|
Szntai Lajos: Mtys s a Plosok IV. rsz
Visszatrve a budaszentlrinci kolostorra, mirt ppen Szent Lrincrl neveztk el, mirt nem Remete Szent Plrl, vagy mirt nem valami ms, ismertebb szentrl? Azrt mert ezeket a hullcsillagokat a nphagyomny, (nemcsak a magyar), Lrinc knnyeinek nevezi.
A legfontosabb oka Hunyadi Mtysnak abban a nevben rejlik s mutatkozik meg, amit mi Holls Mtysknt tartunk szmon. Ugyanakkor Magyarorszgon a Pilis belsejbl elindul egy szerzetesrend, ennek a vezrl kalauza, irnytja, s szent madara, az a holl, ami a Hunyadiak cmerben is megjelenik. Ez mg nmagban nem elgsges indok ahhoz, hogy itt ilyen les, hatrozott prhuzamokat vonjunk.
Tudni kell, hogy Hunyadi Mtys kirly a szentek hihetetlenl bsges vlasztkbl vlaszthatott. Itt termszetesen olyan hazai szenteket is meg kell emltennk, mint Szent Lszl, Szent Istvn, vagy Szent Imre, teht a szentek bsgesen jelennek meg abban a korban, amiben Hunyadi Mtys uralkodik, s ugyanakkor Mtys rezheten tmaszkodik a nemzeti szentek ltalunk szmon tartott s ismert vonulatra, hiszen minden lpsben ket kveti. Nincs olyan trtnelmi forrsunk, ahol kln ne hangslyoznk, hogy Hunyadi Mtys lpteit mindig a rgi kirlyokhoz mrte. s ezalatt a rgi Nagy Lajos kirlyt kell rteni az egyik gazatbl, s azrt rgi, mert Hunyadi Mtys idejben ez mr gy szerepel a krnikkban, pedig ekkor mg nincs is II. Lajos kirly, s nem is lehet tudni, hogy majd mg jn egy ilyen nev uralkod, s egy tnak lesz majd lezrja, ami nyilvnval mdon csatlakozik az elindthoz, Nagy Lajos kirlyhoz. Sajnos II. Lajost mg olyan szinten sem lehet emlteni ebben a meznyben, hogy akr rnyka lett volna Nagy Lajos kirlyunknak, hiszen annyira gynge volt. (Brcsak rnyka lett volna, akkor valamiben emlkeztetett volna a rgi nemes kirlyok tetteire s cselekedeteire.) A msik ilyen gazat, amit megemltenek a rgi kirlyok megnevezs alatt, termszetesen az rpd-hzi kirlyokat jelenti. Kln hangslyozzk, hogy Mtys minden trekvsben s szndkban a rgi kirlyok dicssgt tartotta szem eltt s szinte „vetlkedve vetekedett”, s azon fejlesztette s bresztgette lelkben azokat a hatalmas nagy lelkierket, - amelyekrl llandan tansgot tett - hogy a rgi kirlyok dicssgt s fnyt meghaladja. Egy biztos, Hunyadi Mtys a dics sk tjt kvette. Mtys kirly eltt tisztn megjelent - a sz legteljesebb rtelmben - egy olyan tvonal, ahol a szent sk „tapostk” ki eltte az utat, s Mtys imiban, sajt krseit megclozva mgsem ezekhez a kirlyokhoz fordult elssorban. (Nem is kellett, hiszen k benne ltek a lelkben.) A szentek bsges vlasztkt leszktette, s amikor orszgos jelentsg, sorsdnt gyek kerltek napirendre, akkor mindig Szent Pl kzbenjrst krte, s itt elssorban arrl a Szent Plrl van sz, akit mi remete Szent Plknt tisztelnk s a plos rend seknt tartunk szmon.
Ez a tny mr elegend ahhoz, hogy komolyan s hatrozottan feltegyk a krdst, hogy a kirlyok letnek htterben ll plos rendre mirt tmaszkodott olyan hatrozottan Nagy Lajos kirly, s taln mg nla is hatrozottabban, s erteljesebben Hunyadi Mtys. Mi volt a plosok titka? Honnan szrmaznak a plosok? Mi az, amit a plosok felttlenl tudtak, ami mindenflekppen egy olyan tbbletet jelentett, ami az uralkod s a nemzet szmra is a tlls s a megmarads zlogt jelentette az adott korban?
