lendvaykati
Isten hozta a Honlapomra Kedves Olvas! 
ANAHIT blogomon folyamatos aktulis bejegyzsekkel vrom nket.
NKnek ajnlom a Magyar Lenyok Asszonyok cm blogomat 
ldott napokat kvnok Mindenkinek! 


 
BEJELENTKEZS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     

 

Fldre szllt Angyalok zarndoklata

A Tiszta Szeretet Dimenzija

Csakratisztitas by anaplo


Szokolai- Lendvai Katalin: Boldogasszony

 

 Hitvalls    
Vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazm ott van a Krptok alatt
s npem a magyar.  
 
Hirdetem,hogy testvr minden ember,
s hogy egymsra kell leljen vgre egyszer
mindenki, aki jt akar.  
 
Hiszek jban, igazban, szpben.
Minden vallsban s minden npben
s Istenben, ki a diadal.  
 
Vallom rendletlenl, hogy az t s az let,
s maradok ez ton, mg csak lek,
tretlen hittel ember s magyar. 
Wass Albert utn szabadon 
 

     
Szeretettel kszntelek
     
Blog Plusz
Friss bejegyzsek
2016.02.09. 07:19
2016.02.09. 07:13
2016.02.09. 07:07
2016.02.09. 07:04
2013.11.10. 10:42
Friss hozzszlsok
     
Trsalg
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     

Nagy-Magyarorszg tjai



„Hiszek egy Istenben.
Hiszek egy Hazban.
Hiszek Magyarorszg Feltmadsban.
Hiszek s dolgozom rte.”

 

Fnyvrosok a Krpt-medencben
Honlapja

 Fnyvrosok Krpt- medencben
fenn van a Facebookon.

A magyarsg egy emberi tartalom a sz igazi rtelmben
,ami bennnk kdolva van s mkdsbe lp,
ha ezt befele fordulva megnyitjuk Mag-unkban.

A tisztasg s a j szndk vezreljen bennnket magunk s mindenki javra! 
A magyarsg s minden ember rdeke,
hogy fejldjn lelkileg,szellemileg s hasznlja ki azt a nem tl hossz idt,ami mg rendelkezsnkre ll,
hogy azok legynk,akik valjban legbell vagyunk.
Merjnk igaz emberekk vlni s akkor az egysg magtl megolddik, mert mkdnek az egyetemes trvnyek.
Wass Albert

Minden hnap 8.-n IMANAP a Nemzetrt.
Fnylncban 19 rakor kapcsoldunk ssze.

teljes zenet itt

Magyar legyen hited!
HAGYATK
Rgi MAGYAR lds
A Napba ltztt leny
Hun Miatynk
Magyar Miatynk 1919-ben

Boldogasszony anynk - magyar npdal

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1312094803_99.jpg

Fny imk,- Fohszok 


 

     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1283798073_92.gif

     
Hzz egy krtyt
     
Ajnlsok
     



Letlthet ezoterikus knyvek

EZOTERIKUS E-BOOK TR



Kpre kattintva nylik.

 

 

     
Felemelkeds
     

 //lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1290355427_14.jpg

Spiritulis filmek

Hogyan tudod tudatosan megtmogatni vltozsodat?

2012 s azutn

A tiszta szeretet dimenzija

Fldre szllt Angyalok zarndoklata

A Lt Ember

A fnytest knyv.pdf

Mi a Fnytest?

2012/ j Energia

Kristlyok s a DNS

Meleron csodi
 

 

     
EGYB,- vegyes rovat
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267262363_33.jpg



http://angyalforras.hu/index/src.php?image=5224

Tisztt Ibolyalng

AZ ARANY S EZST IBOLYA LNG


AZ ARANY S EZST IBOLYA LNG A GYGYULS S AZ TALAKULS ESZKZE

 

 

 

     
Tndrek- Angyalok
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264349838_09.gif

Hiteles HUN trtnelem

Mtys Szabolcs: Illik tudnom, mert magyar vagyok

Titkolt trtnelmi magyarsgunk

Kik vagyunk mi,magyarok?

 

Magyarorszg ltnivali tjai

Magyar Nemzetismeret

Ma sem volt knny lni

Magyar rott kincsek

Magyarorszg tjai

Magyar sszefogs, magyar igazsg

MAGOK Vagyunk

 

     
Magyarok eredete,- studatunk
     

Blint cseppek

Joalis-Energy termkek

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1283347487_40.jpg


Gygyt zldsgek

Energy termkek

ljnk egszsgesen, termszetesen

Vajon mennyit tudunk azokrl az telekrl, amit megesznk?

Szabadsgot a lleknek, - tban a fizikai halhatatlansg fel

Gyuri bcsi gygytei


Gygynvnyek A-Z-ig


Gygynvnyek, gygytek


Egszsgrl mindenkinek

HziPatika

Az egszsg lnyege

Npi gygyszat Magyarorszgon

Nagyanyink blcsessge

Phnix cseppek


     
si gygymdok
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1265891905_23.gif

     
Szent Grl trtnete
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1263417032_00.jpg

     
Hagyomnyaink
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267642938_65.jpg

HATHOROK zenetei

HATHOROK (HANG)

 

     
si civilizci
     

 

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1283320754_59.jpg

A Vonzs Trvnye

Tudatos let, tudatos fogyaszts

Jrj piacra

Zldbolt

Takarts tiszttszerek nlkl

     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1263905906_86.jpg

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1263906707_44.jpg
 

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1266953638_45.jpg
 

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1266953665_51.jpg

 

     
desanym - desapm emlkre




//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264925890_15.gif


Gyertya,
gj!
Fnyeddel,
Vidd,
Szeretetnket! 
Melegsgeddel,
Kszntsd,
Velnk,
Egytt,
Ki,
rtnk,
lt,
rtnk,
Ltezett,
S ma is,
Szvnkben,
Lelknkben l!
Lobogj!
 
//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1272403798_70.gif

Izzsod,
Legyen,
A mi,
Kvetnk!
Vidd hrl,
Velnk voltl,
Velnk vagy,
Velnk maradsz!
S velnk leszel rkk

 //lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1273480666_70.png
     
Naptr/ajnl
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1280499135_54.jpg

Wass Albert: Lthat az Isten

Fben, virgban, dalban, fban,
szletsben s elmlsban,
mosolyban, knnyben, porban, kincsben,
ahol stt van, ahol fny g,
nincs oly magassg, nincs oly mlysg,
amiben benne nincsen.
Arasznyi letnk alatt
nincs egy csalka pillanat,
mikor ne lenne lthat az Isten.
De jaj annak, ki megltsra vak,
s szeme el a fny korltja ntt.
Az csak olyankor ltja t,
mikor leszllni fl az lom:
tletes, Zivataros,
villm-vilgos jszakkon.

 

     



 

Fohsz

Boldogasszony Anynk,
Fnyes tekinteteddel nzzl le renk.
Hozzd knyrgnk, Tged krnk,
Magyar nemzetnk megmentsben,
Adj segtsget nknk.

Boldogasszony Anynk nzzl le renk
Magyarokra,
Kik, Hozzd knyrgnek,
Benned remlnek.
Adj jobb sorsot e Nemzetnek!
Add, hogy feltmadjon ez az Orszg
s jra visszatalljon Hozzd!

Adj neknk Remnyt, Bkessget
s soha el nem fogy bizalmat Benned.
Boldogasszony Anynk, tekintsl le renk.

ldott kezeidet nyjtsd segtsgl nknk,
Hogy sorsunkat ne szenvedjk,
Hanem rmdben leljk.

Boldogasszony Anynk,
add nknk vissza Koronnk Szentsgt!
Engedd, hogy jra felragyogjon,
s minket Fnyvel bebortson!

Krptok brcein felcsendl az nek,
Vigad a bs magyar...
Lesz-e lds, ldoms,
vagy rsznknt mr csak a nyomor marad?

Srva vigad a magyar…
Knnyei vgig peregnek arcn,
Lelke sajog, fjdalom jrja t…
gy tudni, ki az Igaz Magyar,
Ki ment s nem veszejt Hazjt.


Boldogasszony Anynk, nzzl le renk.
Hallgasd meg bs knyrgsnket…
Minket Magyarokat, soha ne hagyjl el!
ld meg ezt a Hazt,
Segts, hogy jjszlethessen!
Npednek add vissza e Szentsget.

Add, hogy jra EGY legyen az Orszg,
s a MAGYAROK ISTENE kormnyozza Orszgt!
men.

rta: Feketn Lendvai Katalin

 

 

     


Gyimesi Fohsz

desanyja, Nagyasszonya
Igaz magyar fiaknak,
Ptrnja, Prtfogja
Rgi magyar haznknak!
Tehozzd jrulunk,
srva leborulunk,
Lgy anyja fiaidnak!
Renk tekints, mert senki sincs,
ki sorsunk boldogtsa!
Igaz szvt s j szemt
Aki renk fordtsa.
Sok vres sebnket,
panaszos gynket
Aki elbbmozdtsa.
Mindenfel nyomorsg
szorongatja npnket,
Majd szraz g, majd zpor,
jg veri el termsnket.
Most szvnk szomor, fl,
hogy lesz hbor,
Ktsg gytr bennnket.
Bkessgben, csendessgben
tartsd meg h szolgidat,
Becsletben s bsgben
rks Orszgodat!
Sznd meg, J Anya,
Magyarok Asszonya,
H magyar jobbgyodat!
J hrnvnek, magyar vrnek
gerjeszd vidm jultt,
Kirlyrt, hazjrt
vitz vre buzdultt!
Engedd, hogy hs karja
mindig fltarthassa
Az ellensg lndzsjt!
gy zokogunk, gy hdolunk,
Mria, szent nevednek;
gy remlnk, halunk s lnk
j anyai szvednek.
A magyar Szent Hazt
s Angyali Koront
Ajnld fl az egeknek!


     

     
si hagyomnyaink- si nnepeink janurtl- augusztusig
si hagyomnyaink- si nnepeink janurtl- augusztusig : A szellemi rksg

A szellemi rksg


   


                          A szellemi rksg

 sulinet.hu/oroksegtar/data/100_falu/Lasko/pages/015_a_szellemi_orokseg.htm

Aki jltben l, az hajlamos htat fordtani a hagyomnyoknak, igyekszik levetkzni a rgit, s olyat prbl magra lteni, amely elt a krnyezettl. Tulajdonkppen gy voltak a laskaiak is a trtnelem folyamn. Voltak idszakok, amikor arnylag jmdban ltek, s nyitottak voltak az ket elr hatsokra. Gyermekeiket tanttattk, s vilgot ltni kldtk ket. A legjobb prdiktorokat s oskolamestereket tartottk. Mg most is ltni pldul annak nyomt, amikor a polgrosods szele megrintette ket: a tehetsek – a XIX. szzad vgn – kriaszer pleteket emeltek. Az asszonyok levetettk rgi viseletket, s selyemben kezdtek jrni, a frfiak kzl a mdosabbak ltzkdsben a vrosi embert kvettk. A trtnelem mlyre lendl kereke azonban mindig akadlyozja a felvirgzsnak, ez rdbbentette a falu npt, hogy a hagyomnyok a tllst segtik el. A vszhelyzetekben az elbbi fel is fordultak. Ma mr csak a kong, megroppant gerinc, tbb tisztaszobs res hajlkok a megmondhati annak a sok-sok ksrletnek, amely a kitrst, a felemelkedst clozta. A sok igyekezet ellenre az seiktl rklt tuds, az aprl fira rktett hagyomnyok szvetn szakadsok keletkeztek. Ezrt is szegnyesebb a falu npi hagyomnykincse, mint a szomszd teleplsek.

