem errl szl-e a Tra vizsglata is? Ha pedig ez gy van, akkor a zsid s trk (gy magyar) azonossg felfogsa szinte egy s ugyanaz.
A trk TRE sz egybknt azt is jelentheti "egek". Teht az, aki az sk trvnyeit vizsglja, az egeket is kmleli, hiszen ahogy azt mr emltettk, az egek rendje megmutatja a fldi rendek folyst is. Ezltal megerstst nyer az let Fjnak egeket szimbolizl jelentse is. Ez altmaszthatja a trtneti vizsgldsaink sorn felmerlt nzetet a bibliai Eszter knyvnek ht kaszdijrl.
A Vrszvetsgek
Ahogy azt mr a tanulmny bevezetjben emltettk, van nhny rejtlyes kapocs Izrael s Magyarorszg kztt: az egyik kzlk, hogy mindkt nemzet vrszvetsg ltal jtt ltre. Ez valsznleg ltalnos gyakorlat volt a habir csoportok kztt, ahogy azt ltni is fogjuk. Gyakorlatilag Magyarorszg az egyetlen jl meghatrozhat kezdettel rendelkez eurpai llam, amikor is a magyar trzsek vrszvetsgre lptek az gret Fldjnek, a Krpt-medencnek az elfoglalsa eltt. Ez a trzsek vezrei kztt Etelkzben megkttt szertatsos szerzds nem egy rendkvi tny, hanem si hagyomnyokon alapul hasonl esemnyek sorozatnak zr eleme. Pontosan ahogy Izrael is egymsra pl sikeres szvetsgek eredmnye, melyek mindegyike az elzt teljesti be j elemet, vagy vezet dinasztit adva hozz - pldul a Snai Szvetsg, amiben a trvnyt kaptk, vagy a Dvidi Szvetsg, amely egy uralkodhzat jellt ki - a magyar vrszvetsg egy j szervezett nemzetet hozott ltre egy meghatrozott fldn, rpd vezetse alatt. Ennek a "Magyar" Szvetsgnek a korbbi "Hun" Szvetsget kellett beteljestenie, vagy tvennie amelyben ugyanazoka trzsek gyltek ssze Attila vezetse alatt, hogy elfoglaljk ugyanazt az "gret Fldjt", ahogy az avarok, onogurok, kazrok s ms csoportok, amik a mai magyar nemzet kialaktsban szerepet jtszottak, biztos szvetsget ktve egymssal a szvetsgen belli kzs cl rdekben.
Az si idkben a habir vezr brahm kt vrszerzdst is kttt:
"Azutn ezt mondta neki: n az R vagyok, aki kihoztalak r-Kaszdimbl, s neked adom ezt a fldet rksgl. Abrm ezt mondta: , Uram, URam! Mibl tudom meg, hogy n rklm azt? Ezt mondta neki: Hozz nekem egy hromves szt, egy hromves kecskt s egy hromves kost, egy gerlict s egy galambot. Elhozta neki mindezeket, azutn ketthastotta ket, s mindegyiknek az egyik felt a msik felvel szemben helyezte el de a madarakat nem hastotta kett... Amikor lement a nap, s koromstt lett, hirtelen fstlg kemence s tzes fklya ment t ezek kztt a hsdarabok kztt. Ezen a napon kttt az R szvetsget Abrmmal, s azt mondta: A te utdaidnak adom ezt a fldet Egyiptom folyjtl a nagy folyamig, az Eufrtesz folyamig" Teremts 15:7-10,17,18
Ez olt az els vrszvetsg egy, brm szmra nem ismeretlen tett, hiszen ismernie kellett, taln habir hagyomyokat kvetve. A msodik szvetsg hasonl, amely beteljesti ezt fellltva a jvend nemzedkek szmra egy szablyt:
"Amikor Abrm kilencvenkilenc ves volt, megjelent Abrmnak az R, s ezt mondta neki: n vagyok a mindenhat Isten. Jrj nelttem, s lgy feddhetetlen!Megajndkozlak szvetsgemmel, s nagyon megszaportom utdaidat. Ekkor Abrm arcra borult, Isten pedig gy szlt hozz: Ez lesz az n szvetsgem veled: Sok np atyja leszel! Nem neveznek tbb Abrmnak, hanem brahm lesz a neved, mert sok np atyjv teszlek. Nagyon megszaportom utdaidat, npeket tmasztok belled, kirlyok szrmaznak tled. Szvetsgre lpek veled, st utdaiddal is, rk szvetsgre minden nemzedkkkel. Mert Istened leszek, s utdaidnak is. Neked adom s utdaidnak a fldet, hol jvevny vagy, Knan egsz fldjt birtokul rkre, s Istenk leszek. Majd ezt mondta Isten brahmnak: Te pedig tartsd meg szvetsgemet, meg utdaid is nemzedkrl nemzedkre! gy tartstok meg szvetsgemet, amelyet veletek s utdaitokkal ktk: metljenek krl nlatok minden frfit! Metljtek krl szemremtestetek brt, ez lesz a veletek kttt szvetsgem jele. Nyolcnapos korban krl kell metlni nlatok minden figyermeket nemzedkrl nemzedkre, akr a hzban szletett, akr pnzen vsroltk valami idegentl, aki nem a te utdaid kzl val." Teremts 17:1-12.