Mr sokszor megemlkeztnk arrl, hogy a plos rend indulsnl az rpd-hzi kirlyok mkdtek kzre. Az els kirlyunk, akirl hatrozottan lehet tudni, hogy azon trte a fejt mg ifjabb korban, amikor mg nem volt Magyarorszg korons kirlya, hanem desapja, II. Andrs kirly – ebbl ki lehet tallni, hogy a ksbbi IV. Blrl van sz – (ez oklevelekben megmaradt,) hogy orszgt hogyan menektse meg a vszterhes id bekszntsekor. Minden jel szerint Blt az 1220-30-as vekben egy ltoms indtotta el azon az ton, hogy a Pilisben a barlangok mlyn, a hegyek belsejben lak s l titokzatos remetket sszegyjtse. Ez mg nem zsb terve volt. zsb ugyan kortrsa volt IV. Bla kirlyunknak, de van egy trtnelmi pillanat, amikor pontosan lehet rzkelni, hogy az indtshoz szksges helyzeti energit, lendleti erv, a Turul-nemzetsgbl szrmaz uralkod adja meg. Mg II. Andrs volt Magyarorszg kirlya, aki ekkor mr lete vge fel jrt (1235-ben adta t a kormnyrudat Blnak) de ezt megelzen, megkzeltleg 4 vvel korbban Bla az oklevelekben mr rendre egy olyan ltomsrl s vzirl, jvendrl emlkezett meg, amely az ltomsa volt, s amely a magyarsg jvjt jelentette.
Teht Bla ebben az idszakban, egy ltomsban, vagy rvlsben ltta Magyarorszg vgzetes sorst, de ugyanakkor ltta, hogy ebbl a megprbltatott sorshelyzetbl, hogyan lehet tovbbjutni. Minden ltoms csak addig l, amg a bajokbl kivezet utat meg lehet tallni.
Mi trtnik akkor Magyarorszgon, ha a Turul-nemzetsg kihal? Hogyan lehet azt a vallst, ami a Krpt-medencben meghatroz, irnyad, s ami a Szent Koronhoz ktdik megtartani?
Mert itt nem a rmai katolikus vallst vezettk be s indtottk el. Katolikus vallsnak nevezik ezt a vallst is, de nincsen jelzje, nem rmai, nem biznci, hanem katolikus, ami egyetemest, ltalnost s rkrvnyt jelent. Ennek a vallsnak az eszmei foglalata pedig maga a Szent Korona.
Teht IV. Bla, aki ekkor mg csak kszlt az uralkodsra, ltva ltott valamit, ltomsa volt. Blnak megjelent a Magyar Szent Korona, Jzus Krisztus, s a nemzet, mint egyetlen hatalmas, l, organikus szervezet, s az a fajta egyttes jv, amely a Turul-nemzetsg utni vszzadokat jelenti szmunkra. A ltomst kveten Bla flkilt ezekben az idzett adomnylevelekben, - nem egy levlrl, hanem tbbrl van sz, s ezrt meglep, hogy mirt idzi fel llandan azokat a mondatokat, amelyek itt elhangoznak, - „adassk dicsret az egekben Istennek s a fldn a jakarat embereknek, mert me felvirradt a magyarok megvltsnak s a Szent Korona helyrelltsnak napja!” Pedig ekkor mg csak herceg volt. Ha pedig valaki oklevelekben llandan errl rt, akkor azon lehet csodlkozni, hogy mg nem akadt trtnsz, aki erre figyelmeztetett volna, hiszen itt mirt ad hlt Bla kirly s hogyan lehetsges az, hogy a magyarsg tllse s a Szent Korona szabadsgnak helyrelltsa ugyanazt jelenti?!