Az az lettr, amelyben a falu felplt, megkvnta, hogy az ott lakk maradktalanul megismerjk, mert csakis ebben az esetben vlt knyelmes otthonv, tpll fldjv. Ha valamit az ember nem tudott megrteni, arra is megksrelt vlaszt adni. Ha msknt nem ment, ht hitbl, hiedelmeibl ptkezve. Elssorban olyan jelensgekhez fztt ltala szerkesztett magyarzatot, amelyeket nem tudott kzzelfoghat tnyekkel eladni s szemlltetni.

A drvaszgi npi hitvilgban a nap a vilgossg, a jsg, a tisztasg megtestestje, s mint ilyen, gonoszz, a rossz tvoltartja. ltalban azokban az eljrsokban volt fontos szerepe, amelyek arra szolgltak, hogy tvol tartsk a ronts szellemeit. Hiszik, hogy a csecsem ruhjt naplemente utn nem szabad hzon kvl hagyni, mert a bvs hatalommal rendelkezk megronthatjk. A ront praktikkat legksbb napfelkeltig be kellett fejezni. A napfogyatkozsbl rosszat jsoltak. Ha ltszott a napnak udvara, idvltozs kvetkezett.

Az gitest fzisvltozsaihoz, a hold nvekedshez s fogyshoz, a szablyszer ismtldsekhez bizonyos cselekmnyek ktdnek. A leggyakrabban meghatrozott tevkenysgek kezdst analg mdon kapcsoljk a jelensghez. Erre a gazdlkods terletrl hozhat fel a legtbb plda. gy holdfogytakor metszettk a szlt. A rteket is ilyenkor kellett megszntani, hogy ne legyen sok pocoktrs. A szlkart, az pletft, a halszok varsakarjt mindig holdfogytval kellett vgni, hogy tarts maradjon, ne essen bele a sz.

A baromfitarts egyik hiedelme is az jholdhoz ktdtt: „A tykok els tojsai mindig egy kicsit vresek szoktak lenni. Nos, ezt a tojst nem szabad odaadni senkinek se, mert elviszik a szerencst. Hogyan? A vres hj tojst fleg jholdkor, ha valakitl kaptak vagy vettek, azt megfztk, s a sajt baromfiukkal megetettk. gy a szerencst eltulajdontottk.”

A npi gygyszatban is szerepet kapott a hold fzisvltozsa. gy hittk, hogy a betegsgre kitallt praktikkat holdfogytval kell megkezdeni, gy a baj ugyangy mlik el, fogyatkozik meg, akr az gitest: „Ha valaki testn sok seb van, az holdfogytval az rnyomkodja az aprpnzt a sebre, s azt mondja hromszor: Eladom sebeimet a pnz megtalljnak! Hrom leggyengbb vaspnzt hasznlnak bal kzzel. gy eladjk msnak a sebeket”.

A szp let remnyhez kapcsoldik a holdfzisnak egy msik hagyomnya: „Virgot j lopni vagy krni jhold szombaton vagy dolgozni vele. Akkor szp lesz az letnk.” A msik: „jholdkor a zsebben lev pnzt meg kell csrgetni, hogy szaporodjon” – tartottk.

A hiedelmek kztt fellelhetk azok is, amelyek a megjul gitest idszakt a gonoszok, rtk tnykedsre a legalkalmasabbnak tartottk: „jhold kedden, pnteken vagy vasrnap szoktak a boszorknyok tojst vinni olyanok kertjkbe vagy udvarjukba, akik a legnagyobb nyugalomban lnek. Tiszta friss tojst valami nvny tvbe teszik. Ezt, ha a hznak brmelyik tagja megtallja s beviszi a laksba, biztos nagy pletykba keveredik. A kertben tallt tojst el szoktk getni, de jobb kzzel hozz nem szabad nylni”. Vagy: „jholdkor, ha legnyes hzba vagy nagylnyos hzhoz dit dobnak be, s azt megeszik, abbl a hzbl nem mn frjhez, se nem nsl senki”. „Ha valamelyik gazdasszonytl krtek virgot – fleg olyan asszony, akibe nem bzott meg –, s azt mondta hromszor magba: gy njj lefel heggyel a fldbe, s gy semmisljn meg az tudomnya is. Evvel a virggal ltesse el rkre a fldbe, hogy tbbet senkinek ne hasznlhasson.”

Az gitest krtereinek magyarzatra a legklnflbb hiedelmek szlettek. Az alakzatokat a np teremt kpzelete letre keltette. Teliholdkor, a ragyog jszakban gy lttk, hogy klnfle llnyek npestik be. cs Gedeon a XIX. szzadban jegyezte be napljba: „Nlunk a holdban Szent Dvid hegedl vagy hrfz.” Ms vlekeds szerint Jzus arckpt mutatja a hold. Azt tartottk, hogy vasrnap nem szabad dolgozni. Ha valaki mgis megszegi a tilalmat, a holdon megjelenik annak a szerszmnak a kpe, amivel ezt a vtket elkvettk.

A nphit nemcsak a napot s a holdat vonta be hiedelmeibe, hanem az gboltot s a csillagokat is. Derlt, holdfnytelen jszakn tnik fel az gboltot tplyz, megszmllhatatlanul sok apr, pislkol csillagbl ll pntlika az gen, amely a Hatty csillagkpnl kt gra szakad. Az emberi kpzeletet leginkbb a Tejt sztnzte arra, hogy trtneteket, mesket talljon ki keletkezsrl. Neve a tejfehr jelzbl eredeztethet, amelyet valamennyi eurpai np tvett. Fldi esemnnyel hoztk sszefggsbe: „Vitte a Snta Kata a tejet a kaszsoknak, s elcsorgatta”. A hun mondakr kiemelked vezrhez, Csabhoz is ktttk: „A Tejt akkor keletkezett, amikor Csaba kirlyfi visszatrt. Attila halla utn testvrhbor ttt ki a trnrt. Csaba a Hadak tjn trt vissza seihez. Azrt gazik ktfel, mert a testvrek tjai is sztvltak.” A Tejt dereng fnybl a vrhat idjrst is igyekeztek kiolvasni: Ha homlyos, rossz, ha fnyes, szp id vrhat.

A Vnusz bolygt Esthajnalcsillagnak nevezik, a szerelem csillagnak is mondjk. Vacsoracsillagknt is ismertk: este addig nem ettek, amg fel nem tnt az gen. A rgi regek, amg pnteki napon az Esthajnalcsillag fenn volt az gen, nem adtak ki semmit a hzbl szombatig, amg le nem nyugodott. Az stkscsillag megjelense flelmet, rettegst vltott ki.

A nphit szerint a fld kerek s lapos, a legklnflbb llatoknak jut az a szerep, hogy ezt a korongot tartjk. Egy elefnt, kt elefnt vagy ngy elefnt, illetve ngy elefnt, amelyek egy hatalmas teknsbkn llnak, teknsbka, ngy hal. Akadnak akik gy tudjk, hogy tengeri llatok tartjk a fldet, s nekik az is termszetes, hogy vz van a fld alatt. Irodalmi hatsra a mitolgiai Atlaszt is fldtartknt emlegettk. A fldet tart llatok viselkedsvel magyarztk meg a fldrengsek kivlt okait is: „Amikor a msik oldalra fordul a hal, megmozdul a fld, de ugyanezt teszi akkor is, ha boszorknyok rngatjk.”

A vzcsppek fnytrse rvn keletkez, v alak tnemny sznsvjainak vastagsgbl a vrhat terms mennyisgre igyekeztek kvetkeztetni. Ha szles volt a srga szn svja, akkor mindentt j bzatermsre szmthattak. A zld a kukoricrl tudstott, de mg azt is jelentette, hogy j, gazdag lesz a legel, s sok lesz a szna. A szivrvny piros szne a vrhat borrl adott felvilgostst. A ketts szivrvnyt a b terms eljelnek tekintettk.

Az ujjal mutats tilalma azzal az si kpzelettel fgg ssze, hogy a szivrvny termszetfeletti lnyek lakhelye, s mint ilyen, az ember szmra hozzfrhetetlen, tiltott terlet. A hiedelem szerint, aki ujjal mutat r, annak elsorvad az ujja, leesik a krme. Ha valaki mgis gy tenne, utna meg kell harapnia az ujjt, akkor nem ri baj.

A rgiek gy tudtk, hogy aki tmegy a szivrvny ve alatt, azt szerencse ksri. A nphit szerint a szivrvny szvja fel a vizet a felhkbe vagy mindkt vge folyba r. Az egyik a Dunba, a msik a Drvba, a kt legkzelebb es folyamba. Nha mg apr bkkat is felszippant, olyankor bkaes esik. Lask npe a szivrvnynak tulajdontja, hogy felszvja a harmatot, s beleereszti a tengerbe.

Az egyik eredetmondnak is – mely eddig csak Baranybl ismert – az a hiedelem az alapja, hogy a szlnek nagy lyuka van, s abbl fj. „A szl egy lyukbl fj. Ha nagyon fj, akkor nmet ember ll a luk eltt, ha pedig gyengn, akkor magyar, mert a gatyja szles, s elfogja a lukat.” A np hitvilgban a szl llny, mghozz emberfeletti kpessgekkel felruhzott lny(ek) lakhelye. A forgszelet, vagyis a sajt tengelye krl nagy ervel mozg lgmozgst – melyet szerintk a szpasszonyok, a tltosok, a garaboncisok s a srknyok is tudnak tmasztani – a benne lv boszorknyoknak tulajdontottk. gy tudtk, hogy a forgszlben az utbbiak tncolnak.

A hiedelemvilg minden esetben rosszindulat termszetfeletti erej lnyek elfordulsi helyeknt nevezte meg a forgszelet. Aki abba belelp, azt a szpasszonyok felkapjk a magasba, majd ledobjk. Ellene gy lehet hatsosan vdekezni, ha hegyes vastrgyat – kst, vasvillt, fejszt – vgnak bele, akkor megll. Ha vres lett, biztosan eltalltk a boszorknyt vagy a szpasszonyt. Mgikus cselekmnyekkel is igyekeztek fkezni ront hatst: aki tallkozott a forgszllel, kezt, lbt keresztbe tette, s belekptt. Akkor sem rthatott, ha hromszor keresztet vetettek r, vagy ha kzeledtekor hasra fekdtek. A bjti szltl tartzkodtak, fkppen a lnyok, mert megbarntotta az arcukat, szeplsek lettek. „Kopasz seggel kell kimenni – mondtk az regasszonyok a lnyoknak –, akkor nem az arcotokat, hanem a feneketeket fjja meg a bjti szl.”

A villmot sokig megmagyarzhatatlannak tartottk. Flelmet vltott ki bellk, a termszetfeletti erk bosszjt olvastk ki belle. Szigoran tiltjk az ujjmutogatst a villmra. Ha ezt valaki mgis megteszi, annak elszrad az ujja, agyonti a villm. Tudnak arrl, hogy amelyik hzon fecske- vagy glyafszek van, abba nem csap bele. Fa al, huzatos helyre, ablak mell nem tancsos llni, mert agyoncsaphat. Mennyknek nevezik. A tavaszi els mennydrgshez az a hiedelem fzdik, hogy meg kell henteregni a fldn – otthon a kszbn –, akkor egsz ven t nem fj majd a derekunk. Rgente gy tartottk, ha nagyon drg, fejszt kell az udvar fldjbe vgni, hogy ne rje jges a hatrt.