Ez az a vrszvetsg, amit az izraelitk a mai napig kvetnek. Meg kell jegyeznnk, hogy nem rokon npek is belphettek s a hber nemzet teljes rtk rszv vlhattak ez ltal a szvetsg ltal, mibel a krlmetlkeds alapvet kvetelmny s az izraelita nemzethez tartozs letagadhatatlan ismertetjele (elutasthat ms, nem ezen, hanem sikeres szvetsgen alapul egyb okokbl).
Az kori Mezopotmbl, Anatlibl, vagy a Kaukzusbl szrmaz Kzp zsin keresztl Indiig s Knig terjeszked, majd nyugat fel sikeresen elrnyomul, fhadiszllsaikat a Volga-Dnyepr trsgben felllt s a Krpt -medence elfoglalst kzs clul kitz vegyes eredet trzsek egyestse csakis olyan vrszvetsgek ltal valsulhatott meg, amilyeneket fentebb mr emltettnk. Ilyen heterogn csoportoknak kzs trvny kell, s szorosan ragaszkodniuk kell a minden egyes trzs ltal elfogadott szablyokhoz: az sszekt elem a habirok lehettek, akiknek vallsi s jogi rendszere tnik az egyetlennek,ami rvnyeslt s tovbbadatott a mai Magyarorszg rpd ltali megalaptsig.
Furcsa Egybeessek
A Honfoglals nhny eleme megdbbent hasonlsgot mutat az kori trtnelemmel, amely taln a magyarok eredetnek titkt rzi. Egy kis fnyt is vetnek a magyar vallsi gyakorlatokra s tanokra, amelyek gykereit a fszereplk nagyon is ismertk, s amely Magyarorszg egy kirlya utn, akit ksbb emltnk kifejezett feledsbe merlt elhatrozva az egsz magyar rksg feladst a vallsi romanizlds s kultrlis germanizlds rdekben.
Amikor a ht rend vezre megkttte a vrszerzdst, lmost vlasztottk vezrnek, a hun Attila rksnek, s utdait a np uralkodinak mindrkre. Ezutn elhatroztk, hogy visszaveszi azt a fldet, amit ngy s fl vszzadal korbban Attila vlasztott kirlysgnak: a Krpt-medenct. lmos, regen, Ungvron halt meg, az "Igret Fldjnek" kapujban, lbt be nem tve arra, s fia rpd vette t helyt. rpd Kusidot kldi ki az elfoglaland fld feldertsre s az a jelentst kapja, hogy az orszg gynyrsges s pomps, gazdag s termkeny. Ezrt rpd tlkt ragadott s a Mindenhat segtsgt krte, hogy a fldet mindrkre ennek a npnek adja, majd s vezrei bevonultak a Krpt-medencbe, de nem mint betolakodk, hanem mint jogos tulajdonosok.
Mieltt nagyon elre szaladnnk, vizsgljuk meg a kvetkez prhuzamokat:
- lmost vlasztottk, hogy a npet a ngy s fl vszzaddal korbban Attila ltal birtokolt fldjz vezesse, melyet k az "gret Fldjnek" tartottak - Ugyangy Mzest is kivlasztottk, hogy a hbereke arra a fldre vezesse, amelyet 430 vvel korbban brahmnak grtek, aki keletrl jtt s ott letelepedett.