Bla ebben a ltomsban minden jel szerint megltta a kivezet utat is. ppen ezrt a Pilis belsejben kezdte sszegyjteni azokat a remetket, azokat a barlanglak, titokzatos letet l frfiakat, akik mr a megelz vszzadokban is egymsnak adtk t a staftabotot. Ez azt jelenti, hogy a plos visszaemlkezsek a kzpkorbl, Gyngysi Gergely korbl, mr ebben az idben gy beszlnek ezekrl az emberekrl, hogy a rgi atyk rksgt viszik tovbb. Teht mr Bla idejben volt egy rgi hagyomny, egy atyai rksg. s gy tnik, hogy innentl kezdve az a tuds, amit k kpviselnek, nem maradhat meg a hegyek belsejben, a barlangok mlyben, hanem egy utols, hatalmas erfeszts rvn minden tudst, rtket, ert s vilgossgot a felsznre kellett hozniuk. Ugyanis ha nincsenek ilyen frfiak, akkor hiba jn egy j, kivl s nemes lelk uralkod, nem tud nagy tetteket vgrehajtani, mert ha krlnz, nem lt maga mellett tisztessges, jakarat, dalis s remnyt kelt frfiakat. Ezrt nem mindegy, hogy a kor – s ez mindig az adott kort jelenti – hogyan figyel embereiben, sajt magra oda.
A mai korunk egyik legnagyobb krdse, hogy mirt vagyunk ilyen helyzetben, mirt nem tudunk vltoztatni a dolgokon, s mirt nem szletnek kivl tehetsg frfiak kznk? Itt egy nagyon kegyetlen visszavgssal lehet lni: mert az ember, ha krlnz, nem lt olyan meznyt, olyan trsasgot, olyan kiemelked embereket, akikkel nagy tetteket lehetne most vgrehajtani. Ha a nemzet nem kszl fel valakinek a fogadsra, akkor onnantl kezdve a jvje le van zrva.
A plos rend egy szent frfiak kzssgeknt szmon tartott szellemi rend volt, szentek kzssge, szentek rendje - vgig gy beszlnek rluk a rendelkezsnkre ll forrsok, (s senki nem szaladt el Rmba, hogy ezeket a kijelentseket legalizljk). A plosok vszzadokon keresztl gyjtttk a kzssg szmra azokat az energikat, erket s rtkeket, amelyek szablyszeren helyet ksztettek egy olyan nagyformtum uralkodnak, mint amilyen Hunyadi Mtys volt.
s a „kt holls" tevkenysge itt tallkozik egymssal. Ha megnzzk, hogy az brzolsokon ezek a hollk mit tartanak a csrkben, akkor ltalban hromfle minsg jelenik meg. Ha a holl a csrben tartja, akkor pedig valahonnan hozza. Ha ez nvnyi inda lenne, mondjuk egy plmag, amely ppen gymlcst hoz, akkor lehetne tudni, hogy a hollbl ez a fajta nvnyzet bellrl indul el, de a plos rendnl s Mtysnl a holl csrben nem nvnyi inda van, hanem egy gyr.
Ez azrt nagyon rdekes, mert a Hunyadi csald cmerben a hollt s gyrt meg tudjuk magyarzni, de a plos rend cmerben nem, mert Remete Szent Pl legendjban nem gyr szerepel, ott a holl az gbl egy fl kenyeret hoz magval. Ha megnzzk a plosok holl madart s a Hunyadiak holljt, akkor pedig knnyen megllapthat, hogy ugyanaz a holl jelenik meg. Ez azt jelenti, hogy a plosok megellegeznek s elksztenek egy utat, amelyen keresztl a „Vitz holl" jelenik meg. Mtys kirlyt Zrnyi Mikls nevezte gy: „aki saskeselyket szalasztott meg, aki saskeselyknl magasabbra szllt, s vitzsgvel, llhatatossgval. erejvel fellmlt mindenkit". Ugyanakkor ennek a „Vitz hollnak" oroszln a tekintete, ezt minden ltez forrs hangslyozza. Teht Holls Mtys oroszlnknt tekint a vilgra. A holls s az oroszln az lettrtnetben, krnikkban, legendkban, mondkban sszekapcsoldik.