A csapadkhoz is szmos hiedelem kapcsoldik. ltalnos vlekeds szerint a mjusi es aranyat r, ellenben a pnksdi azt jelezi, hogy rossz lesz a szlterms, kevs lesz a bor abban az vben. Hasonl eljelnek szmtott a Medrd-napi (jnius 8.) es is. Ha aznap esett, mg negyven napig ess idre szmtottak. Amennyiben aprszentek napjn (december 28.) hullott es, azt mondtk, a kvetkez vben kelsesek lesznek a gyerekek.

Az esjsl hiedelmek szma sem kevs: ha a hold szarva lefel ll, es lesz. Az es eljele, ha kuruttyolnak a bkk, ha ordt a szamr, ha sok a brnyfelh, ha felhben kel a nap, ha vizes lesz a s, ha legyek nagy rajban s erszakosan cspnek, ha elrajzanak a hangyk, ha alacsonyan replnek a fecskk. A baromfi viselkedse is utal csapadkra: amikor a tykok porban frdenek vagy ha korn ellnek, msnapra megrkezik. Az lmossg s a flviszkets is ezt jsolja.Tavasszal a megrkez glykat is figyeltk: ha srosak, piszkosak, fstsek, a hiedelem szerint az egsz esztend csapadkos lesz. A sr s nagy escseppek is sok csapadkot jeleznek.

A h „gi ajndk”, ezrt is hullik az angyalok prnjbl vagy dunyhjbl. Vagy akkor esik, amikor az angyalok az gben nyrjk a brnyok bundjt, libkat tiszttanak. Egyetlen laski adat szl arrl, hogy a h az rdg mve: kiszaktotta a tollas dunyht.

A hajdani nellt falukzssg arrl is gondoskodott, hogy legyenek krben olyanok, akik gondjaikat, bajaikat helyben „kezelni tudjk”. Amikor mr nem hasznlt valamilyen bajra a fohsz s az ima, legyen, akihez fordulhatnak. Az rtkkal, a megrontkkal szemben a „tudomnyosok”, a fvesek, a jsok vettk fel a harcot, akiknek legfbb feladata volt a gonosz felismerse s praktikinak semlegestse. Volt helyben, de a krnyken is akadt olyan szemly, aki rtett a ronts felismershez, st nmelyikk a jvend kifrkszsre is vllalkozott. Rluk legtbbet cs Gedeon 1850-es vekben vezetett naplibl tudhatunk meg, ahogy a npi hitvilg figurirl is.

A tndrekrl azt tartottk, hogy kicserlik a gyerekeket. A termszetfeletti lny azzal rt az embereknek, hogy keresztels eltt elcserli a csecsemket. Vagyis boszorknyflk kz tartoznak. „Als-Baranyban ritka parasztasszony ad el tejet pnzrt, flvn, hogy a hasznt a tehnnek elveszik. Egyszer tehenet vettem a vsrban, s azt egy j, de igen babons emberem, Baka Istvn hajtotta haza. ppen midn magam is hazartem, akartk bevezetni a konyhba a tehenet, hogy ott a szakcsn ss kenyeret, s nem tudom mg, mit adjon neki. Megpirongattam ket, s mondtam, vigyk a tehenet az istllba. Annak ajtajnl ismt vesszket raktak keresztbe, de azokat eldobtam. Istvn bcsi ominosus fejcsvlssal mondta, hogy a tehnnek semmi hasznt nem veendem, s midn az csakugyan rossz fejsnek bizonyult, gyztesen figyelmeztetett, hogy ezt megmondta. Msik tehenet vettem pr hnap mlva egy bartom hgtl, s babonaszereket hasznltatni krle nem engedtem, s a tehn a legjobbnak bizonyult. De Istvn bcsi azrt csak megmaradt rgi vlemnyeinl, s nem sznt meg rosszat jslani, br eredmny nlkl” – rja cs.

Adatai szerint Lask npe a XIX. szzadban ismerte a hzi kgyt, amely az otthoniak vdszellemeknt lt velk egy fedl alatt. Elpuszttani nem volt szabad, mert abba belehaltak a hziak. Az emberekbe a szjukon keresztl kltztt: „Gyakran hallottam nemcsak a kznpet, hanem prszor mg mveltebb osztlyhoz tartozkat is reglgetni, mikpp alv ember torkn kgy csszott le, melyet aztn tbbfle sikertelen ksrlet utn forralt tej gzvel csaltak ki. A np hite szernt a napvilgra kibjt kgy elhzott s rest, a szoba kzepre csszik, s ott fejt hromszor fldhz csapja, s azzal kimlik az rnykvilgbl. Ugyanazon percben vagy harmadnapra meghal az ember is, kinek gyomrban lakott.”

cs Gedeon hallott olyan tudomnyosokrl, akik termszetfeletti ervel rendelkeztek Az egyik tuds kocsis elvette haragosa lovainak az erejt. Amikor napljegyzeteiben a nevezetes gygyt, illetve ront emberekrl emlkezett, rsba humort is sztt: „Lelksz koromban egyszer a laski br s eskdtei egy embert hoztak hozzm, krvn, hogy vilgostsam fl, mert szomszdjt vdolja, hogy az »elvette az lovai erejt, s annak lovai vinek erejvel jrnak«. A br figyelmeztette, hogy rtjt nem szokta jkor kaszlni, sznja mindig rossz, lovainak j gondjt nem viseli stb., s azrt rosszak azok. n is beszltem neki, de br hallgatott, ltszott, hogy marad rgi vlemnynl, melyben a tuds alberti svb asszony erstette.

E tuds hlgy hitelnek gyngtsre az egyik eskdt elbeszlte, mikpp szrke lova beteg lvn, miutn azon a falu kovcsa nem segthetett, az asszonyok unszolsra, annak szrbl nhny szlat vitt a tuds asszonyhoz, mondvn, hogy jszga beteg, s kri, segtsen rajta. Az asszonysg fltette ppaszemt, s figyelmesen megnzvn a szrt, gy szlt:

– Oh, galambom, nincs annak semmi baja, csak borj van benne.

A n a jszgot fehr szrrl tehnnek vlte. Tolnay Jnos pedig bmulva kiltott fl:

– Megtheti a guta, ha szrke paripmban borj van!

Mskor pedig maga volt beteg, s babons felesge hossz, fekete hajbl levgott hrom szlat, s azzal elment egy slavniai hres boszorknyhoz.

– A ken lnynak – monda a hajat vizsgl sybilla – az a baja, hogy…

– Elg, elg – mondta Tolnayn –, nem kell tbb! Az n frjem nem lny.

Egy reg s ms tekintetben igen okos elljr, kit jl ismertem, ersen hitte, hogy egy vnasszony tkrvel s holmi viaszkppel s fstlssel megrontott egy fiatal embert, hogy valakinek a bocskor egyszerre lehullott lbrl stb.”

cs eltt, gy ltszik, megnyltak a legtitkosabb ajtk, hiszen a legnehezebben gyjthet szerelmi varzslsokrl is rogathatott:

„Otthon egy csinos menyecskt lttam apr kavicsokat szedni a vzparton. Krdeztem, mit csinl, s elpirult.

– Neh, semmire val! – kiltott egy reg a kerts melll. – ntst akarsz kszteni, ugye, hogy legnyeket magadba szerettesd?”

Hogy mi az nts, cs Gedeon ms helyen adta meg r a vlaszt: htfle kavicsot kell tenni egy tl vzbe, s nyilvn e vzbl kellett az illet italba keverni. Hasonlan a szerelmi megktshez tartozott a tojsba flt csirke telbe keverse.

A cignyasszonyok szerelmi varzslst is lerta: „Egyik-msik esthomlyban tkrbl mutatja a parasztlynynak jvend frje kpt, s az kpzelete segedelmvel a durva msolatban kedvest vli ltni, vagy leggyakrabban tenyrbl jsolnak, melyre hfej pnzt kell tenni, mely a varzslat alatt eltnik. Emellett szalonncska, liszt, bab s egyb elesg is folyt a tarisznyba.” Praktikjukrl msutt rta: „Ismertem olyat, ki holdvilgnl tenyerre Biblit tett s a fl egy reg kulcsot, s holmi bbjos szavak mormolsa utn a kulcs iszony sebesen kezdett forogni magtl.” Az utbbi szemelvny arrl is rulkodik, hogy hittek a kimondott sznak, „varzsignek” az erejben.

A lelksz nemcsak a varzslsok, babonk menett rta le, hanem arra is igyekezett vlaszt tallni, hogy nmely szoksnak hov vezetnek a gykerei: „A baranyai menyecske, midn korsjt vagy vedrt a ktbl (megmerti), abbl, ha nincs is csordultig tltve, mindig loccsant vissza egy keveset. Hol tanulta a rgi grg szokst, mely arra val volt, hogy a forrs nymphajt engesztelje?”

Rontani mind embert, mind nvnyt lehetett. Erre is hozott fel pldt: „A magyar kznp azt hiszi, legalbb A.(ls) Baranyban, hogy a difa, ha csukafogat vernek bele, elszrad, mint azon ember lba is, ki kgycsontba hg vagy ntsbe, mely utbbi ellen azonban ht fle kavicsot s ht fle babot vetsz egy tl vzbe, s abbl megmosdzol.”

A babonasg kpnyege all kerltek ki azok az eljrsok, amelyeknek a „mkdsben” elssorban a hiedelem alkotta a gygyt ert: „Baranyban a lzban szenvednek ngt, pendelyt a konyhaajt fltt az ereszre dobjk, hogy ott rje szl s es. Nha megvakarjk ktkrajcros kusztorval a kt asztal ngy sarkt, s a faradkot beveszi a beteg. Negyednapos lzban lev asszont lttam hanyatt fekdni az udvaron egy darab ss kenyrrel hasn. Ha azt a szomszd kutyja elviszi, elviszi a hideglelst is.” Vagy: orrvrfolyskor crnt tekernek a bal kz kis ujjra.

Mint emltettk, a XVI. szzadban Lask a reformci drvaszgi, dl-baranyai fellegvrv vlt, s ez az erssg sok szzadon keresztl rizte hadllsait. Az egyszersgben szigorsgot hirdet valls jelentsen mdostotta az emberek lett s gondolkodsmdjt, szoksait. A jeles napi szoksok kre leszklt, egyszersdtt, s elssorban a hsvti s karcsonyi nnepkrre korltozdik. Azok maradtak meg sznesebbnek, amelyek trsas sszejvetelekkel, mulatsgokkal voltak sszektve. A naptri v npszoksai a tli, tavaszi s a nyri napfordul kr szervezdtek.

Janur – Boldogasszony hava. A drvaszgi falvakban jv reggeln vagy elestjn gyerekcsoportok jrtak ksznteni. A przai vagy verses kszntik legtbbje egszsget, jmdot, gazdagsgot, szerencst kvn vagy adomnykr tartalm. A szvegek zme nem npi eredet, inkbb egyhzi vagy iskolai indttats, m a np befogadta, megrizte s sajtjnak tekintette. Kzlk szmosnak a dallama rgi eredet. A drvaszgi kntlsrl, kszntsrl a legrgibb rsos tudsts 1857-bl szrmazik. cs Gedeon napljban jegyezte le: „Baranyban kntl fik jrnak az v estvjn holmi rygmusokkal min p.(ldnak) o.(krt) j esztend vgsgszerz. Most kezd julni stb. Reggel pedig kszntk jrnak tisztelkedni, nhol cigny bandk is”.