- lmos, akrcsak Mzes, regen, az gret Fldjnek kapujban halt meg anlkl, hogy belpett volna r.
- rpd, ahogy Mzes, embereket kldtt ki a fld feldertsre annak elfoglalsa eltt. A jelents mindkt esetben az volt, hogy a fld gynyr s gazdag.
- Mindkt vezet a fld elfoglalst, a Mindenhat gretnek tartotta.
- Mindkt esetben a fldet elfoglalk szma 500-600 ezerre tehet tartotta.
Tudhatott lmos, rpd s npe ezekrl a tnyekrl? Egy pontos lerst kvetve hajtottk vgre mindezt? Kapcsolatban vannak ezek az egybeessek eredetk rejtlyvel?...
A htmagyart ltalban ht trzsknt rtelmezik, de gy tnik ezek nemcsak npi csoportok voltak, hanem (had)rendek is, amelybe a npet rendeztk. A ht egy nagyon fontos szm az kori Kzp-Keleten, nem csak a hberek kztt. Jelkpezheti ez a ht vezr valamilyen mdon Mdia ht hercegt, a ht mgit, akik olyan kzel lltak Perzsia kirlyhoz? Vajon megriztk ezt a hagyomnyt, vagy mindez vletlen csupn?
rpdot utdai kvettk, habr a trzsi vezrek elg hatkony ellenrzs alatt tartottk sajt csoportjaikat. Ebben az idszakban az erdlyi gyula (a gyula kkoriban mg cm volt, s nem nv, mint ma) megersdtt s Erdly fggetlen magyar fejedelemsg lett a magyar llamban, de sajt kormnyzattal. rpd hza Gzval jra ers kezekbe kerlt, aki elvette Saroltot, az erdlyi gyula lnyt. A Gza hallt kvet esemnyek nhny rdekes, kori vallsi trvnyeken alapul tarsadalmi gyakorlatot mutatnak:
Koppny, aki a kirlyi vrvonal egy hercege volt, el akarta venni Gza zvegyt, a levirtus trvnynek megfelelen. Ez a trvny kimondja, hogy a halott idsebb testvre kteles elvenni annak zvegyt s gondot viselni gyermekeirl, vagy utdot nemzeni neki, ha nincsenek. Ez a szoks ritkasg, csak nhny np gyakorolja: elv volt a pre-izraelita hbereknl [1], amit az izraelitk folytattak [2], kvettk a zsidk s romk, trvny volt Hsziung-nuban, a hunok kztt s nhny mongol s trk npnl.
Koppny, ezzel a cselekedetvel, a trnutdls jognak ignyvel is fellpett, egy jabb ugyanarra az eredetre visszavezethet trvny: Rben, Jkob elsszltte, elvette apja gyast, hogy megtartsa szletsi jogait [3], Avsalom is ugyanezt tette Dvid kirly elleni sszeeskvse alkalmval [4].
Gznak azonban volt egy fia, Vajk, aki nagybtyja ellen fordult. Vajk nmet lovagokkal kttt szvetsget, akik csapatokat kldtek erstsknt, majd legyzze Koppnyt, darabokra tpette testt, amit a magyar llam ngy legfontosabb vrnak kapuira tztek, belertve Erdly szkhelyt is, hogy megflemltse a gyult, aki Koppny oldaln llt. Ez a tett is kori eredet: a hagyomny szerint Sm satya megbntette Nimrdot a Mindenhatval val szembeszeglsrt, s darabokra vgta testt, hogy bizonysgknt osszk szt az emberek kztt, hagymny, amit az egyiptomiak Ozirisz Legendjaknt ismertek, akit Szet hastott darabokra s osztotta szt az egsz orszgban. Hasonl trtnet szerepel a Bibliban (Brk 19:29.), br nem bntets, hanem egy elkvetett bn miattti igazsgszolgltatsknt. Az is vletlen csupn, hogy Sm a habirok satyja, s az egyiptomiak Szetet a hikszoszok s apirok istensgeknt azonostottk?