Mi ssze tudjuk-e kapcsolnia hollt az oroszlnnal? Valban ilyen magtl rtetd, hogy ahol hollrl beszlnek, ott trvnyszeren meg kell jelennie az oroszlnnak is?
Ez az vkrben egy tengelyt hatroz meg: Oroszln - Vznt tengely, a vznt msodik holdhza pedig maga a holl. s mg az alkati tulajdonsgok lersnl is flelmetesen tall dolgok hangzanak el. Az mr ms krds, hogy mi ezeket kozmikus tartalommal nem tudjuk megtlteni. Az igazsg, hogy a Turul-nemzetsg kihalsa ta nem volt olyan uralkod Eurpban, akinek tekintett szmon tartottk volna, pedig azrt ltek uralkodk. Olyan kvetjelentsek szmolnak be Mtys flelmetes erej tekintetrl, amely kvetek, mint diplomciai kldetsben lv emberek, kirlyoktl rkeztek. De nem tallkoznak ilyen tekintettel, nem tallkoznak ilyen flelmetes, fnyteli, magabiztos, knyrletes s hatalmas ert sugrz tekintettel.
A msik holls, a plos rend meglmodsnl teht ott talljuk Bla herceget, a rend indulsnl pedig mr, mint IV. Bla kirly mkdik, s ebben az idszakban mr segtsge, tmogatsa teljesen nyilvnval, s ebben az idszakban jelenik meg, mintegy Bla kirly trsaknt, mintha valami klns testvri kapcsolat is lenne kzttk, zsb. zsb a plos rend alaptja. Hogy ki volt valjban, hogy a magyarsg mit ksznhet zsbnek, - s a magyarsgon ezt a jelenkori magyarsgot is belertve kell hangslyozni - az felbecslhetetlen.
Ahogyan mra eljutottunk odig, hogy sajt trtnelmi mltunkat taglalva, a legnagyobb formtum trtnelmi szereplinkrl knnyedn lemondunk, mr helyrehozhatatlan bajok kezdenek nvekedni. Nagyon oda kellene figyelni, mert vannak olyan bajok, amit egy ideig lehet orvosolni, s aztn elrkezik egy olyan trtnelmi pillanat, amikor mr csak a kegyelem tudja orvosolni a bajokat. Most valahol pont a hatron stlunk. Szoktk azt is mondani, hogy „az utols idk" - tl vagyunk mr rajta. Most mr majdnem mindent elherdltunk az atyai rksgbl. S ne fejtsk el, hogy a Krpt-medencben voltak nagy npek elttnk, gondoljunk az avarokra. Amikor az avarok elherdltk az atyai rksget, Atilla kirly kincseit, nem volt az a hatalom, ami ket a Krpt-medencben egysges nemzetknt innentl kezdve meg tudta volna tartani. Bizonyos trtnelmi rtkekkel s mlttal teht nem lehet jtszadoznunk!
zsb szemlyrl: Maga a nv jelentse is figyelemremlt s tanulsgos. Ha az zsb nv tartalmt kibontjuk, azon dbbennk meg, hogy az Eusebius grg nvbl szrmaztatjk. Ez pedig nem mond semmit, viszont az zsb nv szinte magtl elkezdi beszlni a plos rend lett. Nem egy jelentse trul fel, hanem legalbb 6-7 kulcsfontossg jelentst tudunk egyms mell felsorakoztatni.
