|
Az smagyarok Hitvilga.

AZ SMAGYAROK HITVILGA
Az smagyarok vallsa, a keresztnysg eltti hitvilga nagyrszt ismeretlen, csak egysget nem alkot mozaikokban maradt fenn. Az si bels-zsiai vallsi vilgkp a magyar np mentalitsban mg ma is ott l, tredkei megtallhatk a nphit, a npmese s a npszoksok krben. Maga a "mitolgia" sz eredeti jelentse "titkos beszd" volt, olyan dolgokra vonatkozott, amelyeket az ember nem tudott kifejezni. Szrmaztatott jelentse "hitrege", amely a hajdanvolt hitvilgba enged bepillantani; az Isten, az ember, a lt krdseire keres magyarzatot. Soha nem lgbl kapott dolgok ezek, hanem egy titokzatos ismeretanyag, amelyet belthatatlan idkn keresztl a genercik egymsnak adtak t. A rokonnpeknl val analgik kutatsa azrt olyan fontos, mert a mitolgia olyan, mint egy nyelv, melynek hasonlsga minden klnbzsge ellenre is rokon eredetre mutat. seink hitvilgba nmi bepillantst engednek a rgszeti feltrsok, a korabeli auktorok s a huszonnegyedik ra utn itt-ott fennmaradt hiedelem-tredkek, de si, immr elveszett csodlatos vallsunk s hitvilgunk egszt mr senki sem tudja rekonstrulni, megismerni. Csak mozaikokbl kvetkeztethetnk arra, ami elveszett, de ma is ott l a magyar np mentalitsban s a legfels lnyhez val sajtos viszonyban. gy szoktk mondani, hogy "mi magyarul vagyunk keresztnyek".
Az smagyarok vallsrl
Felvetdik a krds, hogy mirt nem maradtak fenn si magyar istennevek? Azrt, mert ilyenek soha nem voltak. A magyarok sei egyistenhvk voltak, egy Istent imdtak, a vilgegyetem teremtjt, vagy ahogyan azt Anonymus nevezi: "a mindenek Urt". Egyedl hozz fohszkodtak s csak neki mutattak be ldozatokat. Theophylaktosznl ezt olvassuk: "A turkok (magyarok) csupn azt imdjk s nevezik Istennek, aki a vilgmindensget teremtette". Ibn Fadlan pedig azt rja, hogy "a magyarok az gben lakoz Istent mindeneknl feljebbvalnak tartjk". Ugyancsak Anonymusnl olvassuk, hogy "rpd vezr, akinek a mindensg Istene volt a vezetje…Tas, Szabolcs s Ttny lttk, hogy az Isten gyzelmet adott nekik… az isteni kegyelem volt velk". Kzai Simonnl rta le, hogy hadbahvskor "Isten s a magyar np szava" szlt a kikiltk hangjn. A Lehel-mondban pedig azt talljuk, hogy "Mi a nagy Isten bosszja vagyunk". A Kpes Krnika, a Budai Krnika s Thurczy Jnos krnikja a magyar honfoglalst gy kezdi: "rpd a mindenhat Isten kegyelmt krte…" A kereszt jelt ott talljuk a honfoglalskori bezddi tarsolylemezen, a honfoglalskori nk nyakban biznci kereszt formjban s a szabadkai magyar temetbl szrmaz v csatjn ldst oszt aggastyn alakjban. seink akr kzp-zsiai, akr ksbbi, fleg kaukzusi tartzkodsi helyn megismerkedtek a keresztnysggel, hiszen kaukzusi szomszdjuk, az rmnyek 285-ben vettk fel a keresztnysget; pspkeik az onogurok kztt is trtettek. Prmwart pspk 926 tjn Sankt Gallenben, Szent Wikbert pedig 954-ben a kalandoz magyarok kztt trtett. A Cyrill s Metd-legendkban 860-ban a magyarok a keresztny valls ismeretrl tettek tansgot. A trtneti forrsok feljegyeztk, hogy 945-948 tjn Bulcs s Torms (Termacsu), majd 953-ban Gyula trzsf Konstantinpolyban megkeresztelkedett, Ajtony, Gza s Istvn pedig Vidinben vettk fel a keresztsget.
A pusztban l npek egyistenhvk, de az Istennel a szellemi vilg lnyeinek szemlyn vagy a tltosokon keresztl tartjk a kapcsolatot. Tudjk, hogy a Teremt "ott van" kzttk, szertartsaik egy rsze mgis a szellemi vilg lnyeihez ktdnek. Ott lnek szoros kapcsolatban a termszettel s tisztelettel adznak a termszet elemeinek anlkl, hogy azokat brmilyen mdon imdnk. A menny, az gitestek s a termszeti erket megszemlyest vilgkp ott l hitvilgukban, de az Isten messze kimagaslik kzlk. Isten hrnkei a vadszmadarak. Vallsuk fontos szerepet tlttt be a trsadalom felptsben s a hadviselsben. A honfoglal magyarok vallsban a teremt Isten az egek ura volt s az akaratbl uralkodott npn a ffejedelem. si egyistenhitnk bizonytka, hogy sszes hittel kapcsolatos szavunk trk, bels-zsiai eredet (Isten, llek, imd, menny, is [szent], l, megszentel, boldog, bjt, vtek, bn, bocst, bcs, hisz, hit, teremt, rk stb.). gyszlvn az egsz Biblit le lehetne fordtani a honfoglals kori magyarsgunk nyelvvel. "Pogny kori" szkincsnkbl jformn csak a "Fiistenre" vonatkoz hit emlkei hinyoznak. A magyarok svallsa sem volt ms, mint mindazon bels-zsiai npek, akik ugyanazokon a terleteken mozogtak, ahol seink. A vallsok trtnete tanstja, hogy egyazon ghajlat alatt, hasonl termszeti benyomsok kzepette, egyforma letmd mellett, a mveltsg egyazon fokn hasonlkppen alakul a npek vallsos szemllete. Ezrt is keverik ssze az eurpai auktorok a szktkrl, a hunokrl, az avarokrl, a "trkkrl" s a magyarokrl kialaktott kpket.