Br a tett akkoriban nem szmtott annyira barbrnak, mint ma tnik, a rtus eredeti cljaihoz mrten Vajk nem igazsgosan jrt el. Ez az uralkod azonban, aki megsrtette az sei ltal kttt vrszvetsget s szmos ms ballpst is elkvetett, felvett Istvn nevn a szentek kz soroltatott.
Kt Klnleges Npszoks
Ltezik kt olyan npszoks, amely ms npek szmra furcsa s ismeretlen. Az egyik ilyen a Hsvti locsolkods, a msik pedig augusztus 20 nnepe.
A magyar frfiak hsvt htfn elindulnak, felkeresik a hzakat s ott egy vers, elmondsa utn meglocsoljk a hzban tartzkod nket. Ezrt cserbe a nk szpen festett hmes tojst adnak a frfiaknak. Szmunkra ez a szoks termszetes, br hanyatlban van, mg msok csak csodlkoznak rajta, mirt ez a szoks.
5 000 vvel ezeltt a Tigris s az Eufrtesz kztt lt kt sumr, Tammuz, a nvekeds s termkenysg istene s Inanna, a ni idel, aki mindig ksz volt lngra lobbantani a frfiak vgyt. Babilonban is volt a hajnal s az alkony istennje, az est-hajnal csillag (ugyanez a magyar neve) megszemlyestje. Termkenysg-istenn, a termszet, a szaporulat, az anyasg istene, a szls vdje, ezen kvl js istenknt is tiszteltk. Az arabok Atthal nven frfinak mondottk. Fnciban Attart (Astart) volt a neve. A magyarban Tndr Ilona formban maradt fenn az eredeti sumr nv, Dingir Inanna. A magyar tndr sz jelentse egybknt pontosan megegyezik a sumr eredeti jelentsvel. Mellette vlt Tammuz igazi frfiv aki, hogy frfiassgt prbra tegye, vadszni indult. Egy vadkannal vvott kzdelemben hallos sebet kapott s a tlvilgra kerlt, ahol Ereskigal uralkodott. Inanna gyszolta szerelmt, s nem tudta feledni, felkerekedett ht, hogy visszahozza a tlvilgrl. Ereskigal egy felttellel engedte el Tammuzt: krte, hogy szerelme meztelenl lpjen be a hall birodalmba. Ereskigal megltta Inanna testt, fltkeny lett szpsgre s fltkeny lett szerelmkre. Ezrt megtkozta a testrszeket, hogy alkalmatlanok legyenek a szerelemre. Ennek eredmnyekpp a frfiak nem kerestk a nket, a nk egyedl hltak, az emberek s az llatok nem szaporodtak. Az istenek jobb beltsra trtettk Ereskiglt, aki feloldotta tkt, s minden helyrellt. Mindez tavasszal trtnt, gy a sumr np a tavasz els jeleit szlelve megemlkezett rluk, nnepet lt.
A hsvti szoksunk gykereit gy az kori sumrok s babiloniak tavaszi termkenysgrtusai kztt kell ht keresnnk. Ahogy minden kultrnak, termszetesen ezeknek is megvoltak a maguk termkenysg varzsl szertartsaik. Ez pedig magba foglalta, hogy a frfiak a megfelel varzsigk ksretben "megtermkenyt" vzzel locsoltk le a nket, akik ezrt cserbe a termkenysg egy msik si szimblumt, a tojst adtk cserbe.
Ez a szoks hagyomnyozdott t a magyaroknl s riztk meg mind a mai napig.
Augusztus 20 egy furcsa nnepe a magyarsgnak. Rgta ltezik, mgsem tudjuk pontosan honnan is szrmazik, mi is a jelentse. Egykor s ma az llamalapts vforduljaknt tartottk szmon. Mskor, amikor a mlt eme fejezetnek emltse tiltott volt, az j kenyr nnepeknt tartottk meg. Vajon ezek kzl melyik a vals?