zsb Esztergom vrosban szletett, ez azrt lnyeges, mert itt szletett Szent Istvn kirly is. Knnyen lehet azonban, hogy ez nem gy van, de amikor a trtnelmi forrsok valamit nagyon hangslyoznak, mint szletsi hely, akkor nem biztos, hogy az a gyermek valban ott szletik meg, de a kldetse kti oda t. Szent Istvnnl ez egsz egyszeren kimutathat. zsb esetben pedig arra kell figyelni, hogy mirt olyan csknys a hagyomny, amikor olyan dolgokat megriz, amit pl. Szent Lszl esetben meg sem jegyeznek, s tallgatni kell, vajon Lengyelorszgban szletett e, igen, minden jel szerint ott. Ha Szent Istvnnl ez ennyire hangslyos, akkor ez azt jelenti, hogy Esztergom bizony fontos hely, s nem azrt, mert ott lakott az esztergomi rsek, hanem azrt, mert ott a magyarsg uralkodi programjnak, nemzeti sorsnak egy kulcsfontossg kdja le van ktve, ami ott megtallhat. Ha pedig ezt elkezdik manipullni - lsd a Habsburg idk ltal kitermelt esztergomi rsekeket, s a jelen idszakot is - a magyar trtnelem vgkpp vakvgnyra llthat t. Teht ezeknek a helyeknek elssorban „programoz szerepk" van. Van egy olyan szent hely s szent tr, ahol bizonyos dolgokat, onnan kiindtva, nagyon knnyen meg lehet valstani. Esztergom ilyen hely, elssorban vallsos szkhelyknt szmon tartott kzpont, de nagyon knnyelmek lennnk, ha ezt csak egyrtelmen a mai rtelemben felfogott vallsos kzpontknt rtelmeznnk. Ugyanis itt nagy mlt lovagrendeknek volt templomuk, kolostoruk, rendhzuk s gylekezhelyk. Teht nagyon fontos Esztergom vrosa. s itt jelenik meg zsb, s ahogy mondjk, a forrsok, mr ifj korban esztergomi rseki kanonok (itt rva Vincre hivatkozom, a plos rend rgi nagy irnytjra, s kormnyzjra, aki az illegalitsban veznyelte a plos rendet, teht az rteslsei egszen biztosan megbzhatak).
meslte el tbb alkalommal, hogy a jelenlegi kutatsok - itt okleveles kutatsokrl van sz -, amit Esztergomban, a levltrban vgeztek el, zsb szemlyt egy kicsit tformltk. Ugyanis egyrtelmen kiderlt, hogy zsb nemcsak rseki kanonok volt, hanem elssorban a Szent Istvn lovagrend nagymestere. S ezen informci birtokban az egsz plos rend viselkedse, szablyzata megmagyarzhat, mert tudni kell, hogy a plos rend telis-tele volt lovagokkal, vitzekkel, kardforgat frfiakkal. Ha pedig egy rendnek nincs valami egszen termszetes ktdse a vitzi hagyomnyokhoz. akkor nem tud magba olvasztani ennyi kardforgat frfit. A plos rendet, rgtn az indulstl kezdve, gyakorlatilag csak vitzek kpviseltk. Maradtak fenn nvsorok, listk, visszaemlkezsek, s alig tallunk olyan plost, aki ne a vitzi ktelkeket hagyta volna ott azrt, hogy a rendbe belphessen.
Ez pedig flelmetes tny, erre oda kell figyelnnk, mert ez azt jelenti, hogy itt az a fajta aszketikus letmd, amit mi mondjuk egy nyugati keresztnysg szerzetesrendjben megszoktunk, itt ms mdon jelenik meg. Itt a vezekls s az aszkzis olyan szinten jelenik meg, ahogy mondjuk a vitzi hadseregekben a katonkat kpezik ki.
Nzzk, hogy Hunyadi Mtys kiskorban milyen kikpzsen ment keresztl. Ezt Szilgyi Mihly a kirlyvlaszt beszdben mondta el.
Mtys, mint kisfi „ismeri a hideget". Ez azt jelenti, hogy nincs olyan hideg tlen, hogy ez a gyermek a hideggel, a faggyal ne tudna dacolni. Ugyanakkor, „jl tri a rekken hsget".
Ha valaki tnylegesen vitzi ktelkben forgoldik, ott az llkpessg mind a mai napig a prbattel legfontosabb vonulatt kpezi, s abban mindig a szlssgek jelennek meg. S ezutn szpen megjelenik a „hihetetlen nagy hidegben trtn jszakai virraszts", nem egy jszaka, hanem mondjuk egy hten keresztl.
s hogy ez milyen hihetetlenl nagy erfeszts s prbattel, gondoljunk a sumer hagyomnyra, amikor Gilgames eljut a halhatatlansg fldjre, megltogatja dics, halhatatlan st, Utnapistimet, megkrdezi tle, hogyan lehetsges, hogy is halhatatlan legyen. Jn a vlasz, hogy mi sem egyszerbb, hat nap s ht jszaka kell virrasztani. Itt egy risi figyelmezet jelenik meg.
