Mria tisztulsnak napja, grgl Hypapant, vagyis tallkozs; amikor a vilg vilgossgt, Jzust a mzesi trvny szerint bemutatta a templomban
A szabolcsi zsinat (1092) a ktelez nnepek kz sorolta. A rgi rmaiak Mars anyjnak tiszteletre, minden tdik esztendben g fklykkal s szvtnekekkel jrtk a hatrt e napon.
A keresztnysgben g gyertykkal kerltk a szentegyhzat, nhol a hatrt is, nnepelve, hogy Mria „vilgos", mentes a bntl; s nnepeltek a gyertya pldzatval is: a gyertya mhviasza Jzus tiszta teste; a viasz alatt val bl, az õ rtatlan szent lelke, a tz pedig, a vilgossg az istensge.
A szentelt gyertya mr az keresztny korban Krisztus jelkpe: magt flemszti, hogy msoknak szolglhasson.
A szentelt gyertya egyike a legrgibb szentelmnyeknek. A kzpkorban ezen a napon elszr a tzet ldottk meg, ennl gyjtottk aztn meg a gyertyt. A flegyhziak a szentelt gyertyt „mriagyertynak" nevezik. Simen s Anna a templomban bemutatott Jzust (akirl immr nemcsak hallottak, hanem meg is „tapinthattk"!) a vilg vilgossgnak nevezte, ennek jelkpe a szentelt gyertya, amely foganatos gihbor, villmls, jges s a gonosz ksrtse ellen. Kevs olyan katolikus paraszthajlk akad, ahol manapsg is mg ne volna szentelt gyertya. Rgebben a sublt vagy lda fiban tartottk, vagy halvnykk szalaggal tktve a falra akasztottk, nmely helyen a szent sarok, a hzi oltr ke volt. Fkppen vihar idejn gyjtottk meg s imdkoztak mellette; de gett vzkereszti hzszentelsnl is.
Szegeden azt tartottk, ha szentelskor nem alszik el a gyertya, akkor jl mzelnek majd a mhek. Ezen a napon vgigsprtk a kaptrakat a kiszombori mhszek; asszonyaik pedig a szentelsbl hazatrve a gyertybl egy csipetnyit a kilincsre tettek, hogy bkessg legyen a hznl.
A hajdani szegediek klnsen fontosnak tartottk a htszer szentelt, tovbb a „kilencedes", kilenc kedden meggyjtott gyertya gonoszz szerept. Azt tartottk, hogy a vilg vgn hrom napig sttsg lesz, csak a htszer szentelt gyertya vilgt majd; ilyen gyertyt szoktak getni Dombrdon a ravatalon fekv halott mellett.
Gcsejben a felpuffadt gyomr beteg kldkre egy darab g gyertyt helyeztek, s vegpohrral lebortottk; elalv lngja kiszvta a betegsget. Nmelyek torokfjs ellen nyeltek belle egy darabkt. A piricsei grg katolikus gazdaasszony tehnellskor g szentelt gyertyt vitt az istllba. Tpn az j hz fundamentumba boldogasszonyi fvet, szentelt gyertyt raktak s st szrtak. A gyertyt a rgi szegediek az pl hzba falaztk. Itt is gondolhatunk a rgi emberldozat kivltsra. A privigyei szlovk nphit szerint a kisgyermek hamar megtanul beszlni, ha a szentelt gyertybl egy picinykt a nyelve al tesznek.
A szentelt gyertya vgigksri s oltalmazza a hv embert egsz letn t. Bcskai hagyomny szerint, amg a kereszteletlen gyerek anyjval a „boldogasszonygyban" fekszik, karjra vagy plyjra olvast kell ktni, s fejnl szenteltgyertynak kell gni, nehogy a pognykt a gonoszok kicserljk. Szls s keresztels kztt szentelt gyertya vilgtott jjel-nappal abban a szobban, ahol a gyermekgyas asszony magzatval fekdt: Az „egyhzkel” (avats) a rgi szegedi anya gyermekvel, kezben g gyertyt tartva krljrta az oltrt. A rgisgben a haldokl ember kezbe is g szentelt gyertyt adtak: lmpssal mehetett gy a llek az rk letnek menyegzjbe. A hozztartozk g gyertyval krl is jrtk az gyat, „megkertettk", elzrtk a leselked gonosz ell. Fertvidk asszonyai szerint a gyertya fnye mutatja az utat a haldoklnak, fstje pedig tvoltartja a gonoszt, s addig kerlik gyertyafnnyel krl az gyt, amg a llek el nem szll a testbl, segtik annak „hazatallst".