Ismt az kori Mezopotmiba kell utaznunk, egszen pontosan a Vnusz, A Vnuszt Istr kultuszhoz. Az Oroszln csillagkp az augusztus hnap "hza", mert augusztusban a Nap dlben ri el ezt a csillagkpet, gy az Oroszln csillagkp csak tlen s tavasszal lthat, akkor van pont szemben a Nappal. Az vnek ebben a szakban, amely akkoriban mg a Nyri Napfordul idszaka volt, a sumrok egyhetes gysznnepet tartottak az elgyengl s meghal hs, hatalmas kirly, Tammz tiszteletre akivel, mint korbban mr olvastuk, egy vadkan vgzett. Ennek az esemnysorozatnak az utols napja, azaz a Napfordul napja volt a legkiemelkedbb pontja, hiszen a gysz vgn az j arats bzbl ksztettek kenyeret s ajnlottk fel az Anya Istensgnek, mintegy az jjszletett Isten-Kirly szimblumaknt. Ennek az si szertartsnak az emlke maradt fenn a magyarok j kenyr nnepben, a Nagyboldogasszony nnepben. Ennek prhuzama figyelhet meg az egyiptomi Ozirisz-, de a katolikus Mria-kultuszban is.
sszefoglals
A korai magyar egyistenhit teht a sumr tbbistenhit vallsbl bontakozott ki. Mind a Turul mind a Csodaszarvas mondja sumr eredet, ahogy a legends alakoknak is megvannak a sumr istensg s kirly prhuzamai, pldul Mnrt/Nemere=Nimrd, En(t)h=Anuta (irni Anahita), Damacsek=Dumuzi (kldeai Tamuz, mai magyar "Tavasz"), akit ksbb a psztor Csabval azonostottak, stb. A babiloni/perzsa hats szintn nyilvnval abbl a tnybl, hogy br az Istensget nem brzoljk, mgis gyakran a nappal s a mennyekkel hozzk sszefggsbe. St, az si magyar vallst az Izrael szaki Kirlysgnak vallsval is ssze lehet hasonltani, akiknek Istene a mindensget Teremt, Egyetlen isten volt, s a krnyez megvetett npekre is voltak jelkpek.
A fejezet vgn elmondhatjuk, hogy a magyar np melanklijra s eredetre vallsi rksgn keresztl is igazolst nyernk, amely a habirok egyistenhitnek (judaizmus s kabbala), a sumr mitolginak, nhny a perzsa s prtus idkbl szrmaz zoroasztrianista elem, s a manicheizmus keverke, a tanult tltosok remekmve. Hiszen nekik, mint a trzs legszkebb vezetrteghez szorosan hozztartozknak mdjukban llt ms kultrk vallsaibl, papjaik tudsbl a lehet legtbbet eltanulva magukv tennik, kialaktva ezzel a magyarsg sszetett hitvilgt
Meglep az eredmny a kt Honfoglals hasonlsgait illeten is, amelyek alapjn azt kell mondanunk, ltezik valami furcsa prhuzam s egybeess, ami nem lehet a vletlen mve... ha mgis akkor a prhuzamok as ors gonosz jtka.
Nhny a magyarok sumr-hun eredett ellenz szerz ezeket a tnyeket mendemondnak tartja, politikai rdekekbl valami l-tudomnyos irnyvonalat kvetve, amelynek clja a magyar nemzet, gykereik s azonossguk ismeretnek elutastsa, vagy mert ms elmleteket akarnak ezltal bizonytani. Amit azonban nem tagadhatnak meg az, hogy ezek a mtoszok, mint minden np mtoszai, szrmaznak valahonnan, s azt sem tudjk letagadni, hogy ezek a legendk az si magyar hagyomnyok kz tartoznak, s hogy ezek eredete ktsgbevonhatatlanul az kori Mezopotmiban tallhat, s ahogy azt a tbbi tmakrben is lthattuk, nagyon kzeli kapcsolatban ll a zsidsggal, jelen esetben a judaizmussal s a kabbalval..
Forrsok - Resources
- Komjthy Istvn: Mondk Knyve;
- Szent Biblia: [1] Teremts 38:8; [2] Msodik Trnyknyv 25:5,6 - az izraelita trvny rtelmben a levirtus csakis utd nlkl meghaltak esetben alkalmazhat, csakis a testvr zvegytl szrmaz elsszlttt lehetett a halott finak tekinteni. [3] Teremts 35:22, 49:4. [4] 2.Smuel 16:22.
- http://sophistikatedkids.com/turkic/13%20Oguz%20and%20Ogur/OguzesEn.htm
- Josephus Flavius: A zsidk trtnete, III. Knyv, 6. fejezet, 7. bekezds
- Kis Magyar Nprajz a Rdiban, Minerva Budapest, 1980
| |