A plosoknl ugyanez a vonulat jelenik meg: szlssges idjrsi krlmnyek kztt virrasztani s helytllni.
„rzk, vigyzzatok a strzsn!" - ha valaki az letet tovbb akarja menekteni, akkor tudni kell, hogy ez ott vlik krdsess, amikor az letnek nincsenek meg a fldi felttelei. Vagy nagyon hideg van, vagy nagy a forrsg, s ha itt nem tudjuk, hogy hogyan kell a sajt letnkben, s a kzssg rdekben cselekedni, akkor kisiklottunk ezen az ton. Bizony a plos rendnl az aszkzis, - mert ez hihetetlen fegyelmezett aszkzis - a legszigorbb volt. Rajtuk aszkzisben s mindenfle prbattelben tltenni nem nagyon tudtak. Amikor mgis vannak ilyen nyugati eredet szerzetesrendek, ott lehet ltni, hogy tnyleg tlzsokba esnek, le akarjk a plosok szigorsgt krzni, s bizonytani akarjk, hogy k a legkivlbbak. De tlzsokba sem szabad esni.
zsb, minden jel szerint harcias, vitzl s nagy tudomny frfi volt, amikor a plos rendet megalaptotta. De neki van egy szletse, s amit errl elmondanak, az ksrtetiesen egybeesik azokkal a nagyon ritkn hangot kap trtnszi s rgszi vlemnyekkel, amelyek azt mondjk, hogy a fehr ruhs plosok a Pilis belsejben, eredetileg tltosok voltak. Nem rt ha tudjuk, hogy ma ezt a hivatalos trtnelemtudomny, amikor egy picit emelkedettebb szintre jut el az ppen adott kpviseliben, s ppen a plosokrl van sz, akkor ezt gy mondjk el, akr nagy nyilvnossg eltt is. Minden jel szerint - s itt egybehangzak a vlemnyek, - a plosok sei olyan fehr ruhs remete szentek voltak, akik szemlykben tltosok voltak, tltosok kzssge. Ezt altmasztja viselkedsk, fehr ltzkk, az hogy honnan indultak el. s nem szabad elfelejtennk azt sem, hogy a Pilis teljes terjedelmben. az rpd-hzi kirlyok csaldi birtoka volt.
Ezt azrt kell hangslyozni, mert a legkivlbb kutatk olyan ostobasgokat rnak le, mint pl. a Holdvilg-rok histrijban, hogy: ott a plos rend felbukkansig az svalls papjai titokban mg tevkenykedhettek, de jttek a „csnya" plosok, s mivel k magyarok voltak, ht knnyen beltsra brtk a rgi valls hveit - ez nagyon tetszets, egszen addig, amg meg nem nzzk, hogy hol van a Holdvilg-rok. s nem tudjuk azt, hogy az a fld, minden egyes fszla, milyen nemzetsg birtokban volt.
Nem mondhatja senki, hogy Magyarorszg kells kzepn van egy kirlyi dinasztia, a Turul-nemzetsg, s nem tudjk, hogy a csaldi birtokukon mi trtnik. Minden jel szerint ezek a tltosok, a ksbbiekben plos ruhban jelentek meg, akrhonnan is eredeztetjk ket. zsb legendjban pedig a legteljesebb tisztasgban erstik ezt meg. Ugyanis elkezdik meslni zsb gyermekkort.
Amikor egy szent ember vagy egy szent kirly gyerekkorrl hosszadalmasan rtekeznek, gyans jel, s oda kell figyelni, milyen tulajdonsgt hangslyozzk a gyermeknek. zsbnl nem is nagyon kell gyanakodni, ugyanis a kvetkezket mondjk el rla: mg el sem vlasztottk az anyatejtl, mris megkezdte a tanulst.