Tbbfle ilyen verset jegyeztek le: Feljtt a nap ragyog sugrral, / Krlfont mindent gynyr virggal. / B, baj s bnat kerlje a hzat, / Adba ne vigyk dagad prndat! / Az ladba rfgjn nagy diszn, / A bukszdban lapuljon nagy bankm / Amellyel elzd minden fldi gondod! / Adjon az isten hozz mg j egszsget, / gy kvnok n boldog j vet s hzi bkessget!

A kntlkat a hziak dessggel, dival, itallal knltk vagy pnzt adtak nekik.

A ksznts mellett az jvhez szmos hiedelem s szoks kapcsoldott. Azt tartottk, ha jv reggeln abban a hzban, amelyikben vrands aszszony volt, frfivendg rkezik elsnek, figyerek szletik. Ha n volt az els ltogat, akkor lenyra szmthattak a hziak. A hiedelem a vemhes llatokra is rvnyes: olyan nem utdokat hoznak a vilgra, amilyen nem ltogat rkezett elsnek a hzba jv reggeln.

Ebdhez bsgvarzsl hiedelmek fzdtek. Ebdre „nanbabot”, nagy szem babfajtt kellett fzni, s fnkot stni, hogy nagyra dagadjon az erszny. Teli legyen a pnztrca egsz ven t, a csald ne nlklzzn, bsgben, gazdagsgban ljen. jvkor semmikppen sem tlaltak szrnyast, csirkt, baromfihst az asztalra. Ilyenkor legjobb a diszn orrt megfzni babbal. Az utbbi elre tr, a csirke htra kapar: „inkbb elre menjnk a gazdagsgban, mint htra” – mondogattk.

Vzkereszt napjn a katolikus lelksz megszentelte a hzakat, s az ajtflfra felrta az jszltt Jzust megltogat hrom kirly, Gspr, Menyhrt s Boldizsr nevnek kezdbetit az vszmmal, pldul: 18+G+M+ B+99.

Vince (janur 22.) hispniai vrtan volt. A naphoz ktd regula azt tartja: ha csorog Vince, telik a pince, azaz ha ezen a napon olvad vagy esik az es, akkor j borterms vrhat.

Pl apostol megtrsnek nnepe (janur 25.) A np krben fordulnap, amelynek idjrsbl igyekeztek kiolvasni a vrhat gazdasgi v kiltsait. Ezen a napon van a tl flideje. Ha ekkor kist a nap, mg negyven napig tart a hideg vszak.

A cszik jslsait sszefoglalva rizte meg a Pl fordulsra szerkesztett laski szentencia az albbiakat: Pl fordulsa, ha tiszta, / Bven terem mez, puszta. / Ha szeles, jn hadakozs, / Ha jn kds, embernek srt s, / Ha pedig ess vagy nedves, / Lesz a kenyr igen kedves.

Februr – Bjtel hava. Janur, februr, itt a nyr vagy janur, februr f s havaz, gy lesz tavasz – mondogatjk, s e szlsflk derltst mr a februri hessek sem tudjk elfojtani.

Gyertyaszentel (janur 2.) a rmai katolikus egyhzban Szz Mria tisztulsnak (Purificatio B. Mariae Virginis) nnepe. A hvek ezen a napon szenteltettek gyertyt. Idjrsjelz nap is. Drvaszg-szerte ismert a medvhez fzd hiedelem: ha kijn az odjbl, s a napfnyben megltja az rnykt, visszafordul, mert mg tart a tl. Ha kint marad, a tlnek lassan vge lesz. Lask npe ezt a dtumot negyvenes napnak is tartja. Ha ekkor kist a nap, mg negyven napig tart a tl.

Julianna napja (janur 16.) Mg napjainkban is sokan vannak a Juliannk (janur 16.), ez a ni nv itt az egyik legelterjedtebb. 1980-ban hetvenhatot szmlltak meg viseljbl a faluban. Bolondoznak a Julisok – mondjk, ha h esik nvnapjukon.

Zsuzsanna (janur 19.) napjn hossz hallgats utn megszlalnak a pacsirtk, s jelzik a tavasz kzeledtt. Azt is mondjk, hogy Zsuzsanna elpislja a havat, azaz a tl mr nem sokig tart.

Jgtr Mtys (janur 24.) is idjsl nap. Mtys tri a jeget, azaz ha nvnapjakor hideg van, utna megenyhl az id.

Hamvazszerdn, a farsang mltval a frfiak – fleg a legnyek – nagy tuskkat hentergettek a lnyok s az zvegyasszonyok kapuja el, s madzaggal a kilincshez ktttk. A nzk kztt ll fiatal lnyok kzben hangosan kiabltk: Elmlt a farsang, itt hagyott, /

Nagylnyoknak bt hagyott, / De nnekem nem hagyott, / Mert n mg kicsi vagyok.

Mrcius – Bjtms hava. Tavaszh, amikor mr kalapccsal sem lehet a fvet visszaverni.

Gergely napja (mrcius 12.): ha ekkor h esik, Gergely rzza a szakllt. A XIX. szzadig az egyhzi ad fizetsnek fordulnapja. „Az a prdikcis halott, aki lukmafizet volt, az egsz sszeget meg kellett fizetni utna. Ha Gergely-nap elmltval halt meg, ezenkvl adni kellett kt icce bort s kt font hst. A lukmt nem fizet utn a lelksznek jrt egy forint, kt font hs s kt icce bor. Ha az elhallozs Gergely-nap eltt kvetkezett be, a hozztartozknak csak az egyhzi ad felt kellett megfizetni.”

A hnap 18. napjn Sndor, a 19-en Jzsef, 21-n Benedek napjt nneplik. Az els kett jeles nvnap, ekkor ksznts is jrja. Sndor, Jzsef, Benedek, zskban hozzk a meleget – tartja az e naphoz fzd szlsmonds.

prilis – Szent Gyrgy hava. Az els napjrl 1857-ben cs Gedeon laski lelksz azt rta, hogy a bolondok napja. Hsvt eltti hten virgvasrnapkor a katolikusok barkct, barkt szenteltettek. Virgvasrnap eltt nem volt szabad a hzba vinni, mert akkor abban az vben nem kelnek ki a kiscsirkk.

A klvini tants szerint Krisztus kereszthalla mr meghozta a megvltst, ezrt a reformtusok ezt a napot tekintik a hsvt legfontosabb nnepnek. A XIX. szzadban mg bjtltek, amikor nagypnteken ritka hagyomnyt rktett meg cs Gedeon: „Szoksban volt rgebben e napon valakit egy kis fizetsgrt, nknyt ajnlkozt keresztre ktzni, s fl-al hordozni az utckon a nzk gnyjai s szidalmai kzt, mert – mondank – ekknt szenvedett urunk Jzus Krisztus is. Komromban egy izmos molnr szerepelt a kereszten, s ez plds trelemmel s szeldsggel szenvedte a rhalmozott szidalmakat, st egyes farizeus vagy rstud vastagabb trfjt is. Azonban egy csizmadiainas, ki a keresztfn szereplben csak a molnrt ltta, s mint ilyet gnyolta, rkiltott:

– Te lisztlop, lisztlop!

A molnr, ki a nagyobb mltatlansgokat szerepe szellemben bkn trte, a lisztlop hallatra kiesett szerepbl, s dhsen ordtott a csizmadira:

– Megllj, erre-arra teringette! Csak szlljak le a keresztrl, majd megtantalak n, miknt kilts mskor lisztlopt!”

Hsvthtfn meglocsoljk a lnyokat: „Hsvtkor ntzni mentek a fik, hogy frisebbek legyenek a lnyok. Ezrt ftt sonkt kaptak, ftt kolbszt meg piros tojst, inni meg piros bort, hogy piros arc legyen a nagylny, akit megntznek. A gyerekek is piros tojst meg aprpnzt kaptak. A legnyek friss vzzel ntztek, a gyerekek szagos vzzel. A fik mindg hsvt msnapjn mentek ntzni vagy locsolni. A lnyok, hogy visszaadjk a fiknak, amit k kaptak, k meg hsvt harmadnapjn mentek a fikhoz, csak k nem kaptak rte semmit.”

Szent Gyrgy napjn (prilis 24.) tartottk az els tavaszi vsrt. gy vltk, hogy dinnyt, uborkt a laskai vsr napjn kell vetni, hogy sok teremjen belle.

Mjus – pnksd hava. Mjus elsejre virradra mjusft lltanak a lnyos hzak, valamint a kocsmk el. A ft egymsnak segtve titokban vgjk ki a legnyek, s ki-ki annak lltja, aki kedves szmra. Fzet vagy nyrft vlasztanak. Sznes szalagokkal feldsztik, nha italos veg is kerl r, majd az jszakai rkban a legnytrsasg fldbe ssa a lnyos hz kapujnak a kzelben. Minl nagyobb a fa, annl jobban szereti a legny a lnyt. Ha a lenynak s a szlknek tetszik ez – s fleg, aki lltotta –, az egsz fitrsasgot gazdagon megvendgelik itallal. A kislenyoknak is szoks mjusft lltani, ket desapjuk lepi meg kisebb mret, gazdagon felpntlikzott fval. Mindegyiket a hnap utols napjn ssk ki ugyanazok, akik fellltottak. Ekkor sem marad el a megvendgels.

vszzados paraszti tapasztalat szerint mjus elejn a meleged idjrs hvsre fordul, s a gyakran – 12-n, 13-n s 14-n – a hirtelen tmadt hidegben a vetemnyek, a gymlcsfle virgjai megfagynak. A nphit szerint e dtumokra esik a fagyos szentek, Pongrc, Szervc s Bonifc napja. A hiedelem szerint fz betegeket takargattak be sajt ruhikkal. Azok megmaradtak, de k a fagyhall ldozatai lettek. A hrom napot fagyos napnak tartjk, s gy vlik, hogy rossz idjrsa azta tart, amita a hrom szent megfagyott. A nphit Orbn napjt (mjus 25.) is fagyos napnak tartja. Ekkor is rendszerint jelents a lehls, amely krt tehet a termsben, a vetemnyekben, s megcspi a kukorict.

Jnius – Szent Ivn hava. Gyakran e hnapban van pnksd, Jzus mennybemenetelnek nnepe. A hsvtot kvet tvenedik nap mjus 10. s jnius 13. kz esik. Gyakran az aznapi idjrsbl kvetkeztettek a szlsgazdk a vrhat termsre. A pnksdvasrnap eltti cstrtk ldozcstrtk, Jzus Krisztus mennybemenetelnek nnepe, a hsvt utni ktelez ldozs, a mise szentsgben rszesls negyedik alkalma. A reformtus egyhzban ekkor tartottk a konfirmandusok vizsgjt, az ifjak ekkor mondtk el a fogalomttelt, lelkszk pedig a megerstst. Az nnep dlutnjn tartott tncmulatsg neve ldoz, amelyet a konfirmandusok rendeznek. Az ltalnos iskola hetedik osztlyos tanuli a szervezk. Belpdjat szednek, s azt az v vgi kirndulsra fordtjk.