A mohcsi sokcok egy kteg gyertyt szentelnek, s minden esztendben hozztesznek egyet. Odahaza egy szlat kihznak, piros s fekete crnval tktik s meggyjtjk; lngjt a gyerek fejhez tartjk, fejfjs ellen. A bnti bolgrok a szentelt gyertyk ktszalagjt gyermekeik ingbe fzik betegsg ellen. Vign figyerekek nyakra, lnyok hajba, kezkre, ujjaikra, tovbb csikk s brnyok nyakra ktik; nagyszombatig viselik, utna elgetik.
Rgen a hzban Gyertyaszentel Boldogasszonykor a tzet mindentt eloltottk s az j megszentelt tzzel gyjtottk meg jra. Az szteknl Ilku isten tiszteletre rakott tavaszkezdeti tzet e napon, mg ma is drzslssel lesztik.
Ezen a napon jn ki a medve a barlangjbl, ha rnykt megltja, visszamegy, hossz lesz mg a tl.
*****
Gyertyaszentel Boldogasszony nnepn, februr 2-n arra emlkeznk, hogy Szz Mria Jzus szletse utn negyven nappal bemutatta gyermekt a jeruzslemi templomban. Az elrt ldozat flajnlsakor jelenlv agg Simeon Jzust a nemzetek megvilgostsra szolgl vilgossgnak nevezte. Innen ered a gyertyaszentels szoksa.
A szentelt gyertya mint Jzus Krisztus jelkpe egyike a legrgibb szentelmnyeknek. Keresztelsig az jszltt mellett vilgtott, hogy a „pognykt” a gonosz, rossz szellemek ki ne cserljk. Amikor a fiatal anya elszr ment templomba az n. egyhz-kelre vagy avatsra, szintn gyertyt vitt a kezben.
Gyertyt gettek a slyos beteg s a halott mellett is. Tpiszentmrtonban (Pest-Pilis-Solt-Kiskun vrmegye) a haldokl kezbe szentelt gyertyt adtak, „hogy annak fnynl mljon ki a vilgbl”. Mindenszentek s halottak napjn, de ms nagyobb nnepeken is meggyjtottk a szentelt gyertyt. A vallsos nphit szerint vihar, g-zengs, villmls s jges alkalmval is szentelt gyertyt kell gyjtani.
Gyertyaszentel napjhoz idjrsjsl hiedelmek is kapcsoldnak. ltalban gy vlik, hogyha februr msodikn j id van, akkor ksn tavaszodik. Ezrt „Gyertyaszentelkor inkbb a farkas ordtson be az ablakon, minthogy a nap sssn”.
Szent Balzs pspk s vrtan († 316) – eredetileg orvoslssal foglalkozott – nevhez sok csods beteggygyts fzdik. Legtbbet emlegetett tette egy zvegyasszony halszlktl fulladoz gyermeknek megmentse. Az asszony hlbl telt s gyertyt vitt a szent let pspknek. Ennek emlkre van a Balzs-lds vagy balzsols, amikor a pap kt gyertyt tart a hvk lla al, s e szavak ksretben: „Szent Balzs pspk s vrtan kzbenjrsra szabadtson meg tged Isten a torokbajtl s minden ms bajtl” – megldja ket.
Szent Balzs a kzpkorban a dikoknak egyik kedvelt vdszentje volt, napjt fnyesen megnnepeltk. Innen ered a balzsjrs, az iskolsgyermekek hzrl hzra jr, adomnygyjt, iskolba toborz, ksznt szoksa. Kisbodakon (Moson vm.) Balzs napjn 10-12 ves gyermekek fehrbe ltztek (fehr gatya, ing), fejkn koronaszer paprcskt viseltek, a Balzs pspkt megszemlyest gyermeknek pspksvege volt. A jtkban tzen szerepeltek: az elljr, a pspk, a generlis, a kapitny, az orvos, a zszltart, a kiskatona, az rmester, a kplr s a paraszt. A jtk Szent Balzs dicsretvel s az ajndk megksznsvel fejezdtt be. A perselybe sszegyjttt pnzt az iskola vagy a templom cljaira fordtottk, az ajndkkppen kapott tojst eladtk, a szalonnt megettk.