Mit jelent ez, honnan szrmazik zsb tudsa?
Ha valaki az anyatejjel szvja magba a tudst, az seinek tudsa, tiszta tuds, amirl nem beszlni kell, mert a gnjeinkben magunkkal hozzuk. Ez a tuds, ha a tej tjhoz ktdik, mert a tej tja mentn jelenik meg, akkor nyilvn tltosi tuds. A npmeskben Fehrlfia lenne, akit az desanyja ht vig szoptat, s ht ves szoptats utn prblja ki erejt. zsbnl ez a fajta rendkvli tudsszerzsi t nem ll meg, ugyanis a tovbbiakban azt mondjk, hogy a gyermekek hi jtkait elveti. Ha arra gondolunk, hogy ez az zsb egy szerzetespalnta, koravn emberke volt, akkor tvednk. Ha elkezdennk gyjteni, s tltosok nyomba szegdve keresnk, lehetne tallni a kis hazban s Erdlyben is tltosokat, s egszen biztos, hogy az els kutatsi eredmny gyerekekrl szlna. Elkezdenk meslni az reg blcs flnttek, akik lttak mr tltos gyerekeket, hogy igen, ebben a faluban is lakott egy… Akkor ltalban azon tl, hogy elmondjk, hogy pl. foggal szletett, hogy mr kivlasztott volt, a legjellemzbb tulajdonsg, hogy az adott gyerektrsadalommal nem tart kzssget. Ha vletlenl valami kapcsolat kialakul kztk, hiszen nem egyenrang trsakrl van sz, brmennyire lehet szeretni a kisgyermekeket, egy tltos gyermek a sajt gyerekkzssgben nem rzi jl magt, mert nem oda val. Itt mondjk el, hogy zsb gyermek, 6-7 ves, de a felntt legnyeket is fldhz vgja, akkora az ereje. Lehet rzkelni, hogy, gy ahogy egy mnesben az ember kapsbl szreveszi a tltos csikt, s az a csik a tbbi lval nem tart kzssget, rendkvli a szletse, rendkvli a tudsa, s kivlik a tbbiek kzl.
Amikor zsbrl megjegyzik, hogy a gyerekek hi jtkait megvetette, ezt nem lenzsbl tette, mert a gyerekek jtkai nagyon fontosak az tlaggyerekeknek, de nem egy tltos gyerek nem tud azokkal a jtkokkal mit kezdeni, mert toronymagasan felette van. zsb mr gyerekkorban szigor tetteket hajtott vgre. Hogy ezek a szigor tettek pontosan mit jelentenek: ha alakul egy szerzetesrend, ahol az alapt gyermekkorban minden jel szerint tltosi kpessgekkel van megldva, ifjkorban pedig egy vitzi rend irnytja, teht harcos termszet, akkor lehet tudni, hogy ezek a vitzi vagy szigor tettek, gyermekkorban a nagy tltos harcokat, a nagy prbatteleket jelentik. Ezekrl, amikor valaki tltosknt viaskodik egy msik tltossal, nem lehet pontosabban fogalmazni, kegyetlen, szigor cselekedetek, mert itt minden lps let s hall mentn bontakozik ki. gy nvekszik zsb, s elrkezik a kamaszkor rejtelmes, titokzatos s megrzkdtatsokkal teli idszakhoz. Ekkor zsb, mr lehet rajta ltni, hogy egyenes ton jr, s ez a hosszadalmas felkszls most vezet el egy olyan titokhoz, amely tnyleg a plos rend sajtossga, s itt mr rezhet, hogy ktdik ahhoz a krdshez, hogy a holl a plos rend s Mtys letben mit hoz, mit tart a csrben.