A magyar si hitvilgval szemben a finnugor npek vallsban ott szerepel Numio-Trum, Num, Senke, az Embernevel isten, Orr-iki, a vilgfelgyel frfi, a Nahracsi blvny, Nadim szent helyei, a halotti bb, a medve-kultusz s mg megannyi olyan vallsi elem, amely seinknl sohasem volt jelen; npmvszetnkben s hitvilgunkban mg csak nyomokban sem lelhet fel.
A bels-zsiai nagyllattart lovas npek vallsa
A nagy nyjak s csordk egytt-tartsa, a legelk kiszemelse s vdelme nem annyira testi munkt, mint szemlldst s elreltst kvetel; az embert irnytsra, parancsolsra s uralkodsra neveli. Mg a vadsznpek babons flelemmel tekintenek a tpllkul kiszemelt llatra s benne termszetfeletti erk lettemnyeseit vlik felfedezni, addig a psztornak a gondozott nyjhoz val viszonyt a hasznossg s az sszersg szempontjai szablyozzk. A nagyllattart npekre jellemz a biztos kez tgondolt letirnyts, ugyanakkor vallsos szemllete a vilgnak. A vgtelen rnkon val barangols, a teljes fensgben kibontakoz gbolt ltvnya a nagy kozmikus sszefggsek fel irnytjk az ember tekintett. Minthogy a psztorok szemben a szeldtett llat minden rejtlyessgt elvesztette, a vadmadarak vlnak szmra olyan lnyekk, hrnkkk, melyeknek letmdjt mg nem ismeri. A turulmonda ugyanazokbl a totemisztikus hiedelmekbl tpllkozik, melyek a tbbi trk np eredethagyomnya alapjul szolgl. A magyar uralkodhz e mondra val utalssal, mint turulnemzetsg lt az emberek tudatban, s a magyarok egszen Gza fejedelem idejig a turult ugyangy vezri jelvnyknt hasznltk, mint a szktk a szarvast. A fejedelmi hznak ez a mitikus szrmazsa rendkvli kpessgeket, blcsessget, vitzsget s elkelsget biztostott, melynek hatsa all a magyarsg mg a keresztny korban sem tudott szabadulni. Ez a gondolatvilg jl illusztrlja az eurzsiai lovasnpek uralomfelfogst. A bels-zsiai lovasnpeknek eredetkre vonatkoz hagyomnya a mtosz s a vallsos kpzeletvilg kdbe burkolja npk s birodalmuk megalakulsnak valsgos folyamatt, e mtoszokbl pedig a dinasztiaalapt fejedelem alakja lp el termszetfeletti kpessgekkel felruhzott hsknt. "Midn fent a kk g s lent a fekete fld megteremtettek, a kett kz szlettek az emberek, s emberek felett pedig rr lettek sapim, Bumin kagn s Istemi kagn." olvassuk az egyik Kr. utni VIII. szzadbl szrmaz orhoni feliraton. A bels-zsiai uralkod valamilyen mdon az Istent kpviseli a fldn, hiszen annak "kegyelmbl" uralkodik.
Miknt az llami szervezet, gy a hadrendszer is vallsos rtelm. Ahogyan a fejedelem uralma a vilgmindensggel val harmnin, az "g akaratn" alapul, ugyangy kvnjk ezt az dvthoz sszhangot hadvezetskben is biztostani. A hunok csak telihold idejn tmadtak s mitolgijukban fontos szerephez jutott a ngy gtj, melyeket meghatrozott sznekkel szimbolizltak. A hunok hadseregk bizonyos szrnyaiba csak bizonyos szn lovakat lltottak. A bels-zsiai llattart npek minden letmegnyilvnulsa meghatrozott vallsi rtusokhoz kapcsoldott; ezek egsz letket titatta. Ezt a keresztny Eurpa nem rtette meg, hiszen ezen npek letfelfogsa, vallsa tvol llt Eurptl. A magaskultrj nagyllattart lovas npeket Gg s Magg szvetsgi hordival mostk ssze, kiket bntetsbl az r kldtt vlasztott npre. Az j lovasnp, amely az els vezredben tnt fel a "keleti hatron" eurpai megtls szerint pogny volt s megtlsk szerint szemben llt a keresztny kultrkrrel s vallssal. Mrpedig a magyarsg olyan kultrkrbl szakadt Eurpba, amelynek npei magasrend istenlmnnyel, egyszer s tiszta hitvilggal rendelkeztek. Az si magyar hitvilgban vilgos rend van; az gi hatalmak s az evilgi let rendje ugyanaz. Miknt az emberpiramis cscsn a korltlan hatalm fejedelem ll, akknt trnol az g legmagasabb szfrjban a (f)isten. Ahogy a fldi let alapja a csald, a nemzetsg, a trzs s az egsz np termkenysge a szent fejedelemben testesl meg, ugyangy npesl be az emberfeletti erk birodalma is. A fldi rendben folytatja az egsz np a halllal kezdd j letet.