A Ngrd megyei Mtraszeln a balzsolk ezt a kszntt nekeltk:
A Szent Balzs doktorunknak, hogy ma vagyon napja,
Tbbszr is, hogy megrhessk, az risten adja!
Krjk ajndkt, a Szent ldomst,
Tvoztassa mindnyjunknak torkunknak fjst!
web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/jelesnapok.html -
*****
Mt Imre: Yotengrit c. knyvnek II. ktetbl, 18. 22. oldal:
„Sz esik ezekben a rovatokban a „trvny nneprl”. Ez az nnep tmentetett a keresztnysgbe gyertyaszentel nven.
Ekkor gyulladt fl a szellem fnye az emberben s az igazsg s irgalom trvnyeit (alapjban vve a felebarti szeret tant) ekkor fogalmaztk meg elszr. A gyertyaszentel ezrt a fny nnepe.
…
(Az Istenatya s Istenanya tadta az embereknek az els trvnyeket.) Ezek valnak az emberek els trvnyei, rszben ISTENANYNK-tl, rszben ISTENATYNK-tl. Az igazsg s irgalom trvnyei valnak ezek. Ama lakoma vala pedig az els ldoms, az els nnep. Ezt az emberek megismteltk, Istenre emlkezvn, vrl vre, szzadrl szzadra, ezredvrl ezredvre. Ez volt a trvny nnepe.
*****
A Nagyboldogasszony Szeretet Egyhz 2007-es nnepi hvsbl:
l a fagon kt slyom. Ltjk, replnek flttk a vadludak. Egyik slyom sem fogja azt mondani a msiknak: testvr, odanzz, arra megy a tbbsg, repljnk velk egytt, hanem maradnak az gon hsgesen, s lik tovbb a maguk slyom-lett. Btorsg kell ahhoz, hogy az ember sznt valljon, taln igen, taln nem.
Knny a slyomnak, mert slyom (nem is akar ms lenni, mint ami), knnyen felismeri sajt fajtjt a madarak kzt, mbr minden madr szrnyal. De nehz felismerni az embernek, emberek kzt testvrt.
A hazug ember jl megvan hazug embertrsval, igaz ember az igaz emberrel. De akkor mgis mirt oly nehz felismernnk sajt fajtnkat? (Taln, mert jl ssze vagyunk keverve?) Mert hazugsgban l a vilg, s mra a hazugsg valsgrzetnek tnik, s az igaz, hazugsgnak.
Mikor a trvny a hamisat vdi az rtkestl, akkor az elme elmn.
Jzus urunk eltt is volt februr msodika, s utna is. A magyarok igaz, „titokban” tartottk a szert a fny Istenn nnepeknt. az, aki az rk igazsg fnynek szl NJE, akit a Madar testvreink elrejtettek a vallsokban, s gy lett a FNY ISTENN nnepbl elpalstolva GYERTYASZENTEL BOLDOGASSZONY nnepnk, ha majd elj az id jra azok legynk, akik vagyunk szabadok, mint a MADAR. Mra a tudatos tudat nem tudja mit is nnepel, de a tudatalattinkban ott rejtzik a TEREMTSTL az s tuds, amit napjainkban ki-ki a maga tudatos tudsval tart kik gy, kik gy.
Fontos kzsen ersteni a FNY ISTENN nnepn az Igaz Trvnyt, melyen a tiszta tuds fnye keresztl ragyog a stt, tekervnyes tudatlansg tvesztin. Legyen mindenkinek Igaz Tiszta Szeretet teljes fnye kvl pp gy, mint bell. Ami a gyertya testben s fnyben testet lt, s amit valban tisztelnk, az nem ms, mint az rk vilgossg, amit gy hv a magyar: Isten Trvnye-s Tudsa, s Nagyboldogasszonyunk Anyai szeretete.
j vilg szletsnek hajnalhoz rt a fldi ember lete, azon bell a Magyar s testvrnemzetei itt a Krpt-medencben, s szerte a nagyvilgban.
„Amikppen fenn a Mennyben, azonkppen itt a fldn is” mondja a Mi Atynk s a Mi Anynk Isten trvnynek kzi rtelmez sztra.