Ha megnzzk a HoLL nv jelentst, akkor a HaLL, a HuLLa rejlik benne. Lehet rzkelni, hogy ez a holl egy olyan minsget hoz magval, ami a hall llapoton majd tl tud lendteni. Teht az letet hozza magval a csrben. A npmesinkben ez gy is jelenik meg. Mondjuk, ahol a vitz kirlyfi prharcot vv a 24 fej srknnyal, s a fejk felett elrepl egy holl, a csrben egy csepp vz van, s az fogja majd eldnteni, hogy ez a kzdelem a szereplket hova fogja elvinni, az letbe vagy a hallba.
zsb kamaszkorrl elkezdik meslni, hogy nem eszik, nem iszik, s virraszt. De olyan ervel tri az hsget, s a virrasztst, hogy ezt mindenki feltnnek tallja. Elhangzik a legfontosabb meghatrozs, s utna folytatjk: mert nem fldi tpllkkal l, hanem mennyei eledellel.
Olyan, mintha nem enne semmit, de ez a klsejben s tartsban mgsem mutatkozik meg egy pillanatra sem, mert az erbl l. A holls rend alaptja, s gy ahogy remete Szent Plrl elmondjk, hogy a mennyekbl jn dlben egy holl s 60 ven keresztl hoz neki egy fl kenyeret, teht gbl jn s egy gi testet hoz magval. Pl ebbl a mennyei eledelbl tpllkozik. Minden jel szerint zsb is ismeri ezt a mennyei tpllkot, s ez azrt nagyon lnyeges, mert ez az alapja annak a tantsnak, ami a plos rend f tengelyt kpviselte. Ha megkrdezzk, hogy a plosok f tantsi tengelye mentn milyen rtkek jelennek meg, akkor nagy valsznsg szerint elkezdenk sorolni a szp, lszent, kenetteljes szavakat, mint testvrisg, szabadsg, egyenlsg, hazaszeretet. Ez mind szp s j, ha egy vertiklis tengely mentn helyezzk el, mert ezek rtkek, de nem mindegy, hogy milyen tengely mentn sorakoztatjuk fel, mert ugyanezekre az rtkekre hivatkoznak az embergyilkos s emberellenes liberlis eszmk is, mr legalbb a nagy francia forradalom ta egyfolytban, mikzben npeket irtanak ki. Most lehet a legjobb tanjelt ltni, hogy mi folyik a vilgban. Milyen szpen beszlnek demokrcirl, sajtszabadsgrl. Nagyon jl megtalljk egymst ebben a Romulus-Rmus, Kin-bel helyzetben. Nagyon szpen egytt tudnak mkdni, de vegyk szre, hogy mivel szennyeznek bennnket egyfolytban! Ilyen a II. Vilghbor ideje alatt nem volt, ilyen nyltan, ilyen orctlan mdon. Mr nem is figyelnek oda, hogy ezek tnyleg csak jelszavak, annyira nem rdekel senkit. Csak egyet nem vesznk szre, hogy brmelyik nppel, s npekkel megtrtnhet az, ami a kzelmltban Jugoszlviban trtnt. Ugyanis ez most a mdi, j vilgrend lesz bevezetve, Amerikban is s Prizsban is meghirdettk. Ezt jelenti a globalizci.
Visszatrve, a plosok tantsban f rtk a halhatatlansg, az rkkvalsg, de nem akrmilyen szinten. Ez azt jelenti, hogy a kolostorok belsejben az aszkzis, a vezekls azrt trtnik, hogy magukat az gi hazba t tudjk menekteni, teht egy tments trtnik, aminek van egy kls jele, ami a hall utn mutatkozik meg. A plosoknl ez azt jelenti, hogy boldog halllal halnak, s nem bomlik fel a holttestk. Mr szmtalan alkalommal idztem, de jra s jra az emlkezetbe kell idzni, gondoljunk arra, hogy amikor Kapisztrn Szent Jnos Magyarorszgon jrt, s elment Mrianosztrra, Budaszentlrincre, a Mriavlgyi kolostorba, egyszeren megdbbent azon a ltvnyon, ami ott fogadta. s egy objektv klfldi tudst volt. A kvetkezket rta: „ezek egytl egyig szent emberek, s ha valaki l szenteket akar ltni, menjen Nosztrra, menjen Mria vlgybe, menjen Budaszentlrincre, Pilisszentkeresztre, mert itt a rgi atyk, - szinte az sszes - romlatlan testtel vrjk a feltmadst".
Folytats V. rsz
| |