Smn vagy tltos?
Irnytott strtnetnk egyik legnagyobb cssztatsa az, hogy Szibriban s msutt valban ltez smnokat nknyesen sszemostk seink tuds gygyt embereivel a tltosokkal, mrpedig seink soha olyan terleten nem tartzkodtak, ahol smnok ltek volna. Jogos a "smnkutats" Szibriban, csakhogy a magyarok sei sohasem jrtak ott. Ezen sszemoss gykereit abban kereshetjk, hogy seink papjainl valban voltak olyan tulajdonsgok - kivlasztottsg, "szakmabeli" ismeretek tudatos megszerzse stb, - amelyek a smnoknl is megvoltak, a kettjk kztti klnbsg azonban igen nagy. A marxista strtnet azt hirdette, hogy a magyarok seinek a vallsa a smnizmus volt, holott az nem tekinthet vallsnak. A vallsokra ugyanis bizonyos strukturlis jegyek a jellemzek, legfontosabb a vallsi tudat, az istenhit (ideolgia) s a mitolgia. Emellett, de csak msodikknt emltend a kultusz, azaz rtus, majd a fggsgi rzsek s a szocilis szervezet. A smnizmusnak azonban nincs egysges ideolgija, klnbz mitolgikkal rendelkez npeknl fordul el, nincs dogmatikja s teolgija. Legltvnyosabb s kiemelked rsze a szertarts (a rtus, a "smnkods"), mely sszefondik a trzsi kultuszokkal s nem nll, azaz a kultusznak nincs trsadalmi szervezete. A szibriai smn az a szemly, aki - jelkpesen - kzvett az emberek vilga s a szellemek vagy lelkek elkpzelt vilga kztt. Legfontosabb jellemzje, hogy el tudja idzni az extzist, melynek sorn megvltozott tudatllapotba kerlt. A smn extzisa elidzsre narkotikumokat, kenderfstt vagy gombkat hasznl, "smnkodsait" szaggatott szarvasbrruhban vgzi, fejn smnkoront visel s sajtos hangszern dobol. Smnjai voltak a lappoknak, az obi-ugoroknak, a madzsu-tunguz npeknek, a paleo-szibriai keteknek, korjkoknak, csukcsoknak, jukagroknak, de sem az irni npeknl, sem a bels-zsiai hunoknl, ujguroknl s trk npeknl ilyenek ltezsrl nincs tudomsunk.
Ezzel szemben seinknek a termszettudomnyokban jratos, tuds, gygyt papjaik - tltosaik - voltak. A gygytst vgz tuds s a varzslatot zni akar smn kztt risi a klnbsg. A tltoshoz hozztartozik a tuds, a msikrl val gondoskods (teht a gygyts), a termszetfltti erk (gygyfvek, sugrzsok stb.) felismerse s hasznlata. svallsunk papjairl Theophylaktosz rja, hogy "a trkknek papjaik vannak". 1046-ban Pter kirly ellen fellzadt Vata fia Jnos "tltosokat gyjttt maga kr, akik neket zengtek az j hit ellen". Honfoglal seink tltosai rendkvl nagy tuds birtokban voltak; mint a trzs legszkebb vezetrteghez szorosan hozztartozknak mdjukban llt ms kultrk vallsaibl, papjaik tudsbl a lehet legtbbet eltanulva magukv tennik. Taln gy is mondhatnnk, hogy a tltosok azok a nagy tuds emberek, akik a magyarsg "kusza s vletlenszer" szellemvilgt a Magyarok Istene al rendezik. seink tltosai Bels-zsitl a Krpt-medencig megtartva si feladataikat sokat vltoztak, ma gy mondannk "modernizldtak". A tltosok szerepe Eurpba rve fokozatosan halvnyodott, de a hagyomny gykerei olyan mlyek, hogy bizonyos formban a mig fennmaradtak; fvesasszonyok, javasasszonyok s jvendmondk szemlyben; a tltosok egy-egy rszfeladatt k viszik tovbb, asztrolgiai ismereteiket az Alfld psztorai hasznostottk, termkenysg-rtusuk pedig nphagyomnny vlt. Tevkenysgkbl sokat megrztt a nphagyomny; legmarknsabban a regsk ritmikus tem neklsben vagy a bus-tncokban s a sokig l garaboncis dik szemlyben lelhetk fel nyomai, de szoksaink, nyelvi fordulataink, st nhny rgi helyneveink is rzik szemlyket. Ez a hitvilg semmikppen sem nevezhet "primitvnek", hanem a valsgnak az adott krlmnyekhez val alkalmazkodsnak tekinthet, mely a termszettel, az ismeretlennel val szoros kapcsolatbl ered. Az eltnt tltos szerepe egy si hitvilg pusztulsnak tragikus jele. A magyarsg tltosai is arra a sorsra jutottak, mint a magyarok kzl sokszor annyian. Egy rszk abbahagyta az si gyakorlatot s a keresztnysget flvve igyekezett beilleszkedni az j, szmra idegen trsadalomba, ms rszk, aki ellenllt, kivgeztetett. Nem jelent meg tbb "tltosl" s termszetes okokkal magyarztk a lidrceket s a sokat jelent szimblumokbl "dsztelemek" vltak. A halottakat keresztny mdon traval nlkl temettk el, nem adtak melljk travalt s nem tettk mell hasznlati trgyait, fegyvereit. Az sem lett fontos, hogy a halott a felkel Nap fel tekintsen. Az si hagyomny a civilizlt Eurpban "babonv" minslt.