Mit is jelent ez? Amikor a fldn a frfi a hzassgban l nnek mondja „kellene egy Gyerek”. Erre a N vlasza „legyen”! Majd a szerelem tzben eggy vlnak, s megfogan az els teremtmnyk, az els gyermekk. A frfi s a N kzs gondolata az anyagban Megfogant s Testet lttt s megszletett az els teremtmnyk, a csald szeme fnye, a gyermek.
Isten pontosan gy teremtette a vilgot ht nap alatt. Kzsen az Anya Istennel kigondoltk, majd megcselekedtk, s a Nagyboldogasszony vilgra hozta az els teremtst, a Vilgossgot, az-az Isten trvnyt, s tudst, melyet sztosztott a fldre szletett emberek kzt, akit sajt maga kpre teremtett.
Az anya legnagyobb boldogsga az letben, mikor vilgra hozza gyermekt.
Ezrt a teremts nagy pillanatait rzi a magyar np a Teremts ta. Idrl idre, a kornak megfelelen megjtva s trktve a jv nemzedke szmra. Az Anyaisten 7 szer volt boldog asszony amint az Atya Isten boldogg tette t, s szlte vilgra a vilgokat 7 szer. gy lett az els legnagyobb nnep a Boldogasszony nnepek kzt a Gyertyaszentel Boldogasszony nnepe. Majd mikor msodik alkalommal is boldog lett az asszony, ezt Gymlcsolt Boldogasszonynak neveztk el j magyarjaink a nyugati vallsban. Folytathatnnk a sort, de ennek mg nincs itt az ideje. Befejezsl lljon itt az seink tudsbl egy gondolatsor, melyet Wass Albert munkssgnak, s a rnk hagyott rtkeknek ksznhetnk. Isten ldja meg t most mr odafent.
„ – A j, ha tjra engeded, mindig legyzi a rosszat –
Mondta mly drmg hangon az reg -- , mint ahogy a fny legyzi a sttsget. Mondom, ha tjra engeded. Mint ahogy a tiszta tkr tjra engedi a fnyt, odatkrzi, ahova irnytod. A tiszta tkr. Vakult tkrben elvsz a napfny, gyerek. Igyekezz ht, hogy tiszta tkr lehess, amilyennek Isten megteremtett, s akkor tied lesz az jsgos ereje, tied lesz mindg, tovbbsugrzsa… Nehz ezt felfogni, tudom – tette hozz kis sznet utn --, pedig ebben rejlik a nagy titok…
- Micsoda titok? – fakadt fel a gyermekbl a kvncsisg.
Az reg rnzett. Bozontos fehr szaklltl ltni se lehetett az arct, de a szeme gy izzott el a nagy karimj fekete kalap all, mint lba eltt a parzs.
- Micsoda titok? Ht a teremts titka! Isten s ember titka, gyerek! Megvagyon
rva a Szent Knyvben is, minden pap olvassa, s mgse rti. Pedig ott van a szeme eltt: teremt Isten az embert tulajdon kpre, s adott nki uralmat mindenek fltt! Uralmat, rted? – mordult a gyerekre szinte haragosan -- . Uralmat, s nem szolgasgot! Errl szlt Krisztus Urunk is, amikor azt mondotta volt, hogy: „ha csak annyi hitetek lenne, mint a mustrmag, azt mondantok ennek a hegynek: eridj odbb! S bizony mondom, odbb mozdulna nyomban!” Mr pedig a mustrmag a minden egyb magvak kzt is a legkisebb, rted? De mg ennyi hit sincs senkiben manapsg, ez a baj …
A gyerek csillog szemei rvilgtottak.
-- De magban van ugye, regap? Az reg rnzett, s nzte hosszasan.
-- Benned is van, gyerek – felelte csndesen --, rzem s tudom, hogy ott van benned is az er, amit Isten adott azoknak, kik ismerik a jk titkt. Emlkszel mit tantottam neked a minap a kis veggel, amit ott leltnk az svny szln? A nap rnzett a kicsi vegre, s a kicsi veg alvetette a fnyt a szakadkaljra, ahova a nap sugara msknt el nem jutna soha. Emlkszel? Naht. Mondtam volt azt is, s soha el ne feledd, olyanok vagyunk mi is, mint az a kicsike trtt veg, Isten fnyt kell beletkrzzk az emberi vilg sttsgbe, s ha ezt megtesszk, eleget tettnk a parancsnak, ami a vilgra hozott, s a parancsad risten megvdelmez minden veszedelemtl. De ha nem tesszk meg, amit az r parancsolt, akkor semmireval szemt vagyunk mi is, akr csak az a trtt veg az t szln, amit a srba tapos a jszg.