Medrd napja (jnius 8.) Drvaszg npnek ajkn Medrdus napja. Zivataros nap, sokszor jgcst hoz.

Jlius – Szent Jakab hava. Ills (jlius 20.) az szvetsg leghresebb prftja, akit a rmai katolikus s az ortodox egyhz is szentknt tisztel. Ekkor mindig megdrg az g – tartjk.

Augusztus – Kisasszony hava. Lrincet (augusztus 10.) az egyhz vrtanknt tartja szmon, aki mglyn halt meg hitrt. Ha szp id van, hossz lesz az sz. Trfs szentencia szerint az ezutn r dinnye mr kevsb finom, lrinces.

A hnap kiemelked nnepe Nagyboldogasszony vagy egyszerbben Nagyasszony (augusztus 15.) Az egyhz ekkor Mria mennybemenetelt, az orszg oltalmba ajnlst nnepeli. Lask katolikusai azt tartottk, hogy Nagyboldogasszony napjn keresztet kell vgni a gymlcsfba, hogy az egszsges legyen, s sokat teremjen. Ha eddig a napig a kukorica nem hnyta hajt, nem lehet j termsre szmtani. A hat napig ztatott kendert ekkor kellett szrazra vinni.

Augusztus 20-n Szent Istvn kirlynak, a keresztnny vlt magyarsg els kirlynak nnepe van. A npi hiedelemvilgban „negyvenes nap” volt, azaz negyven napig olyan lesz az idjrs, amilyen ezen a napon. Trfsan azt is mondogatjk: ezen a napon vgjk le a sznyogkirlyt, s ettl kezdve egyre kevesebb lesz ebbl a rovarbl.

Szeptember – Szent Mihly hava. Npnk jl vlekedik errl a hnaprl: szeptember szp ember, de nyomban hozzteszi: oktber csf ember, november rossz ember, azaz az v htra lev rsze mr hideget, csapadkot, kedveztlen idjrst tartogat. gy tartottk, hogy a 29-n, Szent Mihly napjn elvetett gabonamagvak j termst hoznak.

Oktber – mindszent hava. A h elejn, Brn napjn (oktber 6.) a katolikusok gy tudtk, hogy aki ezen a napon szletik, azt nem rontjk meg a boszorknyok, mert tltos lesz belle. A megldult naptr jeles napjaihoz fzd szoksok, hiedelmek mindegyike mr a kzelg tlre, a mezgazdasgi munkk befejezsre figyelmeztet. Terz napjt (oktber 15.) Drvaszg-szerte szretkezdknt tartjk szmon. Simon-Jds napja (oktber 28.) a kzpkor ta ismert ketts apostolnnep. Idjrsjelz regula fzdik hozz, amely mr az akkori diksg krben ismert volt: eljn a Simon, Jds, dideregve fzik a gatys. Arra utal, hogy oktber vgn mr el kell venni a melegebb ruht, mert ekkor mr tbbnyire hidegebbre fordul az id.

November – Szent Andrs hava. Mrton napjhoz (november 11.) a kzpkori Mrton pspk, Tours fpsztornak tisztelete ktdik, aki Eurpa-szerte az egyik legnpszerbb szent volt ezekben a korai szzadokban. A rgi kalendriumok a napot a gazdasgi v jelents zrnapjaknt emlegetik, ekkorra mr a mezei munkk befejezdnek. Behajtottk a gulyt telelre. Idjsl nap is. ltalban gy tudtk, hogy Mrton meghozza a hideget, a telet. Eljtt a Mrton szrke lovon vagy Mrton fehr lovn nyergel – mondjk akkor, ha esni kezd a h. Mrton libjnak a csontja ha veres, sok h lesz. A november tbbek kztt a nagy nvnapozsok hnapja, hiszen ekkorra mr megritkult az emberek mezei elfoglaltsga, tbb idejk jutott a szrakozsra.

Ez id tjt szaporodnak meg a kalendriumok jeles napjai, kzttk a npszer ni nvnapok. A legkedveltebb magyar ni keresztnevet, az Erzsbetet 19-n nneplik. A nv jeles viselje volt az rpdok leszrmazottja, II. Andrs s Gertrd lenya, aki az egyhz tantsa rvn az egyik legnpszerbb ni szentt vlt: a szegnyek, a magatehetetlenek, betegek s az ket istpol intzmnyek vdszentje. Idjrsjelz is. Ha ekkor csapadk hullik, enyhe lesz a tl. Ezen kvl azt tartjk, amilyen ennek a napnak az idjrsa, olyan lesz a december. Alexandriai Szent Katalinra, a legenda szerinti szpsges s nagy mveltsg kirlylnyra, vrtanra (meghalt 305 krl) 25-n emlkezik a katolikus egyhz. Nevnek jelentse: tiszta. Idjrsi regula fzdik hozz: ha Katalin kopog, karcsony locsog, azaz ha az elbbi napon fagy, karcsonykor enyhe lesz az id.

A hnap utols napjn – 30-n – az Andrsok lik nvnapjukat. A katolikus egyhz a nv legjelentsebb viseljeknt Andrs apostolt tartja szmon. A hagyomny szerint x alak kereszten halt vrtan hallt, az ilyen keresztet napjainkban is andrskeresztnek nevezik. Laski hagyomny: „Andrs napjn a hajadon lnyok, fik egsz nap nem esznek, nem isznak semmit. Fslkdni, mosakodni nem szabad. Este, amikor lement a nap, s a fiatalsg le akar fekdni, meg kell mosakodnia. A mosdvizet nem szabad kinteni, hanem az gy mell kell tenni, ahonnan lesz a feje. Egy vadonatj trlkzvel megtrlkznek. Evvel letakarjk a vizket. Megfslkdnek, a fsbe’ benne hagyjk a hajukat, s a tkrrel egytt, amelyben nztk magukat, a fejk al tettk. Enni s inni mg most se szabad. Abban az jszakban mg kell hogy lmodja, hogy ki lesz a jvendbeli prja. Ha a lnyok azt lmodjk, hogy egy kutya megharapja ket, annak lnyfejjel gyereke lesz.”

December – karcsony hava. Luca napja (december 13.) is idjsl: ha Lucra fagy van, karcsonyra sr. De ennek a megfigyelsnek a fordtottjt is igaznak mondjk. Az elbbi napon abroncsba szrtk a tykok eledelt, hogy ne kboroljon el az aprjszg, s egy helyre tojjanak. A hnap msodik felben r vget a Luca-naptl karcsonyig terjed idszak. A laski rgi regek ezalatt nem hvtk etetskor a baromfit, mert lltlag a gazda szavra a boszorknyok s az rdgk is megjelentek.

A bvedet, azaz karcsony viglijt 24-n tartjk. Erre a napra az egyhz bjtt rendelt el, ezrt valaha mind a katolikus, mind a klvinista lakossg tartzkodott a hsfogyasztstl, csak halat ettek. A bved napi telekhez hiedelmek ktdtek: „Bved este egy kis mark szalmt tesz a gazda az asztalra, fehr abrosszal letakarja, s a tetejre teszi a kenyeret meg egy almt. Vacsora utn az almt elvgja annyi fel, ahny jszgfa van az istllban, hogy azok szpen fejldjenek. A szalmbl karcsony els napjn minden llatnak ad pr szlat. A megmaradt szalmt eltettk, s ha kotls volt az udvarban, az al raktk.”

Aki bved este slt tkt evett, annak egsz ven t nem fjt a torka. A mzzel elfogyasztott fokhagyma tvol tartotta a boszorknyokat. Nhny falat mzes kenyeret azrt ettek, ha valaki megbntotta ket, knnyebben bocsthassanak meg s bklhessenek ki. A dit mzbe mrtogatva fogyasztottk, hogy sokig tzes fiatalok maradjanak. A csaldf egy almt annyifel szelt, ahny tag volt a csald: akinek olyan darab jutott, amelyikben a mag kett volt vgva, az beteg lett a kvetkez vben.

Az almnak ms vonatkozsban is varzsert tulajdontottak. „Aki eltved, brhol lljon meg egy percre, s kri Jzust, hogy vezesse el azokhoz, akikkel egytt ette az almt bved este, abban a pillanatban eszbe jut, hogy merre kell neki hazamenni.” A bved esti asztalbonts utn sszegyjtttk a morzskat s ms maradkokat, a dihjat, a fokhagymt. Ha beteg lett valaki, parzsra szrtk, s megfstltk vele, hogy gy gygytsk.

Bved este kntlk is jrtk a falvakat. Kszntttk a karcsonyt, s ezrt ajndkokat, dit, szraz, azaz aszalt gymlcst, pnzt kaptak. A kntlk bved este elmentek nekelni az ablakok al. Egyik kisfi vagy leny beksznttt: Szerencss j estt kvnunk kigyelmeteknek, / Valamint az egsz hzi npnek. / Egy kis nekkel tiszteletet tennnk, / Ha a hzigazdnak terhre nem lennnk. / Teccik-e vagy nem?

Akadt olyan is, aki nem fogadta ket. Ott bekiabltk az ablakon: Aki a kntlt be nem fogadja, / Kldje el az Isten taligatolsra!

A legtbbszr elfogadtk ket, ilyenkor a tarisznyk, a kis ktnyek zsebei megteltek dival, almval, szaloncukorkval. Aszalt alma s szilva is akadt bven, s kerlt aprpnz. A felnttek is eljrtak bved este boldog karcsonyi nnepeket kvnni a sgornak, komnak vagy a j bartnak, s ott nekeltek, imdkoztak jflig.

A keresztnysg december 25-t Jzus Krisztus szletse napjaknt tartja szmon. Idjrsi regula ktdik hozz: fehr karcsony, fekete hsvt – azaz ha ezen a napon havazik, hlepel kpzdik, hsvtkor j id lesz. Azt tartottk, ha ekkor megsti a nap a gymlcsfkat, sok termst hoznak. Karcsony napjtl kezdve nem fztek babot, nehogy kelsesek legyenek. Nem mostak, mert azt hittk, amekkora ruht teregetnek ki, akkora hzillatuk betegszik meg.

cs Jnos, Lask egykori brja 1898. december 24-n vetette paprra desanyjnak szl va-napi kszntjt, amelyben nemcsak a maga nevben szlt, hanem testvrei jkvnsgait is tolmcsolta. A szerz valsznleg irodalmi pldk alapjn szerkesztette kszntjt, m belesztte a korabeli helyi formulkat is: Tisztelt anymasszon (j szlkm), elvjtt nevenapja, / Amelyet hajtott, Istenem megadta. / A mai szp napon rmnapot leltem, / Mert j anymasszont (szlmet) lehet kszntenem. / Az Istentl vrtam azt az rt, percet, / Melyben kinthetem hls rzelmemet. / Puszta ma mr minden; vlgynek s a hegynek / Szp virgszlai mlyen szenderegnek, / s a madr nem dalol a sk vidken, / Hogy szp felkszntm zengedezn velem. / Egy olyan kszntt, mely a szivben tmad, (foganton) / dvzlni kedves anymasszonyt (j reg anynkat). / Egyszersg most rvid beszdem. / Pedig ez fogamtott szvem kzepben. / Amely hajtja, hogy gyermekid javra / Messze, messze legyen leted hatra! / Kedves anymasszony (j szlkm), / Fogadd ht ezt a j kivnatot! / Gyermekeid szve mst nem adhatott, / Mind azt, hogy nincs szebb ajndka gyermekid keblnek / Mint ha ldst kri drga szlmnek. / Azokra ldst kr, kik poltak minket a blcstl kezdve, / Elhalmozak minket jval, gondosan szeretve, / Kik megvigasztaltak minket, ha folytak knnyeink. / Teht ldottak legyenek drga j szleink! / Eljuttatott Isten nevnek napjra, / Kedves anymasszon (j szlkm), rm sugrka / Ragyog t lelkemen, hogy j kvnsgom, / Gyermeki dvzlim most felje bocstom. / Lgyen a kend lte boldog, legyen rvendetes, / Minden lpte nyoma vidm s rmteljes / Isten ldsval az rm karltve jrjon, / Keblre minket is szeretettel vrjon! / Minden lpsein j rm teremjen / Vle jkedve jrjon s nla pihenjen! / Kerlje a hzat, mint homly a napot, / Kedves anymasszon (j szlkm) jabbat a j se kivnhatok /