A totemizmus
seink trsadalma vrsgi kapcsolatokra plt; a vrrokonsgot tartottk a ltez legszorosabb kapcsolatnak ember s ember kztt. A rokonok gy reztk, hogy a vr titokzatos ereje fzi ssze ket eltphetetlen szlakkal. sszetartozsuk tudatt a kzs s tartotta bren, akit ezrt tiszteletben rszestettek. Amikor a pontos leszrmazs mr elhomlyosodott, az s jelkpp, totemm vltozott. A leszrmazottak valamennyien ugyanazon nemzetsg tagjainak tekintettk magukat s egsz letket az ebbl fakad parancsok s tilalmak szeglyeztk. Az a tny, hogy a magyar csodaszarvas j hazba vezeti npnk seit azt mutatja, hogy rgmlt idkben az sanya s a vezet llat jelkpe elmosdott.
A "totemizmus" ismrvei a kvetkezk: egy embercsoport s egy msik termszeti lny ll kapcsolatban egymssal, az emberek maguktl szimbolikusan totemektl szrmaztatjk, a totemeket sknek, rokonuknak s vdelmezjknek tekintik s az embercsoportok s a totem kztt ritulis kapcsolat van, a totemeket tisztelni (de nem imdni!) kell, vgl a totem egy embercsoport cmerv vagy szimblumv vlik, az emberek magukat a totem segtsgvel nevezik meg, illetve klntik el. Totemisztikus elkpzelsek bontakoznak ki a rgi magyar tbbnyire trk eredet frfi szemlynevekbl, melyek egyttal nemzetsgeket is jellnek. A honfoglal magyar a totemizmus kt formjt ismerte: a nemzetsgtotemizmust s a csaldtotemizmust, azaz egy nemzetsgen bell az egyes csaldoknak is megvoltak a kln totemjeik s totemllataik. Jellegzetessge a magyar totemizmusnak a madrtotem (slyom, kesely, sas, lyv, fnix, turul stb.), amely rgen is gyakori volt s ma is az a bels-zsiai trk npeknl. "Az si magyar totemvilgban olyan motvumokra lelhetnk, amelyek gerincei a mai bels-zsiai hitvilgnak is " (Gunda Bla).
A magyarok svallsnak kutatsrl
strtnetnk egyetlen rszvel sem foglalkoztak annyit, mint si hiedelemvilgunkkal s svallsunkkal. Vallsunk nyomait megtalljuk Szent Istvn, Szent Lszl, Knyves Klmn dekrtumaiban; megismerjk a boszorknyvilgot, a gonosznak krlszntst s a kolompolssal val tvoltartst, az llatok betegsgnek elzst, a betegsget-megelz tzgyjtst, a szerelmi- s termsvarzslatokat s a madarak hangjaibl val kvetkeztetst. A XVI. szzadban Bornemissza Pter (1535-1585) rdgi ksrtetek cmmel r a Luca-napi dorglsokrl s az vnevek hasznlatrl, Flegyhzi Tams (1540-1586) a halotti torrl s a lelkek megvltsrl rtekezik, Mliusz Juhsz Pter (1536-1572) rsaiban a babona s a kuruzsls kerl emltsre, majd Ilosvai Selymes Pter (1548-1574), Beythe Andrs (1564-?) Comenius Jnos mos (1592-1670) rnak a garaboncisokrl, bbjosokrl s a kuruzslsokrl. Nadnyi Jnos (1643-1707) a vrllt colonokrl s a csaldi let babonirl, Apczai Csere Jnos (1625-1659) a mgikus varzslatokrl, Esterhzy Ferenc a bkakrl s Bod Pter (1712-1769) a gazdasgi let praktikirl tudst. sszefoglal munkt Otrokocsi Fris Ferenc (1648-1718) s Cornides Dniel (1732-1787) rnak; ez utbbinl olvassuk: "Semmi ktsgem afell, hogy a magyarok csak egy istent imdtak". A Kisfaludy Trsasg plyzati felhvsra Kllay Ferenc (1790-1861), Ipolyi Arnold (1823-1886), Csengery Antal (1822-1880), Klmny Lajos (1852-1919) s Kandra Kabos (1843-1905) nyjtanak be plyamunkkat. A legjelentsebb Ipolyi Arnold 1854-ben megjelent Magyar mitolgija, amelyben "megmentette" az korban mg tallhat svallsunk nyomait.
Ezutn a magyarsg svallsnak kutatsa tvtra trt, mivel "hivatalos" kutatink (Munkcsi Bernt, Vikr Bla stb.) a finnugorok - amgy igen rtkes s rdekes - Kalevala-problematikjval kezdtek el foglalkozni, ehhez azonban a magyar svallsnak semmi kze sem volt. Diszegi Vilmos (1923-1972) a szibriai smnkutatsban elvlhetetlen magyar- s nemzetkzi rdemeket szerzett, kisebb kpessg utdai azonban a smnkutatst kritika nlkl az smagyarok vallsv tve hosszabb idre tvtra vittk seink vallsnak kutatst. A kitr idejn a hagyomnyos gyjtmunka is tovbb folyt; Zlinszky Aladr (1864-1941), Rheim Gza (1891-1953), Mart Kroly (18855-1963), Szendrey Zsigmond (1879-1943), Szendrey kos (1902-1965), Dmtr Sndor, Manga Jnos, Lszl Gyula, ifj. Kodolnyi Jnos, Vajda Lszl, Dienes Istvn s sokan msok rtkes rsz-munkkat kzltek s egy rszk folyamatosan kzlnek.