Csnd volt nhny percig, csak a vkony es percegett odakint. Stt volt mgttk a barlang. Az regember gat vetett a parzsra, s tz ott a barlang szjban fllngolt jra.
-- Bizony erre teremtette volt az Isten az embert s nem egybre - szlalt meg jra-, hogy Isten kpben jrva eleget tegyen a parancsnak, s vgezze a jt ezen a fldn. Csakhogy az ember elmje elbutult akr a rozsds balta le, s lelke is megvakult, mint az cska tkr mely nem tud fnyt tkrzni tbb. Vergdik vaksgban, egymst puszttja. Ijedelmben kitallta a gonoszsgot, s egymsra szabadtotta sajt kitallst. Mert Isten nem teremtett rosszat, s amit nem teremtett az nincs. rted? Nincs. Emberi elkpzels mindssze, mint a kd, ami nincs, s mgis elrejti szemed ell az erdt. De amg az ember maga, meg nem tapasztalja a rosszat, amit kitallt, addig hiba vrja, hogy elmenjen, mert nem mehet el, ami nincs, igaz? He? De mind ez sok tenked gyerek, gy egyszerre. Majd rendre, aprnknt megtanulsz mindent. Most elg, ha szben tartod, amit az vegrl mondtam. Tkrzd az Istent, s ne flj semmitl…”
Medve hiedelem
Avagy kibjik-e a medve a barlangjbl?
Gyertyaszentel napjrl tbb npi hiedelem is ismert.
|
Jkai Mr Az j fldesr cm regnyben gy r: �Van aztn egy napja a tlnek, aminek gyertyaszentel a neve. Mirl tudja meg a medve e nap feltnst a naptrban, az mg a termszetbvrok flfedezsre vr titok. Elg az hozz, hogy gyertyaszentel napjn a medve elhagyja odjt, kijn szttekinteni a vilgban. Azt nzi, milyen id van! Ha azt ltja, hogy szp napfnyes id van, a h olvad, az g tavaszkk, ostoba cinkk elhamarkodott himnuszokat cincognak a kpzelt tavasznak, s lombnak nzik a fn a fagyngyt, pedig lp lesz abbl, melyen k megulgulnak; ha lgy, hzelg szellk lengedeznek, akkor a medve - visszamegy odjba, pihent oldalra fekszik; talpa kz dugja az orrt, s mg negyven napot aluszik tovbb; - mert ez mg csak a tl kacrkodsa; mint a rgi rendszer minisztriuma szabadelv program mellett.
Ha azonban gyertyaszentel napjn azt ltja a medve, hogy rt, zimanks frmeteg van; hordja a szl a hpelyhet, csikorognak a fk sudarai, s a lblt szraz gon ugyancsak krog a fekete varjsereg, mintha mondan: reszkessetek, sohasem lesz tbbet nyr; a tl meggrte neknk, hogy mrmost rkk fog tartani; mi kivettk rendba a szelet, fjatjuk, amg neknk tetszik; a nap megvnlt, nincs tbb semmi ereje, elfelejtkezett rlatok! Kr vrnotok! - Ha jgcsap hull a fenyk zzmarzos szakllrl; ha a farkas ordt az erd mlyn: akkor a medve megrzza bundjt, megtrli szemeit s kinn marad; nem megy vissza tbbet odjba, hanem nekiindul elsznt jkedvvel az erdnek. Mert a medve tudja azt jl, hogy a tl most adja ki utols mrgt. Csak hadd fjjon, hadd havazzon, hadd drmbljn: minl jobban erlteti haragjt, annl hamarbb vge lesz. S a medvnek mindig igaza van.�
Bizony. A medve tlvgi idjsl nzeldsrl alkotott hiedelmnk Jkai Mr lelkn szrad. Az rdekld kutatk mr a 19. szzadban utnanztek, mi igaz a szbeszdbl, mert a 17. szzadtl ismeretes a monds, hogy ha gyertyaszentelkor megcsordul az eresz, mg visszajn a tl. Teht eleink azt kvntk, inkbb legyen e napon farkasordt hideg, s legyen vge a dermeszt tlnek minl elbb! Azt, hogy honnt vette Jkai a krpti medvk idjs hrt, nem tudjuk. Nem valszn, hogy ismerte volna a Volga kzps folysnl l cseremiszek jvendlst, akik valami hasonlt hisznek. Szerintk, ha a medve Prokov nnepn a barlangjba megy, hideg lesz a tl, de ha Prokov nnep utn megpillantjuk a mack lbnyomait a hban, enyhe tl fog kvetkezni. A kt jvendls kztt csak ltszlag van sszefggs, mert a cseremiszek medvje az elkvetkezend telet s nem a tavaszt jsolja meg.