Boldogg, derltt tegye Isten ltt; / Ne zlelje sose a bnatok mrgt / Homlokodnak mr szl koszorja! / Nyjtsa Isten ltt mg nagyon sokig! / Ugyan a bizonyost nem tudjuk magnkrl / Ami szp j s nemes van ezen a vilgon / E napon szvembl azt kendnek kivnam. / Adjon az r Isten hossz, szerencss letet, / Ne rezze soha a rideg vgzetet! / Sok szp idt lt kend rm s szenvedsben, / Tudom, kend eltt van az emlkezsben; / ljen kend ezentl boldogabb idket / Vidm nvnapokkal szmos esztendket! / Hosszra terjedjen letet plyja! / Legyen ez rszemrl nvnapi kvnat. / Mindaz, amit kendnek h gyermeki kvnnak: / Terjedjen mg lted szmos esztendkre / A boldogtalansg s a szomorsg tvozanak tle, / De nagyon messze tle! / Hogyha pedig ltedet / Az r kri, lelkedet, / Vigyen az egekbe, / Szentek seregbe, / Hogy az Urat ldhassad / Szent, szent, azt mondhassad! / Szivembl kivnom!

Br az v vgig karcsony utn alig marad nhny nap, de ezek kztt jcskn akad piros bets, jeles nnep. Az egyhz december 26-n s 27-n kt szentjrl emlkezik meg. A legendk ezekhez a napokhoz ktik Szent Istvn vrtan s Szent Jnos, az evanglista nnept. Egszen a XVIII. szzadig ezek a napok is a karcsonyi nnepkrhz tartoztak. Gyakorlatilag ebbl az idszakbl maradt fenn a verses nvnapi ksznts szoksa. lljon itt pldnak a Jnos-napi ksznt szvege: Jnos, felvirradtl ma neved napjra, / Serkentsd ki lmodban hangos citerdban. / Kvnom, hogy ljnk tbb Jnos-napokat, / B s bnat nlkl val hnapokat. / A te esztendeid sokra terjedjenek, / Hetvened vagy nyolcvanad vekre menjenek, / Szvembl kvnom, amg tart leted, / Isten szent lelke maradjon veled.

A nvnapot ksznt gyerekek dit, pnzt kaptak, a felntteket borral knltk.

Aprszentek napja (december 28.) a karcsonyi nnepkr rsze. A liturgia s a szoksmagyarz mondk szerint ez a nap azoknak a kisdedeknek az nnepe, akiket Jzus keresztelsekor Herdes kirly megletett. Ennek emlkre maradt fenn a kisgyerekek „megkorbcsolsa”, amely tulajdonkppen a betlehemi kicsinyek szenvedst idzi, de ugyanakkor a termkenysg- s az egszsgvarzsls si hagyomnyelemeit is rzi. A gyerekek a msodik vilghborig jrtk a falvakat, kezkben fzvesszbl font korbcsot vittek. Bekredzkedtek a hzakhoz, s elszr mondkt adtak el, doricsoltak: dorics, dorics, / Egszsges lgy, / Beteg ne lgy, / Kelses ne lgy, / Apdnak, anydnak szt fogadj, / Ahova kldenek, szaladj!

Ezutn fipajtsaikat – nha a felntteket is – a fzfbl font korbccsal megveregettk, amirt kisebb ajndkot, dit, dessget vagy pnzt kaptak. A hiedelem azt tartotta, hogy akit megdoricsoltak vagy megsubrikltak, nem lett kelses. Ha ezen a napon esett az es, azt mondtk, kelsesek lesznek a gyerekek.

A katolikus egyhz az v utols napjt – december 31. –, az j v viglijt Szent Szilveszter ppa (314–335) nnepnek nyilvntotta. Elssorban a fiatalok krben kapcsoldtak hozz jsl eljrsok. „Szilveszterkor a lnyok csinltak tizenhrom paprost, s minden egyre rrtak egy-egy frfinevet. Eztet sszegngylgettk, s egy kis tsztba beletapasztottk, s forr vzbe belefztk. Amelyik legelszr jtt fel a vz tetejre, azt ki kellett kapni a lnynak, s amilyen nv volt a paprosra rrva, olyan nev lett a frje.” Egy msik hiedelem: „Szilveszterkor a fik s lnyok tollas pogcst stttek. Minden egyes zsros pogcsba beleszrtak egy-egy kisebb libatollat, s amelyik stskor meggett, az abban az vben meghalt.” Alighogy az ra elttte az jflt, s a naptr rfordult az j vbe, jt, szerencst kvn kszntk kopogtattak a hzakba. A szoksok, hiedelmek si, ratlan trvnyek alapjn ismtldtek.

Ezekrl a legrgibb s hiteles lersok szintn cs Gedeontl szrmaznak. Az 1848–1849-es szabadsgharc leverse utni amerikai szmzetsben vezetett napliban meglep hitelessggel s hozzrtssel rt a falusi trsadalom fontos esemnyeirl. Lelkszknt tanja volt az emberlet fordulinak, a szlets, a hzassg, a hall nnepeinek. Az ezekhez kapcsold s itt hitelesen lert szoksok nmelyike mg napjainkban is l, br tbbsgknek csak az elemei bukkannak mr fel, j rszk feledsbe merlt.

A szletstl kezdve a szoksok hozztapadnak az ember lethez, amit cs j szemmel vett szre. Mr a nv kivlasztst is a hagyomny szablyozta, a Bibliban tallhat neveket pldul elnyben rszestettk. A faluban sok volt a Sra, a Mzes.

Az jszltt letben a keresztel volt az els nagy esemny. A keresztszlk megvlasztsa alapos krltekintssel mr a szlets eltt megtrtnt. Rgen s most is tbbet vlasztanak. Kzlk az a legfontosabb, aki „vz al” tartja a gyermeket, de a tbbiek is, akik a keresztelend gyermek kr llnak, s keresztszlk lesznek. „A komasg maga, kivlt a baranyai magyarok s a szerbek kzt, nagyon megrdemeln, hogy embereink figyelemre vegyk, mert az egyik legszebb npszoks nlunk. Als-Baranyban, ha idegen frfi tall belpni oly hzhoz, hol gyermekgyas n van, kalapjt a menyecskk elveszik, s azt ki kell vltania. A gyermeket apja als ruhjba takarva viszik kereszteltetni, s csupn asszonyok mennek vele a lelkszhez. Egy htre vagy elbb is nha, nha utbb, paszitot tartanak, s ilyenben magam is gyakran voltam. A bba elnkl gyakran az asztalnl” – rta napljban cs Gedeon. A kereszteli lakoma szoksa mig l. Nmely csald kisebbfajta „lakodalmat” tart, amikor negyven-tven rokont, bartot s termszetesen a komkat hvjk meg a keresztelt kvet ebdre.

A kalaplevtel szoksa a szletst megelz babonasgok kz tartozott. A lnyege: abban a hzban, ahol gyermeket vr asszony fekdt, ha jmd frfi rkezett, a hzbeli asszonyok elvettk a kalapjt. Kzben az asszonyok kszntt mondtak, hogy a gyerek – azaz a fi, mert csak akkor vettk el a kalapot, ha fit szerettek volna, s rendszerint ez volt az hajuk – hasonl legyen, mint a kalap gazdja (gazdag). A kalap tulajdonosa csak vltsgdj ellenben, rendszerint bizonyos pnzsszegrt kaphatta vissza a fejfedjt.

A gyermekgyat fekv asszonynak a komasg s rokonsg a paszit alkalmval finomabbnl finomabb falatokkal s dessggel kedveskedett. Ez a szoks mg napjainkban is l.

A gyermekletet cs nem mutatta be rszletesen, csak nhny utalst tesz arra. Tbbek kztt, hogy a kisdedeket milyen gonddal vtk a rontstl. „Az igzsben nlunk is ersen hisznek, s ha jl emlkezem, effle megronts ellen az igz mosd vizt itatjk meg a beteg gyermekkel.” Egy msik bajelhrt mveletrl is tudomsa volt: „Igzs ellen j a gyermek arcra hromszor pkni (kpni). Ezt velem is tette egy laski asszony gyermekkoromban, mirt azonban vastag hltlansggal fizettem.” A szemverst, igzst elhrt hasonl eljrsokrl mg az 1980-as vek elejn is lehetett adatokat gyjteni.

A felcseperedett lnyok, legnyek az szi szlcsszkds sorn tallhattak alkalmat a tallkozsra. „Szeptember elejn, st nha pr httel elbb mr alig lehetsges ltni az als-baranyai falvakban. De a hegy megnpeslt lynyok s menyecskk ezreivel, kik a nappalt apr csoportokban vagy egyedl lve, varrogatva, kerepelve s ujjongva tltttk. jjelre pedig vn vincellrek, tisztes banyk gunyhjba gylekeztek, vagy ha szolgabr parancsolta, a hegy-aljai falvakba ballagtak le. Szombaton estve elesg rkezett szmukra hazulrl, kivlt kenyr a dihoz s szlhz, melyet a baranyai np hzlal erejnek tart, s melyet oly rmest csemegz a parasztlyny a lakodalmas napok kzeledtekor, iparkodvn hzni, mert az a szebblssel (egy sz olvashatatlan – L. K.). S szombat estve rkezett hossz szrkben a legnysereg is, hogy mulasson kedve szernt htf reggelig. Egynmelyik ms napokon is elnzett a szlk kz, ha szert ejthette, s ha Julist vagy Judkt egyedl tallta, a lugas rnykban volt suttogs, hamiskods. Azt hittk, senki sem lthatja, amit tesznek a lugas rnykban, de ltott mindent a tvol difa tetejrl a seregly, s ltta az ellensg gondatlansgt, jelt adott trsainak, s a lakoma megkezddtt roppant csevegssel, melyhez hasonlt a vilg nem ismer.”