A honfoglal magyarsg istenhite
- "A magyarok istene". Az si magyar mitologikus istenhitnek falakja a tbbflekppen megnevezett Teremt, az Isten vagy az r, a npi szhasznlatban az risten, az registen vagy Atyaisten. a vilg ura, a legfbb irnyt lny, aki kzben tartja az ember s minden llny sorst, segt s igazsgos, de bntet is. Mitolgiinkbl, mesinkbl, az rott forrsokbl s a npszoksokbl sszelltott si istenfogalmunk szerint a magyarok istene az gben lakozik, ahonnan figyeli a vilg folyst, noha nha neki tulajdontjk villmszr funkcijt "istennyila", "mennyk" formjban. Az zsiai npek istenket frfi formban testestik meg. Br a keresztnysget npnkre rerltetk si vallsunk elemeit igyekeztek eltrlni, annak egy rsze a keresztny nnepekben s liturgiban tovbb lt. Kzpkori templomainkban nyomra bukkanunk a fny s rnyk, a j s a gonosz kzdelmnek. Szent Lszl (a fny) s a kun (a sttsg) keresztny kntsben folytatjk harcukat templomaink szaki faln. A halltalan hsk kzdelmbe belekerl a ni elem (Boldogasszony szerepe). A keresztnysg nnepeit szinte kivtel nlkl visszavezethetjk s megtallhatjuk a termszeti npek mveltsgben. Krisztus feltmadsnak elkpe a sumer Innin, a vilg teremtse az ugyancsak sumer Enkinek ember-gyrsa, de si jelkp a piros tojs, a hsvti locsolkods, a krmenetek stb. Ami mg si hitvilgunkbl megmaradt, azt npmesink, mondavilgunk s npmvszetnk rzi. Npi hagyatkunkban megjelenik az rdg mint teremt (demiurgos, a vilg teremtse a tengerbl felhozott homokbl, a Nap s a Hold elrablsa s megszerzse, a pnksdi kirly, a bikafkezs, a tltosparipa, a sokfej srkny, a vashegy a vilg tetejn, az gig r fa, a kancatejfrd, a kacsalbon forg kastly stb.). A honfoglals eltti magyar hitvilg a honfoglalst kvet vltozsok (az j trsadalmi-gazdasgi rend, a keresztnysg felvtele) kvetkeztben elvesztette azt az ert, ami egysgben tartotta. Egyrszk nyomtalanul elpusztult, msrszk megmaradt s/vagy "babonv" sllyedt, vagy teljesen elvesztette jelentsgt. Mivel Eurpa hborban nem tudta legyzni a magyarsgot, azt az ert kellett elpuszttania, ami sszetartotta; mltjt s si hitt (vallst). A magyarsg megnyerse vagy elvesztse a katolikus egyhz szmra ltkrds volt. Egy olyan ers np, mint a honfoglal magyar, mindenkppen trkpforml ervel rendelkezett. A nagy magyar trtsek ellenre mgis egyetlen eurpai uralkodcsald sem volt olyan fggetlen a pptl, mint Emese unoki: az rpd-hziak.
A vgtelen rnkon val barangols, a teljes fensgben kibontakoz gbolt-ltvny a nagy kozmikus sszefggsek fel irnytjk az ember figyelmt, s hitletben a menny, az gitestek, valamint a termszet erit megszemlyest szellemvilg kpzeteinek juttatjk a fhelyet. Felfogsuk szerint ez a szellemvilg, melybl meglep tisztasggal egy fisten, "az Isten" alakja emelkedik ki, aki a legklnbzbb jelek ltal a termszeti jelensgekben vagy akr az llatvilg rvn nyilvntja ki akaratt az ember eltt. E vallsos httrnek megfelelen mondavilgunkban s mvszetnkben mitikus jelentsg llatalakzatok jutnak fontos szerephez. Ilyenknt kell rtelmeznnk a magyar mondavilgban szerepl turul alakjt, mely a np szletsnek homlyba vesz trtnelmi tnyeit a mtosz vilgba emeli. A magyar uralkodhz e mondval val utalssal az Eurzsia lovas npeire jellemz felfogst mutatja, miszerint az uralkodhz hatalma termszetfltti termszet. A dinasztiaalapt fejedelem termszetfltti kpessgekkel felruhzott hs, aki az istensget kpviseli a fldn, mint olyan, aki "az g akaratbl" uralkodik. Ennek nyomn vallsos rtelmet nyer az llami szervezet, s benne a hadrendszer is. A Gesta Hungarorumban olvassuk, hogy "rpd a mindenhat Isten kegyelmt krte, hogy az r azt a fldet engedje nekik rkre". "Isten" szavunk trk eredet ("sk Istene"=Es-Ten, ami egyes trk npeknl osten vltozatban fordul el).