Nagy Lajos a Kptelen termszetrajz cm munkjban szintn megemlti ezen npi hiedelmet: "A medve utlja a telet, ebben e tanulmny j zls rjhoz hasonlt. Az egsz telet talussza barlangjban, s ezltal a sznkrdst s a spanyolntha krdst a lehet legpraktikusabban oldja meg, teht nem is olyan ostoba llat, mint amilyennek kinz. Gyertyaszentelkor eljn a barlangbl s sztnz; ha szp id van, a nphit szerint visszabjik a barlangjba, mert arrl megtudja, hogy mg sokig tart a tl, ha pedig csnya id van, akkor knn marad, mert tudja, hogy nemsokra kitavaszodik. gy hiszi ezt a np. A medve azonban sokkal ravaszabb, mint a np s az hite, ha szp id van, kinn marad, azrt, mert szp id van, ha pedig csnya id van, akkor visszamegy a barlangjba, azrt, mert juj, de csnya id van odakinn. Ez a lehet legkrmnfontabb gondolkods, amit a medve mg azltal is komplikl, hogy nem pont gyertyaszentelkor bjik el, hanem csak gy gyertyaszentel tjban, egy kicsit korbban, vagy egy kicsit ksbben, csak azrt, hogy a nphit egyltalban ne tudjon rajta eligazodni."
Weres Sndor szerint:
Jn a tavasz, megy a tl, barna medve ldgl, kibjs vagy bebjs? Ez a gondom, ris! Ha kibujok, vacogok, ha bebujok, hortyogok; ha kibujok, jt eszem, ha bebujok, hezem. Barlangbl kinzzek-e? Fk kzt sztfrksszek-e? Lesz-e mlna, od-mz? Ez a krds, de nehz. |
Az llatkerti medvk nem tudnak jsolni
|
|
.
A Fvrosi llat- s Nvnykert medvi mint minden nap, 2005. februr msodikn is kijttek barlangjukbl, m rnykukat eslyk sem volt ltni. A budapesti llatkert medvinek kifutja szaknyugati tjols, gy azt csak dlutn ri a nap. Ezrt brmilyen napos is a reggel, a medvknek nincs mdjuk megijednik sajt rnykuktl. A nphit szerint a barnamedvk alkalmasak az idjslsra. Az llatkert ugyan nem tart barnamedvket, de a clnak ugyangy megfelelne Sheriff s Sra, az szak-amerikai grizzly-pr. St, a 60-as vekben a Budapesti llatkertben vgzett vizsglat kidertette, hogy az idjslsra a barna mackknl sokkal alkalmasabbak lennnek a jegesmedvk, nluk ugyanis a hmrsklet fggvnyben vltozik a frdzsi aktivits. A jegesmedvk a meleg kzeledtvel gyakrabban, a hideg rkezte eltt pedig ritkbban frdznek, s ezzel 1-2 nappal elre kpesek megjsolni az idjrsban bekvetkez vltozst.
A mi ghajlatunkon s fleg az llatkertben nincs sz valdi tli lomrl. Ktsgtelen, hogy a medvk aktivitsa cskken, azonban a vadon l llatok sem a hideg, hanem a tpllkhiny miatt meneklnek lomba. Az llatkertben minden nap etetik a medvket is, gy k naponta eljnnek barlangjukbl. Teht medve ide, vagy oda, bzzunk inkbb a meteorolgusok elrejelzsiben.