Ha szerelem szvdtt a fiatalok kztt, megkezddtt az vatos tapogatzs, vajon a lnyt hozzadjk-e a szlk felesgl a fihoz. „A(ls). Baranyban sz elejn a vn asszonyok jrnak estvnkint elleges alkudozsokra, s velk a pajkos legnyek sok trft znek. Szp lyny utca ajtaja el gdrt snak estve, vagy az ajtt vkony zsineggel tktik, s mikor a nan elbukik, k rejtekkbl nagyokat kacagnak. Az ily parlamentair banyt a konyhn szoks fogadni. A beszlgets ltszlag egyb trgyrl foly, s a f thema szval nha rintve sincs, de jelek ltal elgg rtheten van kifejezve. A tz piszklsa ebben nagy szerepet jtszik, de mdjait mr feledem. A szerencssen bevgzett elalkudozsok utn trtnik a forma szerinti megkrs nsznagy ltal, s aztn az eljegyzs. A. Baranyban egymsnak gyrt, de legszokottabban kendt (az 1930-as vekig a lny jegyesnek ugyangy gazdagon hmzett fehr selyemkendt adott. – L. K.) adnak a prok. Ez utbbit gyakran a pap eltt, mikre mindig estve mennek, hogy az eljegyzs egyhzi szentlst kapjon.”

Ms helyen cs Gedeon mg egyszer szba hozta a gyrads szokst. „gy gondolom, hogy a jegygyrt tn minden keresztny orszgban a bal kz negyedik ujjn szoks viselni: Magyarorszg nmely vidkn a jegygyrt a bal kz kis ujjn viselnl, s e szokson alapul a nphiedelem, mely szernt azon ujjbl letr megy egszen a szvhez.”

Sznes, lvezetes lerst ksztett a lakodalmakrl, amelyet a Fggelkben kzlnk. A prnatncot is divatosnak mondja.

Azokat a lakodalmi jtkokat, amelyeket lers nlkl cs Gedeon csak felsorolt, a legidsebb falubeliek emlkezetnek segtsgvel sikerlt rekonstrulni. A kendvel val verst jfl utn jtszottk, tbbnyire fiatalok. Vlasztottak egy hajtt, aki kendt fogott a kezbe, s azt jl megcsomzta. Kzben valaki tment a msik terembe. Lehetett n vagy frfi is. A hajt csomzott kendjvel csapkodni kezdte a jtk rsztvevit. Ha a msik teremben frfi volt, akkor a nket, vagy fordtva, s kzben mondta: „Ezrt g.” Ha valakit sikerlt kendjvel elverni, az lett az gcske. t kellett mennie a msik terembe, ahol cskot adott annak, aki elrejtztt. Szerepet cserltek, s attl kezdve az kergette a jtkosokat, s igyekezett jabb „gcskt” tallni.

A csizmavarrst a lakodalomban jfl utn jtszottk. A „csizmadia” egy kis szkre lt, s kt inas llt mell. A mester kezbe kaptaft vagy kisebb botot vett, s azzal trfs szveg ksretben jl elverte az inasokat. Ezt a szokst ms vidken is ismerik. Tulajdonkppen mestersget utnz jtk. Sikere a csizmadit alakt legny tehetsgtl fgg, hogy mimikjval, mozdulataival mennyire tudja megnevettetni a kznsget.

A szakcsnk meglopsa sorn az gyesebbek hst vagy kalcsot csentek el. Ha kiderlt, a fzasszonyt – mint cs is emltette – megidztk a nsznagy el, aki tletet mondott felette. Bntetsl tyklba csuktk vagy totyoltk: a szakcsnt egy-egy frfi megfogta a trdnl, a msik kett a hnaljt, s fenekt a kszbhz vertk.

Az cs ltal divatosnak emltett prnatnc tulajdonkppen szerelmi jtk. Nk, frfiak krbe lltak, amelyen bell valaki prnt fogott a kezbe. nekszra krbe jrt, s az eltt, aki neki legjobban tetszett, letette a prnt. Rtrdeltek mindketten, megcskoltk egymst, majd az imnti kivlasztott vitte tovbb a prnt. Ez utbbira s a szakcsnk meglopsra ismernk prhuzamot. A tbbi azonban szinte kivtel nlkl jdonsgnak szmt a szakirodalomban.

Eleink – gy ltszik hagyomnyaikbl – nem fltk a hallt. rzelmek nlkl vrtk, st krtk. A termszet rendjnek tartottk bekvetkeztt. 1857-ben rta le cs Gedeon a temets forrsrtk kzlst, amely a Fggelkben olvashat. Feljegyzseibl nyilvnvalv vlik, hogy, akrcsak a kzeli Ormnsgban s Szlavniban, a Drvaszg falvaiban is a temets szertartsnak elmaradhatatlan rsze volt a sirats a XIX. szzadban. Recitlva, ktetlen nekformkkal sirattk halottjukat a csaldtagok, a kzeli hozztartozk. cstl azt is megtudjuk, hogy az asszonyok klti szpsg szvegekbe kereteztk fjdalmukat. A megindt vallomsok mellett azonban „badarsgok” – amit ma siratpardinak neveznk –, is elhangzottak. Ez utbbiak ksei prhuzamait a kzelmltban mg gyjteni lehetett. A halotti szoksok kzl a sr ksbbi behantolsa, ltogatsa rgies vonsokat mutat. A gymlcsfa lbhoz s fejhez ltetse ugyancsak mitolgiai kpzetek hajdani megltre vall.

Napjainkban a temets rendje egyszersdtt, az rzelmek s fjdalmak hangjai elcsendesedtek, s nem siratk formjban hangzanak el. A temetsi menetnek azonban megszabott rendje van ma is. Ell halad a fejft viv szemly, akit fiatal lnyok kvetnek a koszorkkal s virgcsokrokkal, majd a lelksz a kntorral s az nekesasszonyok. A kzeli bartok s ismersk egytt haladnak, felvltva k viszik Szent Mihly lovn a koporst, amit napjainkban kerekes kocsin tolnak. A halottat a csaldtagok, majd a nk s vgl a frfiak ksrik.

Vgl mitl fgg a hagyomnyok „letkora”? Elssorban azok hsgtl, akik riztk, rzik vagy rzsre vllalkoznak. A laskiakban az 1980-as vekben erteljesen fellobbant az rdeklds mltjuk irnt. A Petfi Sndor nevt visel mveldsi egyeslet jraalaktsval tudatosan kezdtk sszegyjteni a feledsbe vesz hagyomnyokat, a letnt letforma kellkeit. Szvgyknek tartottk a gazdag szellemi s nprajzi rksg tmentst, megrzst s tovbbi polst.

Amikor 1981. december 12-n megnylt a Laski Helytrtneti s Nprajzi Gyjtemny, az nnepi beszdet tart sznok azt mondta: a falu apraja-nagyja rgen ltott sszefogssal azon igyekezett, hogy a „szzadok settsgbl” minl tbb trgyi emlket begyjtsn a most lknek, s megrizzen a jvnek. Azt tartjk, hogy aki szellemi javakban gazdag, az nem sllyedhet vgzetes szegnysgbe.

A lelkeseds j hagyomnyokat is teremtett: felledt a rgi sznjtszsi kedv, asszonykrus alakult az elfeledett dalkincs jratanulsra s npszerstsre. Festk, rk rkeztek a kis faluba, s azokra az rtkekre hvtk fel a figyelmet, melyeket az ott lakk taln szre sem vettek, de nlklk mindnyjan szegnyebbek lennnk.

 
Rekeszts, hzkerts 1987-bl
 
Npsznmvet bemutat amatr sznjtsz csoport az 1930-as vekben
 
Laski hz udvara 1963-ban
 
 
Az cs Gedeon hallnak szzadik vforduljn, 1987-ben rendezett irodalmi msor rsztvevi
 
 
Farsangi alakoskodk Laskn, az 1970-es vekben
 
 
A Laski Helytrtneti s Nprajzi Gyjtemny
 
 
A Laski Helytrtneti s Nprajzi Gyjtemny anyagnak rszlete
 
 
Festett btorok a Nprajzi Gyjtemnyben
 
 
Komromi lda a nprajzi gyjtemnyben
 
 
A cinterem
 
 
Dormn Lszl fotkilltsnak megnyitja a nprajzi gyjtemnyben
 
 
A laski akvarellfests rsztvevi 1984-ben. Balrl jobbra: Gyurkovics Hunor (festmvsz), Lbadi Kroly (nprajzkutat), Penovcz Endre s Torok Sndor (festmvszek)

               forrs:  sulinet.hu/oroksegtar/data/100_falu/Lasko/pages/015_a_szellemi_orokseg.htm

   

 

 

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
     



https://2.bp.blogspot.com/-NPLSVfk-LNw/WCq6FCEzPJI/AAAAAAAAPGQ/-H6PotNHN04sulPuLVg25gFysxqAG5vKwCLcB/s1600/001.JPG
Szokolai- Lendvai Katalin: MAGYAR LOM
http://lendvaykati.blogspot.hu/2016/11/magyar-alom.html

brenlt s lom hatrnl vagyunk. Egy olyan vilg l bennnk, melynek meglmodsa csakis rajtunk mlik.
Mltn rizzk-e magyarsgunk szellemt? Vllaljuk-e a rnk tornyosul feladatokat, s ennek tkrben nyugodtan lomra hajtjuk a fejnket? Megszlt-e szvnk a szra, mely a Hazrt remeg? A MAGYAR LOM selyemkpem beavatkdokat tartalmaz.
Egy msik Vilgba avat be. Ha nyitott vagy r s tettreksz, brmikor belphetsz ebbe a Napfnyes vilgba melynek megvalstsa csakis rajtunk mlik. A Napbrkn utazva rkeznk meg a Fny Orszgba, s ez a brka mint egy virg kelyhe oltalmazn krbelel minket.
A kpemen ez a kehely a Szent Csaldot leli krbe, melynek minsgt seink hagytak renk. A Szent sz alatt n most azt a letisztult si minsget rtem, aki megtesteslt a vilgunkban. Aki magba lmodta s magban hordozta a Napot. A NAP mg mindig st rnk, s utunkat egyengeti. Vllaljuk-e nMAGunkat, a magyarsgunkat? Magunkhoz vesszk-e a si hitnket? Megnyitjuk-e vele a Fny Orszgt, s tetteinkkel ide a Krpt -medencbe helyezzk? Eljtt az id, s most van. bredjekek MAGOK! Alkossunk Egysget, Egy Clt, s Egy Akaratot! lds!
Szokolai- Lendvai Katalin



 

     
2016
     


     
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
     
2015 rsaim, Kzvettseim
     


     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267201134_56.jpg

     
2014 KZVETTSEIM,RSAIM
     
2013 KZVETTSEIM,- rsaim
     


//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1263913661_13.jpg  

 

  SI INTELEM
Egyszer egy reg tltos gy szlt egy hitehagyott, megkeseredett magyar emberhez:
- Azrt szlettl, hogy adj s nem azrt, hogy megadd magad! Egymst emelve mindenki tegye sten adta dolgt, s nem lesz baj.
sten trvnye seink szellemben Eleve l.
Trj vissza seid szellemhez, s lehull az rmny, mint elsrgult, sszeszradt falevl az szi szell fvsban. 
Ha egyetlen ernyed van csak s ez az embersg, minden ernyt hordozol.
Adj hlt minden reggel, s este a Teremtnek, hogy visszasegtse szellemed, eredeted fel.
S ldd t minden nap folyamatosan ahnyszor csak tudod, mert csak gy kapcsoldhatsz ssze si erddel.