- Boldogasszony. si hitvilgunkban megjelenik egy talnyos rendeltets nagy tiszteletnek rvend istenanya, akinek neve Boldogasszony vagy Boldoganya. Fogalma Bels-zsiba nylik vissza. Szent Istvn azrt tudta az orszgt Szz Mrinak felajnlani s ezt a felajnlst a magyarokkal elfogadtatni, mert a hitvilgunkban szerepl Boldogasszony - Babba - fogalma kzel llt a katolikus Szz Mria fogalmhoz. Mindkettnl nem egyszeren asszonyrl van sz, hanem egy letet ad szemlyrl. A szepltelen fogantatshoz igen hasonl mitolgink Emesje is, ppen ezrt mi magyarok Mrit Szz Mrinak nevezzk, holott t az eurpai keresztnysg Szent Mrinak (Heilige Marianak, Santa Marianak stb.) nevezi. seink istenanyja nem az eurpaiak ltal brzolt Holdon, hanem a Napon, illetve a Napot szimbolizl kereszten ll. Szent Gellrt trt trekvsei sorn tallkozott egy jsgos, fensges mennyei asszony kultuszval, akiben mintegy Szz Mria elkpt lthatta, akinek tisztelete nagyobb akadly nlkl vlhatott Mria-kultussz s akinek klti neve sem ltszott mltatlannak arra, hogy Isten anyjt kestse. Ekkor vlasztotta ki Szent Gellrt a "Napba ltztt asszony" bibliai idzett az udvar eltt tartott prdikcijnak tmjul.
Npnk ht "Boldogasszonyt" tisztel, akik kztt legnagyobbnak a Nagyboldogasszonyt tartja. Ennek "lenyai" a tbbi boldogasszonyok (szl-, fjdalmas-, gyertyaszentel-, sarls-, segt- s havi), de ismerik a "Szz Kisasszonyt" is. A nphit Kisasszonyt azonostja a keresztnysg legnagyobb szentjvel, Szz Mrival, jllehet a keresztny hittan errl nem szl. Medd asszonyok kilenc hetet bjtlnek, hogy a Nagyasszony segtsen rajtuk s aki kedden mos, megbntja a Nagyboldogasszonyt, a Kedd Asszonyt. Kedden tilos minden ers munka, viszont elkezdsre, elindtsra (pl. tykltetsre) szerencss a kedd. Az adatok tmegbl kitnik, hogy Nagyboldogasszony az let adja s vdje, bsg, termkenysg, arats, nvny s ember szaporodsnak vdje.
Klmny Lajos, aki Boldogasszony, svallsunk istenasszonya cm ktetet 1885-ben adta ki a magyar dsztmvszet keleti forrsainak kutatsa kzben tallt egy si magyar Nagyasszonyt gabonval, gymlccsel, termkenysggel sszefgg kultusznak nyomaira, akit Huszka Jzsef Asztarte-Boldogasszonynak nevezett. A magyar npmvszetben egytt talljuk sumer Ba istenasszonyt s a bels-zsiai Boldogasszonyt, amint trnszkn ott l a bakorons nalak fodros ruhban, szimbluma az letfa, a term g, amit kezben tart, vagy az letvzzel telt serleg, melyek jelzik, hogy az let Nagyasszonya. Az smagyar Babba, a "szletst ad" s a sumer Bau, az "lelemad" alakja npnknl immr sszemosdik Szz Mria alakjval. A Boldogasszony fveket npnk Nagyboldogasszony napjn a templomba viszi megszentelni, ezeket a fveket a halott mell teszik a koporsba. A megszentelt krfarkkr pedig a boszorknyok elkergetsre hasznos. De funkcija van a Boldogasszony hajnak, tenyernek, cipelljnek stb. elnevezett gygynvnyeknek is. Az si brzolsok nmelyikn feltnik a Nagyasszony mellett az gynevezett "lagashi cmer" llata, a kiterjesztett szrny napmadr, a mindig visszatr sas, de mellette ott ltjuk seink totemmadart a turult is.
Csksomly si keresztnysg eltti zarndokhelye a magyarsgnak. rasszonya, a Napbaltztt, akit a cski szkelyek, a gyimesi csngk s Moldova csngsgnak egy rsze Babba Marinak nevez, akiben shitnk istenasszonya s Szz Mria alakja keveredik. Dacz rpd (Lukcs atya) Erdly tuds ferences szerzetese mondta, hogy "annak, aki Babba Mria nyomban jr, annak flsleges npnk mtoszt a rgmltban keresnie, hiszen az eurpai krnyezetnkben ez az egyetlen l, minden fontos elemben ma is fllelhet mitolgink". A szkelyeknl egy legenda maradt fenn: amikor Blvnyos vrhoz egy keresztny hittrt rkezett, a vr tltos papja, miutn meghallgatta t, hogy mifle szndkkal keresi vra magyarjait, rendelkezett a bebocsts fell, hiszen - amint mondta - "azt hirdeti e kldtt, ami szerint mi eddig is ltk napjainkat". Szent Lszl - a Kpes Krnika tansga szerint - a magyarsg fnyes llatt, a csodaszarvast testvre, Gza eltt angyalnak nevezi a mogyordi dombon. Nem tntette el a szarvast, csupn j tartalommal ltztette fel. Npnk elfogadta e vltozatlan vltozst, mert kirlyainkban a nagy hun kirly, Attila s rpd rkst ltta. A dozmati regsnekben a szarvas Isten kldtte "szent angyalaknt" jelenik meg. A magyar feszleteken igen gyakran alul, a boltvbe az Istenszl Asszony, npnk Boldogasszonya ll. prilis 25-n, Mrk napjn a kereszttnl lltott feszletnl ldja meg a pap a hatrt, g s fld kzelg nnepe eltt a "nszgyat" szenteli meg e kitntetett helyen. Zalban szlben megszlal csengfzssel dsztettk fel az telgazsoknl ll feszletet, hogy tvol tartsa a viharral rkez, hatrt pusztt gonosz szellemeket.
svallsunk egyes elemei
seink letben jelents szerepet jtszottak az elhalt sk, kiknek lelke hitk szerint jszelleme volt leszrmazottainak. Tiszteletkkel fggtt ssze az llandan g nemzetsgi tzhely, a klnfle temetkezsi szertartsok s az emlktorok. Rluk emlkeztek meg seink tzre vetve az tel els darabjt s az ital els cseppjt. A sttsg hatalmainak seink hite szerint az igazi ideje az jszaka. Elzsk legjobb fegyvere a Nap tkre, a melegt s vilgt tz, amiben seink tanyznak, ezrt nem szabad a tznek kialudni. A tzhely kzl foglaltak helyet a csaldi s nemzetsgi jelkpek, melyeket Szent Gellrt "szkta blvnyoknak" nevezett. Ezeket a mly rtelm s ltet szimblumokat alacsonytotta le az eurpai "kultra" "tzimdss" s "blvnyimdss". A halottal vele temettk hasznlati trgyait s lelknek kiengesztelseknt halotti tort ltek. A csald seinknl annyira megbonthatatlan egysg volt, hogy az a tlvilgon is folytatdott. seink szerint az gi hatalmak nem msok, mint seik szelleme. A nagycsald munkamegosztsa hitk szerint a tlvilgon is folytatdott: a frfiak a Nap s a Hold plyjval trdtek, az asszonyok az let vzre s a szletend gyermek lelkre gyeltek. A becsletes embernek ht st kellett ismernie. A keresztnysg felvtelvel az gi nagycsaldok rtegei lassan a mltba vesztek s kialakult bellk a rtegekre osztott mennyorszg. Az als rtegekben lakik az isteni lnyek tbbsge, felfel haladva egyre kevesebb lny tartzkodik, mg legfell szkel az risten. Ehhez a vilgos rendhez jrul mg hozz a teremtssel kapcsolatos hitvilgunk, miszerint ami ltezik, azt teremtett dolognak kpzeljk.
- Az gig r fa (letfa vagy vilgfa) npmvszetnk leggyakoribb jelkpe. seink lttk, hogy a nvnyek megszletse, nvekedse s halla az emberek szeme eltt folyik le s teljesen hasonlatos az ember letrendjhez. m a nvnyzet tavasszal jraled, viszont az ember lete hallval vget r. Mrpedig az ember a vegetci rk megjulst tviszi az emberre. Az emberek sajt lett tvittk a fa letre, egy olyan fra, amely nem nyjtja az rnykot, egy tvoli, mess helyen rleli gymlcseit, ahov csak a kivlasztottak juthatnak el. Az letfa gainak s virgainak a szma szigoran megszabott, legleterjedtebb a hrmas eloszts, de tallkozunk annak tbbszrsvel is. E fa gai kztt ott van a Nap (a frfi), a Hold (a n szimbluma). Nemegyszer az letfa az vente kijul szarvasagancsbl indul ki, ami a folyamatos elmls s megjuls egysgt fejezi ki. Az gig r fa kpzett a trk npek mind ismerik a kvetkez elkpzels szerint: van a vilgon egy csodlatos fa, amelynek kilenc elhajl ga van. Ha az gak elkezdenek kavarogni, abbl tmad a szl. Olyan csodlatos fa ez, hogy nemcsak a Hold jr el az gai kztt, hanem a Nap is. A csodlatos fa olyan helyen ntt, hogy csak az ilyen tudomnyban jrtas ember tallhatja meg, a kznsges ember csak hrt hallja, de ltni nem lthatja.
A magyar hiedelemvilg "csudlatos fja", "gigr" vagy "tetejetlen" fja nem egyb, mint a tltoshit npek vilgfja, amely sszekti az als (a fldalatti-), a kzps (a fldi-) s a fels (tl-)vilgot. Az gig r fa csodlatos npmesnkben is megmaradt: A srkny elrabolja a lnyt s az gig r fa tetejre viszi. Sokan indulnak el a kiszabadtsra, de ksrletk kudarcba fullad. Vgl a kis kansznak sikerl feljutnia a vilgfa cscsra gy, hogy baltjval lpcst vg a fa trzsbe s a rtegekbl ll lombkoronn "vilgrl-vilgra" halad. A hst az ott lak Szl, a Hold s a Nap anyja segti tjn. Ebben a mesben a magyar svallsnak hrom rtege tvzdik: 1. az g rtegzdse s az egyes rtegekben lakk pontos munkamegosztsa; 2. az let fja teli tpll gymlccsel; 3. az akadlyokkal megtzdelt fa megmszsa. Az gigr fa motvumt elszigetelt, Eurpban csak magyar terleten megtallhat volta miatt mg a honfoglals eltt Keletrl hozott svallsunk maradvnynak kell tekintennk.