HA ZENT AKARSZ 
HALLGATNI

Meditcis zenk
 Angyal zene
Oliver Shanti
Robert Haig Coxon
Shaina Noll
Mennyei szfrk zenje
Meditcis zene
Secret Garden
Robert Haig Coxon
Secret Garden
Gygyt Delfinek
Szvemnek Temploma
Zene az cenrl
Zen Meditci
Knai Relax
Szomjaz Ltusz 
 Om Mani Padme Hum
 Pihentet, nyugtat zene
Relax Musiki I.
Relax Musik II.
 Oliver Shanti I.
Olviver Shanti II:
RELAX MUSIK MEDITCI
OM mantra

     
2012 KZVETTSEIM,- RSAIM
     
2011 KZVETTSEIM- RSAIM
     

http://image.hotdog.hu/user/GITTA2/magazin/angyal_057.jpg

Louise L. Hay: ld az leted!

A gygyts j tudomnya,- Az l Matrix 

Fjdalomtest


Szellemi valsg

 

 

     
Llekgygyts
     
Magyarsgrl szl rsaim
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1284226359_05.jpg

Magyarsggal kapcsolatos rgebbi rsaim
megtallhatak:
(Klikk) rsaim - Gondolataim 2010
(Klikk) - Magyarsg

     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1290355703_49.jpg

     
A SZV zenete
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1266047311_56.jpg

     
Bels HANG ltal lejegyeztem
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1294227665_92.jpg

Az j Vilg bekszntvel, eljtt az ideje,
hogy nk megtalljk nmagukban az eredend ni minsgket, azt a minsget amit a kezdetektl fogva kpviselnek.
A sajt rtkrendeinket magunkbl kell elhvnunk,
nem pedig a trsadalmi elvrsok kell megfelelnnk.
Mi nk sokan hordozunk magukban,
olyan srelmeket, fjdalmakat, elnyomsokat,
amelyeknek kitiszttsa s gygytsa, lettele,
most mr nagyon idszerv vlt.
Hossz vszzadokon keresztl cipeltnk magunkkal
klnbz mintkat s beidegzdseket,
amelyek nem bellnk fakadnak hanem szleink, csaldtagjaink, a trsadalom beidegzdst,
szemlletmdjt vittnk tovbb s adtuk t mi is gyermekeinknek.
Folytats

Mi a NK dolga?

NI Er

Szakrlis N

Boldogasszony,-Aranyasszony 

 

     
NKNEK
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1283851596_93.jpg

     
j Kezdet-Angyal Napl Emberangyal kiteljesedse
     
JZUS zenete
     
KZVETTSEIM- rsaim
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264841383_38.jpg

     
Ember-Angyall vls tja
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1287691877_03.jpg

Hajnalhozk,- A Plejdok Tantsai


LlekVilg

ADAMUSSAINGERMAIN
 

     
Msok zenetei-rsai
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267201922_26.jpg

" A Fny gyermeke vagyok.
Szeretem a Fnyt.
Szolglom a Fnyt.
Fnyben lek.
A Fny vezet, gygyt,
talakt s megvilgt.
ldom a Fnyt.
A Fny bennem van.
Egy vagyok a Fnnyel.
A Fny n magam vagyok!"

 

 

     
Szmll
Induls: 2010-01-10
     
Ahonnan ltogatjk az oldalt

 

     
Idjrs
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1267724023_94.jpg

Minden embernek kell valami hitvallsa legyen. Valami elintzni val feladata ezen a fldn. Amg van feladata, addig l, amikor nincsen tbb, akkor meghal.
Wass Albert
(Ember az orszgt szln)
 
 
 
 

 

     

 

Magyarok Istene nzz renk!
 

Magyarok Istene, nzz renk!
  Mi tiszta szvvel lbad el leborulunk.
Krnk Tged, emelj fel minket!
S hoz j Jvt e Nemzedknek!
Minden szvdobbanssal Tged szolglunk.
rted zeng a szavunk,
Magyarok vagyunk.

reg Isten nzz le mirnk!
Ne hagyd elveszni azt a sorsot,
Amit szabtl Te rnk.
Teljesedjen be a jv.
ldott legyen az j, mely elj.

j Hazt, j Sorsot runk.
Ez viszi elre a magyart.
ldott legyen kinek neve, MAGYAR!
 

rta: himr
Feketn Lendvai Katalin

 

     

 http://www.magyarnok.eoldal.hu/img/portrait.1.1361174737.jpeg

Papp-Vry Elemrn
(Sziklay Szerna)

HITVALLS

Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban.

Ez az n vallsom, ez az n letem,
Ezrt a keresztet vllaimra veszem,
Ezrt magamat is re feszttetem.

Szeretnm harsogni ktkedk flbe,
Szeretnm getni reszketk lelkbe,
Lngbetkkel rni vres magyar gre:

Ez a hit a fegyver, hatalom s let,
Ezzel porba zzod minden ellensged,
Ezzel megvlthatod minden szenvedsed.

E jelszt, ha rod lobogd selymre,
Ezt, ha belevsed kardod pengjbe,
Halottak orszgt feltmasztod vle.

Harcos, ki ezt hiszed, csatdat megnyerted,
Munks, ki ennek lsz, boldog jvd veted,
Asszony, ki tantod, ldott lesz a neved.

Frfi, ki ennek lsz, dicssget vettl,
Polgr, ki ezzel klsz, j hazt szereztl,
Magyar, e szent hittel mindent visszanyertl.

Mert a hit az er, mert aki hisz, gyztt,
Mert az minden hall s krhozat fltt
Az let Urval szvetsget kttt.

Annak nincs tbb rm, mitl megijedjen,
Annak vas a szve minden vsszel szemben,
Minden pokol ellen, mert vle az Isten!

Annak lba nyomn zldl a temet,
Virgdszbe borul az eltiport mez,
des madrdaltl hangos lesz az erd.

Napsugrtl fnyes lesz a hzatja,
Mzes a kenyere, boldogsg tanyja,
Minden nemzetsgn az Isten ldsa.

Magyar! te most rva, elhagyott, veszend,
Minden nemzetek kzt lenn a fldn fekv,
Magyar legyen hited s tied a jvend.

Magyar, legyen hited s lszen orszgod,
Minden nemzetek kzt az els, az ldott,
Isten amit nked cmeredbe vgott.

Szved is dobogja, szavad is hirdesse,
Ajkad ezt rebegje, reggel, dlben, este,
Vredd hogy vljon az ige, az eszme:

Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazban,
Hiszek egy isteni rk igazsgban,
Hiszek Magyarorszg feltmadsban!

 

 

Szkely Miatynk

Miatynk,ki a mennyekben vagy,kitl jn let s hall,
Hiv szavunk Tehozzd szrnyal,s vigaszra csk ott tall.
Nagyobbak voltunk minden npnl,s ha meghalunk is gy halunk,
Hogy az egsz fld minden npe,megknnyezi ravatalunk.
A Te neved megszenteltessk!
E np mindig benned bizott.
Te szkely Isten,flnk Tged,br sjtva sjt az ostorod.
Atynk,br itt van a hallunk,bszke lelknk nem kesereg.
Br sorsunk meg nem rdemeltk,megszenteltessk a Neved.
h,jjjn el a Te orszgod,add,hogy mg boldogok legynk.
Add,hogy mg egyszer renk nzzen,a mi szent Hargita hegynk!
Add,hogy mg egyszer legyen boldog,Szkelyhon minden h fia,
Add,hogy mg felvirradjon egyszer,ez a bs gyszos jszaka.
A Te akaratod legyen meg,hogyha mr minket elhagyl,
Ha a fohszunk mr meg nem hallod ,s ha a sorsunk egy hs hall;
De engedd meg,hogy kisfinknak,kirt a szivnk vrezett,
Virradjon Erdly hegyein,mg egy dics szkely kikelet!
Ne vigy minket a kisrtsbe,ne higgyk,hogy hiba volt,
Hogy annyi szrny tkzetben,mindig csak szkely vre folyt.
Ne add,hogy benned is csaldjunk,ne add,hogy ne higgynk Neked,
Nem lehet az Istennk,hogy Te cserbenhagytad a npedet.
Tied lett hatalom,dicssg,ki belnk oltd a hitet,
Amely belnk mltunkban biz,s jvt szl remnyt vetett.
A mi lelknk nemesebb,bszkbb?
Merszebb mint ms npek?
Vllaljuk ami lehetetlen,mert felnznk a Nap fel.
Tanuljatok ti fldi npek!rezntek csak egyszer azt,
Ami most elgytrt lelknkbl,sir szln is remnyt fakaszt.
rezntek a szent hitet,mit minden h szkely sziv dobog,
rezntek,s megrtentek,hogy a szkely csak gyzni fog.
Gyznk!Ha nem mi,unokink.S mi szpen csendben meghalunk.
Mert tudjuk,egyszer mg felharsan Erdly szent hegyein dalunk!
S br mi szivnk szent keservvel,egy jgvirgban megfagyunk,
Hisznk most,s hisznk mindrkk
MEN! MI SZKELYEK VAGYUNK!

 

 

     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1275592387_41.jpg


Wass Albert: Hontalansg hitvallsa

Hontalan vagyok,
mert vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazm ott van a Krptok alatt
s npem a magyar.
Hontalan vagyok
mert hirdetem, hogy testvr minden ember
s hogy egymsra kell, leljen vgre egyszer
mindenki, aki jt akar.
Hontalan vagyok
mert hiszek a jban, igazban, szpben.
Minden vallsban s minden npben
s Istenben, ki a diadal.
Hontalan vagyok
de vallom rendletlenl, hogy Õ az t s az let
s maradok ez ton, mg csak lek
tretlen hittel ember s magyar.
1947
     

//lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1270104146_40.bmp

si Fohsz

(Minden nap fnyestsd t eltte tested)



Krisztus krlek, teljestsd ki testemet!
Fnyestsd fel Szellemem!
Lelkem jrd t a bkessg Fnyvel,
Krisztus szent erejvel!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!

Vdelmez a gonosztl, a rontstl, az rmnytl!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!

lds, bkessg a Magyar Npre, minden emberre!
A Krisztusi utat kvetem, azt soha el nem vetem.
lds, bkessg!

Fldanya tisztellek s becsllek, szvemben szent helyre helyezlek.
Add meg szmomra az let kenyert, a blcsessg tzt.
Ne engedj hinyt szenvedni semmiben, gondoskodj ltemrl, holtomrl!
Gykereimet jtsd meg, erstsd meg.
Engedd, hogy az si tuds jjledjen bennem.

G Atya FLD Anya egyesljetek bennem!
Kltzzk bkessg a szvembe, Krisztus szent Szvvel egyeslve.

Vdelem a rossztl, vdelem a gonosztl mit ember teremtett:
- Krlek Istenem, ne engedd, hogy ezek a teremtnyek hatssal legyenek rm,
rt szndkkal kzeltsenek felm!
Krisztusi blcsdben vdve vagyok,
ldott vagyok, mert TE munklsz a szvemben s az egsz lnyemben.
Emberi rosszakarat messzire elkerl engem,
Isten tenyern hord engem.
Bsg s teljes let rszem, mi Istentl megadatott,
s ezrt nki n hlt mondok.
ldott legyen az R!
ldott legyen a Teremt!
Dicssg az Angyalainak s Udvartartsinak.
Krisztus lgy ldott, a dicssg fnye vezzen!
Hozz ldst a Fldn minden emberre, vdelmezd ket Szent Szellemeddel!
ldott legyen minden ember, aki magba fogadja ezt az imt!
gy legyen! gy legyen!
gy lesz!

himr

 //lendvaykati.gportal.hu/portal/lendvaykati/image/gallery/1264608783_40.gif

 

 

 


 


     
Tartalom

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!