- seink fld alatti vilg-kpzete igen rgi. A felsbb lnyek kzl leglnkebben a tndrek maradtak meg, akik a csods szpsg arany boldoghonban, Tndrorszgban, tl az Operencis tengeren laknak. A tndrek a csodlatos vilgban az emberisg, a termszet, a fld jtev anyiknt jelennek meg, kik a halandkat kegyelve, ltogatva boldogt munkval s mvszettel ldjk meg. Van mitolginkban "szpasszony", "kisasszony", de rosszindulat tndr is. si hiedelemvilgunk csodlatos llatlnye a bels-zsiai srkny, amely halakbl, vagy olyan kgykbl lesz, melyek ht vig a mocsrban tenysznek. A srkny ltalban a fldn kezdi el lett, aztn felszll a fellegekbe, elbortja a Napot s zivatart hoz ltre. A mocsri lngnak, a lidrcnek alakjban affle tzmant vlnek felfedezni, aki a kulcslyukon is befr. A tltosl npmesink vitzeinek elengedhetetlen trsa s segdje, aki gazdjnak tancsot ad s mindenben segti t. Az elemek kzl a tznek seinknl klnsen jelents szerepe van; ez meleget ad s ltet. Ott van a szletskor, a hzassgnl s a hallnl. A vz az lethez nlklzhetetlen, ezrt tiszteletk trgya volt. A fld azon jtev anya, amelynek mhbl minden ered, amelyben minden tenyszik, n, gymlcsz, s amelybe minden visszatr. A lg (leveg, lehelet, szl, szell, szellet, llek, szellem) az istensg s az emberek kztti elem, illetve az istensgek, az emberfeletti lnyek eleme, rgi nyelven: levegg, amelyben jr a tndr s tncolnak a boszorknyok, repked a srkny, a lidrc s a tltos paripa.
Az gitestek kzl a Nap kultusza jelents volt a szktknl, a hunoknl s a trk npeknl. Megnnepeltk a Nap feljttt s a tavaszi napjegyenlsget. seink ktdse a Naphoz szorosabb volt, mint manapsg; a fny jelentette szmukra az letet s az igazsgot. Vezetik szimbluma a Nap volt; a "knd" sz annyit jelent, mint Nap fia. Az gi frigynek a mintjra a fldi hzasletben a Nap szerepe az ersebb, termszetesebb s ellenll frfi, a Hold alak- s fnyvltoztat szerepe pedig a n. A magyar npmvszet tvszelte a mintainkviztorok emlkirtst, a kvncsi s nem rt szemek ell virg- s llatalakokba, nvnyi kompozcikba rejtette ezeket az si szellemvilgot. Ezek az si Nap-jelek ott dszelegnek a kapukon, a hzormokon, a fejfkon s a kzimunkkon, kerekes vltozatt a np "naprzsnak" mondja. A napjel si tartalmt a np elfelejtette, de formit hagyomnyaiban konzervlta.
A Hold. A termszetben l ember az t krlvev vilgban gyefogyott, gyenge volt, segtsgre volt szksge, felfigyelt a Holdra. A Nap fnyvel szemben az j flelmeit, borzalmait a Hold enyhtette, amely alakvltozsai, idleges eltnse s az ezzel jr sttsg rvn tiszteletremltv vlt. A Hold seinknl az anyamhet, az rk emberi megjulst szimbolizlta; a Holdon elhelyezett letfa is ennek a jelkpe.
A magyarok sei a testet s a lelket megklnbztettk; erre utal, hogy ltezett kln sz a llekre s e kifejezs bizonyos kapcsolatban ll a lehelettel. A llek tovbblsre utalnak a halotti torok s a temetsi szertartsok. seink szp mtosza volt, hogy a szletsre vrk lelke a tlvilgon az letfa gn lakozik, onnt szll le a fldi ltbe, s a test halla utn oda tr vissza. Ezrt megklnbztettk a testlelket, amely a testben lev minden lettani, szellemi, rzelmi s rtelmi mkds fogalma, a szabadlelket, ami az egynnek a testen kvli megjelensi formja, msodik nje, amely alkalmilag el is vlhat a testtl, az lomlelket, amely az embernek nem cselekv llapotban (lmban) mutatkozik meg, a halotti lelket, amely a hall utn a fld alatti msvilgon tartzkodik, valamint a fejlelket, amely az ember fejben fszkel. E llek-hit npnkben a mai napig l; ha meghal valaki, az ablakokat kinyitjk, hogy megknnytsk a llek tvozst. Eger krnykn fekete kendt bortanak a tkrre, hogy a halott abban ne lssa meg magt, s az rt meglltjk, hogy a llek vissza ne trjen. A halott mell odahelyeztk hasznlati trgyait s pnzt. Szeged krnykn egy reg csizmadia finak lelkre kttte, hogyha meghal, egy botot s egy ngykrajcrost tegyen mell a koporsba, mert a hdpnzt majd kvetelni fogjk a mennyorszg hdjn.
Voltak seinknek szent helyei, ahol imdkoztak, esetleg krtk a termszet erit j termsre, esre vagy msra. Az ldozatok bemutatsrl mr Anonymustl is szerezhetnk ismereteket: "Tarcal hegyn kvr lval ldoztak" s Ungvrt bevvn "a halhatatlan isteneknek nagy ldozatokat mutattak be". ldozatokrl a Knai vknyvek a hsziungnkkal kapcsolatban is tesznek emltst. Nagy esemnyekkor fehr lovat ldoztak a Fistennek. Az ldozatok cskevnyes maradvnya az, amikor italozs eltt parasztjaink a plinkbl ujjukkal nhny cseppet a fldre frccsentenek. si zsiai sznes- s egysges hitvilgunk cskevnyei a magyar np kpzeletben l, a mestersgket tanul garaboncisok, hazajr halottak s gonosz ksrtetek, "tudomnyosok", halottltk, embert s llatot megront boszorknyok s bbaboszorknyok.

Forrs: http://www.kiszely.hu/istvan_dr/021.html
| |